handdator

Visa fullständig version : Laddningen.



Häggen
2016-04-19, 23:54
Jag har haft trubbel med min laddning.

Vore tacksam för tips eller om nån vet hur stort o på vilka volt laddnings intervallet ska ligga :)

Har sett det inte ska ligga över 14,8 V så det att byta voltpack....... :(

Häggen
2016-04-20, 20:52
Är det någon som vet vad det är för 'pryl' som + kabeln från voltpacken går till under sadeln, framför bakdäcket?
Den ansluts ju dit, plussen från 'packen'.....
Jag vill inte riva halva bakdelen för att kolla vad det är utan hoppas få råd/svar här.... :)

hasse diesel
2016-04-20, 23:01
Är det någon som vet vad det är för 'pryl' som + kabeln från voltpacken går till under sadeln, framför bakdäcket?
Den ansluts ju dit, plussen från 'packen'.....
Jag vill inte riva halva bakdelen för att kolla vad det är utan hoppas få råd/svar här.... :)
Bilder? Vi kan inte gissa..... Vad är det för hoj? Årsmodell?

Häggen
2016-04-21, 00:06
Softail fxsti 2004
jag tror det är spänningsregulator
vrt finns de att köpa?
det stämmer då den ger fel spänning, ca 18-19 V då jag varvar den.

Häggen
2016-04-21, 00:19
Det är den mindre mellan de två bultarna -dit kablarna går...

stroker49
2016-04-21, 07:15
Jag kan inte öppna bilden och se den. Men pluskablen från voltpacken skall till pluspolen på batteriet, det kan ju sitta en säkring eller någon annan grunka emellan, men jag vet inte vad det är. Spänningsregulator är det nog inte, det är ju det voltpacken gör likriktar, växelström och tar ner den till lagom antal volt och skickar till batteriet beroende på batteriets polspänning.

Vilket skick är det på ditt batteri?

Häggen
2016-04-21, 10:14
Batteriet är helt nytt -igen :)
I fjol så brände jag två o fick för mig det var voltpacken som inte kände då det var full laddat.
Köpte en begagnad via ebay men den laddar 18-19 V då jag varvar litet.
Plussen från packen kopplas in på en mindre pryl framför bakdäcket.
Det verkar konstigt om det är fel på båda packen -den första höll sig inom volt området iaf...
Jag tänkte om det är spännings regulatorn som ballat ur....

Jonasbaggen
2016-04-21, 10:29
Häggen: Låter som att den begagnade voltpacken är kass oxå.
Bifogar en länk hur du gör för att mäta upp alternatorn och voltpacken.
http://blog.jpcycles.com/step-by-step-instructions-for-testing-your-harleys-charging-system/

Häggen
2016-04-21, 10:55
Tack jag kollar..........
Vet du vad det är för 'pryl' framför bakdäcket?

Faan vad korkad jag är :) jag var o kollade nyss...
Det är kopplingen som är framför bakdäcket -relät sitter ju under sadeln lixom, bakom batt...
Det heter 'system relay' på 'locket' över den.....
Så det är ett relä för laddning m.m.

Jonasbaggen
2016-04-21, 11:16
Borde vara main fuse (huvudsäkringen).

Häggen
2016-04-21, 11:36
Jag har ju en FXSTI så det är väl fler saker än huvudsäkring förståss.
En bekant har en utan insprutning o det sitter inget system relä i den.......eller ladd relä eller vad det nu heter på svenska :)

Jonasbaggen
2016-04-21, 15:51
Laddningen sköts enbart av alternatorn och voltpacken. Finns både 1-fas och 3-fas. Sen finns det vissa relän och kopplingspunkter (lite olika beroende på modell) för de grövre pluskablarna. Du måste mäta upp alternatorn och voltpacken noggrant med ett bra multimeter instrument. Alternativt lämna in hojen till kunnig verkstad.

Häggen
2016-04-22, 11:34
Kunnig verkstad -som ligger 30 mil bort :)
Jag har filurat kollat o mätt samt pratat med fler bikers o kommit fram till det måste vara voltpacken, den här med.
Då det är den som styr o sköter laddningen, för 'system relay' kan inte ha nått med dt att göra-då skulle den ju sitta på alla softails....
Så det är bara att lägga ut tre papp för en ny....

Tackar er Alla som engagerat er i detta -det har hjälpt till det med ...

Jonasbaggen
2016-04-22, 16:32
3000kr??? Kolla av marknaden lite....
http://www.nostalgia.se/laddning/alt-70/regulatorer/laddnreg-tc88-fxst-2001-06-sv-accel.html

stroker49
2016-04-22, 18:34
Två voltpackar, det tror jag inte på. Ta bilder och visa, kanske kan du spara några tusen! Har du inte en voltpack framför motorn som har sladdar från alternatorn från motorns vänstra sida och sedan bara en kabel från den? Låter verkligen konstigt.

xbones
2016-04-23, 07:55
Batteriet är helt nytt -igen :)
I fjol så brände jag två o fick för mig det var voltpacken som inte kände då det var full laddat.
Köpte en begagnad via ebay men den laddar 18-19 V då jag varvar litet.
Plussen från packen kopplas in på en mindre pryl framför bakdäcket.
Det verkar konstigt om det är fel på båda packen -den första höll sig inom volt området iaf...
Jag tänkte om det är spännings regulatorn som ballat ur.... Ær væl inte så smart att køpa liknande delar begagnatfrv;

Häggen
2016-04-23, 12:10
det kommer tre kablar från statorn, som jag bytte ifjol........
Sen är det en jord o en pluskabel, som gör till en kopplings punkt framför bakdäcket -se bild.
Jag tror den kabelanslutningen är en som går till 'system retal' o start relät m.m samt batteriet.
Kruxet är att min förra voltpack visade rätt volt då jag varvade m.m. Men som överladdade två batterin att kasseras....
Så jag köpte ett begagnat från Usa för 500:- o hoppades :) nu är laddningsvolten ca 18-19 v då jag varvar....
Då jag har fått höra att det är voltpacken som justerar laddningen -som en laddergulator- och som känner då batt är fullt, men som min gamla pack inte gör.
så kan jag inte förstå vd annat som kan vara fel, då jag inte hittar nånting annat som 'styr' laddningen än voltpacken....

Mina bekymmer började för ett par år sen då plussen på anslutningskabeln nött hål i batteriet o det blev för litet battvatten i det.
Jag har hört mig sägas att voltpacken är rätt känslig o att det var konstigt den ens gick att starta efter det batteri missödet..
Men då jag fann att den laddade rätt spänning ny stator så borde den vara ok -som den ändå inte är.
Voltpacken har kanske fått sig en törn som gör att den inte känner då batteriet är fullladdat.

Vad jag förstår så finns det ingen mer komponent som finns som kan påverka laddningen -då 'laddrelät' sitter I voltpacken.......

eller har jag fel? finns det fler komponenter som kan påverka-störa laddningen?

Häggen
2016-04-23, 12:15
2400:- kostade den + frakt o porto o lufttrycket m.m ;)
dessa företag brukar vara bra ta ut extra avgifter :)
den jag köpte på ebay var den varianten som är för FXSTI, o jag vet inte om det är olika för FXST o FXSTI........
Men jag har förstått det är noga det är exakt rätt för rätt modell....

Jag tackar fr tipset men har redan beställt den dyrare, för jag vill ut o köra -NU !! ;)

Rulle rep
2016-04-23, 20:31
Se till att den jordas ordentligt, inte bara med skruven utan med tagg bricka som ligger an mot ren metall mellan kabelsko och ramen.

Häggen
2016-04-23, 21:32
skulle inte jorden vara o så så blir det väl lägre spänning?
har dragit jorden nu under en bult som sitter i ramen men har plast mot godset lixom

Rulle rep
2016-04-24, 06:26
Inte omöjligt att det kan vara problemet, du får ett motstånd i jordningen då höjer regulatorn spänningen

hasse diesel
2016-04-24, 09:36
Dra en riktig jordkabel från undersidan på regulatorn till en punkt på ramen där du kan få ordentlig kontakt. Jordfel är absolut den dödligaste felorsaken för elektroniska system. om du inte hittar nåt ställe, dra den direkt till batteriet.

stroker49
2016-04-24, 09:48
Dra en riktig jordkabel från undersidan på regulatorn till en punkt på ramen där du kan få ordentlig kontakt. Jordfel är absolut den dödligaste felorsaken för elektroniska system. om du inte hittar nåt ställe, dra den direkt till batteriet.

Precis! Sitter en burk och jordar direkt utan kabel gäller det även där att skrapa bort eventuell färg så man får bra kontakt. Sedan gäller det att göra allt tåligt och fältmässigt. Jag brukar använda vaselin, kopparpasta etc. på dessa punkter för att undvika framtida problem med oxidation och dålig kontakt.

Jag kan också berätta att varenda kabelsko sitter ihop med den andra delen med lite vaselin eller kontaktfett på min hoj, lampor sitter i sina socklar med en rejäl klick kontaktfett. På min chopper har jag ingen jord till bakljuset/blinkers/stoppljus (nästa gång drar jag en egen jord dit) utan jorden går via skylthållaren-bakskärmen-ramen. Skylthållaren sitter med popnit och dessa hål borrade jag efter lackering och popnitarna är våtmonterade i vaselin. Även bakskärmens infästning i ramen skall vara elektriskt säkerställd. Jag gjorde ny bakskärm i vintras men den förra var med i åtta år och jag har aldrig haft ett elfel på choppern trots långa resor i ur och skur.

På flygplan kopplar man en massa jordkablar till skrovet (även för att avleda statisk elektricitet, åskskydd och allt möjligt), alla dessa punkter rengörs, korrosionsskyddas (med kromsyralösning på aluminium) och sedan lägger man på en tätningsmedel så att man tätar av jordpunkten(skruven/muttern etc.) för att det skall vara säkert och hållbart.

Häggen
2016-04-28, 19:29
Den pack jag köpte från Usa så var jorden bra. Drog den under en bult som satt i ramen och ca 15 cm från jordningen av batteriet.
Nu har jag monterat den nya packen o den laddar max 14,5 V ;)
Så nu blir det åka av .........snart :)
Jag känner jag är för skeptisk till allt digitalt då men inte ser hur det är kopplat, utan det ansluts på en punkt här som
är samman kopplad med nästa pryl -dolt....

Jag tackar för goda tips iaf, o är helt övertygad om att det går bra nu :)

Hardrockhair
2016-09-25, 14:46
Tänkte kolla med er som har koll på det här med el o laddning. Har en sportster 03 motor. När jag mäter på batteriet har jag drygt 12,5 volt. När jag startar så börjar det krypa neråt. Körde en liten sväng, ca 3 km o det gick ner till 9.8 volt på den tiden. Slog av belysningen och lät den stå på tomgång, då började den krypa upp igen. Vad börjar jag med. Ny regulator?

Mvh

Löste sig. Klassiskt jordfel :I: