handdator

Visa fullständig version : kam kedje spänningen TC 01



Björn Jönsson
2015-11-11, 23:02
Har tänkt kolla spänningen till kam kedjan dom där plast slädarna brukar ju bli slitna efter ett tag, om man måste byta hur mycket får man plocka ner tänkte på stötstängerna är det smidigast att knipa av dom och sen montera justerbara det blir väl lite mindre jobb + att man underlättar för ev kam byte i framtiden eller är jag helt fel ute.

racechopper
2015-11-12, 01:15
Kollade mina några veckor sen i samband med kambyte. Klippte inte mina original stänger då jag tog en s&s551 "snäll" kam. Lyfte på tank,ventkåpor o vippar visst lite mer jobb denna gång. Men slipper iframtiden tänka på justera stänger eller att dom skruvar upp sig.

Så om du funderar på kambyte gör det samtidigt är mitt förslag. Justerbara eller inte.

Svarten
2015-11-12, 19:28
Jag kollade mina sträckare på min tc88 -00 förra vintern. Jag bytte samtidigt inre kamlagringen till torrington lager. Jag lyfte ventilkåpor o vipparms ställ och tog stötstängerna uppåt. Det bär mig i mot att kapa fullt fungerade stötstänger. Det är inte så mycket extra jobb, å så slipper man fundera på att justera in de delbara stängerna.

stroker49
2015-11-12, 21:46
Jag gjorde som Svarten. Arbetstiden är så dyr på verkstad så jag förstår att det är bättre att klippa stängerna. Min tid är inte lika dyr i garaget så jag kunde demontera och plocka ur stötstängerna. Jag bytte också de inre lagren mot bättre även om det kanske var onödigt. Jag kommer inte ihåg om en 01a även behöver kolla bakre yttre lager eller om det var tidigare?

Jag gjorde egna verktyg för att hålla uppe lyftarna (med magneter och smältlimstavar) och köpte verktyg för kamlagren och en (onödig) nitjig till plastsläporna. Nackdelen med att köpa verktyg är att jag nu får åka omkring i Sverige och byta kamlager hos alla jag känner ;-)

racechopper
2015-11-12, 23:04
Beroende på var i landet så har jag ochså TC innerkamlager på och avdragare att låna ut.

Caspher
2015-11-12, 23:10
Jag gjorde som Svarten. Arbetstiden är så dyr på verkstad så jag förstår att det är bättre att klippa stängerna. Min tid är inte lika dyr i garaget så jag kunde demontera och plocka ur stötstängerna. Jag bytte också de inre lagren mot bättre även om det kanske var onödigt. Jag kommer inte ihåg om en 01a även behöver kolla bakre yttre lager eller om det var tidigare?

Jag gjorde egna verktyg för att hålla uppe lyftarna (med magneter och smältlimstavar) och köpte verktyg för kamlagren och en (onödig) nitjig till plastsläporna. Nackdelen med att köpa verktyg är att jag nu får åka omkring i Sverige och byta kamlager hos alla jag känner ;-)

Det bakre yttre kamlagret hade HD recall på redan -99 på levererade hojar. De fick eld i baken och bytte ut kullagret i nyproduktion mot rullager så efter -99 är det lugnt vad gäller nyleverans.
Och man bör inte nöja sej med kontroll av detta lager om det nu inte är bytt. Byte till rullager gäller.
Den recall de gjorde var nog lite slarvig. Det kanske bara är jag som tycker det, men det beror i så fall på att just på min -99:a var minsann inte lagret bytt. Två likadana kullager satt där och hade gjort så sedan den var ny.
Som en parentes kan nämnas att även jag satte i Torringtons inre lager. Bytte även kammar så jag fick splines istället för kilspår till kedjedrevet.
Däremot sitter de ursprungliga kedjesträckarna kvar, de där mekaniska fjäderbelastade som har en del övrigt att önska.
HD konstruerade om detta senare och det hamnade hydrauliska spännare i senare motorer. Vet dock inte när det bytet skedde.
Köpte nya släpskor på Bikeline då det ofta nämnts att de är av en bättre kvalitet än original.
Originalsläporna var slitna ca 1 mm efter 3500 mil.

Girlie Bike User
2015-11-13, 09:47
OBS kullagret byttes först på mitten på 2000 års modellerna. Så alla 1999 och häften av 2000 årsmodellerna har kullager på bakre kammen.

Caspher
2015-11-13, 17:24
OBS kullagret byttes först på mitten på 2000 års modellerna. Så alla 1999 och häften av 2000 årsmodellerna har kullager på bakre kammen.

Aj då. Beklagar att jag informerade fel uppgift.
Det beror förstås på att jag utgick från att de inte fortsatte montera samma lagertyp som de hade recall på.

Pelleman
2016-02-22, 14:04
Man skall inte överdriva problemet. Själv gjorde jag en massa research och började förbereda för byte av inre lager, kuggdrivna kammar osv men när jag väl öppnade kåpan så var spännarna knappt slitna alls.

fatboy64
2016-03-13, 14:21
Någon som vet var man kan få tag på verktyg för byte av inre kamlagren? Köpa/hyra/låna

stroker49
2016-03-13, 16:04
FInns en massa sådana här för olika modeller och år. http://www.ebay.com/itm/HARLEY-INNER-CAM-BEARING-INSTALLER-TOOL-TWIN-CAM-99-06-/280620647042?hash=item41564b4282:m:mt60brVBYRGyX6F _kmWwdeA&vxp=mtr

fatboy64
2016-03-13, 18:12
FInns en massa sådana här för olika modeller och år. http://www.ebay.com/itm/HARLEY-INNER-CAM-BEARING-INSTALLER-TOOL-TWIN-CAM-99-06-/280620647042?hash=item41564b4282:m:mt60brVBYRGyX6F _kmWwdeA&vxp=mtr

Tack! Ska kolla lite på det då!