Logga in

Visa fullständig version : Rostfri ljuddämpare

Martin
2015-12-27, 17:42
Bygger ett 2-1 system och söker efter en ljuddämpare i rostfritt, är fortfarande inte klar över hur systemet ska se ut så allt är av intresse! Skicka pm eller posta här i tråden, någon bild eller länk till den ljuddämpare ni har är så klart bra också!

Jonasbaggen
2015-12-28, 06:53
Martin: Kolla på Hansen Racings hemsida och sök på Supertrapp. Inte billiga men finns fina rostfria där med bra tuning möjligheter.

Martin
2015-12-28, 20:00
Har kikat en del på Supertrapp men tackar för tipset om Hansen!

Jörgen Karlsson
2015-12-29, 03:44
Ett tips till
http://www.coneeng.com/

Martin
2015-12-29, 12:16
Tack Jörgen. De alternativ jag kikat på sedan tidigare är just Supertrapp, Cone och Burns/Coast fab. De sistnämnda är de som är mest intressanta ur ett estetiskt och förmodligen också prestandaperspektiv men jag är rädd att farbror blå kommer gnälla lite på ljudnivån. Nu finns ju iofs deras 2-stage som kanske vore det bästa av två världar.

Jörgen Karlsson
2015-12-29, 12:58
Ja det är svårt att hitta ngt snyggt och med ratt prestanda, jag är 48 och har fortfarande inte sett ngt, så jag började bygga egna avgassystem när jag var 18. Det började med expansionskammare,

Om man är ovan och saknar tex rundvals, så kan ju Cone Engineerings byggsatser vara ett bra utgångsmaterial

Martin
2015-12-29, 13:31
Ja tyvärr är det som du säger. Marknaden är fylld med avgassystem till Sportsters, men tyvärr är utbudet väldigt enkelriktat, både map stil och prestanda. Hammers tester visar ganska tydligt prestandanivån, det är få som tycks vara konstruerade ur ett rent prestandaperspektiv. Köpte ett par begagnade rostfria grenrör från ett Supertrapp 2-2 som jag tror är ett bra startmaterial men som sagt, att hitta en ljuddämpare som klarar bullerkrav och samtidigt inte kväver motorn, och samtidigt ser bra ut har visat sig svårare än jag först trott.

Jörgen Karlsson
2015-12-29, 19:19
17504J

Jag bygger ett rostfritt avgassystem till en kompis Honda 750 Four Kafferäser nu. Här använder vi en ljuddämpare från Cone. Jag har svetsat fast fjäderfästen ikväll. Se bild. Dessa ljuddämpare har 2.5" invändig diameter. Så här finns plats och volym att komplettera med en insats/baffel för bättre ljuddämpning på en gathoj.

Martin
2015-12-29, 20:14
Snajsigt! Men kollektorn är inte från Cone gissar jag? Bilden visar ganska väl vad jag själv vill åstadkomma, i mitt fall blir dock kollektorn svetsad mot ljuddämparen och fjäderfäste mot respektive grenrör istället. Tänker att det blir lite enklare vid en eventuell fintrimning av grenrörslängder.

Hur är ditt kvalitetsintryck av Cone? Svetsar, material, finish? Prisvärt måste det väl nästan vara om man jämför med t.ex Burns?