handdator

Visa fullständig version : Larm på en Harley Super glide 04:a

NiclasVarberg
2015-09-26, 18:02
Tjena.
Skulle behöva lite hjälp med ett nytt problem med larmet på en SG 04:a
Larmet har fungerat klockrent i de tre åren jag haft hojen men idag krånglade det till sig.
Kom till garaget och skulle larma av hojen men den svarade ej på larmfoben.
Provade på flera sätt men inget svar.
Provade till slut att röra på hojen så att larmet gick igång men det hjälpte inte heller.
Hämtade den andra foben, hjälpte föga det heller...
Till slut rullade jag ut hojen ur garaget och då funkade fobarna.
Bytte batteri i båda fobarna, tänkte att har man använt dessa varje dag i flera år tar de slut.
Dessa fungerade klockrent hela dagen, utan minsta tveka varje gång som jag tryckte på dem.
kommer hem, ställer in hojen, provar foben. Stendöd.
Rullar ut hojen, båda fungerar rullar in hojen, stendött. Provar en fem, sex gånger med samma resultat...
Har hojen i en garagelänga i källaren i ett hyreshus. Garagen är fördelade tre och tre. Garagen är gjorda av betong.
Larmet har fungerat varje dag vår, sommar, höst, dessutom vinterdagar när jag vart där och mekat.

Någon som har någon idé på vad som kan hänt??

Tacksam för hjälp

// Nicke

Lokis
2015-09-29, 23:23
Låter som något stör ut larmet.

Lokis
2015-09-29, 23:31
Fjärrkontrollen funkar inte?
Min fjärrkontroll till billarmet fungerar inte på vissa platser. Vad beror det på och vad kan jag göra?

Fjärrkontrollerna sänder på samma frekvenser

Fjärrkontroller till billarm sänder, i de flesta fall, inom ett licensfritt radiofrekvensutrymme: 433.050–434.790 MHz. Inom samma radiofrekvens*utrymme sänder också många andra trådlösa apparater, t.ex. fjärrkontroller till villalarm, portöppnare och strömbrytare samt radiostyrda leksaker, trådlösa hörlurar, trådlösa dörrklockor, trådlösa tangentbord och möss osv.

Olyckligtvis brukar många sådana trådlösa apparater vara fabriksinställda på en och samma radiofrekvens, mitt i det licensfria frekvensutrymmet: 433.92 MHz. När flera sådana trådlösa apparater, på samma radiofrekvens, används samtidigt inom 100-200 meters avstånd kan det helt enkelt bli "trafik*stockning", och signalerna kommer inte fram. Det är ett relativt vanligt problem.

Likadant fungerar det med fjärrkontroller till villalarm, portöppnare m.m. Eftersom de olika fjärrkontrollerna är kodade på olika sätt kan man normalt inte öppna varandras bilar eller stänga av varandras larm. Däremot kan man blockera framkomligheten för varandras fjärrkontrollsignaler, när man sänder samtidigt på samma radiofrekvens.

Håll kontrollen så nära som möjligt

När problemet pågår kan det ofta hjälpa att hålla den lilla radiosändaren i nyckelknippan så nära motsvarande radiomottagare i bilens larmsystem som möjligt. Den radiomottagaren för fjärrkontrollen sitter i många fall dold bakom instrumentpanelen inne i bilen. Då kan man förhoppningsvis "överrösta" andra radiosignaler i luften på samma radiofrekvens.

NiclasVarberg
2015-10-04, 11:01
Hej.
Tackar för svaret.
Har fungerat klockrent efter detta.
Tror också nu att det vart något utomstående som stört ut det.

// N