Visa fullständig version : Hammer Performance 1250cc bygg tråd
Tja!
Jag tänkte att folk kanske är intresserade av att jag beställt ett Hammer Performance 80+hp 1250 Conversion, high torque version till min xl883r 2007.
Portade toppar, nya cylindrar, kolvar, kammar, kopplingsfjäder, m.m.
Det här kommer att bli vinterns projekt och jag ska försöka hålla er uppdaterade om hur det går.
Eftersom jag bor här i Sverige så tog dom toppar dom hade liggandes och portar dom istället för att jag skickar mina.
Vetefan om det blir billigare men känns bättre att få hit allt på en gång...
Dom har hur som helst satt igång att porta topparna.
Deras hemsida är bra och hittills har dom gjort ett gott intryck!
www.hammerperf.com
HippieDream
2015-09-29, 20:00
Visa visa visa :-D är själv väldigt intresserad utav detta!
Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
Spännande, kommer följas! Berätta gärna vad slutnotan går på, kan säkert vara intressant för andra 883-ägare. Vad blir det för kammar? 560, 570?
560 kammar.
Notan för mitt paket går på $2,146.95 inklsive frakt.
Sen tillkommer tullavgift.
Det kostar att ligga på topp :D
Jörgen Karlsson
2015-09-29, 20:43
Kul med en motortråd. Bra initiativ!
/Jörgen
Henrik Forslund
2015-09-30, 08:36
Bänkar du i sverige sen eller byter du typ till thundermax ecu o bredbandslambda?
Jag har power vision sen tidigare och jag får med mappar som ska passa. Men planen är att bänka den hos nån kunnig när allt är klart.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Henrik Forslund
2015-10-01, 11:55
Jag har power vision sen tidigare och jag får med mappar som ska passa. Men planen är att bänka den hos nån kunnig när allt är klart.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Power vision går ju att komplettera med auto tune och bredbandslambda. Ungefär samma pris som en bänkning. Beror ju på om du kommer ändra o fixa framöver vilket som är mest ekonomiskt eller bäst. En riktig bänkning är nog att föredra framför en medföljande map.
Girlie Bike User
2015-10-07, 21:56
Låter trevligt, använde själv Hammer 560 kammar i mitt senaste budgetbygge och fungerar mycket bra.
Sådär! Nu är topparna klara och betalda. Så nu väntar vi bara på ett litet paket från Amerikat!
Och jag såg visst fel i min offert. Det är 570 kammarna som är beställda.
Jag fick mitt 1250 kit i fredags. Cylindrar och kolvar för 1200 toppar med 72cc förbränningsrum. Nu ska det fräsas upp för 30 gradersvinklen sen blir det en sätesfräsning för bättre flöde runt ventilerna samt injustering av rymden i förbränningsrummet. kolvkit med cylindrar och frakt 6440:- tull och moms 1629:-
KingCobra_HD
2015-10-21, 16:31
Jag kommer att följa den här tråden med intresse, har precis beställt et 1250 kit från hammer. Inte lika avancerat, tänkte behålla original 883 toppar, är i första hand ute efter mer vrid på låga varv.
Hojen är en -04 så det är förgasare. Har precis monterat en Dynatek DSPT-1 tändmodul för att få rätt tändkurva, och det kan jag rekommendera alla som har en 883 att göra även om man inte har tänkt trimma i övrigt, det blir en otrolig förbättring på gasrespons och jämn motorgång.
Sådär! Nu är topparna klara och betalda. Så nu väntar vi bara på ett litet paket från Amerikat!
Och jag såg visst fel i min offert. Det är 570 kammarna som är beställda.
Spännande, ska bli kul att följa fortsättningen! Jag har själv ett litet paket på väg från Hammer...
Nu har grejerna kommit!!!
Jag ska packa upp och fota lite under helgen så ska ni få se på allt.
importavgiften blev 4051 SEK.
Importavgifterna och frakten är den tråkiga delen av att handla från USA... Men, nu vill vi se bilder!
Nu har grejerna kommit!!!
Jag ska packa upp och fota lite under helgen så ska ni få se på allt.
importavgiften blev 4051 SEK.
Japp, upp med bilder och sen en video när det snurrar! ro;
å bara en sak, vad fan kör du med för hjälm med den där mohikanen? :D
Nu får du skynda dig Simon, helgen är snart slut!
Bättre sent än aldrig!
Här kommer iaf bilder på delarna:
17327
Portad topp
17328
Annan vinkel på toppen
17329
Kolven i cylindern 1250cc med stora kylflänsar som de senare modellerna har.
Kolven är en 30 degree 10:1 piston with reverse dome 63cc chamber.
17330
Jag köpte till tjänsten att dom snidar till alla kolvringar och petar in kolvarna i cylindrarna
17331
Tåligare drev till oljepumpen och ett lås för monteringen av kammarna
17332
kortare stötstänger (-.050)
17333
Verktyg att montera kopplingen med
17334
Kopplingslammeler och 15% hårdare fjäder
17335
Packningssats som heter duga
17336
kammarna 570
Fick även med packningar till kamkåpan och primärkåpan men den bilden vill inte laddas upp...
hehe mohikanen ligger snällt ner i min shoeihjälm...
burninghead
2015-11-04, 07:32
Kul med ett sånt här projekt, ska bli kul att följa...
Ladda gärna på med bilder...
Kul projekt! Håll oss gärna uppdaterade thb;
Mycket godis var det där! Ser fram emot fortsättningen av bygget.
Det har tagit ettt jävla tag men nu är jag på gång iaf.
Har köpt 12 kants 1/2" hylsor till toppen, oljor och oljefilter.
17532
så här såg motorn ut nu innan jag satte igång med nedplockningen.
17533
Laddade över orginal mappen och mailade den till Aaron på Hammer.
Fick tillbaka den modifierad redan dagen efter!
Gick ner till garaget och tänkte att jag kunde ju börja plocka ner lite smått nu när jag ändå inte var bakis på en söndag.
Sagt och gjort så gick det rätt så bra ändå så nu sitter faktiskt de nya cylindrarna på plats!
Det första problemet jag stötte på var alla kablar och tändspolar som satt i vägen när jag skulle lossa locket på rockerboxen.
17543
Efter en stunds klurande och svärande släppte jag loss allt och band upp det med en trasa, ett buntband och ett plastband.
Sen gick demonteringen som en dans.
Jag fick bort alltihopa innan sambon (som var ute igår) hade vaknat.
Då såg det ut såhär:
17544
Sen kom en polare över och vi petade dit cylindrarna.
Jag råkade så klart trycka ur en av kolvarna som hammer hade förinstallerat.
Men jag lyckades klämma in kolven igen med mycket vilja och monteringsolja...
Jag hoppas att det inte gör någonting i långa loppet.
När allt detta skedde var jag lite för förbannad för att tänka på att ta bilder.
Men till slut så satt båda cylindrarna där de ska med kolvar.
- - - Uppdaterad - - -
17545
Hur i helvete är det meningen att man ska kunna få loss den här givaren?
Jag kan inte komma på nåt som inte innebär att man klipper kabeln...
Härligt med lite framsteg!
Gick ner till garaget och tänkte att jag kunde ju börja plocka ner lite smått nu när jag ändå inte var bakis på en söndag.
Sagt och gjort så gick det rätt så bra ändå så nu sitter faktiskt de nya cylindrarna på plats!
Det första problemet jag stötte på var alla kablar och tändspolar som satt i vägen när jag skulle lossa locket på rockerboxen.
17543
Efter en stunds klurande och svärande släppte jag loss allt och band upp det med en trasa, ett buntband och ett plastband.
Sen gick demonteringen som en dans.
Jag fick bort alltihopa innan sambon (som var ute igår) hade vaknat.
Då såg det ut såhär:
17544
Sen kom en polare över och vi petade dit cylindrarna.
Jag råkade så klart trycka ur en av kolvarna som hammer hade förinstallerat.
Men jag lyckades klämma in kolven igen med mycket vilja och monteringsolja...
Jag hoppas att det inte gör någonting i långa loppet.
När allt detta skedde var jag lite för förbannad för att tänka på att ta bilder.
Men till slut så satt båda cylindrarna där de ska med kolvar.
- - - Uppdaterad - - -
17545
Hur i helvete är det meningen att man ska kunna få loss den här givaren?
Jag kan inte komma på nåt som inte innebär att man klipper kabeln...
Man kan köra med en öppen hyls-nyckel, som har en öppning som man trär kabeln i, vette fan vad den kallas, men du fattar nog. Annars så tar du vinkelkapen å öppnar en nyckel med
Skickat från min WC via Tapatalk
Fast öppen nyckel menar jag givetvis..
Skickat från min WC via Tapatalk
KingCobra_HD
2016-01-18, 10:24
Du ska ju ha en öppen hylsa, av samma typ som man skruvar bort lambdasonder med:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000016977
Om du kan mäta vilken dimesion din givare har kanske det går att köpa en nånstans, annars får du väl kapa ur en lång vanlig hylsa.
- - - Uppdaterad - - -
Behövde du lossa husen som stötstängerna går ner i för att få dit cylindrarna? På min gick det inte att få ner cylindrarna helt mot vevhuset utan att ta bort stötstångshusen, jag tänkte bara att det är bra att du kollar, annars går det ju åt helvete när du momentdrar topparna. Men det har du säkert koll på :)
Det är en 13mm lång hylsa du behöver. Jag hade inte några problem med frigång på mina stötstångshus och cylindrar.
KingCobra_HD
2016-01-19, 10:48
Frigången beror nog på hur stötstångshusen råkar vara ditskruvade, ganska mycket spel i skruvhålen.
Du ska ju ha en öppen hylsa, av samma typ som man skruvar bort lambdasonder med:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000016977
Om du kan mäta vilken dimesion din givare har kanske det går att köpa en nånstans, annars får du väl kapa ur en lång vanlig hylsa.
- - - Uppdaterad - - -
Behövde du lossa husen som stötstängerna går ner i för att få dit cylindrarna? På min gick det inte att få ner cylindrarna helt mot vevhuset utan att ta bort stötstångshusen, jag tänkte bara att det är bra att du kollar, annars går det ju åt helvete när du momentdrar topparna. Men det har du säkert koll på :)
Fan den där hylsan såg ju jävligt bra ut! Men finns den i rätt storlek?
Isf blir det en tripp till biltema.
Jag tror att det går bra utan att lossa på stötstångshusen men jag ska hålla ett öga på det. Tack för tipset!
Köp en vanlig 13mm långhylsa med 1/2" fattning och ta sedan bort kontakthuset på givaren (backa ut stiften) så kan du köra kabeln igenom hylsan och sen använda en polygrip tång och lossa med.
KingCobra_HD
2016-01-21, 15:41
Finns ju kråkfot åxå, dom finns ju i många dimensioner,men inte säkert att den får plats:
https://www.maskinisten.net/userpix/929_42221_1.jpg
17565
En bild på de nya cylindrarna på plats. (och massa wd40 eftersom jag är påväg att lossa på kamkåpan)
17566
Plockar bort lyftarna så att det blir lättare att byta kammar.
17567
Sen händer det som inte får hända... Jag drar av en bultjävel!!!
Bulten till bakre cylindern gick lite trögt men inte så farligt.
Den till främre gick trögt. Sen stack skallen helt plötsligt.
Och jag tog inte i så jävla mycket... ag;
17568
Hammers egna pinion locking tool in action.
Funkade skitbra måste jag säga.
17569
Här med det nya drevet för oljepumpen.
Ska tydligen hålla bättre än orginal.
17570
Här är alla Kammarna på plats och rätt timade.
Den här dagen gick allt väldigt lätt faktiskt.
Jag har aldrig plockat ner någon motor med stötstänger och kammar på det här viset.
Så jag var lite nervös.
17571
Det ända problemet som kvarstår är ju den här jävla bulten....
Tips för att få loss den utan att riskera skada något mottages gärna!
Gärna om någon vet vart jag kan få tag på bara en sån bult? Måste jag köpa original på probike?
Om det inte framgår av bilderna så är det bulten som håller fast öh... delen som håller lyftarna raka. (tappet holder)
Jonasbaggen
2016-01-26, 06:45
Simon: Värm godset runt den avdragna bulten så löser det sig.
Ser ut att vara en 1/4" UNC.
Simon: Värm godset runt den avdragna bulten så löser det sig.
Ser ut att vara en 1/4" UNC.
Hur värmer man lättast? Känns inte som att man vill elda där?
Henrik Forslund
2016-01-26, 22:38
Det är ju mycket bult kvar, borde gå o göra ett bra spår med dremmel och sen en stor flat skruvmejsel i kombo med värme osv.
—--------------
All comfort was sacrified for style
Jonasbaggen
2016-01-27, 06:22
Om du inte har tillgång till en gassvets med ett finare munstycke, så kan du använda en mindre gasolbrännare med lämpligt munstycke eller en mindre liten butanbrännare. Värm med känsla på godset runt den avdragna bulten på den sidan du har trasorna så kommer det gå fint. Ibland funkar det oxå att värma loss med en stor lödkolv eller värmepistol. Henrik gav dig ett bra tips på att göra ett spår eller så vickar du fram och tillbaka med en lämplig tång. Finns bra sådana för att dra loss avdragna bromsnipplar med.
Du kan kanske låna en sådan här av någon bilverkstad.
http://verktygsboden.se/specialverktyg-foer-bil/induktionsvaermare-portabel
Okej tack för tipsen! Ska försöka i helgen.
Jag har ingen svets alls men jag har en dremmel.
Tror vi har en liten gasolbrännare på jobbet till krymsplangar när man skarvar kablar i backen.
Är det något speciellt material i bulten eller kan jag köpa vilken som helst med rätt gänga?
Det är en sådan här bult det ska vara och i grade 8 kvalitet.
part no 4718A the allen screw with washer. ... the allen bolts are 1/4-20 x 1 1/2" grade 8 with washer
Ytterligare en metod är att kontradra två muttrar.
Bulten tittar ju fram en del.
Skruva på en mutter nästan ända ner.
Skruva på ytterligare en mutter ner mot den första.
Håll fast den nedersta mutter med en nyckel och se till att den är en aning ovanför motorblocket. Dra sedan den översta muttern mot den undre. Dra ganska hårt.
Nu kan du skruva ur skruven genom att dra på den undre.
Kanske du kan behöva fila muttrarna lite på höjden. Detta för att båda muttrarna ska samsas om de gängor på bulten som sticker upp. Alltså att den övre muttern inte bara sitter fast ett eller två gängvarv.
En kombination av värme och kontralåsmetoden är nog värt att prova.
Lycka till!
Jag skulle också börja med att prova med två muttrar.
Tack alla för tipsen!
Just nu står bygget stilla.
Jag och sambon har köpt hus och håller på att sälja lägenheten.
I maj kommer jag att ha ett eget ordentligt garage..!
Då kan man meka när man känner för det och låta arbetet stå framme.
Nu kör jag i ett parkeringsgarage inne i stan med 25 andra bilar.
Men förhoppningsvis får jag en stund över innan maj och kan få ihop motorn!
Nu har jag försökt i princip allt som går för att få loss den avbrutna bulten i motorn.
Igår limmade jag på en mutter med epoxy i hopp om att det skulle hålla.
Men det gjorde det inte.
Måste få tag i någon som kan svetsa fast muttern åt mig...
18011
Jag fick svälja stoltheten till slut och be om hjälp.
Efter många om och men så fick vi loss den avbrutna bulten.
Först värmde och värmde och värmde vi men den lossnade ändå inte.
Det blev till att svetsa på en mutter. Och då gick det!
På bilden ser ni den nya jag använder nu, den avbrutna med fastsvetsad mutter och den del som gick av.
Härligt! Dags att snabba på nu, våren är här!
Henrik Forslund
2016-04-06, 22:05
18011
Jag fick svälja stoltheten till slut och be om hjälp.
Efter många om och men så fick vi loss den avbrutna bulten.
Först värmde och värmde och värmde vi men den lossnade ändå inte.
Det blev till att svetsa på en mutter. Och då gick det!
På bilden ser ni den nya jag använder nu, den avbrutna med fastsvetsad mutter och den del som gick av.
Kör hårt. Det är d värt när du är klar. Lycka till
Jag har plockat ihop den redan...
Bilder kommer inom kort!
Här kommer lite bilder från när jag skruvade ihop resten.
18015
18016
18017
18018
18019
18020
När jag väl hade blivit av med den avbrutna bulten var jag så jävla sugen på att få ihop den att jag gjorde allt på en helg.
Som ni ser bytte jag koppling också till en hårdare fjäder och nya lameller utan den där skrikplattan.
Problemet med tempgivaren på topplocket löste jag genom att pilla sönder kontakten så jag kunde trä över en ringnyckel.
Sen pillade jag ihop kontakten igen när den satt på nya toppen.
Här är första starten!
Hammer rekommenderade att man skulle låta den gå 10 sekunder sen svalna helt.
Sen 20 sekunder, svalna, 30 sekunder, svalna, 40 sekunder svalna.
Efter det skulle man köra 1,6 km sen svalna.
Allt som allt är det 800 km man ska köra in den innan man byter olja och sen kan man gasa!
Efter 32 km kunde jag börja Autotuna med Power Vision.
Sagt och gjort! Nu har jag kört 139 km och får inte varva mer än 4000 rpm.
En skum grej bara är att den går dåligt på tomgången när den blir varm.
Jag måste gasa för att den inte ska dö.
Någon som har nån idé?
Antar att man kan få till det när man bänkar och mappar den ordentligt...
Och till nästa fråga: Vart bänkar man i Stockholm med omnejd?
https://youtu.be/1l0GOLRFgro
Evenssons maskinservice i Västerås och Båging Performance utanför Lidköping är de två jag skulle välja mellan. Västerås är ju bra mycket närmre för din del.
Grattis till uppstart!
Blir ju hur bra som helst. Stort grattis
Grymt jobb! Grattis till uppstarten :)
Jag har en liten fundering...
Med "nya" motorn verkar startmotorn ha lite jobbigt att dra runt motorn till en början.
Är detta normalt? eller håller mitt batteri på att ge sig?
KingCobra_HD
2016-04-13, 19:31
Jag har en liten fundering...
Med "nya" motorn verkar startmotorn ha lite jobbigt att dra runt motorn till en början.
Är detta normalt? eller håller mitt batteri på att ge sig?
Första starterna efter 1250 installationen var det knappt startmotorn fick runt motorn, då var batteriet iofs inte helt nytt heller. Nu har jag kört 20 mil och har nytt batteri och nu startar den utan problem.
Nu efter ett 580 km så har jag autotunat en del och inte varvat för mycket.
Det som slår mig är att det verkar finnas bra mycket kraft i varven.
Men den känns inte urstark från botten.
Kan man som novis få till lite mer botten med Power Vision?
Tanken är ändå att lämna in den när jag har kört in den klart.
Och då hoppas jag att man kan justera så botten drar lite bättre.
KingCobra_HD
2016-05-02, 23:14
Haha jag har kört 590 km.. :)
KingCobra_HD
2016-05-03, 22:37
Fortfarande 590..
Även jag har kört väldigt försiktigt så jag vet inte hur mycket snabbare den har blivit, men den drar ju klart bättre på låga varv. Har inte sett några oljeläckor och inga andra problem heller så jag verkar ha fått ihop det hela någorlunda rätt :)
Nice! Samma här. Inga läckor i sikte och nu har jag kört 720 km.
Jag har vågat gasa lite mer och den drar jävligt bra runt 4000 varv!
(gissningsvis eftersom jag inte har varvräknare)
Snart dags för ny olja och sen blir det ut och gasa!!! vc;
Jag har även köpt en Müller power clutch men inte monterat än.
Inte för att kopplingen blev såååå mycket tyngre.
Men tror det kan va skönt. Det blir en hel del köer när man kör här i sthlm...
Sweet!
Men vissla förbi köerna istället så slipper du koppla [emoji41]
Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
KingCobra_HD
2016-05-11, 00:11
Vad för olja tänkte du köra med? Jag skulle vilja ha Mobil 1 20w50 v-twin men hittar ingenstans man kan köpa den.
burninghead
2016-05-11, 06:34
Nice! Samma här. Inga läckor i sikte och nu har jag kört 720 km.
Jag har vågat gasa lite mer och den drar jävligt bra runt 4000 varv!
(gissningsvis eftersom jag inte har varvräknare)
Snart dags för ny olja och sen blir det ut och gasa!!! vc;
Jag har även köpt en Müller power clutch men inte monterat än.
Inte för att kopplingen blev såååå mycket tyngre.
Men tror det kan va skönt. Det blir en hel del köer när man kör här i sthlm...
Låter härligt, vi har en 883R i garaget och funderar på liknande konvertering framöver.
Vi kör den hojen för övningskörning i dagsläget, har monterat Müller PowerClutch på den
och kopplingen blev mer lätthanterlig, dock inte "superlätt"...men klart lättare.
Ska även montera Müller på min XR1200 som har en brutal koppling.
B-twin: Hehe det gör jag redan i den mån det går...
KingCobra_HD: Jag har slagit till på HD orginal olja 20w50.
burninghead: Va bra! Så då var det inte pengar i sjön iaf.
KingCobra_HD
2016-05-12, 14:41
KingCobra_HD: Jag har slagit till på HD orginal olja 20w50..
Jag lyckades hitta Amsoil helsyntet för 179 kr/litern, däremot Mobil 1 går inte att hitta i Europa..
Go tråd! Kosta på dig en bänkning också å se vad den verkligen går för! thb;
(Var hos Båging med min tc-Chopper.. Kanonkille!!)
Antikrister
2016-05-31, 09:22
Simon13 varför skickade du inte över topparna till Usa? Kostnad eller tidsfråga?
Jag funderar om man behöver betala massa avgifter om man skickar topparna fram och tillbaka.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Nu är olja och filter bytt och jag har gasat en del.
Den går bra :) stor skillnad faktiskt!
Ingen sporthoj men iaf.
Ska försöka se till att den blir bänkad och mappad ordentligt så småning om.
Antikrister: Det var dom som föreslog att dom skulle ta ett par dom hade på hyllan.
Jag tänkte att det var enklast så och körde på det.
Ingen aning om vad det skulle ha kostat att skicka över topparna istället...
islandstyle
2016-06-24, 17:53
Nu är olja och filter bytt och jag har gasat en del.
Den går bra :) stor skillnad faktiskt!
Ingen sporthoj men iaf.
Ska försöka se till att den blir bänkad och mappad ordentligt så småning om.
Antikrister: Det var dom som föreslog att dom skulle ta ett par dom hade på hyllan.
Jag tänkte att det var enklast så och körde på det.
Ingen aning om vad det skulle ha kostat att skicka över topparna istället...
Jag har i princip ett identiskt kit på min. Dock 560-kammar.
Lämnade mina toppar för portning här hemma i Sverige. Bänkade hos Evenssons Masinservice i Tillberga.
Det slutade på 90rwhp och 115nm.
Tror du kommer tycka bänkkörning, oavsett vart du gör den, är välinvesterade pengar. Jag gjorde en autotune på min och skillnaden på före/eftrer var som natt och dag. Bättre effekt, jämnare gång och bättre ekonomi.
Rajd on!
Jag har i princip ett identiskt kit på min. Dock 560-kammar.
Lämnade mina toppar för portning här hemma i Sverige. Bänkade hos Evenssons Masinservice i Tillberga.
Det slutade på 90rwhp och 115nm.
Tror du kommer tycka bänkkörning, oavsett vart du gör den, är välinvesterade pengar. Jag gjorde en autotune på min och skillnaden på före/eftrer var som natt och dag. Bättre effekt, jämnare gång och bättre ekonomi.
Rajd on!
Vem portade dina toppar? Du verkar ju ha fått till det bra!
Nu har jag bokat tid hos Pär Evensson för mappning.
Mitten på augusti. Sen jävlar! ;)
islandstyle
2016-08-08, 10:44
Vem portade dina toppar? Du verkar ju ha fått till det bra!
Nu har jag bokat tid hos Pär Evensson för mappning.
Mitten på augusti. Sen jävlar! ;)
Ace Performance i Rotebro gjorde allt jobb på min. Topparna lämnades dock till tredje part som de alltid använder för denna typen av jobb. Kan inte komma på vad de heter trots att jag har hört namnet hur många gånger som helst. Tror det är Carlings eller nåt liknande.
Ace Performance i Rotebro gjorde allt jobb på min. Topparna lämnades dock till tredje part som de alltid använder för denna typen av jobb. Kan inte komma på vad de heter trots att jag har hört namnet hur många gånger som helst. Tror det är Carlings eller nåt liknande.
Det är dom som ligger under the part stop va?
Vore kul att veta vem dom skickar dom till...
Ace Performance i Rotebro gjorde allt jobb på min. Topparna lämnades dock till tredje part som de alltid använder för denna typen av jobb. Kan inte komma på vad de heter trots att jag har hört namnet hur många gånger som helst. Tror det är Carlings eller nåt liknande.
"Carlings eller nåt liknande" - kan kanske vara Karling? http://www.karlingracing.com
Annars så finns det två hyfsat välmeriterade nissar som portar toppar, Jan Hellinge, http://www.hellingeracing.se och Tassen, http://www.sportsterspecialisten.se
18446
Här är resultatet!
Tydligen jävligt bra vridmoment för att vara en sporre :)
Och det var ju det jag efterfrågade när jag snackade med Hammer.
Efter mappningen så drar den ännu lite mer och framförallt mycket jämnare!
Jävligt bra jobb av Evensson!
Efter att ha fått det på papper såhär så blir man ju sugen på att få ut den där toppeffekten som jag saknar.
Tappar ju efter 5000 varv. Nya toppar med större ventiler var Perras förslag.
Någon som har nån erfarenhet av Screamin' Eagle® Pro CNC Ported Factory Cylinder Heads - Sportster - 16500074?
http://www.boardtrackerharleyonline.com/harley-davidson/screamin-eagle-pro-cnc-ported-factory-cylinder-heads-sportster-16500074
Enligt Per var dom the shit.
Om jag hade köpt ett 80+ paket hade jag nog varit lite frågande om jag bara fick ut 72. Hammer ska ju enligt egen utsaga sätta dessa siffror lågt. Jag hade nog börjat kika på de saker som kan hålla tillbaka, alltså luftfilter och avgassystem. I dina kläder hade jag nog också kontaktat Hammer med dina frågor, möjligen har du valt fel kammar om det är toppeffekt du är ute efter?
Jag bad om ett kit för så mycket vridmoment som möjligt.
Så det var väl det jag fick :)
Då är 570 rätt kam också! Oavsett, det saknas närmre 10% av den utlovade effekten! Det hade jag velat gå till botten med innan jag börjat fundera på att byta toppar.
18447
Detta är med 1200 toppar med originalventiler bara kört 30 graders vinkel till kolvarna och sedan har Hellinge justerat kanaler och fräst ventilsäten
hm det var ju en jävla skillnad...
Men jag har ju som sagt originaltoppar som är fixade för kolvarna bara. :/
Jag får nog ta och höra med Hammer och höra vad dom tror.
hm det var ju en jävla skillnad...
Men jag har ju som sagt originaltoppar som är fixade för kolvarna bara. :/
Jag får nog ta och höra med Hammer och höra vad dom tror.
Du har alltså bara köpt toppar av dom som har 30 graders vinkeln för kolven och sedan har dom bara sätesfräst ventilsätet och rymt upp lite rakt ner i kanalen men inte gjort CNC fräsningen i insug och avgaskanalen som dom gör på 90+ arbetet. Ventilstorleken är också standard 883 så då förstår jag att den inte orkar till mer än 5000 rpm.
Såg att du kör med short cuts avgas system som är väldigt effektdödande kan ju vara dessa som bromsar också.
Som Pulare säger så tror jag också att avgassystemet är en stor bov i dramat här, kan nog vara läge att kika på ett mer prestandainriktat system.
Du har alltså bara köpt toppar av dom som har 30 graders vinkeln för kolven och sedan har dom bara sätesfräst ventilsätet och rymt upp lite rakt ner i kanalen men inte gjort CNC fräsningen i insug och avgaskanalen som dom gör på 90+ arbetet. Ventilstorleken är också standard 883 så då förstår jag att den inte orkar till mer än 5000 rpm.
Såg att du kör med short cuts avgas system som är väldigt effektdödande kan ju vara dessa som bromsar också.
Det stämmer. Jag hade inte riktigt insett det när jag köpte kittet. Trodde att jag skulle få större ventiler.
Men topparna var inte dyra så det förklarar en del.
Jag fick svar av Hammer och dom sa också att avgassystemet troligtvis är boven.
Om jag hade insatserna i dvs. Och jag kör med quiet baffles...
Dom trodde också att det kunde vara feljusterade gaswires. Att man inte får full gas.
Får kolla det i garaget men jag tycker att det verkar skumt.
Snabba svar från Hammer iaf!
Ut med Quite bafflarna och bänka igen men bäst blir det säkert med ett Patriot defender 2-1 system som Hammer rekommenderar starkt.
Konstigt att inte Evensson reagerade på detta och bara fortsatte att mappa. Var hos Båging med svärsonens 48:a med ett V&H competition 2-1 system som betedde sig likadant så Båging föreslog att ut med insatsen och se vad det gör och hej 16 hästar till direkt.
Jonasbaggen
2016-08-28, 20:20
Simon: Slå en signal till Kent Willman ( Girlie Bike User) så får du bra tips och råd hur du får ut effekt/vrid ur maskin. Finns inte många som slår honom när det gäller Sporster trim. Sen finns Tassen oxå.
Sportster motorn är väl Harlys mest trimmade motor genom tiderna, finns mängder av tips att hämta lite var stans på forum och firmor osv.
lyckas man inte nå sitt effekt mål har man troligen inte gått hela vägen mot referensen motorn eller hittat på egna lösningar som inte va så lyckade.
Allt hänger ihop, det går inte fuska hela kedjan måste vara rätt, större ventiler kräver hårdare fjädrar som kräver bättre hydraler osv.
men bästa trim tipset är ändå om man vill ha topp effekt....varva ur... det är där uppe effekten finns :)
Hellinge
2016-08-29, 09:48
Jag tror du har två problem. Fixar du avgassystemet så begränsar flödet i topparna effekten. Fixar du flödet så begränsar avgassystemet. Fixa båda så blir det fart på grejerna.
Jag har mailat en massa med Aaron och har väl kommit fram till att det får bli nytt avgassystem och toppar i vinter.
Kollar man på Hammers sida med tester av avgassystem så är ju patriot defender tydligen överlägset.
Synd bara att det är så fult!
Vad kör ni som har trimmat era sporrar med? Supertrapp?
Man vill väl ha så jämn vridkurva som möjligt?
När det sen kommer till toppar, vad har ni för tips?
Köpa nya Scremin eagle? Eller ett par begagnade XB-toppar?
Eller funkar det att lämna iväg original 883 topparna på portning och byta till större ventiler?
Kan man få i lika stora som tex buell?
Utan att byta säten får du i 1,9 in och 1,615 ut, det löser dom flesta som portar som tex Tassen, Hellinge, Carla osv, det går få i större om säterna byts men det är meningslöst, bättre i så fall ta steget till 1440 och om du går längre än så och sätter på turbo är det inga problem att plocka ur 180 hk och 200 nm på bakjulet fast då bör du helst byta till starkare vevstakar och göra lite diverse förstärkningar i drivlinan.
Jag har mailat en massa med Aaron och har väl kommit fram till att det får bli nytt avgassystem och toppar i vinter.
Kollar man på Hammers sida med tester av avgassystem så är ju patriot defender tydligen överlägset.
Synd bara att det är så fult!
Vad kör ni som har trimmat era sporrar med? Supertrapp?
Man vill väl ha så jämn vridkurva som möjligt?
Hammers alla testade system är väl det mest väldokumenterade och framför allt jämförbara arkiv av system till Sportsters som finns tillgängligt. Mer läsning runt alla system finns under Hammers sida på xlforum.net. Så kika runt, googla bilder och hitta din rätta kompromiss mellan utseende och prestanda. Själv gillar jag upplagda system som Supertrapps 2-2 XR så det hade nog varit mitt första alternativ, D&D Bobcat är också ett snyggt system i mina ögon men där har det tydligen ändrats lite i konstruktionen vilket påverkar prestandan negativt, kolla på xlforum så hittar du mer om det.
Sen finns ju alltid alternativet att bygga eget också. Burns Stainless har ett "Race Engine Spec Form" du kan fylla i och så ger dom dig förslag på hur du bör konstruera systemet. Då gäller det att hitta någon som är duktig på att svetsa rostfritt också, och att du är villig att betala för det. Vild chansning men iom att du bor i Sthlm kan du ju alltid höra med Jörgen Karlsson här på forumet om det är något han skulle vilja ta sig an.
HippieDream
2016-09-01, 20:40
Kör på supertrapp eller thunderheader. 👌
Skickat från min GT-I9195I via Tapatalk
burninghead
2016-09-01, 21:33
Snurrade runt på Twin Motorcycles och fann en intressant artikel.
http://www.twinmotorcycles.nl/artikelen.asp?cid=16&aid=249
Det testas Torque Hammer avgassystem ihop med standard 883 & en 1250 Hammer kit.
Krille K
2016-09-02, 19:45
Jag kör med Patriot och det ger bra effekt och har skönt ljud. Dessutom kunde i alla fall jag besikta med det när jag stängde igen flärpen. Att det är rätt fult vänjer man sig vid.
MEN. Det är vanligt att de skakar sönder vid fästet till ramen. Antagligen för att de har lite taskig passform och dessutom är klent.
Mitt första höll i 500 mil innan det gick sönder. Så det fick svetsas och rullade sen i 500 till innan det pajade mitt i säsongen.. Då fick jag panikbeställa ett nytt eftersom jag inte orkade jaga någon som kunde mappa för annat rör i juli. Även det brast efter typ 500.
Nu är mitt fäste förstärkt som fan och har hållit de 700 mil jag kört hittills i år. Så det går ju uppenbarligen att fixa. Men även om Patriot är kung i dynobänken är kvaliteten alltså sådär. Värt att ha i åtanke om du skulle vilja ha ett. Jag hade förstärkt redan innan montering om jag skulle köpa ett idag.
Är det värt skiten för en extra ponny på en HD?
Fan, det är väl ingen hajjabuza man sittar på?
Skickat direkt från WCn
Krille K
2016-09-02, 21:25
Beror väl på? Om man bara kör luft och buller kanske det inte spelar så stor roll. Men om man väljer att trimma är det väl bara konstigt att inte vilja ha bra bitar.
Då är man ju ute efter effekt och för mig verkar det logiskt att vilja ha max kusar per krona.
Sen är det är klart att en 1250 Sportster inte är en japsrejser. Men de kan ändå gå riktigt bra. Själv skulle jag noga överväga varenda del om jag om jag fick för mig att jag skulle ha ett Hammer-kit. För att det vore kul att få den rapp som det bara är möjligt inom budget, helt enkelt.
18497
Råkade köpa ett par nya toppar!
Killen sa att det var XB-toppar från en 2007 1200 sportster.
Jag trodde att XB var Buells toppar.
Sen har jag kollat runt på nätet och det verkar som att dom har samma toppar på nyare buell och sporrar.
Nån som har koll på om det är någon skillnad?
http://www.hammerperf.com/ttxlheads.shtml
Girlie Bike User
2016-09-14, 16:26
Inget fel på topparna du köpt men kanske lite sent påtänkt. Kör du en 30 graders squishkant för att passa dina kolvar så tappar du alldeles för mycket kompression som är viktigt för att ha ett bra vridmoment. Återstår att byta till plana kolvar som passar till 1200 topparna och rätt kompression till din 570 kamaxel. Alternativ 2: byta till 30 graders kolv med rätt domevolym för att uppnå rätt kompression om du tänkt köra en 30 grader kant i 1200 topparna. En std 883 topp rymmer c:a50cc, 1200 topp 62cc så det bli stor skillnad i kompression. Kamaxel som du har är anpassad till original kompression och vridmoment optimerad.
Inget fel på topparna du köpt men kanske lite sent påtänkt. Kör du en 30 graders squishkant för att passa dina kolvar så tappar du alldeles för mycket kompression som är viktigt för att ha ett bra vridmoment. Återstår att byta till plana kolvar som passar till 1200 topparna och rätt kompression till din 570 kamaxel. Alternativ 2: byta till 30 graders kolv med rätt domevolym för att uppnå rätt kompression om du tänkt köra en 30 grader kant i 1200 topparna. En std 883 topp rymmer c:a50cc, 1200 topp 62cc så det bli stor skillnad i kompression. Kamaxel som du har är anpassad till original kompression och vridmoment optimerad.
Du får sälja mina gamla kolvar till han så har han ett ämne att anpassa till vilket komp som ska användas pl;
Pulare: kör inte du med 1200 toppar och 30 graders kolvar?
Pulare: kör inte du med 1200 toppar och 30 graders kolvar?
Det stämmer. Så här ser mitt förbränningsrum ut med anpassning för 30 graders kolven 18532
Under bearbetning i svarven
18533
Pulare:
Och det funkar för dig?
Girlie bike user:
Då borde väl jag kunna köra med 30 graders toppar också?
Eller är det just 570 kammarna som ställer till det?
Svårt att se på dina bilder om du har en 30 graders kant kört i topparna. Du får ta en bild lite snett emot toppens plana yta typ som min i svarven så man kan se ordentligt om dom är bearbetade
Mina är inte bearbetade. Men Girlie bike user skrev att det skulle bli dåligt komp om jag skulle bearbeta mina till 30 graders?
Mina är inte bearbetade. Men Girlie bike user skrev att det skulle bli dåligt komp om jag skulle bearbeta mina till 30 graders?
Du måste byta kolven för den har inte samma dome som den jag har till mina 1200 toppar med 72cc förbränningsrum. Ska du ha dina toppar utan 30 graders bearbetningen så måste du byta till en flat top kolv. Hur du än väljer att göra så blir det ett kolv byte.
Vilken kolv har du?
Min kolv heter HP3563 30DD 3:563 30 degree 10.5-1 piston with reverse dome 72cc chamber
Okej mina hette visst HP 3563 30DD63 3.563 30 Degree 10-1 Piston with Reverse Dome, 63 CC Chamber...
Mailade Hammer nu och frågade vad dom tycker är det bästa alternativet.
Enklast kanske är att bara byta ventiler i topparna som sitter på och porta dom.
Okej mina hette visst HP 3563 30DD63 3.563 30 Degree 10-1 Piston with Reverse Dome, 63 CC Chamber...
Mailade Hammer nu och frågade vad dom tycker är det bästa alternativet.
Enklast kanske är att bara byta ventiler i topparna som sitter på och porta dom.
Både enklast och billigare. Snacka med Hellinge om detta.
Jo jag har gjort det också. Troligtvis får han fixa topparna men jag vill ändå höra vad Hammer skulle ha gjort ;)
Girlie Bike User
2016-12-12, 16:03
Nyfiken vad det blev av detta?
Just nu är 883-topplocken loss och skall skickas till Hellinge.
Där blir det portning samt 1,715 och 1,48 ventiler.
Kommer köra med mina short shots tills vidare. Jag gillar hur dom ser ut och låter.
Ska bli spännande att åka till Evensson igen och se hur mycket mer man får ut :D
byt ut short shotsen mot ett 2-1 system typ Patriot defender och du har minst 10 hästar till.
18875
Så här ser topparna ut nu efter att dom har varit på besök hos Hellinge.
Ventilerna är lika stora som de gamla 1200-topparna.
Kanalerna är fint portade. (bilderna jag tog blev suddiga)
Tyvärr upptäckte jag idag att jag hade fått med fel packningar.
Så vi får vänta lite med att se hur resultatet blir.
Jag fick nya packningar direkt och nu är allt monterat. Fick dock lite problem runtomkring så ingen uppstart än.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.