handdator

Visa fullständig version : Livslängd batteri?



Erik Lundberg
2015-12-25, 03:25
Har en Fat Bob som jag köpte ny i juni 2013. Har under det senaste året haft problem med att få igång hojen vid ett par tillfällen. Senaste gången var då den stod med lyset på i max 5 minuter innan jag försökte starta den, det räckte för att batteriet inte skulle orka dra runt motorn ordentligt. Då hade jag ändå haft en CTEK laddare inkopplad vilket jag alltid har då den står i garaget. Tycker den borde klara av att stå med ljuset igång i 5 minuter utan att det drar slut på batteriet så jag antar att det börjar bli dåligt? Borde inte batteriet hålla längre än 2,5 år?

stroker49
2015-12-25, 09:17
Jo, speciellt som du ofta hänger på en laddare. Om du sköter det så bra så skulle jag säga 8 år, eller 10! Men kolla alla anslutningar så att det är friskt överallt, det måste nästan vara något fel här. Kolla naturligtvis spänningen över batteriet på ca 2000 varv så att det inte är något knas med laddningen, även om det verkar långsökt på en så ny hoj.
Om och när du köper nytt batteri så kolla med http://www.voltpower.se/fi/, de har bra priser på kvalitetsbatterier. Om det finns ett Odyssey som passar din hoj så kan jag rekommendera det, men andra batterier är bra också.

Viktigt ochså att ladda ett nytt batteri fullt INNAN du monterar in det. Då får du ut mer av det.

Jag bytte häromdagen batteri i min bil, efter 3,5 år :-( Moderna bilar är hopplösa och dödar batterier om man inte kör långt varje dag. De står och drar ström till datorer, larm och allt och tar livet av batterierna. Så egenligten borde man koppla in en laddare var och varannan dag, om man inte kör mycket o långt dagligen. Eller ännu bättre, montera in en fast laddare ihop med motor/kupevärmaren, sådana system börjar bli vanliga.

Erik Lundberg
2015-12-26, 01:05
Jag har laddaren inkopplad varje natt. Monterat en snabbanslutning. Borde göra så att batteriet håller sig i gott skick tycker man med tanke på att det är en smart laddare med underhållsladdning. Får väl åka förbi batterilagret eller motsvarande, de brukar ha utrustning så de kan mäta upp batteriet. Har för övrigt hittat en firma som säljer nya originalbatterier för en tusing inkl frakt, borde väl vara ganska så prisvärt? Vet inte vad de kostar i butik annars men har för mig de ligger runt 2 tusingar?

Noyen
2015-12-26, 05:50
Mitt batteri har funkat bra sen jag köpte FB,n ny sommaren -08.Under sommarhalvåret har jag inte på laddaren
såvida jag inte jag vet att den blir stående en längre stund.Men har fått dragit åt anslutningarna på batteriet nån gång
då dessa lossnat lite på de nyare hojarna.

Banditen01
2015-12-26, 09:12
Jag kör Biltema batteri, laddar m smartladdare o det har funkat på 2x mc i flera år. Kolla m Biltema är mitt tips.

indy 500
2015-12-26, 13:41
Det är stor skillnad mellan batteriers cca. Provade tex, nordströms mc batteri men det blev inte rätta snurren. Kör nu hd orginal, sedan 2 år. Dyra, men bra cca.
Deka ETX30L är hd,s orginalbatteri billigare men samma cca. Hög cca känner på startmotorn mindre. Läs kommutator. Och kol. Kör max ett år till, inte samma snurr nu som nytt. Billigt med batterier än startmotorer, och med allt det innebär. (brodern fick springa igång från biltema sundsvall, kolen åt helvete.ha ha.) CCA= Cold Cranking Amps

Pulare
2015-12-26, 14:48
Jag har laddaren inkopplad varje natt. Monterat en snabbanslutning. Borde göra så att batteriet håller sig i gott skick tycker man med tanke på att det är en smart laddare med underhållsladdning. Får väl åka förbi batterilagret eller motsvarande, de brukar ha utrustning så de kan mäta upp batteriet. Har för övrigt hittat en firma som säljer nya originalbatterier för en tusing inkl frakt, borde väl vara ganska så prisvärt? Vet inte vad de kostar i butik annars men har för mig de ligger runt 2 tusingar?

Har du någon web sida till dom billiga orginalbatterierna?

indy 500
2015-12-26, 17:09
http://www.batterilagret.se/product/2668-mc-batteri-deka-etx30la.aspx

Bara ett exempel

men halft pris mot hds org.

indy 500
2015-12-26, 17:16
http://www.optimabatteries.com.au/product/etx30la/

Hmm. 400 i cca tro fan att det blir snurrrrrrrr

Erik Lundberg
2015-12-26, 23:13
Har du någon web sida till dom billiga orginalbatterierna?

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Harley-Davidson-65989-97C-Battery-/151927058610

Ca 125 USD inkl frakt och importavgifter från USA vilket blir ganska exakt 1100 SEK. Passar bland annat Dyna årsmodell 97 och senare. Han har även fler varianter. Borde väl vara en ganska bra deal? Har kollat omdömet och de som har köpt batterier av honom innan är nöjda.

Pulare
2015-12-27, 17:04
Har ett batteri i min sportster som sattes i nytt våren 2013 ett orginalbatteri och nu orkar det inte upp i mer än 12.45 V och dessa batteri ska hålla 12.7 V minst när dom är friska. För dåligt att de inte håller längre. Nytt batteri på Probike kostar 1646:- http://shop.probike.se/produkter/motorcykel/el/batterier/h-d-agm-original-equipment-battery-65958-04a.html

Kollade på Biltemas HD batteri men givetvis så sitter polerna fel på dom så de passar bara på Sportster fram till 2003 annars samma Ah och cca som orginalbatterierna pris 699:-

Erik Lundberg
2015-12-27, 21:53
Har en CTEK MXS 5.0 POLAR laddare. Den har dels ett standardläge där den laddar till 14.4V men även ett ett köldläge med 15V och ett rekondläge med 15.8V. Har bara laddat batteriet med standardläget, kanske borde prova köldläget. Det står följande på deras hemsida:

Charging voltage SMALL, NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 15.0V, RECOND: 15.8V

COLD/AGM: Charging in cold conditions and AGM batteries
RECOND: Recondition of deeply discharged batteries

Tydligen bör man alltså ladda AGM batterier med 15V vilket jag inte har gjort.

http://www.ctek.com/be/en/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Girlie Bike User
2015-12-28, 11:16
+ att du har laddaren i symbolen för bil. Mycket vanligt handhavandefel om manualen inte används.

Erik Lundberg
2015-12-28, 16:01
Jag har haft laddaren i MC läget (snöskotersymbolen) dock med 14.4V laddspänning och inte 15V som man tydligen ska ha till AGM batterier.

Girlie Bike User
2015-12-28, 16:51
Där ligger felet, det ger för lite amp.

indy 500
2015-12-28, 23:01
Angående CTEK. Är det bara jag som har upplevt att en laddare som står på hela tiden käkar batterier? Har som vana nu att kolla restspänning typ varannan månad och då ladda vid behov.

Erik Lundberg
2015-12-29, 00:35
En äldre laddare kanske käkar batterier men en modern smart laddare slutar ladda när batteriet nått önskvärd spänning, sen ligger den bara och övervakar och fyller på när det behövs. Det borde inte slita på batteriet. I alla fall inte om det fungerar som det är tänkt. Men en sån här bör man nog inte ha inkopplad hela tiden:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-4-A-2000034598/

Banditen01
2015-12-29, 23:45
Jag måste ha en massa tur, har Ctek & Biltema smarta laddare, 2x mc 2x fyrhjuling, gräsklippare, husvagn etc alla står på alltid o inga problem med ngt vara funkar. Kört samma taktik sedan smartladdare kom !!

Noyen
2015-12-30, 09:31
Jag har haft laddaren i MC läget (snöskotersymbolen) dock med 14.4V laddspänning och inte 15V som man tydligen ska ha till AGM batterier.

Vi har en Ctek Zafir 90 och en Ctek laddare som följde med vid ett nyköp.Zafir laddaren har i alla år stått på mc läget vid laddning av hojar och gräsklippare.
Är dock osäker om vi har AGM batterier i hojarna eller inte.

Erik Lundberg
2015-12-30, 14:19
Vi har en Ctek Zafir 90 och en Ctek laddare som följde med vid ett nyköp.Zafir laddaren har i alla år stått på mc läget vid laddning av hojar och gräsklippare.
Är dock osäker om vi har AGM batterier i hojarna eller inte.

Den har också ett läge med högre spänning avsett för AGM batterier (köldsymbolen).

Noyen
2016-01-05, 10:18
Jag bytte häromdagen batteri i min bil, efter 3,5 år :-( Moderna bilar är hopplösa och dödar batterier om man inte kör långt varje dag. De står och drar ström till datorer, larm och allt och tar livet av batterierna. Så egenligten borde man koppla in en laddare var och varannan dag, om man inte kör mycket o långt dagligen. Eller ännu bättre, montera in en fast laddare ihop med motor/kupevärmaren, sådana system börjar bli vanliga.

Ja vi har olika bilar som används lite och har funderat på en laddare ihop med motorvärmaren.Finns ju anpassade till både Defa och Calix.

Ok Erik har sett symbolen men laddar i mc läget,får kolla upp vilken typ av batteri vi har hojarna.

Erik Lundberg
2016-03-10, 15:54
Var förbi batterilagret idag och mätte upp mitt gamla batteri. Det hade sulfaterat så det var bara att köpa ett nytt. Enligt dem spelade det ingen roll om man använde MC läget (snöskotersymbolen) eller standardläget (bilsymbolen). Skillnaden är att det tar lite längre tid i MC läget då det då laddar med lägre ampere men slutresultatet blir samma. CTEK själva rekommenderar dock att man använder standardläget till batterier över 14Ah. Vinterläget (köldsymbolen) skulle man bara använda om man råkat ladda ur batteriet för mycket ansåg de, annars minskade man livslängden. Detta trots att det är ett AGM batteri.

Mitt gamla batteri var tillverkat i juli 2012 men hojen såldes inte till mig förrän i juni 2013. Det kan mycket väl vara så att batteriet tagit skada av att sitta i hojen så länge om det slarvats med underhållsladdning och att livslängden därmed blivit försämrad. Det var i alla fall försäljarens teori att så hade skett.