Logga in

Visa fullständig version : 48 eller Street bob?



tricku
2015-10-07, 22:44
Står i valet o kvalet nu. Väljer mellan en Street bob ny eller en 48 ny ("faceliften")
Jag gillar egentligen 48ans typ av utseende mest men problemet är tanken. Alternativen blir då fölande

1. Köpa Street bob och montera 48ans styre och få den att se så lik ut som möjligt. Den är väll hyftsat nära besläktad med sportstern men givetvis något större, tyngre och 103 motorn. Är den för tung? Skiljer ju ändå 50kg mot 48an. Tappar man körglädje mot 48an?

2 Köpa ny 48a försöka leva med den eller kanske byta till 4.5 gallon tanken(tröttar nog på 7.9 liter snabbt.....). Blir ändå jäkligt snyggt och tanken passar bra tycker jag. Men, kommer man sakna kraften från 103an? Tröttna på att det saknas en 6e växel? Är den för obekväm på längre resor?

Har testat en 48a från -15 och körde -16 modellen idag. Gillar verkligen uppdateringen och modellen, den känns ändå rätt körglad och kvick. När man kommer från en sporthoj så är den jäkligt bekväm:)

Har tyvärr inte fått möjlighet att testa en Street bob men testade en Fat bob. Tyckte motorn kändes lenare/jämnare och visst var den bekvämare men visst kändes den tyngre. Jag tror att Street boben har en lägre tyngdpunkt(hela hojen "är lägre") och att rätt styre skulle få den att inbjuda till mer aktiv körning.

Hur skulle ni gjort?

B-Twin
2015-10-08, 06:36
Testat en streetbob skulle jag gjort...sen ev då byta till en större tank som jag har på min 48, skitnöjd e jag! Men det e jag det.

Skickat från min WC via Tapatalk

Henrik Forslund
2015-10-08, 08:27
Alla gör olika o dom smarta har en av varje men det har ju inte alla råd eller plats till.

Så gör som mpnga andra som börjar hd knarka, börja 1-2 år med sporren och byt eller utöka allt eftersom.

Jag älskar o köra, bytte från en trött o snygg sportster med förstörd bekvämlighet till en trimmad ful och bekväm softail. Inte vidare smart men man lär sig hela tiden vad man gillar o inte.

Lycka till

Soderlund
2015-10-08, 19:07
Jag skrev på annat ställe här idag att 103 motorn i original inte kändes ett dugg mer spännande än min sportster 1200 vidare märks skillnaden i tyngd en hel del även om den Breakout jag nu körde kändes välbalanserad ändå. Jag tror också att när man gett sig in i HD-världen kommer man finna olika modeller alleftersom ballare eller roligare/snyggare osv. upp med plånboken typ../Micke.

tricku
2015-10-08, 22:09
Jag skrev på annat ställe här idag att 103 motorn i original inte kändes ett dugg mer spännande än min sportster 1200 vidare märks skillnaden i tyngd en hel del även om den Breakout jag nu körde kändes välbalanserad ändå. Jag tror också att när man gett sig in i HD-världen kommer man finna olika modeller alleftersom ballare eller roligare/snyggare osv. upp med plånboken typ../Micke.

Efter att ha smält allting får jag hålla med dig delvis. 48an kändes tightare, kvickare. Motorn kändes inte tröttare på något sätt utan vikten kändes snarare tydligare till 48ans fördel. 5 stegade lådan upplevde jag dessutom tightare/exaktare.

sir.tooby
2015-10-12, 18:25
Jag har funderat ungefär lika. Blev att börja med 48:an men jag har skaffat en tank från en Iron så nu har jag hela 12 liter... :)
Blir nog en Road King om ett par år, kanske eller inte

B-Twin
2015-10-12, 18:27
Jag har funderat ungefär lika. Blev att börja med 48:an men jag har skaffat en tank från en Iron så nu har jag hela 12 liter... :)
Blir nog en Road King om ett par år, kanske eller inte
Bara 12? Jag har 17.. [emoji111] [emoji41]

Skickat från min WC via Tapatalk

sir.tooby
2015-10-12, 19:11
Bara 12? Jag har 17.. [emoji111] [emoji41]

Skickat från min WC via Tapatalk

Kör du med en 4.5 gallons från typ XL1200C? eller den där Legacy tanken?

B-Twin
2015-10-12, 19:38
Kör du med en 4.5 gallons från typ XL1200C? eller den där Legacy tanken?
Njaäe, köpte den från JP, vette tusan vad det är för nåt, men den är ball!

Skickat från min WC via Tapatalk