Logga in

Visa fullständig version : Upp som en sol, ner som..........



Sportster81
2016-04-12, 22:19
Underbar vår dag, sol och liiite värme, som gjort för att ta ut hojen en sväng.
Är nästan hemma när den börjar bröla utav helvete!!
Det visar sig att avgassystemet gått av vid bakre cylinder...!, precis vid sensor uttaget...tack för den.

Någon som råkat ut för nåt liknande?? Varför? Gummiupphängd motor-fast fäste??
Systemet är ett Supertrapp XR Style.

Tips på åtgärder, går det att svetsa?, etc lr är säsongen över..
Någon som har koll på om man kan få tag på bara böjen?
Tackar på förhand.

18029180301803118032

Henrik Forslund
2016-04-12, 22:22
Går säkert o svetsa. Men fästet bör vara fäst i motorn så det gungar tillsammans.

Jörgen Karlsson
2016-04-12, 22:48
Om systemet ej är i rostfritt, utan i kolstål, så kan även avgasbandaget göra sitt till.
Om systemet är det för -04 och upp , så är det troligen anpassat för gummiupphängd motor.
Så kort och gott, dessa system finns i olika material och anpassade till olika sportster-årsmodeller. Här saknas info om vilket system det är.

Sportster81
2016-04-12, 23:01
Om systemet ej är i rostfritt, utan i kolstål, så kan även avgasbandaget göra sitt till.
Om systemet är det för -04 och upp , så är det troligen anpassat för gummiupphängd motor.
Så kort och gott, dessa system finns i olika material och anpassade till olika sportster-årsmodeller. Här saknas info om vilket system det är.

Jag räknar ju med att systemet är för gummi motor då den levererades till första ägaren med detta system....
Så bandaget kan `nöta´ lr?

Men den stora frågan är om det går att fixa alt få tag på en likadan böj?
Nytt system ingår liksom inte i årets budget;)

Martin
2016-04-12, 23:18
Tråkigt! Jag gissar att det är fästet man ser på andra bilden, mellan oljetank och grenrör? I så fall bör den väl sitta i motorn, och således är piporna avsedda för gummiupphängd motor?

Är en reklamation möjlig?

Jörgen Karlsson
2016-04-12, 23:20
Jag räknar ju med att systemet är för gummi motor då den levererades till första ägaren med detta system....
Så bandaget kan `nöta´ lr?

Men den stora frågan är om det går att fixa alt få tag på en likadan böj?
Nytt system ingår liksom inte i årets budget;)

Det var inte så länge sedan som supertrapp inte tillverkade några XR-system för 04- och upp. Och jag vet om minst ett fall där H-D Probike därför -på kundens begäran- moddade och monterade XR-system (men då i rostfritt) på gummiupphängd modell. Denna hoj funkar mig veterligen bra än idag. Ett mellanår tror jag även att systemet med syresensor för 02- dvs tillverkat för den ickegummiupphängda generationen, men med syresensorbungar. Du får bild-googla och jämföra utseendedetaljer med din modell om du inte har instruktioner eller kvitton på systemet.

Nåväl. Endera får du försöka få tag på en ny utbyteskrök, tex via mail till supertrapp. Om det är kolstål (magnetiskt) avstå lindning, bygg hellre värmesköld.
Skadan går även att reparera, Mest seriöst är då att byta ut den skadade sektionen. Ngn som är van att bygga och TIG-svetsa hojavgassystem klarar detta. Man får då även svetsa i en ny O2-bung.

Just nu är dock de flesta duktiga H-D-motorgubbar fullchokade med jobb pga av just sånt här. Dessutom vet jag inte var i sverige du bor.
Ska systemet repareras med ny bit så måste ju hela hojen in till verkstaden, så att man kan använda hojen som jigg.

Beroende på vad det är för system så kan man även ägna bakre upphängningen en inspektion. Dels att det är rätt monterat, dels att det är rätt konstruktion.
Systemet måste kunna expandera termiskt, dels kunna följa den gummiupphängda motorns rörelser.

Jag har byggt många avgassystem, inklusive såna här upplagda system XR-system. Det är för mycket att skriva här gällande hur att reparera och vad som ska kollas och hur, utan du måste in till ngn kunnig om du ska få systemet reparerat så att det inte pajar igen.

Det är många okända parametrar här. Jag vet inte material, vilket system, eller hur det är monterat. Ngn kunnig måste kolla på det där. Gärna ngn som byggt tunnväggiga high-performance-avgassystem till H-D.

Bysmed/OCC-fantast med MIG-spruta och vinkelkap räcker inte.

Sportster81
2016-04-12, 23:22
Tråkigt! Jag gissar att det är fästet man ser på andra bilden, mellan oljetank och grenrör? I så fall bör den väl sitta i motorn, och således är piporna avsedda för gummiupphängd motor?

Är en reklamation möjlig?

Jo det stämmer, fästet sitter i motorn så det förutsätter man ju att den är.
Hojen har ju bara gått ~500 mil men en reklamation?

Jörgen Karlsson
2016-04-12, 23:40
...Så bandaget kan `nöta´ lr?...


Det är inte nötning som gör att kolstålsavgassystem ofta spricker sönder om de lindas. Orsaken är bla annat att röret arbetar mycket varmare inuti isoleringen. Rostfritt klarar bättre av detta, men kolstål blir ofta trött och sprött efter för många driftttimmar inuti en avgasisolering. I synnerhet om hojen går med mager miljöanpassad mapp så kan stålet rödglöda innanför isoleringen, i synnerhet på den bakre burken. Det ska vara rostfritt eller inconel för att klara sånt i längden.

Men orsaken till detta kan som sagt vara annat också, tex för stumt eller oeftergivlig bakre upphängning eller att systemet monterats inspänt, eller att bakre upphängningen varit lös så att systemet hänger på krökarna.

Måste tittas på irl.

- - - Uppdaterad - - -


Jo det stämmer, fästet sitter i motorn så det förutsätter man ju att den är.
Hojen har ju bara gått ~500 mil men en reklamation?

Det låter positivt. Men den bakre upphängningen då? Systemet har väl en upphängningen nära bakre dämparna också? Såsom dessa system för -86-03 har? Dessa system blir ganska baktunga, iaf om man använder många diskar.

Sportster81
2016-04-13, 09:50
Det låter positivt. Men den bakre upphängningen då? Systemet har väl en upphängningen nära bakre dämparna också? Såsom dessa system för -86-03 har? Dessa system blir ganska baktunga, iaf om man använder många diskar.[/QUOTE]

Jo, det har 3 st infästningar i motorn samt 1 st i slutet av de bakre dämparna. Har försökt ta några bilder på det men är svårt att se..

Systemet tog jag ju av inför första besiktningen förra sommaren o sen dit igen o jag ger mig fan på att jag gjort ngt fel även om jag inte kan klura ut vad? Sitter ju liksom bara på 4 punkter.
Oavsett så är jag bara så less på att så jag funderar på att kränga hojen! Ngn intresserad?;) ;)

1803418035

KingCobra_HD
2016-04-14, 10:23
Jag tycker det borde gå att reklamera, om det inte finns nån väldigt tydlig disclamer att man inte får använda avgasbandage. Ett avgasrör ska liksom inte gå av.

Så vitt jag vet är supertrapp xr tillverkat i rostfritt, men det är väl rätt tunt gods. Jag har kollat instruktionerna för installation och det är inget exotiskt, man hänger upp systemet först och sen drar man åt vid avgasportarna först och sen vid upphängningen. Svårt att se hur du ska ha gjort så fel att röret sen ska gå tvärt av.

Jag tycker det är ett konstruktionsfel, röret går av där O2 sensor anslutningen är svetsad, för tunt gods i röret i kombination med ett stort hål och materialförsvagning pga svetsningen. Rören är långa och ljuddämparna tunga, det måste fortplantas en hel del vibrationer framåt, den gummiupphängda motorn skakar ju rätt rejält på vissa varvtal.

Sportster81
2016-04-14, 11:18
Har varit i kontakt med Supertrapp o de kör med (jag kan ha missförstått Amerika språket):) 1 års garanti o jag måste kunna uppvisa kvitto/dylikt av köp o första användningsdatum osv osv...
O kvitto har jag ju inte mer än vetskapen av att hojen levererades med systemet.

Det jag hade velat få reda på är om rördelen som är av finns o få reda på i närheten av ngn Supertrapp återförsäljare.
Kostar ca 250$ hos Supertrapp om de nu skickade mig info om rätt del... Känns lite mastigt.
Då blir jag nog mer sugen på att köpa nytt/begagnat..

KingCobra_HD
2016-04-14, 11:32
Det skulle väl iofs vara värt 250 dollar att få ett helt system, men risken är ju uppenbar att det pajar igen och då är det ju surt.

Sportster81
2016-04-14, 11:52
Det skulle väl iofs vara värt 250 dollar att få ett helt system, men risken är ju uppenbar att det pajar igen och då är det ju surt.

Ja, så tänker jag oxå...

KingCobra_HD
2016-04-14, 12:17
Du kan ju testa att svetsa ihop kröken och se hur länge det håller.

Martin
2016-04-14, 15:28
Mitt RSD Slant är till salu om intresse finns.

Sportster81
2016-04-14, 16:42
Mitt RSD Slant är till salu om intresse finns.

Passar det en 48 med framflytt?

Martin
2016-04-14, 21:37
Passar det en 48 med framflytt?
Kör folk fortfarande med framflytt? ;) Skämt åsido så vet jag inte, jag har läst på diverse forum där det sägs att det gör det. Jag skickade nyss ett mail direkt till RSD så förhoppningsvis vet vi snart!

hasse diesel
2016-04-14, 21:49
Bysmed/OCC-fantast med MIG-spruta och vinkelkap räcker inte. thb;LM;

Sportster81
2016-04-23, 19:52
Nysvetsat, får vi se om det håller


18094
18095

Martin
2016-04-23, 20:21
Håller tummarna! Om du har tid och lust får du jättegärna lägga upp ett foto på hur själva fästena ser ut. Alltså innan du skruvat tillbaka piporna.

Sportster81
2016-04-23, 20:44
Enligt önskemål Martin, syns kanske lite dåligt...o bilden på sniskansorry.
18096

Martin
2016-04-23, 21:08
Aha, fästet sitter alltså enbart på utsidan av drevkåpan?

Sportster81
2016-04-23, 21:22
Långa bultar

Martin
2016-04-24, 09:48
Ja det måste det väl vara antar jag! Tack för bilden i alla fall, gav lite fler idéer om mitt blivande fäste.

Fredrikrosen
2016-04-29, 09:44
Det är ett klockrent utmattningsbrott som bergis tagit sin början i den svets som O2 givaren sitter i. Att ha ett icke gummiupphängt avgassystem på en Sportster med gummiupphängd motor borde inte vara det ultimata.

Martin
2016-04-29, 14:36
Fast avgassystemet är ju enbart monterat i motorn, och rör sig således med motorn.

KingCobra_HD
2016-04-29, 14:59
Jag kollade på en nyare sportster igår på ProBike i segeltorp som hade ett sånt där avgassystem, och där satt fästet i samma fästpunkter som original dvs bakom kåpan till främre beltdrevet, nedanför drevet, och sen var det ett typ 15 mm rundrör som gick bakåt och sen snett uppåt som sen ljuddämparna var fästa mot. Inte så vackert eftersom röret var fullt synligt hela vägen, men kanske en nyare konstruktion som håller bättre?

Syns här om man tittar noga:

18114

Martin
2016-04-29, 16:35
Var det verkligen original fäste för det systemet? Första gången jag ser det i alla fall...

Martin
2016-04-29, 16:47
I övrigt tror jag inte problemet ligger i själva fästet, utan snarare en av, eller en kombination av följande:

1: Avgaslindan
2: Felaktig montering, alltså att man skruvat åt ljuddämparna stumt på fästet innan man dragit krökarna mot topparna
3: Försvagning vid o2-sensor pga dålig svetsning.

Svagaste punkten är den som tar smällen, i detta fallet blev det 02-sensorn.

Mina mycket amatörmässiga synpunkter bör kanske tilläggas!

KingCobra_HD
2016-04-29, 17:01
Var det verkligen original fäste för det systemet? Första gången jag ser det i alla fall...

Ingen aning :)

robbbull
2016-04-30, 11:55
18121
Min förra hoj o krökarna sprak två gånger den vårenwa;Märkte sedan att det bakre fästet som var gummi upphängt så var gummidistansen paj!Fixa en ny sådan sedan höll det men sa åt köparen av hojen att hålla lite koll på distansen för det var redan andra året den paja för mig.

KingCobra_HD
2016-05-03, 15:18
18121
Min förra hoj o krökarna sprak två gånger den vårenwa;Märkte sedan att det bakre fästet som var gummi upphängt så var gummidistansen paj!Fixa en ny sådan sedan höll det men sa åt köparen av hojen att hålla lite koll på distansen för det var redan andra året den paja för mig.

Jag var inne på att köpa ett sånt där system (american outlaw) men efter att ha läst om flera fall där rören spruckit så blev det inte så. Det är ju en lite riskabel konstruktion att sätta fästet med gummibussningar i ramen istället för stumt i motorn, rörelsen i bussningarna måste ju motsvara motorns rörelser i sina bussningar för att det inte ska bli stress på piporna och det känns lite onödigt komplicerat. RSD tracker systemet som V&H tillverkar är ju nästan identiskt och har samma upphängning men där har jag inte hört om nåt som har pajat.

Jag tror man ska titta på hur originalsystemet är upphängt och försöka bygga nåt som är så likt som möjligt :)

Sportster81
2016-05-05, 15:37
Tackar för alla tips o funderingarthx;! Nu e skiten svetsad o nylindad iaf så får vi se om det håller...
Ska försöka va noga med att se till så att ljuddämparna kan röra sig när jag drar krökarna mot topparna.
Avgaslindan hoppas jag inte ska va ngt problem på det rostfria.

Martin
2016-07-09, 11:43
Har du förresten möjlighet att mäta tjockleken på plåten som sitter utanför drevkåpan? Håller på och bygger ett liknande system och skulle behöva få ett humm om hur tjockt gods som behövs.