handdator

Visa fullständig version : Vevhusventilation



CZXV
2016-03-14, 00:21
Jag kollar runt på runda luftfilter mot det ovala K&N jag har nu i originalburken. Alternativt hitta smalare kåpa/täckplatta till det ovala.

Men min fråga nu är om vevhusventilation - kör ni med ventilationsbultar eller slangar - eller tillbaka med vevhusluften in i luftfiltret som med original?

Bultar ex:
http://www.harleybutiken.com/produkt/Vevhusventilation-EVO-XL

Slangar ex:
http://www.harleybutiken.com/produkt/Dekorplatta-oppet-filter

stroker49
2016-03-14, 06:43
De där små ventilationsskruvarna, är det backvenitler i sådana eller är de bara öppna med ett litet nät?

Om man har ett så öppet filter blir det något känsligt när man kör i ösregn.

Martin
2016-03-14, 07:20
Inga backventiler, men det sitter det inuti topparna så det regnvattnet bör inte komma särskilt långt. Jag kör med såna bultar men ska nog gå över till slang och catchtank istället.

CZXV
2016-03-14, 13:18
Kommer det tillräckligt mycket olja ur bultarna för at grisa ner, eller för att man ska behöva catchtank? DK verkar föreslå att bara ha ett filter i slutet av slangarna.

Är det direkt osmart att köpa ett öppet filter pga regn då?

stroker49
2016-03-14, 14:24
Kommer det tillräckligt mycket olja ur bultarna för at grisa ner, eller för att man ska behöva catchtank? DK verkar föreslå att bara ha ett filter i slutet av slangarna.

Är det direkt osmart att köpa ett öppet filter pga regn då?

Nä, kanske inte osmart direkt. Jag har sett andra blingblingfilter där det medföljer en "regnstrumpa", det är väl upp till var och en vad man tycker utseendet är värt. Jag personligen föredrar lite mer fältmässiga grejor (säger en som kör stelbenslånggaffel!)

Martin
2016-03-14, 18:12
Kommer det tillräckligt mycket olja ur bultarna för at grisa ner, eller för att man ska behöva catchtank? DK verkar föreslå att bara ha ett filter i slutet av slangarna.

Är det direkt osmart att köpa ett öppet filter pga regn då?
Som sagt så sitter det en backventil i toppen på din hoj, så att något regnvatten skulle kunna leta sig ner bakvägen håller jag som föga troligt. Det som kommer ur vevhusventilationen är ju inte flytande olja utan ånga, så nej en catchtank är nog egentligen överflödigt. Äldre sportster med paraplyventilen kan spy ut mer olja, framförallt om man ligger på max i oljetanken men med den nya ventilen som kom i samband med antingen efi eller gummiupphängningen så är det så vitt jag vet inga problem med oljespray ur vevhusventen.