handdator

Visa fullständig version : Hojen avgaspoffar, är svårstartad utan choke och stiften är vita...



Bushido
2016-03-20, 13:54
... Så det känns ju ganska uppenbart att hojen går snålt. Men lågfartsmunstycket är bytt till ett storlek 48 och nålen är shimsad, vilket enligt min mek borde vara fullt tillräckligt för att kompensera för att luftburken och avgaseriet är bytt (sitter en kuryakyn skull burk och ett par V&H big radius 2-2 på hojen). Någon som har några idéer om vad mer jag kan göra? Är det bara att testa större och större munstycken tills det lirar ordentligt, och finns det isåfall några riktlinjer om ungefär hur stort som behövs med tanke på vad som är gjort i övrigt? Som sagt, min mek trodde ju att ett munstycke ner 48 och ett shims skulle räcka men det upptäckte jag ju när jag tog isär allting att det redan satt där så nu har jag slut på idéer... :( Alla tips och råd mottages tacksamt :)

Visst ja, det är alltså en Softail 03:a med twincam 88 det rör sig om.

Mvh Anton.

stroker49
2016-03-20, 14:44
Hur har du luftskruven justerad, finns kanske lite att göra där? Räkna varven när du försiktigt skruvar den så du känner att det tar stopp. Hur många varv? Sedan skruvar du ut den lika långt igen. Lägg på ett kvarts varv och känn efter där.

Vi förutsätter att du inte har något tjuvläckage eller att någon slang till VOES-ventil eller annat står öppen!

Gick den bra förut, vad har hänt däremellan?

Bushido
2016-03-20, 14:51
Hur har du luftskruven justerad, finns kanske lite att göra där? Räkna varven när du försiktigt skruvar den så du känner att det tar stopp. Hur många varv? Sedan skruvar du ut den lika långt igen. Lägg på ett kvarts varv och känn efter där.

Vi förutsätter att du inte har något tjuvläckage eller att någon slang till VOES-ventil eller annat står öppen!

Gick den bra förut, vad har hänt däremellan?

Tack för tipset, ska kolla där!

Förlåt en dum fråga, men vad är voes-ventil för något?

Jag har inte ägt hojen så länge, bara några veckor. Allt som är gjort vid den är gjort av föregående ägare. Den går bra generellt sett tycker jag, men någon gång ibland så smäller det till (känns som att hojen får plötslig hicka, hela bågen hoppar till) och använder man inte choken när man startar så händer det ibland att den bara står och tuggar och poffar... Har inte märkt att den plötsligt blivit sämre från att tidiugare ha varit helt bra, utan det händer som sagt bara någon gång ibland. Och när jag titade på stiften så var de helt vita.

stroker49
2016-03-20, 15:04
Vem har du köpt hojen av? Är det av en firma så är det bara att åka och låta de fixa den. Är det privat så är du själv.
När hojen är helt kall så är det ju helt naturligt att den behöver choke. Att läsa stift är nästan omöjligt med dagens bensin, ljusa är stiften normalt och den skall gå rejält fett för att få någon färg.

Voes-ventilen är en manick som justerar tändningen som en funktion på insugsvacuumet. Den är kopplad till insuget bakom förgasaren med en liten slang och har den hoppat loss så suger det tjuvluft där. Men jag tror inte att du har det problemeet.

Lågfartsmunstycke 48 borde räcka och högfartsmunstycket kan/bör också vara bytt till ett något större.
Prova att skruva ut skruven ett kvarts varv, kanske ett halvt om det inte räcker. Det kan göra underverk.

Bushido
2016-03-20, 15:30
Vem har du köpt hojen av? Är det av en firma så är det bara att åka och låta de fixa den. Är det privat så är du själv.
När hojen är helt kall så är det ju helt naturligt att den behöver choke. Att läsa stift är nästan omöjligt med dagens bensin, ljusa är stiften normalt och den skall gå rejält fett för att få någon färg.

Voes-ventilen är en manick som justerar tändningen som en funktion på insugsvacuumet. Den är kopplad till insuget bakom förgasaren med en liten slang och har den hoppat loss så suger det tjuvluft där. Men jag tror inte att du har det problemeet.

Lågfartsmunstycke 48 borde räcka och högfartsmunstycket kan/bör också vara bytt till ett något större.
Prova att skruva ut skruven ett kvarts varv, kanske ett halvt om det inte räcker. Det kan göra underverk.

Det är privat, så jag är tyvärr själv i detta ja...
Kall kan jag absolut förstå att choke behövs, men min båge kan bete sig märkligt när man ska starta även när den är varm. Stannar jag för att tanka så kan det behövas choke när jag ska ha igång den igen, annars står den bara och ploppar och smäller till ibland...

Förstår... Men kanske värt att ha i åtanke ifall jag inte får rätt på problemet med andra medel.

Du råkar inte veta på rak arm vilken storlek där sitter original på högfarten? Det står 061 på mitt.

Och nu dumförklarar jag mig kanske rejält men jag kan inte hitta någon luftskruv...?? På andra förgasare jag sett innan har det suttit en liten fjäderbelastad skruv på utsidan för tomgång och en lite mindre mer nersänkt för luftblandningen men jag hittar inga yttre skruvar alls på min förgasare, varken tomgång eller luft?

stroker49
2016-03-20, 17:55
Mod 2 nr och 9 på skissen. Den sitter alltså på undersidan och på förgasarens "insida". Du behöver troligen inte göra mod 2 den lilla plomberingen är säkert borta, det är det första man måste göra om en sådan finns.

De andra modifieringarna skall INTE göras.

Högfart brukar heta typ 185 eller så.

http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm

Bushido
2016-03-20, 18:03
Mod 2 nr och 9 på skissen. Den sitter alltså på undersidan och på förgasarens "insida". Du behöver troligen inte göra mod 2 den lilla plomberingen är säkert borta, det är det första man måste göra om en sådan finns.

De andra modifieringarna skall INTE göras.

Högfart brukar heta typ 185 eller så.

http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm

Tack så mycket, ska ta en titt på det där så får vi se hur det går! :)

stroker49
2016-03-20, 18:17
Skruven är en liten spårskruv så det enklaste är att komma åt med en bits. Jag har en bits i en bitshållare och så har jag lindat ett varv maskeringsteip på hållaren med ett streck på så jag ser hur jag vrider. Skruva försiktigt och dra den INTE i botten med kraft.

Bushido
2016-03-20, 18:44
Skruven är en liten spårskruv så det enklaste är att komma åt med en bits. Jag har en bits i en bitshållare och så har jag lindat ett varv maskeringsteip på hållaren med ett streck på så jag ser hur jag vrider. Skruva försiktigt och dra den INTE i botten med kraft.

Tack för tipset! Och jag ska vara försiktig, tack för varningen :)

Girlie Bike User
2016-03-20, 19:35
Finns ingen VOES ventil på TC däremot en MAP sensor.

stroker49
2016-03-20, 20:09
Finns ingen VOES ventil på TC däremot en MAP sensor.

Okidoki, bra info. Men någon MAP-sensor finns kanske inte i vilket fall när man har förgasare?

Girlie Bike User
2016-03-21, 09:57
Map sensor finns på alla TC även förgasarmodeller.

Bushido
2016-03-21, 15:53
Tack för infon hörni :) Har precis varit inne och snackat med min mentor, han tyckte jag skulle prova att gå upp ytterligare en eller två storlekar i lågfartsmunstycke då han trodde att huvudmunstycket skulle vara fullt tillräckligt, och sen laborera med luftskruven. Så jag ska montera ett strl 50 munstycke så får vi se om det gör någon skillnad :)

Jonasbaggen
2016-03-21, 21:10
Bushido: Hur långt har din hoj gått? Spontant så hade jag rivit isär förgasaren och rengjort allt noggrant. Speciellt lågfartskretsen. Kolla även gummipackningarna på insuget mot topparna. Ett storlek 50 på lågfart är stort. Orginalmaskin eller annat gjort?

stroker49
2016-03-21, 22:39
Nej, jag håller inte med. Räkna varven så ger det en indikation på om lågfarten är för liten eller inte. Prova också att justera skruven för att se om det blir bättre.

Riv inte och gör bara en sak i taget=analytisk felsökning.

Båging
2016-03-21, 23:40
Stroker49 har helt rätt! Blandskruven skall vara ungefär där det är sagt i boken, annars kompenserar du för fel munstycke....
Alltså...för litet lågfart (vilket det definitivt låter som) gör att du måste ställa upp blandskruven mer än föreskrivet för att just kompensera för litet lågfart (blandskruven tar bränsle från lågfarten)....
Glöm inte att kolla flottörnivå, är den fel, blir allt fel...

Sen vill nog jag också tycka att ett #50 känns som för stort för dom flesta.....48 är inte ovanligt, men över det är som sagt mindre vanligt. Kolla efter tjuvluft runt insuget när du ändå håller på.

stroker49
2016-03-22, 10:34
Map sensor finns på alla TC även förgasarmodeller.

Aha, men jag är typ säker på att jag inte har någon på min TC88B från 2003? Jag har bara en fögasare en tändbox (Altmann) och en givare på vevpartiet som matar tändboxen.

Girlie Bike User
2016-03-22, 10:42
Kolla på insuget om det inte sitter en mapsensor på det. Du har inte ett tändsystem som är original därför kanske det inte använder en mapsensor för att styra tändkurvan baserat på motorns belastning.

stroker49
2016-03-22, 11:55
Jag har en igensvetsad anslutning, det kan nog vara där en sådan skulle sitta om jag hade en.
Så VOES och MAP-sensor gör typ samma sak men en MAP gör det utan fjädrar och membran?

Girlie Bike User
2016-03-22, 13:43
I princip, men VOES har 2 lägen av och på medan Map sensorn jobbar steglöst i mellan nedre till övre läget

Bushido
2016-03-22, 16:36
Jag vet inte om något mer är gjort, jag är som sagt hyfsat ny ägare till denna hoj och om något är gjort så är det gjort av föregående ägare.

Vill inte åtgärda en massa saker på en gång och därigenom missa vad den egentliga felkällan är, så jag tänker att om jag börjar med ett större lågfartsmunstycke så kan jag iallafall uteskluta det som felkälla om det inte blir bättre. Och skulle det bli bättre kan ju det faktum att jag har ett ovanligt stort munstycke bli en indikation på att den tar tjuvluft någonstans, så då får jag felsöka det istället. Men hellre feta på med ett större munstycke tänker jag så att hojen åtminstone inte fortsätter gå snålt medan jag felsöker, eller?

Hur kollar alternativt justerar jag flottörnivån? :)

Mvh Anton.

Båging
2016-03-22, 18:06
Så här:

17918

Bushido
2016-03-22, 18:52
Så här:

17918

Tack så mycket!

stroker49
2016-03-22, 19:53
Flottörnivån är naturligtvis viktig, är den fel så blir allt galet och man kan inte få ordning på någonting. MEN jag tycker man skall göra så lite som möjligt och ta steg för steg och försöka hitta grundorsaken. Det är ju väldigt enkelt att vrida skruven ut ett kvarts och sedan ett halvt varv till om det behövs för att se.

Om ingen har varit på flottören, och det är väl inte så troligt, så är ju sannolikheten inte så stor att det är just det problemet.

Tänk om allt blir bra efter ett halvt varv? Tänk om du råkar ställa till något annat litet problem när du gör något annat och till slut vet du inte vad du håller på med?

Bushido
2016-03-22, 22:06
Flottörnivån är naturligtvis viktig, är den fel så blir allt galet och man kan inte få ordning på någonting. MEN jag tycker man skall göra så lite som möjligt och ta steg för steg och försöka hitta grundorsaken. Det är ju väldigt enkelt att vrida skruven ut ett kvarts och sedan ett halvt varv till om det behövs för att se.

Om ingen har varit på flottören, och det är väl inte så troligt, så är ju sannolikheten inte så stor att det är just det problemet.

Tänk om allt blir bra efter ett halvt varv? Tänk om du råkar ställa till något annat litet problem när du gör något annat och till slut vet du inte vad du håller på med?

Jo, det håller jag med om. Just därför gör jag en sak i taget, utvärderar och går sen vidare därifrån. Anledningen till att jag väljer att börja med ett större lågfartsmunstycke är just att hojen verkar gå så otroligt snålt med vina vita stift och avgasknallar att meken tvivlade på att luftskruven skulle ge tillräckligt, så han rekommenderade en något lite större storlek där och sen finjustera med luftskruven. Går hojen bättre nu kanske jag kan få till det allra lilla sista med luftskruven :)

stroker49
2016-03-22, 23:29
Om du nu inte vill prova med att justera skruven så skruva den i botten och räkna varven, då kan man få en indikation på om munstycket är lagom eller inte.

Ett tilll tips, om du inte har insexskruvar på flottörhuset. Byt till sådana (vanlig millimeterdimension) det förenklar mycket när man bestyckar och provar med olika munstycken.

Bushido
2016-03-23, 12:16
Då skruven är pluggad på min hoj så antar jag att den sitter enligt original, och att göra ingrepp på förgasaren och borra bort pluggen känns som ett ganska bryskt steg så jag provar hellre med munstycket först och ser vad som händer. Blir det bättre men inte bra ska jag se till skruven efter det :)

Tack för tipset, det ska jag se till att jaga fatt i ett par då! Låter ju onekligen smidigt som du säger och man riskerar ju inte att dra sönder spåren lika lätt heller.

TCKalle
2016-03-23, 12:56
Då skruven är pluggad på min hoj så antar jag att den sitter enligt original, och att göra ingrepp på förgasaren och borra bort pluggen känns som ett ganska bryskt steg så jag provar hellre med munstycket först och ser vad som händer. Blir det bättre men inte bra ska jag se till skruven efter det :)

Tack för tipset, det ska jag se till att jaga fatt i ett par då! Låter ju onekligen smidigt som du säger och man riskerar ju inte att dra sönder spåren lika lätt heller.

Börja med skruven, du kommer ändå behöva justera luftskruven oavsett vilket munstycke som skall vara.

Jonasbaggen
2016-03-23, 16:03
Bushido: För många inlägg sedan skrev jag: Riv av förgasaren och gör ren allting noggrant. Bra tillfälle då du ändå måste demontera den för att ta bort pluggen som täcker luftskruven på ett säkert sätt. Du kan aldrig få en riktig inställning med att laborera i storlek med lågfartsmunstycket. Bränsleblandningsskruven behöver öppnas upp då det är snikställt orginal. Detta förvärras ytterligare av ditt nuvarande luftfilter och ditt avgassystem. Lätta på tanken och lägg en träklots under i tunnel så går det lätt att demontera förgasaren.

stroker49
2016-03-23, 17:01
Du måste absolut ta bort aluminiumbrickan och du MÅSTE kunna justera skruven. Men nu vet vi ju nästan säkert att det är det som är problemet!

Den mekaniker du rådfrågat kan du ta och sparka i arschelet hårt om han inte identifierat detta. När jag nämnde denna möjlighet trodde jag inte ens att detta var en möjlighet.

Men det är absolut inget stort ingrepp, följ instruktionen som jag länkade till. Borra ett litet hål försiktigt så att du bara precis kommer igenom den tunna alumiiumpluggen och sedan petar du med något spetsigt och lyfter bort den. Klart!

Jag kan nästan garantera att om du skruvar ut skruven 1/4 till 1/2 varv kommer det att bli världens skillnad.

Bushido
2016-03-23, 18:13
Tackar alla för input, Nu har jag hunnit pyssla lite med hojen och här kommer en liten uppdatering på läget:

Jag tog av och öppnade upp förgasaren och jag passade då på att se över allt och kolla om det satt smuts eller avlagringar någonstans, men allt såg rent och fint ut. Passade trots detta på att demontera munstyckena och gjorde rent invändigt innan jag slutligen satte ihop allt.

Jag monterade strl50 munstycket, och hojen går mycket mycket bättre. Betydligt mer lättstartad, och inga avgasknallar än så länge. Dock har jag inte kört så långt så för att få till en ordentlig utvärdering vill jag få in lite fler mil så jag kan kolla stiftens färg och se om där är någon skillnad.

Jag passade även på att ta bort pluggen över justeringsskruven för att se var den satt (ca 2.5 varv ut från innersta läget, så jag skruvade tillbaka den dit och lät den sitta där tills jag kom till meken) och för att i samråd med min mek försöka finjustera saker och ting, men till hans och min förvåning så märkte vi att hojen knappt reagerar alls på blandskruvens inställning. Ingen märkbar skillnad i gång oavsett om skruven var i utgångsläget på 2.5 varv ut, inskruvat i botten eller utskruvat till yttre ändläget. Lite märkligt tyckte vi, så jag ska ta ner hojen till en motorguru min mek rekommenderade och be honom ta en titt på saker och ting. Men som sagt, hojen går mycket bättre nu än tidigare så nånting positivt tror jag ändå att det där strl50 munstycket gjorde. Med tanke på att hojen inte reagerade alls på blandskruven tror jag inte att det är i justeringen av detta felet ligger, isåfall är det nog snarare den underliggande anledningen till varför hojen inte reagerar på blandskruven så är boven i dramat. Men vi får se vad mr motorguru säger när jag väl tar dit hojen, tills dess ska jag köra lite och se om hojen verkligen går utan att poffa (den lilla sträckan jag körde är ju ingen garanti för att felet är helt borta, behöver testa mer innan jag kan dra några slutsatser) och vilken färg de nya stiften får.

Båging
2016-03-23, 22:43
Tänk även på att det fortfarande är en aning kallt, vilket gör att du är tvungen att överkompensera lite för vädret....dvs feta på den mer än vad som kommer behövas när värmen stiger...
Såg i dag i bänken att luftfuktigheten var 37% ( i Västra Götaland) vilket är ganska lågt. Dvs mycket syre i luften som tvingar dej till en fetare blandning just nu...

Bushido
2016-03-24, 12:29
Tänk även på att det fortfarande är en aning kallt, vilket gör att du är tvungen att överkompensera lite för vädret....dvs feta på den mer än vad som kommer behövas när värmen stiger...
Såg i dag i bänken att luftfuktigheten var 37% ( i Västra Götaland) vilket är ganska lågt. Dvs mycket syre i luften som tvingar dej till en fetare blandning just nu...

Det är absolut sant som du säger, men det känns som att hojen går bra snålt även med tanke på väderomständigheterna om den får såna här symptom så fort det blir lite kallt... Då fetar jag hellre till blandningen i överkant så att den åtminstone är körbar även kallare dagar, vore ju trist om den tog skada av tidiga eller sena turer :)