handdator

Visa fullständig version : Montera progressiva dämpare



medicinmannen
2016-05-15, 14:23
Hej
Jag funderar på att montera ett par progressiva dämpare 11" på min Sportster 883R. Jag har en Lejonkulan (Storsporten) med sk. vattenformad rygg (dvs väskan ligger skålformat runt dämparen). Nu till mina frågor:
1) Kommer väskan fortfarande att passa eller kommer vinkeln på dämparen ändras?
2) 11" betyder väl en sänkning av bakdelen på ca 5cm, kommer väskan skrapa i marken då jag lurar hojen i kurvorna?
3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet"
4) Postiva/negativa konsekvenser?
5) Jag vill ffa behållaväskan, borde jag isåfall överväga en längre dämpare, det finns ju allt från 11" - 12"

Tack på förhand
medicinmannen

abelseth
2016-05-15, 14:26
Gör en 11" modell, montera på och testa så får du en bild av hur allt sitter? Du kan till och med höja upp hojen, dra av dämparna och kapa till 11" virke och ställa allt på så ser du precis hur det estetiska kommer att bli.

medicinmannen
2016-05-15, 14:43
Tack för tipset. Får prova, jag har mätt avståndet från marken till väskan och det verkar lite tight. Vill ju helst inte skrapa min fina väska i kurvorna.

minhoj
2016-05-16, 14:25
Kan bara svara på några:
3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet" Ja! eller göra ett jack vid fästet på ramen så stödet får liten annan vinkel
4) Postiva/negativa konsekvenser? Det blir inte så mycket fjädring kvar för rumpan, kolla oxå att kablar och ev skruvar mm går fritt från däcket.
Det blir väldigt mycket snyggare och bra för kortare personer

KingCobra_HD
2016-05-16, 15:11
Jag har Progressive 11" dämpare på min -04. Har inte kortat stödet och den har inte tippat hittills :)

Positivt är naturligtvis att den ser någorlunda låg och snygg ut. Däremot tycker jag dom är lite mjuka, jag har förspänningen på max och åker altid ensam och dom slår igenom ibland när vägen är dålig. Markfrigången i kurvor är inga problem för mej, det går att lägga ner tillräckligt för hur jag kör. Däremot kan den skrapa i när man kör över korta fartgupp så dom får man åka på sidan av :)

18211

medicinmannen
2016-05-16, 16:12
Tack för svaret
Är det ramen som riskerar att skrapa vid gupp? Markfrigången på 883R är ju ganska hög 141mm jämfört med tex 100mm på en 48:a. Kanske slipper jag det problemet, vad tror du?
Med vänlig hälsning,
Medicinmannen

medicinmannen
2016-05-16, 16:18
Tackar
Ska kolla hur det blir, om det är tipprisk får jag vidta åtgärder. Är lösningen med jack i fästet krångligt? Som jag svarade KingCobra nedan så är ju markfrigången relativt hög på min hoj så det kanske inte blir någon issue med stödet heller?
Tror ändå att det blir en klar förbättring eftersom 883R är så pass hög i originalutförande.
Med vänlig hälsning,
Medicinmannen

abelseth
2016-05-16, 16:35
Tips vad det gäller stöd, man kan hitta korta versioner. Köpte av en snubbe här inne förra året, hjälpte ordentligt då jag har sitthöjd på ca 65 cent. Annars kan man sätta stödet i ett städ och böja till lite :)
Ska se om jag kan få upp nån bild på min hoj, kr också med postväska men har aldrig haft problem med skrap, enda som kan dra i är stödet.

medicinmannen
2016-05-16, 16:55
Har du oxå 11" progressive suspension?

minhoj
2016-05-16, 17:55
Sänker man bak så tycker jag man ska sänka fram oxå, det blir snyggast så, det var så jag tänkte....och då behövs det en annan lösning på stödet
så har vi gjort på frugans XL1200 -99

medicinmannen
2016-05-16, 18:08
Ok
Jag tänkte börja med att sänka bak. Evt sänker jag fram vid ett senare tillfälle. Får se hur det blir med stödet isåfall.

KingCobra_HD
2016-05-16, 18:37
883r är ju högre just för att den har längre dämpare i bak och möjligen längre fjädrar i framgaffeln. Min hoj är sänkt 2" i fram åxå och stödet funkar fortfarande okej. Om du bara sänker bak blir det lite mer chopperlook på det hela, du får väl se om du tycker det ser bra ut.

medicinmannen
2016-05-16, 19:07
Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper;)

KingCobra_HD
2016-05-16, 20:05
Det låter som en bra plan

abelseth
2016-05-16, 22:14
Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper;)

Jag köpte drop-in fjädrar fram och sänkte den säkert 2 tum. Blev riktigt bra istället för att köpa nya dämpare/släppa styrhuvudet.

Henrik Forslund
2016-05-16, 23:43
Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper;)
Man kan lätt släppa ner 1" på benen i kronan. Då har du kvar fjädringsvägen o slipper det där hårda sänkfjädrarna.

medicinmannen
2016-05-17, 00:02
Låter intressant, hur går man tillväga?

abelseth
2016-05-17, 01:09
Låter intressant, hur går man tillväga?

Lättar du toppen på gafflarna så sitter de fjädrarna i gaffeln nedtryckta med PVC liknande rör. Bara att kapa :D :D
Eller så lägger man 1100 kr på ett drop in kit och sänker efter belåtenhet (också genom att kapa rören, men som Forslund sa, de är styvare.)

medicinmannen
2016-05-17, 09:01
Det alternativet är ju asbra. Själv tycker jag fjädringen framtill är oklanderlig, har inget behov alls av styvare fjädrar. Är det bara PVC-rör som fungerar som distanser är det ju inget problem att ändra tillbaka om jag inte blir nöjd.
Tack för tips (Henrik och adelseth)

KingCobra_HD
2016-05-17, 10:08
Nu är förvirringen kompakt.. :)

- Henrik menar att man ska flytta övre gaffelbenen uppåt i kronan så att dom sticker upp ovanför övre kronan med tex 1", effektiva längden på gaffeln blir ju då motsvarande kortare. Det är ju enkelt och gratis men inte speciellt snyggt med dom uppstickande ändarna. Det är ju ett bra sätt att testa sej fram hur mycket man vill sänka gaffeln hursomhelst.

- Om gaffeln är original finns det inga PVC-rör att kapa, fjädrarna går ända upp till pluggarna.

- Om man har ett drop in kit från tex progressive suspension (som jag har..) så består det av en lång och en kort fjäder samt ett PVC-rör som är tänkt att kapas till rätt längd beroende på vilken hoj man har, det följer med en liten tabell. Jag har kapat mina ungefär 15 mm mer än rekommenderat så den är väl i princip så låg man kan få den med drop in kitet. Jag tycker för övrigt inte att dom är speciellt hårda, ska man ha låg fjädring måste den ju vara hårdare för att det inte ska slå igenom men det är inget extremt, jag upplever min cykel som synnerligen mjuk och bekväm.

Henrik Forslund
2016-05-17, 10:43
Kapar man pvc rören i sänkkittet för korta/felaktigt blir förspänningen på fjädrarna fel. Inget jag rekommenderar eftersom fjädringen kan bete sig helt fel vid fel tidpunkt. Ett exempel är tex vid gupp och gaffeln trycks ihop men är för svag för att returnera när guppet försvinnet vilket innebär att ditt hjul hänger i luften och skulle du då råka bromsa så landar du sen med låst framhjul och risken för att gå i kull är stor.

KingCobra_HD
2016-05-17, 11:10
Kapar man pvc rören i sänkkittet för korta/felaktigt blir förspänningen på fjädrarna fel. Inget jag rekommenderar eftersom fjädringen kan bete sig helt fel vid fel tidpunkt. Ett exempel är tex vid gupp och gaffeln trycks ihop men är för svag för att returnera när guppet försvinnet vilket innebär att ditt hjul hänger i luften och skulle du då råka bromsa så landar du sen med låst framhjul och risken för att gå i kull är stor.

Jag var nog lite otydlig, det finns en rekommenderad kapning för varje hoj och så står det att man kan gå 1/2" kortare eller längre beroende på hur låg man vill ha den. Jag gick 15 mm under den rekommenderade så det är i princip enligt instruktionen :)

abelseth
2016-05-17, 11:16
Nu är förvirringen kompakt.. :)

- Henrik menar att man ska flytta övre gaffelbenen uppåt i kronan så att dom sticker upp ovanför övre kronan med tex 1", effektiva längden på gaffeln blir ju då motsvarande kortare. Det är ju enkelt och gratis men inte speciellt snyggt med dom uppstickande ändarna. Det är ju ett bra sätt att testa sej fram hur mycket man vill sänka gaffeln hursomhelst.

- Om gaffeln är original finns det inga PVC-rör att kapa, fjädrarna går ända upp till pluggarna.

- Om man har ett drop in kit från tex progressive suspension (som jag har..) så består det av en lång och en kort fjäder samt ett PVC-rör som är tänkt att kapas till rätt längd beroende på vilken hoj man har, det följer med en liten tabell. Jag har kapat mina ungefär 15 mm mer än rekommenderat så den är väl i princip så låg man kan få den med drop in kitet. Jag tycker för övrigt inte att dom är speciellt hårda, ska man ha låg fjädring måste den ju vara hårdare för att det inte ska slå igenom men det är inget extremt, jag upplever min cykel som synnerligen mjuk och bekväm.

Hahahaha.. Jag läste trögt igår natt. Som king Kobra säger, släpp dem, kolla ut avstånd. Köp drop in kit, jag har kapat mina enormt mycket mer än vad tabellen sa då det inte alls stämde in på min hoj. Tror jag fått ner den 2 tum fram utan problem.

mankanh
2016-05-17, 11:21
Ett tips e ju att inte köpa dom billiga Progressive 412 iaf

abelseth
2016-05-17, 13:46
Kapar man pvc rören i sänkkittet för korta/felaktigt blir förspänningen på fjädrarna fel. Inget jag rekommenderar eftersom fjädringen kan bete sig helt fel vid fel tidpunkt. Ett exempel är tex vid gupp och gaffeln trycks ihop men är för svag för att returnera när guppet försvinnet vilket innebär att ditt hjul hänger i luften och skulle du då råka bromsa så landar du sen med låst framhjul och risken för att gå i kull är stor.

Precis, det jag har kapat är inom ramarna för vad som anges för de olika modellerna. Håller man sig till det så bör man ju inte få problem? Gafflarna skiljer ju inte sig mellan 48,72, Nightster etc?

medicinmannen
2016-05-17, 14:04
Progressive suspension 11" åker på nu i veckan. Jag håller mig till plan A, dvs börjar med sänkning baktill och ser hur nöjd jag blir. Blir det för mycket chopper så får jag fixa det med ett dropkit i efterhand.
Är 412 serien ett dåligt val, har fått uppfattningen att dom skall vara bättre än orginaldämparna?

Carlson
2016-05-17, 14:22
Jag tycker defenitivt att du kan köpa PS 412 om du ska köra på 11" långa. Dom är bättre än original och med så pass lite fjädringsväg så är det ganska bortkastat med dyrare stötdämpare än 412.

medicinmannen
2016-05-17, 15:24
Det var precis det jag ville höra;) 412 är redan inhandlad!

Henrik Forslund
2016-05-17, 16:37
Jag var nog lite otydlig, det finns en rekommenderad kapning för varje hoj och så står det att man kan gå 1/2" kortare eller längre beroende på hur låg man vill ha den. Jag gick 15 mm under den rekommenderade så det är i princip enligt instruktionen :)
Var man ansvarar för sitt egna val. 15mm mer eller mindre preload gör skillnad när SAG ska tas fram.

KingCobra_HD
2016-05-17, 17:21
Jag kör som en kärring iallafall, så jag tror nog det löser sej även utan att ta fram SAG. Vad nu det kan vara :)

Caspher
2016-05-17, 23:21
Ta gärna det där med fjädring på allvar.
Forslund nämnde i förmiddags hur det kan bete sej och det kan gå på tok om grejerna är felaktiga.
Om man vill få lite hum om fjädring kan man kolla på klippet nedan.
Tar man in en del av - eller hela innehållet kommer man helt klart känna till en del ganska viktiga saker om fjädring.

https://youtu.be/t4m4ahZLRMY

KingCobra_HD
2016-05-18, 07:03
Den videon är ju pure gold, jag höll på att skratta ihjäl mej när Jane dök upp i labbrock med skrivplattan i handen..
Sen får man ju inte lära sej ett skit om hur fjädring fungerar, dom drar ett mått (30 mm) ur hatten och sen är det ju bara tre killar i löjliga kläder som mäter och skruvar lite. SAG är alltså det engelska ordet "sag" (ihopfisning) skrivet med versaler för att det ska låta märkvärdigt? Menar ni på allvar att en ändring av ihopfisningen på 5 mm har nån som helst betydelse på en hoj som min som körs i normala hastigheter på gatan? Vad säger ni om en stelbenshoj med bildäck ibak? Måste ju vara helt livsfarlig right?

mankanh
2016-05-18, 07:36
Ok, ska man sänka så mycket så kanske det inte spelar så stor roll vad man har för dämpare. Hade 412 i original längd med Heavy duty fjädrar på en wideglide och enda jag tyckte var bättre än originalet var att dom var svarta vilket passade utseendet bättre. Hade Progressive runt om på min förra Streetglide, bakdämparna var riktigt bra 944 heter dom med det är enbart för touring, tror dom heter 444 för övriga modeller. Nu har jag Öhlin runt om på min Roadglide och är supernöjd, bor i norra Lappland så vägarna är inte direkt idealiska för sänkta hojar

Carlson
2016-05-18, 09:33
Nej 5mm hit eller dit i sag spelar ingen större roll på en hd som inte ska köras riktigt hårt.

Stelbent eller max sänkt har jag aldrig förståt mig på. Tycker hojarna ser trötta ut sen så blir väghållningen skit. Men ska man åka sakta i kurvor och tycker det ser bra ut så ska man ju ha det så.

PS 444or var jag inne på när jag skulle ha stötdämpare men jag slog till på ett par PS 970 i stället och har aldrig ångrat mig.

Heavy duty fjädrarna är det många som avråder ifrån även om du ska åka mkt med passagerare. Har dock aldrig provat dom.

Men som sagt på en sänkt hoj skulle Iaf inte jag köpa bättre än typ PS 412. Trådskaparen kommer bli nöjd med dom tror jag.

mankanh
2016-05-18, 13:44
Jag har Öhlins S36Dr1L blackline bak nu och dom är great

Henrik Forslund
2016-05-18, 16:18
Nej 5mm hit eller dit i sag spelar ingen större roll på en hd som inte ska köras riktigt hårt.
Det håller jag med om, +-5mm sag är nog få som märker av. Däremot +-15mm i preload/förspänning märker nog de flesta av.
Jag menar inte alls att knäppa nån på näsan, tvärtom. Jag uppfattade att TS fick rådet att bara kapa distanserna i sänkkittet tills det blev så lågt som TS önskade och det är inget jag rekommenderar eftersom det kan bli väldigt fel och farligt.
Och jag önskar ingen förare en vurpa för att man läste "ett gott råd" på ett forum.

Carlson
2016-05-18, 17:56
Ja absolut. Dom flesta bör märka 15mm mer eller mindre i pre load.

Martin
2016-05-18, 20:07
Den videon är ju pure gold, jag höll på att skratta ihjäl mej när Jane dök upp i labbrock med skrivplattan i handen..
Sen får man ju inte lära sej ett skit om hur fjädring fungerar, dom drar ett mått (30 mm) ur hatten och sen är det ju bara tre killar i löjliga kläder som mäter och skruvar lite. SAG är alltså det engelska ordet "sag" (ihopfisning) skrivet med versaler för att det ska låta märkvärdigt? Menar ni på allvar att en ändring av ihopfisningen på 5 mm har nån som helst betydelse på en hoj som min som körs i normala hastigheter på gatan? Vad säger ni om en stelbenshoj med bildäck ibak? Måste ju vara helt livsfarlig right?

Rent principiellt så har en stelbenshoj sämre vägförmåga och sämre förutsättningar att hantera svårigheter i vägbanan än en fjädrad cykel. Detta är ett faktum. Att sänka hojen, minska fjädringsvägen och köra med hårdare fjädrar är att närma sig stelbenskonceptet. Allt handlar ju om att bibehålla kontakt med mellan vägbanan och däck i varje tänkbart läge. Huruvida en väl anpassad fjädring med adekvat fjädringsväg har betydelse för just dig kan ingen annan svara på. Personligen tycker jag HD's fjädring suger från fabrik, och ännu mer så när man kortar fjädringsvägen ytterligare samtidigt som man måste använda en hårdare fjäder för att inte bottna stup i kvarten. Att offra körglädje och säkerhet för att leva upp till ett ideal som ändå bara syns när man står parkerad vid korvmojen är ytterligare något som jag har väldigt lite förståelse för.

Därför är det tur att vi lever i ett fritt land där vi får lov att göra som vi vill. Själv anser jag att en väl fungerande fjädring är lika viktigt som fungerande bromsar eller bensin i tanken. Helt enkelt fundamentalt och en förutsättning för att jag ska finna i njutning i att åka hoj.

Ps. Sag brukar kallas för häng på svenska. Hänget är grundpelaren i att fjädringen ska fungera som den är tänkt, kan du inte justera dig fram till rätt häng (generella rekommendationen brukar vara 1/3 av fjädringsvägen) så har du fel fjädrar i förhållande till din vikt och hoj. Med kort fjädringsväg så behöver man redan här börja kompromissa genom att höja hänget till kanske 1/4, av den enkla anledningen att man annars kommer bottna systemet relativt frekvent.

Lite fördjupning för den intresserade: http://www.sportrider.com/tech/sportbike-suspension-guide
SMC:s hängblankett som kortfattat beskriver hur man mäter hänget: http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Stockholm/Dokument/Mätblankett%20häng%203%203%20%282%29.pdf

Mina fem cent.

KingCobra_HD
2016-05-18, 21:29
Japp alla har väl olika ide om vad som är den perfekta knarren. Jag gillar när det vibrerar och skumpar, det ska va lite obekvämt och bängligt, då känns det levande. Hade jag velat ha utsökta vägegenskaper hade jag väl åkt BMW. Eller bil :)

Caspher
2016-05-18, 21:38
Den videon är ju pure gold, jag höll på att skratta ihjäl mej när Jane dök upp i labbrock med skrivplattan i handen..
Sen får man ju inte lära sej ett skit om hur fjädring fungerar, dom drar ett mått (30 mm) ur hatten och sen är det ju bara tre killar i löjliga kläder som mäter och skruvar lite. SAG är alltså det engelska ordet "sag" (ihopfisning) skrivet med versaler för att det ska låta märkvärdigt? Menar ni på allvar att en ändring av ihopfisningen på 5 mm har nån som helst betydelse på en hoj som min som körs i normala hastigheter på gatan? Vad säger ni om en stelbenshoj med bildäck ibak? Måste ju vara helt livsfarlig right?
Du har helt rätt i att man kan åka med lite vad som helst i normala hastigheter och på gatan. Inga problem.
Men om man tex har oturen att komma in lite fort där vägen är guppig, gropig eller bådadera så kan fjädringen vara ganska avgörande för hur det hela slutar.
Ska det dessutom bromsas så..
Men visst, man gör ju det som känns rätt för egen del.
En stelbenshoj har jag aldrig kört, men det kan sannolikt vara lite livsfarligt emellanåt. Så jag antar att man kör lite lugnt och fint med dem och då går det säkert utmärkt.

KingCobra_HD
2016-05-18, 22:16
Då är det dax att provköra en stelbenare.. det är motorcykelåkning deluxe

medicinmannen
2016-05-19, 11:03
Intressant diskussion. Idag sänker jag bakdelen. Evt sänkning fram blir en senare fråga, isåfall kommer jag satsa på ett dropinkit, har överhuvudtaget inga tankar på att sänka mer än rekommenderat (trots att det säkert finns en säkerhetsmarginal).
BTW jag tyckte killarna i shortsuniformer var minst lika roliga som Jane i sin labbrockthb;

KingCobra_HD
2016-05-19, 12:10
Intressant diskussion. Idag sänker jag bakdelen. Evt sänkning fram blir en senare fråga, isåfall kommer jag satsa på ett dropinkit, har överhuvudtaget inga tankar på att sänka mer än rekommenderat (trots att det säkert finns en säkerhetsmarginal).
BTW jag tyckte killarna i shortsuniformer var minst lika roliga som Jane i sin labbrockthb;

Då vill vi ha en rapport och fina bilder av resultatet :)

Caspher
2016-05-19, 12:30
Klädsel, Jane eller filmregissörens förmågor hade inte reagerat på. Håller med nu när det förs på tal.
De ser rätt fåniga ut.
Valde detta klipp av den anledningen att Keith Code är en kunnig filur. Finns ju mängder av sätt att förkovra sej i ämnet fjädring.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Keith_Code

medicinmannen
2016-05-20, 15:39
Då vill vi ha en rapport och fina bilder av resultatet :)

Jag blev kalsnöjd. Lägger upp bilder imorgon. Behöver lite tips på ett passande styre då.

KingCobra_HD
2016-05-20, 16:14
Oj oj, börjar du byta styre är du rökt.. jag är inne på mitt tredje och funderar på att byta igen :)

medicinmannen
2016-06-10, 06:43
Update
Sporren blev hastigt såld till rätt pris, nu har jag uppgraderat till en Street Bob (finns att skåda i mitt garage). Det lär nog bli sänkning av den oxå på sikt.