handdator

Visa fullständig version : växellådsmekaniker



batten
2011-08-01, 22:00
Tjena, Batten här igen med nya problem. Måste renovera vxl på min 120" 3:an och 4:an låter hiskeligt, antingen om nån kan fixa den eller om nån har en stark låda till salu. Det är en 5-vxl som sitter på en TC 02:a Dyna.

Broder Dalton
2011-08-01, 22:15
Beg Dyna-lådor e "Hard-To-Find!....
Vad d gäller stark.. H-D origlådorna e kanonbra. Jag har kört S&S124", Turbo, NOS etc och
skjutit ett gäng kopplingar men aldrig en HD-låda
Du behöver ngn som kan klappa i d 2 lagren på h sida/gavel + stora lagret och nållager på V sida+
se över drevsats, Jag skulle dessutom starkt rekommendera Andrews "höga" 2,94: etta = den "går längre"
på ettan och tätare till tvåan. + kolla skiftgafflar/ slitna? Krokiga? I Gbg kan du ju kolla m "Osten"
Om du skruvar nåt själv kan du ju riva ner transsidan+ avgassystem-startmot och övertala meken att göra jobbet m lådan
kvar i ramen. Annars måste du ur m motor, lossa sving etc,etc,etc,,,
Dynan e lättskruvad och allt sitter åtkomligt och d e inga problem att rycka ur hela drevsatsen m lådhus kvar i ramen
( Gjorde det senast i april)
Och, Andrews eller H-D origdelar Inga Kinesgrejor!!!!
Vad kör du för koppling? Undrar fortfarande va d e för "120" motor
O

admin
2011-08-01, 22:37
Undrar fortfarande va d e för "120" motor
O

:thumbs up smiley:

Bild?

batten
2011-08-01, 22:52
ska ta ett par bra bilder imorgon och posta dom här, jag får ringa förra ägaren och fråga vad det är för motor. om man kan ta isär och renovera lådan när den sitter i så kan jag ju göra det själv, är ju gammal mek själv men trodde att motor och låda måste monteras ur ramen och det orkar jag inte göra :-) vad är störst chans att det är för något när det liksom skriker vid gaspådrag på 3:an och 4:an och lite på 2:an åxå ? för övrigt om man bortser från ljudet så märks det inget. tacksam för hjälpen är jag det hoppas jag att ni förstår. B

Broder Dalton
2011-08-01, 23:14
Ja H sida= Bort m avgasystem inkl fäste Tappa ur motorolja OCH växellådsoljan 2 plugg under lådan
Motorolja " längst ner" i tråget som sitter bultat under lådan m 10 st 3/16 insex
Ta ner och rengör. Växellådsoljan töms neråt gnm en vertikal kanal ner till plugg
Gör rent noga där, om lådan skadats kan d ligga metallsplitt där!

V sida= Bort m yttertrans, koppling (Obs vänstergäng) /kedja/ comp sprocket + startmotor och innertrans
Lossa belthjul (Obs vänstergäng på stora muttern!!) Bort m innerlagerbanan på mainshaft
Bort m övre locket på lådan + ur m shiftgafflar mm Lossa gavel på H sida och massera lite m
gummiklubban på mainshaft så kommer hela klabbet ut åt höger
Viktigt= Bra manual........

"Skriker vid gaspådrag" D e inte kopplingen som håller på att ge upp och slirar?
Kör du orig-trans eller beltdrive? Kan ju vara ide att kolla innan du river lådan..


Motor,,, 4.125" borr x 4.500 slag = 120" Troligaste kombinationen 4 1/8 S&S cyl och S&S 4.500 vev

4.250" borr x 4.250 slag = 120" Bra kombo men inte bra m så stort borr= tunt gods runt cylfoten...

4.000" borr x 4.750 slag = 120" 4.750 slag... skulle vibrera satan...

O-top

batten
2011-08-01, 23:31
kopplingen slirar inte, orig-trans med kedja, ang slag och borr ska jag kolla det imorgon. manual hade Nostalgia men bara original HD = 1000:- ej original = 420:- men slutsåld :-(

Broder Dalton
2011-08-01, 23:47
Hmm Undrar va d e för koppling. Orig-koppling bara med hårdare fjäder klarar INTE en 120" motor
(Jag kör orig koppling m Barnett-lameller S-E fjäder och VPC 92 slungkoppling på mina 110" och 117" motorer
samma kombo funkade på 124" S&S)

Kolla BikeLine , dom kan ha Clymer för en vettig peng

O

ViLa
2011-08-02, 20:29
Om jag känner batten rätt så saknas det säkert bara lite olja eller så hör han i syne tou;

Broder Dalton
2011-08-02, 21:29
Hahahaha!
ViLa, jag har ett par såna legendarer i garaget åxå
Du får väl lägga ett öga!

ViLa
2011-08-03, 12:20
Jo verkade som jag spekulerade rätt. e;

Olja påfylld och allt låter bra nu enligt batten. MPD;

Vill bara ge dig en eloge Onatop för ditt kunnande och snabba svar(känns som om man skulle behöva gå en HD kurs hos dig)

Både jag och batten är helt nya på HD men ingen av oss är rädd för att skruva,kapa eller demolera :)

Broder Dalton
2011-08-03, 13:04
Hahaha! D e ju bra att ni nte e rädda, men ta d lugnt med "demolerandet" Brukar bli dyrt...

admin
2011-08-03, 13:55
Vill bara ge dig en eloge Onatop för ditt kunnande och snabba svar(känns som om man skulle behöva gå en HD kurs hos dig) :)

Håller med, det var dags att "BOOSTA" upp hans ryktesnivå en aning :D


[Forumtips]

Röd pil, håll muspekaren över för att se ryktesstatus. Fler gröna ploppar, desto bättre rykte.
Blå pil, GE en medlem ryktespoäng.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/onatop_2.jpg

batten
2011-08-06, 11:36
tack igen onatop, nu funkar allt men fortfarande är det så att jag bara har ett startförsök på mig. Om den inte hoppar igång på dom första 3-4 varven är det kört. Jag funderar på om det går att koppla på 24 volt just i startögonblicket bara utan att något brinner, då pratar vi om högst 5 sekunder, vad säger du om det onatop ? Jag har gjort det ett flertal gånger på bilar utan att nåt har gett upp.