handdator

Visa fullständig version : Oljeringar evo.

Robban
2016-01-20, 09:10
Hur märker man om oljeringarna gett sej,min gamla evo Electra (-84) började gå dåligt i somras. Går orent,lägger igen bakre stiftet,tycker även att jag kan märka att det sipprar lite olja runt bakre toppen.
Har gjort kompressionstest och det var bra,kommer inte ihåg värdena nu,men det var lika på båda cylindrarna,så då är det ju inte heller toppackningen som gått.
När den började med detta var jag givetvis i Danmark,fick testa en nödgrej och byta stiftet,då gick den klockrent i några mil tills det inte orkade längre,mycket av/på gas och krypkörning i Danmark gjorde ju inte saken bättre.
När jag kom till Sverige och jämn fart på E6:an så gick den hyfsat dom 15 milen hem.
Men mycket kallstarter och korta sträckor så går den skit!
Ska prova att uppdatera hela tändsystemet nu i vår så jag har tändningen på den säkra sidan iaf.Funkar inte detta får jag lyfta topparna och arbeta mej neråt!!
I övrigt en orörd originalmotor med knappa 6000mil.

//Robban

Jonasbaggen
2016-01-20, 16:37
Robban: Drar den olja och du behövt fylla på?

minhoj
2016-01-20, 17:37
Tändkablar är att betrakta som förbrukningsmaterial, så det skulle jag kolla först.
Min EVO -85 har nog gått det dubbla och jag har inte lyft topparna än.

Robban
2016-01-21, 08:57
Robban: Drar den olja och du behövt fylla på?

Nej,ingen onormal oljeförbrukning,och ingen blårök!

//Robban

Jonasbaggen
2016-01-21, 19:52
Låter som en bra plan att gå igenom hela tändsystemet så allt är fräscht och rätt inställt.
Sedan justera in förgasaren så motorn bränner rent.