handdator

Visa fullständig version : Dags för MC-kort och Harley...



MadeInSweden
2015-10-12, 08:25
Hej alla,

Här ansluter sig en rejsputte (i bil) till detta eminenta forum. Behöver tips/röd/hjälp med det mesta. Jag är drygt 40 år så det är väl lagom att fixa MC-kort och fet Harley nu när man inte har så bråttom längre? ;)

Vad tycker panelen om följande:

- Bästa stället att fixa ett MC-kort i Göteborg?
- Vad skall jag skaffa för nybörjarhoj för att få in motoriken? Wildstar? Tänker mig ngt billigt runt 20-25k
- Detta är stuket jag absolut helst vill ha framöver: http://www.blocket.se/kronoberg/U_s_army_63125666.htm?sa=1
- ägaren kanske finns här?
- Hur svårt är det att köra HD? Jag tänker på den i länken ovan mtp hur låg den är osv.

Tacksam för all respons :)

Caspher
2015-10-12, 18:17
Välkommen!
Jaha du. Ska man vara förnuftig och allt det där så är det väl vettigt att köra in sej på en mindre och mer lättmanövrerad hoj.
Personligen tycker jag att man får avväga sin egen attityd till mc-åkning och börja där.
Är man en vilde så kan man lätt få överaskningar och med en tung hoj kan det bli knepigt att klara av situationer.
Är man däremot lite sansad och prestigelös kan man köpa en rejäl hoj direkt.
Om man är lyhörd för vari farorna består, och man tar god tid på sej att känna sej fram så brukar det ju gå bra.
En Wildstar är för övrigt inte mer lättkörd än en Harley tycker jag. Lite snällare kanske men jag upplevde den som slö en gång när jag provkörde. På det hela taget är Harley ganska fina att köra.
Man bör känna till att en del modeller har enkelskiva och enkolvsok fram vilket ger ganska kassa bromsar. Finns vettiga alternativ att köpa. Det gör underverk att få på ett fyrkolvsok och stålomspunnen slang tex.
Låg tygndpunkt kan vara en fördel om man manövrerar i låg fart, där f.ö. risken är stor att man tappar hojen om man är ovan och det är trångt, gropigt, stressigt eller om nån sitter bakpå.
Börjar man dra på i kurvor tar den lätt i marken i svängarna.
Det kan vara avgassystem eller fotpinnar/plattor tex som skrapar i. Kan vara obehagligt de första gångerna, men man får helt enkelt köra därefter.
Du är ju 40 nu, och det finns ju ingen så gammal människa som har lust att gasa mer än nödvändigt st;
Nä, skämt åsido. Det är kul att ösa på ibland, men är man ovan kanske man ska ta det lite lugnt. Åker man med vana kompisar och de åker ifrån i kurvorna - låt dem göra det. Tids nog blir du också duktigare på att köra.

edvinl
2015-10-12, 18:22
Hej och välkommen till detta forum! Först vill jag bara säga att man kan ha bråttom på en harley med! Du kommer märka att vissa här till och med har extremt bråttom[emoji28]
Sen är inte en harley svårare än någon annan hoj att köra.
Köp en strippad 70tals shovel för 50tusen och spraya tank och skärmar olive drab så har du en cool hoj att börja med och slipper åka riskokare[emoji6]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MadeInSweden
2015-10-13, 06:19
Välkommen!
Jaha du. Ska man vara förnuftig och allt det där så är det väl vettigt att köra in sej på en mindre och mer lättmanövrerad hoj.
Personligen tycker jag att man får avväga sin egen attityd till mc-åkning och börja där.
Är man en vilde så kan man lätt få överaskningar och med en tung hoj kan det bli knepigt att klara av situationer.
Är man däremot lite sansad och prestigelös kan man köpa en rejäl hoj direkt.
Om man är lyhörd för vari farorna består, och man tar god tid på sej att känna sej fram så brukar det ju gå bra.
En Wildstar är för övrigt inte mer lättkörd än en Harley tycker jag. Lite snällare kanske men jag upplevde den som slö en gång när jag provkörde. På det hela taget är Harley ganska fina att köra.
Man bör känna till att en del modeller har enkelskiva och enkolvsok fram vilket ger ganska kassa bromsar. Finns vettiga alternativ att köpa. Det gör underverk att få på ett fyrkolvsok och stålomspunnen slang tex.
Låg tygndpunkt kan vara en fördel om man manövrerar i låg fart, där f.ö. risken är stor att man tappar hojen om man är ovan och det är trångt, gropigt, stressigt eller om nån sitter bakpå.
Börjar man dra på i kurvor tar den lätt i marken i svängarna.
Det kan vara avgassystem eller fotpinnar/plattor tex som skrapar i. Kan vara obehagligt de första gångerna, men man får helt enkelt köra därefter.
Du är ju 40 nu, och det finns ju ingen så gammal människa som har lust att gasa mer än nödvändigt st;
Nä, skämt åsido. Det är kul att ösa på ibland, men är man ovan kanske man ska ta det lite lugnt. Åker man med vana kompisar och de åker ifrån i kurvorna - låt dem göra det. Tids nog blir du också duktigare på att köra.

Tjena Caspher och tack för grymma synpunkter! :)

Ja frågan är vad som är vettigast att öva på? Jag vet att jag kommer bli "hooked" då jag är uppvuxen med MC i närmaste släkten. Har haft prio på bilar (eller har fortfarande) men vill gärna testa MC. Bråttom har jag i bil på bana i Tyskland, om jag efter hand måste åka turbo/kompressor får väl tiden avgöra, men jag tror inte jag har så bråttom på vanlig väg. Tips på fler nybörjarhojar tas tacksamt emot, jag vill lägga lite drygt 20k initialt. När jag väl köper "riktig" Harley får den kosta mer...

- - - Uppdaterad - - -


Hej och välkommen till detta forum! Först vill jag bara säga att man kan ha bråttom på en harley med! Du kommer märka att vissa här till och med har extremt bråttom[emoji28]
Sen är inte en harley svårare än någon annan hoj att köra.
Köp en strippad 70tals shovel för 50tusen och spraya tank och skärmar olive drab så har du en cool hoj att börja med och slipper åka riskokare[emoji6]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tjena edvinl!

Jag hängde med lite dragracingfolk inom Supertwin på 80-talet när jag var liten grabb så jag vet att det går att åka fort. Jag vill mest lukta på blommor och känna friheten och öka på min tinnitus med literaka rör ;) Riskokeriet är en instegsfas och prislappen är tänkt för att kunna skänka bort objektet om det krävs. Det finns ju så in i h-vete mycket MC till salu.

slycke
2015-10-13, 13:24
Välkommen thb; och lycka till....

MadeInSweden
2015-10-13, 14:41
Välkommen thb; och lycka till....


Man tackar! Det är på tiden att jag får tummen ur... :D

Jerry_shovel
2015-10-14, 06:40
Välkommen själv körde jag upp på en vn 800 classic gick bra när jag plockade av packväskorna som putta ner konerna första försöket. Allt handlar om vad du kört in dig på. Sen kan jag ju rekommendera att du börjar med japps custom så slipper du gråta om du går omkull men får ändå ett hum om att köra glidare. Då har man ju ändå en morot när kortet är taget... att få köpa en riktig hoj 😂

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

MadeInSweden
2015-10-14, 10:11
Välkommen själv körde jag upp på en vn 800 classic gick bra när jag plockade av packväskorna som putta ner konerna första försöket. Allt handlar om vad du kört in dig på. Sen kan jag ju rekommendera att du börjar med japps custom så slipper du gråta om du går omkull men får ändå ett hum om att köra glidare. Då har man ju ändå en morot när kortet är taget... att få köpa en riktig hoj 😂

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tack Jerry!

Detta scenario är exakt min tanke. Skaffa ngt billigt så man får lite kläm på motoriken och känsla och därefter köpa en "riktig" hoj :) Vilken hoj kan vara lämplig att börja med? Tänker mig en budget på 15-25k.

Jerry_shovel
2015-10-14, 11:25
Den jag jag körde funka kawazaki vn 800 classic den gav jag 30 för sålde den för 41 😉 men virago ska du inte köpa mer felfördelad vikt får man leta efter . Köpte en sån till frugan rena skiten omdu frågar mig

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

MadeInSweden
2015-10-14, 15:36
Den jag jag körde funka kawazaki vn 800 classic den gav jag 30 för sålde den för 41 😉 men virago ska du inte köpa mer felfördelad vikt får man leta efter . Köpte en sån till frugan rena skiten omdu frågar mig

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kawan såg helt ok ut! Tack för tipset!

- - - Uppdaterad - - -

Vilka är bäst att anlita om man skall låta ngn bygga en hoj?

Calles? Gibson? Ngn annan?

Jerry_shovel
2015-10-14, 16:33
Min nya är byggd på varbergs custom men kan ju säga att det är fan inte gratis 240 papp. Den är jävligt fin oxå 😂

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

MadeInSweden
2015-10-15, 12:26
Min nya är byggd på varbergs custom men kan ju säga att det är fan inte gratis 240 papp. Den är jävligt fin oxå 😂

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Vilket snack! Upp med länk/bilder pronto! :)

Förresten, denna som nybörjarhoj? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vt750cc_63226252.htm?sa=1

Jerry_shovel
2015-10-15, 13:41
Vilket snack! Upp med länk/bilder pronto! :)

Förresten, denna som nybörjarhoj? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vt750cc_63226252.htm?sa=1
17260

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Majkel
2015-10-16, 04:33
Välkommen! Jag tog precis mitt kort i Göteborg. Jag körde med folkestrafikutb.se . Från att inte suttit på något tyngre än en Mt5 för 15 år sedan till körkort på 10 körtillfällen. Så dom får min rekommen alla dar I veckan. Lycka till

Edit: det som jag tyckte var svårt och krävde mest körlektioner för mig var lågfartsbanan. Och det är inte lätt att öva på den hemma med en custom. Så om du ändå ska kränga av den när kortet kommer så köp en lätt touring öva med hemma?

MadeInSweden
2015-10-16, 05:58
Välkommen! Jag tog precis mitt kort i Göteborg. Jag körde med folkestrafikutb.se . Från att inte suttit på något tyngre än en Mt5 för 15 år sedan till körkort på 10 körtillfällen. Så dom får min rekommen alla dar I veckan. Lycka till

Edit: det som jag tyckte var svårt och krävde mest körlektioner för mig var lågfartsbanan. Och det är inte lätt att öva på den hemma med en custom. Så om du ändå ska kränga av den när kortet kommer så köp en lätt touring öva med hemma?

Skall absolut kolla med Folkes! Är inte en Touring med lättmanövrerad? Om man övar på en Custom bör det väl gå ännu enklare på en Touring på en trafikskola? :) Men jag hör vad du säger..

Om man är inne på customspåret, är då denna en bra variant? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vt750cc_63226252.htm?sa=1

Jerry_shovel
2015-10-16, 06:22
Skall absolut kolla med Folkes! Är inte en Touring med lättmanövrerad? Om man övar på en Custom bör det väl gå ännu enklare på en Touring på en trafikskola? :) Men jag hör vad du säger..

Om man är inne på customspåret, är då denna en bra variant? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vt750cc_63226252.htm?sa=1
Den funkar nog utmärkt kom ihåg att plocka av dom förbannade väskorna annars kommer du riva konerna i högfartsbanan

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

MadeInSweden
2015-10-16, 07:41
Den funkar nog utmärkt kom ihåg att plocka av dom förbannade väskorna annars kommer du riva konerna i högfartsbanan

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Självfallet :D

swedefish
2015-10-17, 14:02
Svårare att få balans i lågfarts banan med en mc som har framflytt.
Undrar om det inte är lättare och går fortare att lära sig tekniken om man har en liknande mc "hemma" som man använder i mc-skolan.

V-Rod_boy69
2015-12-11, 10:33
Tjena och välkommen till forumet! Jag är personligen lite "allt eller inget-människa" så jag började titta på typ Wildstar och dylikt men efter att ha börjat "förhandla" med mig själv att kan jag lägga 40k så kan man ju lägga 60k osv. (livsfarligt att ens börja förhandla......) :) för helt plötsligt så var man ju ute och kikade på Harley V-rod som är en snygg (och snabb modell....!). Efter att diverse saker och ting löste sig så stod man helt plötsligt med en HD V-rod Screamin eagle från 07 och ett flin som på en unge på julafton som precis fått en fet radiostyrd bil! :)
En prislapp som var way over min limit men jag tänkte YOLO! ;) Mycket trevlig cykel och med prestanda som jag definitivt inte kommer växa ur! ;)
Lycka till och kör försiktigt i vår när säsongen börjar igen! (själv ska jag börja ta lite lektioner på körskolan då jag prioriterade att övningsköra hela förra säsongen!) :)

MadeInSweden
2015-12-14, 11:33
Tack så hjärligt! Det lutar mer och mer åt en FLS, Softail Slim. Jäkligt snygg hoj och även ett bra objekt att stuka till lite framöver. Jag skall ha mitt KK i handen innan jag handlar, men räknar väl med 160k+ för en fin hoj. Kikade lite på import från US, men det blir inte mer än 15-20k i vinst och dä kan det nästan kvitta.

robbbull
2015-12-15, 08:27
Välkommen!

GonZa
2015-12-15, 09:03
Välkommen och lycka till med kortet


Timeo Danaos Et Dona Ferentes

Bluffalobill
2016-01-08, 13:37
Hej alla.
Jag håller med visa föregående talare.
En lagom touringhoj är nog det bästa alternativet för en nybörjare.

Personligen när jag tog kort för några år sedan (blev singel och fri som fåglen) så gick jag direkt och köpte mig en helt ny Kawasaki Z800 utan att ha kört en meter mc tidigare.
Sen började jag övningsköra. Det gick toppen tills jag kom till momentet "lågfartsbanan". Där gick det käpprätt åt h-e. Övade hela natten innan uppkörning men fick inte till det en enda gång.
Fick sån tur var hyra en sån där Bmw Gsxxx-nånting så det gick bra tills slut.
Men med facit i hand så hade jag nog köpt en billig touring, lärt mig köra och sedan ut och prova olika modeller när väl körkortet är i hamn.
Dom ville inte låta mig provköra några mc utan rätt körkort. Fegisar fu:

Nu har jag efter ha sålt Z800:an och hunnit med en till hoj i mellan i alla fall köpt mig en Harley (även om vissa inte tycker att Steet 750 är nån riktigt Harley) och är nöjd.
Men kommer nog byta upp mig om några år. vc;

MadeInSweden
2016-03-24, 08:57
Första lektionen igår - 4 timmar! :) Helt slut... Men, jag fick beröm och verkar ha en viss talang ;) Har ju inte kört en meter innan, inte ens modep så jag är jäkligt nöjd!

Har t om fått tjejen att bli sugen. Hon var inte jätteglad på mina planer innan thb;

MadeInSweden
2016-04-05, 08:33
En liten fundering...

Jag är ju grymt sugen på en FLS Softail Slim framöver... men, jag tänker mig ngt billigare initialt. Nu kanske jag svär lite, men en Honda Shadow Black spirit VT750, kan det vara en bra nybörjarhoj?

burninghead
2016-04-05, 12:20
En liten fundering...

Jag är ju grymt sugen på en FLS Softail Slim framöver... men, jag tänker mig ngt billigare initialt. Nu kanske jag svär lite, men en Honda Shadow Black spirit VT750, kan det vara en bra nybörjarhoj?

Nu ska jag svära ännu mer, köp dig typ en beggad Kawasaki ER6 med ABS...
Leta upp en till rätt peng, ta ditt körkort och sälj den för samma peng eller mer...

Det finns en anledning till att körskolorna använder t ex Kawasaki ER6, BMW F800R och KTM Duke 690.
När du har ditt kort, vilket kommer gå fort med rätt övningshoj så köper du den du vill ha att köra/leva med...

Lycka till med körkortet...

alex.johansson
2016-04-05, 13:24
Nu vet jag inte vad du har för längd på dig men jag tycker inte er6 tex. Är smidaga att köra.. Men då är jag dryga 190.. Hade jag vart i din sits hade jag köpt en motard/offroadhoj.. Ligger ju en riktigt fin ducati till försäljning här på forumet som jag kan tänka mig passar fint som övniningshoj.. Den kan jag köpa av dig när du är klar med kortet och har repat upp den lite;)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

MadeInSweden
2016-04-13, 13:07
Det blev visst ett Hondaköp... :D Otroligt nöjd, men som ni säger - lågfartsövningar gör man helst på en körskolehoj. Jag har iaf fulkört ett par km. Stormtrivs! :)18038