Visa fullständig version : Pulare´s 1250cc projekt
Har idag provsvarvat 30 graders vinklen i en provtopp så imorgon ska den testas för centeringen och klämmspalten. Förbrännings rummet blev på 68cc efter vinkel svarvningen.
17311
Häftigt! Gör du bearbetningen själv alltså?
Ja med hjälp av en kollega som har lite maskiner. Det är bara själva portningen och justering av förbränningsrummet som jag lämnar bort. Blir förmodligen Hellinge Racing som får uppdraget.
Jonasbaggen
2015-10-31, 19:26
Proffsigt och snyggt, Christer!
Girlie Bike User
2015-10-31, 20:11
Det ser mycket bra ut, ett kompakt förbränningsrum.
Dagens jobb var kontroll av klämmspalten och den låg mellan .031-.033" med en .020" forpackning och en .030" topp packning
17313
Jonasbaggen
2015-11-01, 18:21
Ännu en lyckad dag i smedjan med fina mått.
Ännu en lyckad dag i smedjan med fina mått.
thb;
robbbull
2015-11-01, 19:31
yp;
Idag har jag testat klämmspalten på de toppar jag ska använda. Kom med lite råd och kommentaer om jag kan godkänna resultatet. Har en 0.020" SLS fotpackning och en 0.030" MLS toppackning som är begagnad som jag har använt på den gamla uppsättningen och de ligger lite på plusmått typ 0.032" och 0.022"
Kan de olika värden bero på att kolven har ju ett spel i cylindern och kan ju röra sig lite åt alla håll. Har inte haft några ventiler i så man får ju inte upp ett mottryck för att styra upp kolven den kan ju vippa lite eftersom kolvbulten bara styr upp den på ett håll.
17337
Girlie Bike User
2015-11-05, 20:34
Mät vid kolvbulten och se vad du får resultat.
Den bakre cylindern ligger exakt samma vid kolvbulten det är de mittre pilarna som är vid kolvbulten. den främre diffar det lite mer på 0.036"- 0.0325". det är ju ca 9 hundradels millimeter inte så mycket egentligen.
Jonasbaggen
2015-11-06, 12:07
Kan det vara läget på förbränningsrummet (din bearbetning) som är ytterst lite "off-center" på den främre toppen? Du har ju mindre klämspalt på ena sidans 180 grader.
Tror mer att det är kolven som kan flyta i sidled då kolven är 3.530" och borret är 3.563" man har ju ett spel på 0.033" och det går ju att föra kolven i sidled med fingerkraft. Tror det bygger på komressionstrycket att kolven riktar in sig i centrum när den får motstånd i kompressionen. Sen kan ju kolven vippa lite i längled också pga spelet. Jag har ju testat detta utan ventiler i toppen så det kan bero på det.
Jonasbaggen
2015-11-06, 15:00
Låter logiskt och du är ju noggrannthb;
Fast det låter väldigt mkt med 0.8mm kolvspel.
Vi behöver glasögon i vår ålder, så de j-la decimalerna hamnar rätt...
smidda kolvar behöver mycket spel det är därför det blir kolvslammer med smitt
Jonasbaggen
2015-11-06, 21:45
Visst behöver smidda kolvar lite mer spel än gjutna kolvar, men inte några 0,8mm.
Möjligen 0,08mm, så du får nog kolla decimalerna, Christer.
Jo det stämmer nog, har rejält kolvspel i min med och det lÃ¥ter inte vackert tyvärr men spelar roll när skiten gÃ¥r som kulor o krut í ¾í´“
Visst behöver smidda kolvar lite mer spel än gjutna kolvar, men inte några 0,8mm.
Möjligen 0,08mm, så du får nog kolla decimalerna, Christer.
Jonas
jag har koll på decimalerna det blir 0.8 mm om man mäter på kolvkronan och borret. Kollade på kolvspecen och den visar att det ska vara spel på 0.0030"=0.0762mm MEN då mäter du 0.4" från botten på kolven. Så kolvarna är inte helt cylindriska i utan den har ett litet område kring kolvbulten som den har passningen på. Men i sidled så har kolven ingen "skirt" att styra på och det är därför man kan flytta kolven i sidled 0.8mm
Jonasbaggen
2015-11-07, 08:12
Ja, man lär sig hela tiden. Förstår vad du menar. Det lät lite mkt enligt normal praxis. För SE smidda kolvar gäller 0,038-0,063 spel med wear limit på 0,127mm. Liknande siffror för JE, Wiseco, Ross och dylikt.
Här syns det till och med på foto hur mycket det går att flytta i sidled.
1734817349
Jonasbaggen
2015-11-07, 09:16
Fina bilder! Är helt med på din tanke med sidotoleranserna på dessa kolvar. Sen styr ju kolvringarna upp och centrerar i cylindern med kompressionstrycket. Så du har nog en väldigt fin squish som du mätt fram.
Har idag provsvarvat 30 graders vinklen i en provtopp så imorgon ska den testas för centeringen och klämmspalten. Förbrännings rummet blev på 68cc efter vinkel svarvningen.
17311
Så här gick det till.
Topp med fästfixtur
17368
Topp uppspänd i fästfixtur
17369
Indikering av planheten i chucken
17370
Fixtur för centrering av förbränningsrummet
17371
Indikering av centrum i svarven
17372
Svarvning av 30 graders vinklen
17373
Färdigt resultat
17374
racechopper
2015-11-10, 13:22
thb; kul få se vad som händer
Jonasbaggen
2015-11-10, 14:23
Proffsigt, noggrant och mkt fint!
Topparna portade och klara för montering.
17420174211742217423
Vad är det för storlek på ventilerna?
Kan vara synvilla på bilderna men sitter inte ventilerna väldigt djupt? ser ut som det skulle gå rensa lite för bättre flöde
Annars kanon fint, kommer att gÃ¥ riktigt fint den motorn í ½í¸€
standard 1200 ventiler. Har förmodligen sänkt ventilerna för mycket och sen kan man ju inte runda av för då hade det blivit för stora förbränningsrum. Ville ha ett förbränningsrum på 72cc för att matcha kolvens 10.5:1 kompförhållande.
Okej, att du inte samtidigt sätter i större ventiler, får plats 1'9-1,615 i standard sätena när du ändå lägger så mycket jobb/ tid,så är min inställning att alltid göra det fullt i ut, ventiler är inte dyrt.
Man kan lätt förstå hammer performance priser på CNC frästa toppar när man sätter sig in i hur mycket jobb det är och hur mycket det är som skall matcha
Hellinge
2015-11-25, 15:12
Ventilerna är sänkta ca 0.10 mm på in och 0,30 på ut så det är vad det blir vid Mirafräsningen. Att det är lite mer på utblås beror på att de är förberedda för mer tdc lyft, dvs andra kammar. Om det var så enkelt som att fräsa runt ventilen för att få mer flöde hade jag självklart gjort det. Större ventiler är ju bra men det ska funka med tdc lyft, kompression och uttag i kolven också, vilket i just det här fallet är tre problem som ställt till det med större ventiler.
Behövs inte större till mina Andrews N8 kammar. Vill bara att dessa ska fungera som det är tänkt då min förra 1200 konvertering blev fel med dina gamla toppar ihop med mitt Wiseco kolvkit.
Ventilerna är sänkta ca 0.10 mm på in och 0,30 på ut så det är vad det blir vid Mirafräsningen. Att det är lite mer på utblås beror på att de är förberedda för mer tdc lyft, dvs andra kammar. Om det var så enkelt som att fräsa runt ventilen för att få mer flöde hade jag självklart gjort det. Större ventiler är ju bra men det ska funka med tdc lyft, kompression och uttag i kolven också, vilket i just det här fallet är tre problem som ställt till det med större ventiler.
Sa inte heller att det var enkelt, menar bara att merkostnaden blir inte jätte mycket högre om man får med alla parametrar och beställer kolvar, kammar o ventiler, varje grund hk kostar rätt mycket men kan man förfina kan det bli rätt många extra kusar för relativt lite i det stora hela.
Som alla vet vänjer man sig väldigt fort med extra effekt så mitt råd är alltid att trimma till gränsen av vad som är möjligt, då är man nöjd längre tid i alla fall
Behövs inte större till mina Andrews N8 kammar. Vill bara att dessa ska fungera som det är tänkt då min förra 1200 konvertering blev fel med dina gamla toppar ihop med mitt Wiseco kolvkit.
Kommer inte ihåg längre vad det var för toppar du köpte av mig, är väl 8-10 år sedan nu och varför inte du fick med kolvarna, har för mig du bara ville hat topparna, oavsett blir ju detta en enorm skillnad när allt blir riktigt, att jag sedan är som jag är och alltid vill gå ett steg till och gå fullt ut är ju en annan sak.
Skall bli spännande att höra resultatet efter den är ihopsatt, följer med spänning. í ½í¸‰
Det var från din första Sportster 2004 883-1200 men du hade redan sålt cylindrarna och kolvarna så jag behövde ju bara topparna men visste inte att dom var så mycket större i förbränningsrummet så jag behövde en flat top kolv utan - dome för att få 10.0:1 i komp.
Då har man mätt upp hur mycket utrymme man har mellan kolv och ventiler. 3.7mm i spel till kolv så då kan man ju öka kamlyftet med 0.100" och ha över en millimeter kvar i spel.
1743417435
Då är den startad och kört 4st heat cycle´s enligt Hammers rekommendation. Ute och körde en sväng för att sätta ringarna som jag har gjort på alla byggen med att ligga på 4:ans växel i 50km och ge full gas till 100km och sedan motorbromsa ner till 50km igen. Gör detta 10-12 gånger men med Hammers rekommendationer på inställningarna med min DTT 88A tändbox så spikar det som tusan när man belastar med full eller delvis gas. Blir till att testa en egen tändkurva som inte ökar förtändning för mycket vid hög last pådrag.
Girlie Bike User
2015-12-26, 11:45
Aj, aj. inte bra med spikningar. Vad har du för soppa i tanken? Normalt sett brukar de amerikanska tändkurvorna vara betydligt slöare än vad som behövs till europeisk bensin. Jag såg att du använde N8 kammar som stänger vid 44grader, vad har du för komp nu med den squish som gäller? Annars kanon att provkörning kan genomföras vid jultid, provade min egen efter byte av primärutväxling häromdan och det var jag nöjd med.
95 oktan och 10,5:1 i komp. Hammer rekommenderade att använda Daytona TC88A fasta kuvor istället för egna custom kurvor. Denna tändmodul är ju byggd för Big Twin så kurvorna är nog optimerade för dom. Jag ställde in den på initial timing 2 och advance timing på 0. Ska ut och testa med lite andra kurvor från XL forumets guru (Turbota) med TC88A kurvor för Sportster. Dom är betydligt mycket snällare i början och har som max 35 grader i advance på fullgas.
http://www.etnracing.com/TC88A_Maps.html
Önskar dig en God fortsättning och Gott Nytt År
Girlie Bike User
2015-12-26, 13:27
Prova 98 oktan+ sänk max adv till 28-32grader. Med N8 och 10.5 i komp så ligger du på 9.48 corrected. Det är ett högt värde för handelsbensin.
Nu sitter man här och väntar på lite mindre blåst och mer värme så man kan ut och testa andra tändkurvor. Men då passar man på och byter lamell paketet som man köpte av Hammer.. snålade med att köpa en avdragare av dom för $70 tillverkade en egen och använde justermuttern till kopplingen som avdragare.
fan va fett det ser ut! Jag måste komma igång med mitt bygge nu... :D
Lite uppdatering. Efter mycket klurande varför det spikar så mycket så kom det fram ett tips från en god vän här på forumet att testa vad du har för komp och det gjorde jag. Det visade på hela 265Psi och det är ju helt omöjligt att försöka få ordning med spikningarna med det kompet. Så fick jag ett samtal av girly Bike User som sa titta på bilderna på dina kolvar du har fått fel kolvar detta är race versionen som man får bearbeta själv till sina speciella förbränningsrum. Och detta har man ju inte ens skänkt en tanke på själv. Tack för hjälpen Kent.
1768417685
Hur har det gått sen?!?!?!
Hemkommen från bänkningen hos Båging.
18371
Henrik Forslund
2016-07-23, 13:19
Rätt mastigt vrid för en 1250 eller?
Rätt mastigt vrid för en 1250 eller?
Bättre än en original TC så man får ju vara nöjd
Henrik Forslund
2016-07-23, 23:48
Bättre än en original TC så man får ju vara nöjd
Coolt o imponerande
Kolla på denna 48:a som endast har luft och buller PM fast air filter och Vance&Hines competition system utan insats. Inte så stor skillnad på en 1250 mot en standard 1200 2013 års modell.
18374
Henrik Forslund
2016-07-24, 23:31
Sant, imponerande det också. Den pipan är väl extra bra iofs men ändå imponerande.
Sant, imponerande det också. Den pipan är väl extra bra iofs men ändå imponerande.
Inte med insatsen i då losar den 16 hästar
Ser jävligt nice ut!
Vad gjordes på topparna egentligen?
Och vilka toppar användes?
Är jävligt nyfiken!
Ser jävligt nice ut!
Vad gjordes på topparna egentligen?
Och vilka toppar användes?
Är jävligt nyfiken!
Jag använde 1200 toppar från en 07:a som jag svarvade upp 30 graders vinkeln i förbränningsrummet sen har Hellinge portat topparna som fortfarande har standard ventilstorlek med bearbetade ventilsäten.
Vad sa herr Båging om dippen vid 3000? Gissar att avgassystemet är boven, vilket har du?
Vad sa herr Båging om dippen vid 3000? Gissar att avgassystemet är boven, vilket har du?
Freedom performance american outlaw 2-1 och det är typiskt för 2-1 system att det blir så. Har ett 2-1 på min andra hoj och det är en kombination av rinhart racing främmre rör med collector och en supertrapp 5" ljuddämpare och där har jag ingen dipp.
Freedom performance american outlaw 2-1 och det är typiskt för 2-1 system att det blir så. Har ett 2-1 på min andra hoj och det är en kombination av rinhart racing främmre rör med collector och en supertrapp 5" ljuddämpare och där har jag ingen dipp.
Har du sett några jämförelser på det systemet? Kan inte låta bli att undra vad du skulle plocka ur med t.ex Patriot Defender som är ett erkänt bra system (om än fult i mitt tycke).
Har inte sett några siffror på det systemet. Ibland får man offra lite effekt för att slippa ha ett fult system.
Här är min andra hojs mätning och där finns ingen djup dipp på vridet. Förvisso en 124 cu" men den behöver ju kunna andas mer än en liten sporre och då passar supertrapp 5" bra.
18392
18393
Intruder
2016-07-27, 20:39
Men va F-n ! en riktig hoj ;-)