handdator

Visa fullständig version : Funderar på köp?



hojoboj
2016-03-31, 19:23
Harley Dyna Wide Glide årsmodell 2001 gått ca 3000 mil,bra eller dålig modell? Nått man ska kolla upp vid ev.köp?

abelseth
2016-03-31, 21:17
Harley Dyna Wide Glide årsmodell 2001 gått ca 3000 mil,bra eller dålig modell? Nått man ska kolla upp vid ev.köp?

Pris? 3000 mil är inget på de motorerna, men som sagt allt handlar om priset.

Fredrik Norman
2016-04-02, 23:52
Är nybörjare, ska köpa första hd:n. Kollar på en fxd 1998 som rullat 5000 mil, ser bra ut, har luft och buller, ska vara helt ok bara tuta och köra. Tänkte försöka få den för 60.....Vad tror ni? Ok affär? Eller ska man sikta på att sno ihop mer cash och köpa nyare..

_wcc_
2016-04-03, 08:03
Är nybörjare, ska köpa första hd:n. Kollar på en fxd 1998 som rullat 5000 mil, ser bra ut, har luft och buller, ska vara helt ok bara tuta och köra. Tänkte försöka få den för 60.....Vad tror ni? Ok affär? Eller ska man sikta på att sno ihop mer cash och köpa nyare..

Jag skulle personligen försöka komma upp några årsmodeller, inte för att det är något fel på 98orna, men en insprutare är alltid trevligt.

Helge
2016-05-18, 20:39
Jag skulle personligen försöka komma upp några årsmodeller, inte för att det är något fel på 98orna, men en insprutare är alltid trevligt.

Blir det inte lite mer komplicerat att felsöka på en maskin med insprut?
Så länge de fungerar är det säkert trevligt , men när det felar blir det bökigare kan jag tänka.
Själv föredrar jag en konstruktion som man kan greppa. Men det är jag det... :-)

KingCobra_HD
2016-05-18, 21:38
Jag har förgasare på min sportster. Absolut inga problem funkar hur bra som helst

Fredrikrosen
2016-05-19, 09:42
Mycket myter kring förgasare kontra insprut, som förare kommer ni inte att märka mycket skillnad om ens någon mer än att man får choka manuellt. Vad gäller hållbarhet på motorerna så brukar man säga att en HD sällan klarar mer än 50.000 miles utan renovering, men den sträckan kör de flesta aldrig iaf.

TCKalle
2016-05-19, 10:21
Mycket myter kring förgasare kontra insprut, som förare kommer ni inte att märka mycket skillnad om ens någon mer än att man får choka manuellt. Vad gäller hållbarhet på motorerna så brukar man säga att en HD sällan klarar mer än 50.000 miles utan renovering, men den sträckan kör de flesta aldrig iaf.

50 000 miles = 8000 mil. Jag vill påstå att en HD rullar betydligt längre än så innan den behöver renoveras, åtminstone EVO och senare.

Fredrikrosen
2016-05-19, 10:44
Ok, "betyligt längre än så" klarar oftast inte de HD polisen i USA kör med iaf. Visst finns det enstaka exempel, men att hävda HD har motorer i BMW eller Honda CX klass är fel och det hänger ihop med konstruktionen av motorn. Dessutom är det inte helt ovanligt TC motorns vevaxel "delar" sig med nerslitna lager till följd. Finns det som fått byta vev redan efter 2000 miles.

racechopper
2016-05-19, 11:20
TC motorns vevaxel "delar" sig med nerslitna lager till följd. Finns det som fått byta vev redan efter 2000 miles.
Även på original alltså, svetsad har ju endel på trimmade.

Robban
2016-05-19, 11:52
Livslängd är ju väldigt generellt,men jag känner en kille som passerat 10000mil med sin -01 Wide Glide utan problem,först efter 8000mil hörde han talas om att släporna till kamkedjesträckaren tydligen kunde vara ett problem på dessa :-) men hojen rullar och går,hårt och långt!!

//Robban

minhoj
2016-05-19, 13:09
Oj, min Evo har nog gått 13-14.000 mil i alla fall. Jag har inte ens lyft topparna. Lyftare har jag bytt när jag bytte kam (EV27) och stötstänger.
Lameller och belt har jag bytt + ekrat om bakhjulet + styrlager
Annars tycker jag det rullar långt utan man behöver göra nåt stort bara man håller efter med vanlig service själv. typ fetta hjul och swinglager, oljor etc, framgaffel mm. Aldrig haft problem med motorn.

Frugans Sportster 1200 har gått 10.000 typ, det enda vi gjort är att byta topplockspackningar när en pajade, då passade vi på att sota etc och putsa in ventiler och så. Bytte cyliderfotspackning när vi redan höll på

Tror även vi ska byta belten i år. 10.000 mil och 17 år eller....?

Fredrikrosen
2016-05-19, 13:29
Oj, min Evo har nog gått 13-14.000 mil i alla fall. Jag har inte ens lyft topparna. Lyftare har jag bytt när jag bytte kam (EV27) och stötstänger.
Lameller och belt har jag bytt + ekrat om bakhjulet + styrlager
Annars tycker jag det rullar långt utan man behöver göra nåt stort bara man håller efter med vanlig service själv. typ fetta hjul och swinglager, oljor etc, framgaffel mm. Aldrig haft problem med motorn.

Frugans Sportster 1200 har gått 10.000 typ, det enda vi gjort är att byta topplockspackningar när en pajade, då passade vi på att sota etc och putsa in ventiler och så. Bytte cyliderfotspackning när vi redan höll på

Tror även vi ska byta belten i år. 10.000 mil och 17 år eller....?

Har ni haft hojarna sedan nya? Tänkte fall det inte blivit något gjort av tidigare ägare. Kör med HD`s egen olja?

Robban
2016-05-19, 13:43
Det ligger två stycken Heritage -05:or på blocket nu som har gått kring 13000mil båda två!!

//Robban

Fredrikrosen
2016-05-19, 13:47
Det ligger två stycken Heritage -05:or på blocket nu som har gått kring 13000mil båda två!!

//Robban

Det finns bilar som gått 100.000 mil med, men det har i regel renoverade motorer. Och de på Blocket har oöppnade motorer? Om inte är jag klart impad :)

TCKalle
2016-05-19, 14:02
Dessutom är det inte helt ovanligt TC motorns vevaxel "delar" sig med nerslitna lager till följd. Finns det som fått byta vev redan efter 2000 miles.
Det händer nog men jag vill påstå att det inte är vanligt. Snarare kvalar detta påstående in på avdelningen "en massa skitsnack på internet, om det hänt en gång så händer det alla".
Själv har jag en 1550 som gått ca 7000 mil och när jag bytte till SE-pump häromåret så kollade jag kastet på veven och det höll sig inom tillåtna toleranser, veven är inte svetsad och det medges att jag kör relativt lugnt. Men du har rätt i att det är en bit kvar till BMW-kvalitet men även BMW har haft en del "orginalfel" genom åren.

Fredrikrosen
2016-05-19, 14:28
Det händer nog men jag vill påstå att det inte är vanligt. Snarare kvalar detta påstående in på avdelningen "en massa skitsnack på internet, om det hänt en gång så händer det alla".
Själv har jag en 1550 som gått ca 7000 mil och när jag bytte till SE-pump häromåret så kollade jag kastet på veven och det höll sig inom tillåtna toleranser, veven är inte svetsad och det medges att jag kör relativt lugnt. Men du har rätt i att det är en bit kvar till BMW-kvalitet men även BMW har haft en del "orginalfel" genom åren.

Det med veven hände såpass ofta att HD ändrade vevens konstruktion 2007, så det var nog inte enbart internet rykten......Själv är jag lite av den filosofin att ju mer elektrisk utrustning en mc har ju fler potentiella felkällor. En förgasare tex. pajjar inte rakt som en EFI enhet kan. Nu för tiden är det allt från ABS till traction-control. Men är kanske bara jag som är bakåtsträvare =)

minhoj
2016-05-19, 15:01
Har ni haft hojarna sedan nya? Tänkte fall det inte blivit något gjort av tidigare ägare. Kör med HD`s egen olja?

Frugans Sportster köpte JAG beg år 2000, när den gått 300 mil och var ett år gamma. Hade den ett år sen tog frugan över.
Klart orörd innan, inte ens luft o buller, fick vi fixa

Min Wideglide -85 är över 30 år och jag har haft den hälften, den förra ägaren sa att den hade gått 4000 när jag köpte den, han hade haft många år men kör lite, 2-3000 tusen bara, han hade inte öppnat motorn.

Sen om milen stämmer eller inte vet man ju aldrig eftersom mätaren var trasig och den var även bytt sen tidigare
Osannolikt att nån skulle öppnat motorn de första 1000-1500 milen tycker jag men man vet aldrig
Men jag lämnar öppet för att det är nåt fuffens med milen och att den har gått mer och att nån gjort nåt

Det är en 85:a och förra ägaren köpte den 88:a och jag köpte den 2001, jag har i alla fall kört 9-10000 mil (jag har oxå bytt mätare ett par ggr och måste kolla i pappren och summera)

Vi har alltid kört på HD-olja som vi byter ett par ggr per år
Vi meckar oxå det som behövs själva. Jobbigast var rembytet...

minhoj
2016-05-19, 15:08
Det med veven hände såpass ofta att HD ändrade vevens konstruktion 2007, så det var nog inte enbart internet rykten......Själv är jag lite av den filosofin att ju mer elektrisk utrustning en mc har ju fler potentiella felkällor. En förgasare tex. pajjar inte rakt som en EFI enhet kan. Nu för tiden är det allt från ABS till traction-control. Men är kanske bara jag som är bakåtsträvare =)

Är väl inte bakåtsträvare direkt (i alla fall vägrar jag att erkänna det) men helt klart är ju mindre el desto lättare och mindre felsökning. Även för mej som är elkunnig och jobbat med el/elektronik hela livet.

Insprutning och ABS har jag ingen erfarenhet av - och jag tänker inte skaffa mej nån erfarenhet heller :-)

TCKalle
2016-05-19, 15:18
HD ändrade vevens konstruktion 2007
vika ändringar gjordes?

mankanh
2016-05-19, 20:11
Kompisens ultra passerade 10000mil innan första problemet och det var transkedjan som gick av. Vet av en del hojar som gått över 20tusen utan större bekymmer. Men visst mycket beror nog på hur man kör och vårdar sina grejer

Fredrikrosen
2016-05-19, 22:00
vika ändringar gjordes?

Har för mig att på första varianten av vev så var halvorna pressade ihop i en 400 tons press och den "uppgraderade" varianten har jag för mig fick en annan typ av låsning på halvorna, osäker om den är svetsad. Vet att även B-motorn råkat ut för att drevet till balansaxlarnas drivkedja "slirat" på veven då det är pressat på, vilket gör att balansaxlarna kommer fel i förhållande till veven och motorn börjar vibrera rejält. Men nog inget som är vanligt förekommande.

- - - Uppdaterad - - -


Kompisens ultra passerade 10000mil innan första problemet och det var transkedjan som gick av. Vet av en del hojar som gått över 20tusen utan större bekymmer. Men visst mycket beror nog på hur man kör och vårdar sina grejer

Över 20.000 på orörd motor?

mankanh
2016-05-20, 07:50
Över 20 på helt örörd vet jag inte men vet att en gammal skribent i Scanbike Kent hade en Softail Springer som hade passerat 20 och hade inte tidningen Bigtwin ett reportage om en ultra som gått 25 eller 27 tusen i skrivande stund. Vet att jag frågade min motorbyggare en gång och han sa att runt 20 brukar det vara dags för renovering på en TC iaf

Fredrikrosen
2016-05-20, 08:18
Över 20 på helt örörd vet jag inte men vet att en gammal skribent i Scanbike Kent hade en Softail Springer som hade passerat 20 och hade inte tidningen Bigtwin ett reportage om en ultra som gått 25 eller 27 tusen i skrivande stund. Vet att jag frågade min motorbyggare en gång och han sa att runt 20 brukar det vara dags för renovering på en TC iaf

Personligen tror jag väldigt få HD motorer klarar i närheten av 20.000 mil, men oavsett så är ju service och kontroll a och o för hållbarheten. Det brukar bli långa debatter när man talar om vilken motorolja etc. men själv kör jag på HD`s egen 20W50 och det verkar som folk har haft tämligen goda resultat vad gäller motorns hållbarhet med den oljan. Fast den är nog som vilken 20W50 som helst egentligen.

KingCobra_HD
2016-05-20, 11:05
18214

Fredrikrosen
2016-05-20, 12:03
18214

Jag har sett den tabellen förr, kruxet är att den är gjord åt Amsoil vilket syns på resultatet.......

KingCobra_HD
2016-05-20, 12:18
Jag har sett den tabellen förr, kruxet är att den är gjord åt Amsoil vilket syns på resultatet.......

Jaha, det tänkte jag inte på, tanken var att den visar att HD's olja är rätt bra.

Helge
2016-05-25, 20:20
Är det inte så även på HD att typ av olja samt bytesintervall är av största betydelse för hur långt hojen går utan renovering?
1000 mil står det i boken gällande min XR650R , men jag byter var 100:de mil , och nu har den gått 2000 mil utan problem.
Samma sak gäller Taxibilar. Där brukar man byta var 500:de mil även om service intervallerna ligger runt 2000 mil.
Oljemicroberna slås sönder och slutar smörja efter x antal mil och bör därför bytas tidigare än servicen säger.
Jag har kört Taxibilar som gått över 60.000 mil som känns som nya bilar tack vare oljebyte var 500:e mil.

Intruder
2016-05-26, 21:37
Taxi bilarna brukar rulla över 3000 mil innan byte !
Scania o Volvo lastbilar som rullar fjärr ca 6000 mil medans MB klämmer 10,000 mil
Tror de är lugnt om man byter varje år !
Är den inte inställd rätt så hjälper inget

Erik Lundberg
2016-05-28, 10:26
Här är en kille som har kört 160.000 mil med sin 1991 FXRT. Det står att motorn har renoverats 10 gånger vilket innebär 16.000 mil mellan renoveringarna.

http://www.bikernet.com/pages/First_MillionMile_HarleyDavidson.aspx

Erik Lundberg
2016-05-29, 09:35
Är det inte så även på HD att typ av olja samt bytesintervall är av största betydelse för hur långt hojen går utan renovering?
1000 mil står det i boken gällande min XR650R , men jag byter var 100:de mil , och nu har den gått 2000 mil utan problem.
Samma sak gäller Taxibilar. Där brukar man byta var 500:de mil även om service intervallerna ligger runt 2000 mil.
Oljemicroberna slås sönder och slutar smörja efter x antal mil och bör därför bytas tidigare än servicen säger.
Jag har kört Taxibilar som gått över 60.000 mil som känns som nya bilar tack vare oljebyte var 500:e mil.

Harley-Davidson har ett rekommenderat bytesintervall på 800 mil. Moderna oljor klarar under normala förutsättningar betydligt mer än 800 mil innan de har blivit dåliga. Om du byter redan vid 400 mil har med andra ord ytterst marginell betydelse.

Fredrikrosen
2016-05-29, 21:35
Här är en kille som har kört 160.000 mil med sin 1991 FXRT. Det står att motorn har renoverats 10 gånger vilket innebär 16.000 mil mellan renoveringarna.

http://www.bikernet.com/pages/First_MillionMile_HarleyDavidson.aspx

Och här en Goldwing som gått 70.000 mil och aldrig varit renoverad. :)

http://wingworldmag.com/tech/joe-sparrow-425k-gold-wing/

Erik Lundberg
2016-05-29, 22:45
Och här en Goldwing som gått 70.000 mil och aldrig varit renoverad. :)

http://wingworldmag.com/tech/joe-sparrow-425k-gold-wing/

Riktigt så står det väl ändå inte.

Alternator: brushes and bearings replaced 289,000
New alternator: 302,000
Clutch: original! No repairs
Drive shaft U-joint: replaced at 179,315 and 411,000.
Fork springs: new ones at 80,000
New Progressive fork tubes: 378,000
Cam chain sprockets, tensioners and guides replaced at 149,000.
Rear shock replaced: 81,000 and 289,000
Rear differential: replaced at 216,000 and 411,000
Steering head bearings: replaced at 378,000.

Men visst, goldwings är slitstarka ingen tvekan om det. Kamkedjesträckarna behöver lite kärlek på en HD och sen skulle man väl kunna tänka sig att kolvringarna slits något mer på en luftkyld maskin. Fördelen är att en HD maskin går att renovera nära på hur många gånger som helst och att det inte är speciellt svårt. Finns en del intressanta trådar angående hållbarhet på amerikanska HD forum och så vida inte folk ljuger är det ganska många som har kört runt 20 000 mil utan större renovering. Själva bottendelen verkar hålla betydligt längre än så innan det är dags för renovering. Men det är som med allt annat mycket beroende på körsätt och skötsel.

Angående att köra långt så finns det förresten en Volvo P1800 med B18 som har gått över 3 miljoner miles (482 000 mil). Mellan första och andra renoveringen kördes den över 320 000 mil. Ganska imponerande även om det sannolikt var lugn körning med mycket motorväg.

http://www.thetruthaboutcars.com/2014/02/the-man-for-whom-they-made-the-three-million-mile-badge/
http://www.hemmings.com/magazine/hsx/2011/11/Driven---1966-Volvo-1800S/3704971.html

Fredrikrosen
2016-05-30, 07:53
Riktigt så står det väl ändå inte.

Alternator: brushes and bearings replaced 289,000
New alternator: 302,000
Clutch: original! No repairs
Drive shaft U-joint: replaced at 179,315 and 411,000.
Fork springs: new ones at 80,000
New Progressive fork tubes: 378,000
Cam chain sprockets, tensioners and guides replaced at 149,000.
Rear shock replaced: 81,000 and 289,000
Rear differential: replaced at 216,000 and 411,000
Steering head bearings: replaced at 378,000.

Men visst, goldwings är slitstarka ingen tvekan om det. Kamkedjesträckarna behöver lite kärlek på en HD och sen skulle man väl kunna tänka sig att kolvringarna slits något mer på en luftkyld maskin. Fördelen är att en HD maskin går att renovera nära på hur många gånger som helst och att det inte är speciellt svårt. Finns en del intressanta trådar angående hållbarhet på amerikanska HD forum och så vida inte folk ljuger är det ganska många som har kört runt 20 000 mil utan större renovering. Själva bottendelen verkar hålla betydligt längre än så innan det är dags för renovering. Men det är som med allt annat mycket beroende på körsätt och skötsel.

Angående att köra långt så finns det förresten en Volvo P1800 med B18 som har gått över 3 miljoner miles (482 000 mil). Mellan första och andra renoveringen kördes den över 320 000 mil. Ganska imponerande även om det sannolikt var lugn körning med mycket motorväg.

http://www.thetruthaboutcars.com/2014/02/the-man-for-whom-they-made-the-three-million-mile-badge/
http://www.hemmings.com/magazine/hsx/2011/11/Driven---1966-Volvo-1800S/3704971.html

Den är väl definitivt inte helrenoverad i samma utsträckning som HD`n, dessutom sa jag inte den inte bytt saker, bara att den inte renoverat motorn vilket är det väsentliga när man talar om slitstark motor. Problemet är som du säger att det figurerar mycket myter kring långmilare med synnerligen överdrivna miltal. Här har vi om inte annat två hojar med historik som verkar fastslagen. Bra underhåll är a & o oavsett märke.

Erik Lundberg
2016-05-30, 09:52
Den är väl definitivt inte helrenoverad i samma utsträckning som HD`n, dessutom sa jag inte den inte bytt saker, bara att den inte renoverat motorn vilket är det väsentliga när man talar om slitstark motor.

Möjligheten till att renovera borde väl även det vara av största intresse om man vill behålla hojen länge? Att man faktiskt kan byta ut det som blir slitet relativt enkelt utan att behöva köpa en helt ny motor. Tycker det väger in ganska väl under slitstyrka då man i stället för "slit & släng" faktiskt kan åtgärda det som är fel relativt enkelt och sen köra vidare. Det är just detta som är anledningen till att killen ovan har kunnat köra 160 000 mil med originalmotorn.

Fredrikrosen
2016-05-30, 15:59
Möjligheten till att renovera borde väl även det vara av största intresse om man vill behålla hojen länge? Att man faktiskt kan byta ut det som blir slitet relativt enkelt utan att behöva köpa en helt ny motor. Tycker det väger in ganska väl under slitstyrka då man i stället för "slit & släng" faktiskt kan åtgärda det som är fel relativt enkelt och sen köra vidare. Det är just detta som är anledningen till att killen ovan har kunnat köra 160 000 mil med originalmotorn.

Jo men sedan så får väga in att man kan i regel borra alla motorer mellan 3 och 5 gånger. Håller då en motor 70.000 mil och still going strong på originaldelar utan att vara borrad, då är det de minsta bekymret.

Erik Lundberg
2016-05-30, 22:04
Jo men sedan så får väga in att man kan i regel borra alla motorer mellan 3 och 5 gånger. Håller då en motor 70.000 mil och still going strong på originaldelar utan att vara borrad, då är det de minsta bekymret.

Fast man behöver väl knappast borra varje gång man byter kolvringar. Och bara för att hans hoj har hållit i 70 000 mil betyder det inte att alla goldwings gör det. Det vore kul att se lite trovärdig statistik på hur det egentligen ligger till men det är nog svårt att få fram. Motorrad har gjort 5000-mila test på diverse olika hojar. Där var det en Road King som klarade sig allra bäst. Klarade sig bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar. Men det var som sagt bara 5000 mil.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

Fredrikrosen
2016-05-31, 08:01
Fast man behöver väl knappast borra varje gång man byter kolvringar. Och bara för att hans hoj har hållit i 70 000 mil betyder det inte att alla goldwings gör det. Det vore kul att se lite trovärdig statistik på hur det egentligen ligger till men det är nog svårt att få fram. Motorrad har gjort 5000-mila test på diverse olika hojar. Där var det en Road King som klarade sig allra bäst. Klarade sig bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar. Men det var som sagt bara 5000 mil.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

Bäst till kom Honda CBR600F. Den tabell du relaterar till visar kostnaderna och inte slitaget på motorerna där Honda låg överst. Oavsett så vill jag minnas HD`n klarade sig bra vid kontroll av slitaget på interna delar.

http://www.motorradonline.de/dauertest/motorrad-dauertests-in-der-uebersicht-platz-1-bis-8/590540?seite=2

Erik Lundberg
2016-05-31, 08:52
Bäst till kom Honda CBR600F. Den tabell du relaterar till visar kostnaderna och inte slitaget på motorerna där Honda låg överst. Oavsett så vill jag minnas HD`n klarade sig bra vid kontroll av slitaget på interna delar.

http://www.motorradonline.de/dauertest/motorrad-dauertests-in-der-uebersicht-platz-1-bis-8/590540?seite=2

Ja där kom Road Kingen på 2:a plats i stället vilket också är väldigt bra. Visst slitage syntes men "the chassis and engine components present themselves in almost perfect condition" och effekten hade till och med öka något efter 5000 mil. Hade dock varit kul att se hur det ser ut efter 16 000 mil i stället.

Fredrikrosen
2016-05-31, 13:44
Ja där kom Road Kingen på 2:a plats i stället vilket också är väldigt bra. Visst slitage syntes men "the chassis and engine components present themselves in almost perfect condition" och effekten hade till och med öka något efter 5000 mil. Hade dock varit kul att se hur det ser ut efter 16 000 mil i stället.

Med tanke på att det såg bra ut efter 5000 mil borde den ju lätt klara 10.000, undrar om de kört hojen på HD`s egen olja under testet eller annan. Kunde vara kul att veta om inte annat.

Erik Lundberg
2016-06-04, 00:36
Ja det kunde det vara. Jag har precis bytt till Red Line olja i kopplingen och växellådan. Jag har svårt o tro att det skulle ha någon jättestor inverkan på livslängden men den växlar tystare nu än innan. Kanske beror på att oljan är tjockare. Får hur som helst bli Red Line i motorn nästa gång.

Fredrikrosen
2016-06-04, 22:05
Jag tror inte heller det gör någon jätte skillnad i praktiken. Det är nog lite psykologiskt :)