handdator

Visa fullständig version : Softtail som drar åt vänster



Ice
2016-03-10, 13:04
Har nu sett på 2 hojar båda softtails. 93:a och 00:a. Man får liksom styra emot lite grand hela tiden. Släpper man styret vill den falla åt vänster direkt. Styret styr åt höger så hojen vill åt vänster på känt maner :-)
Stor väska på vänster sida. Kan det påverka?
Tacksam för tips.

Jonasbaggen
2016-03-10, 15:25
Ice: Prova utan den stora väskan. Kolla att bakhjulet linjerar med framhjulet (rakt justerat). Förutsätter att däck och allt annat är i sin ordning.

TCKalle
2016-03-10, 16:57
Har nu sett på 2 hojar båda softtails. 93:a och 00:a. Man får liksom styra emot lite grand hela tiden. Släpper man styret vill den falla åt vänster direkt. Styret styr åt höger så hojen vill åt vänster på känt maner :-)
Stor väska på vänster sida. Kan det påverka?
Tacksam för tips.

Har själv en Softail med stor väska (Lejonkulans Big Tom) på vänster sida men har inte märkt någon påverkan, styret faller inte och jag behöver inte styra emot. Har svårt att tro att väskan är problemet.

slycke
2016-03-10, 20:30
Min styr inte heller trots stor Lejonkulanväska på vänster

Henrik Forslund
2016-03-10, 21:11
Min styr en aning till vänster, än så länge inte lyckats justera bord det. Men lutar jag mig bakåt så går den rakt....skumt. hoppas bli av med det nån gång iaf.

[MullE]
2016-03-10, 22:56
Testa med att köra hojen med blöta däck på ett torrt betonggolv å se om den spårar.

Ice
2016-03-11, 13:01
Ok, tack för tips och ideer.
Jag ska kolla spårningen. Återkommer.

Caspher
2016-03-11, 18:58
Jag har samma fenomen på min Wideglide.
Bytte hjullager och styrlager men det blev ingen skillnad.
Justerade bakhjulet så det spårar ordentligt.
Tänkte även att det kunde vara däckrelaterat så när det var dags att byta framdäck så hoppades jag ju på att det skulle hjälpa. Inte då. Vidare har jag bytt fjädring, men det var samma sak även efter det.
Jaja, man får väl hålla i styret helt enkelt.

Banditen01
2016-03-11, 20:13
Att en STOR väska inte påverkar är mot alla fysiska lagar, är den även fullpackad än värre, att påstå något annat är ju lätt men det är fysiskt omöjligt. Men att bekymret som beskrivs beror på väska eller inte är ju lätt att kontrollera som Jonasbaggen säger.

Intruder
2016-03-11, 23:42
Nja fysiska lagar ! Då skulle väl hojen dra ner i diket direkt ;-)
Mitt lila tips då !
Svinglager är glappa eller gaffel kronan med gaffel ben inte är i linje ????

Banditen01
2016-03-12, 00:58
Nja fysiska lagar ! Då skulle väl hojen dra ner i diket direkt ;-)
Mitt lila tips då !
Svinglager är glappa eller gaffel kronan med gaffel ben inte är i linje ????

Så om skjutsen lutar sig till vänster märks det inte alls o newton fick inte äpplet i hövet heller, det var bara svinglager lr olinjerat äppleträd

Intruder
2016-03-13, 12:45
Nä för då lutar du väl pärautomatic till höger ??? Eller väljer du diket ;-) Newton :-)

Jörgen Karlsson
2016-03-13, 15:11
Kolla också att framhjulet är centrerat mot styrstolpen. På en del hojar kan man med blotta ögat se att så inte är fallet om man tar bort framskärmen och tittar. Sitter hjulet till höger i gaffeln kommer hojen att dra åt vänster.