handdator

Visa fullständig version : Hjul rullar inte efter kopplingsbyte



JakesHarley
2015-09-23, 20:36
Har bytt koppling på min sporre 1200 -03. Efter byte så rullar inte hjulet mer än 1/8 dels varv, oavsett om jag är i neutral eller i växel. Detsamma gäller när jag frikopplar.

Motor går fint på neutral och får även drivning när jag lägger i 1:an. Dock bara 1/8 dels varv sen tar det tvärstopp.

Har jag missat eller sabbat något när jag installerade den nya kopplingen, vad jag kan tyda så beter sig kopplingen som vanligt????

Lasse.S
2015-09-23, 21:13
Helt klart frikopplar den inte så det enda raka är att ta isär den igen och kolla så all plattor o lameller ligger rätt varannan stål samt lamell och även kolla så justeringen är rätt så du ser att kopplingspaketet rör sig ut o in när du frikopplar.

JakesHarley
2015-09-24, 00:07
Tack för svar, du har nog rätt men jag kollade noga att så var fallet innan men tydligen går det att koppla och växla utan att det frikopplar. Förstår nog mekanismen för dåligt för jag var av uppfattningen att antingen kan man frikoppla och lägga i växel eller så kan man inte. Att både ha kopplingsfunktion men ändå inte ha det är nytt för mig

Lasse.S
2015-09-24, 10:37
Klart det går att växla utan koppling, det gör jag jämt men det är svårt att starta utan den ;)

Caspher
2015-09-25, 01:36
Tack för svar, du har nog rätt men jag kollade noga att så var fallet innan men tydligen går det att koppla och växla utan att det frikopplar. Förstår nog mekanismen för dåligt för jag var av uppfattningen att antingen kan man frikoppla och lägga i växel eller så kan man inte. Att både ha kopplingsfunktion men ändå inte ha det är nytt för mig
Knepigt att det inte kommer fler svar på detta "intressanta" problem.
Många har ju gjort jobbet och vet hur det ser ut.
Har själv ingen Sportster men skillnaden är nog inte stor.
Ett är säkert i alla fall, man kan inte både ha kopplingsfunktion och samtidigt inte.
Nu är det enkelt att lösa svaret på om du har kopplingsfunktion eller inte.
Tolkar din beskrivning lite luddigt så jag säger så här:
Starta motorn i friläge.
Koppla.
Lägg i ettan och håll in kopplingen.
Händer inget så har du fungerande koppling. Åtminstone vad gäller huruvida den frikopplar eller inte.
Släpp ut kopplingen.
Nu skulle ju helst hojen dra iväg och allt vore frid och fröjd.
Men det gör den inte säger du. Men om den drar iväg bakhjulet 1/8 varv så funkar kopplingen.
Om jag fattat rätt av vad du säger så är det i detta läge hjulet bara rör sej lite innan det tar stopp.

Inte mycket hjälp, men det ger dej i alla fall svar på om din koppling kopplar ur eller inte, samt att den driver lådan.
Spontant känns det väl som det är nåt som fastnar i nåt. Primärkedjan, har du koll på att den snurrar fint?
Detta är minst sagt inte rocket science, så är det nåt som sitter fel så kan du nog hitta felet om du tar det lugnt och jobbar dej fram systematiskt. En bra början är ju att ta av kåpan igen och börja leta.
Kanske du rent av hittar ett kvarglömt verktyg ;-)

xrab00
2015-09-25, 16:19
Låter som det sitter ett stopp i bälthjulen eller ett lås/skivbromslås som inte är upplåst . Eller broms som hängt sig.Låter idiotskt men::: :I:

B-Twin
2015-09-25, 16:28
Låter som det sitter ett stopp i bälthjulen eller ett lås/skivbromslås som inte är upplåst . Eller broms som hängt sig.Låter idiotskt men::: :I:
Vore en höjdare om kättingen hänger kvar runt bakhjulet...[emoji41]

Skickat från min WC via Tapatalk

Lasse.S
2015-09-25, 21:57
Med växel i får man det glappet, sitter 4 hubbar på dreven i växellådan och då blir det 1/8 dels varv glapp, problemet säkert inte större än att det är på tok feljusterat att inte den frikopplar.

minhoj
2015-10-02, 13:03
Hur har det gått?
Man blir väldigt nyfiken...:I:

Hardrockhair
2016-05-17, 17:32
Har ett liknande problem på mitt sporre bygge. Det går enkelt o lätt att peta i växel o hitta neutralen. Har bytt kopplingsgrepp till ett k-Tech o bytt till längre vajer. Har gjort efter alla regler men ändå kan jag inte snurra på hjulet när jag frikopplar med växel i? Motorn har gått knappt 300 mil men stått orörd några år. Vad ska jag börja kolla efter? Hojen är under byggnation så jag kan inte starta den än..

TCKalle
2016-05-17, 17:39
Har ett liknande problem på mitt sporre bygge. Det går enkelt o lätt att peta i växel o hitta neutralen. Har bytt kopplingsgrepp till ett k-Tech o bytt till längre vajer. Har gjort efter alla regler men ändå kan jag inte snurra på hjulet när jag frikopplar med växel i? Motorn har gått knappt 300 mil men stått orörd några år. Vad ska jag börja kolla efter? Hojen är under byggnation så jag kan inte starta den än..
Kan vara så enkelt att lamellerna klibbat i hop, har ju som du säger stått orörd i några år. Av med kåpan och plocka isär lamellerna.

Hardrockhair
2016-05-17, 18:00
Ok, får försöka ge mig på detta då. Har aldrig mekat med motorer men någon gång måste man ju lära sig :D Är det möjligt att göra utan massa special verktyg?

kapsylen
2016-05-17, 18:38
Klart det går att växla utan koppling, det gör jag jämt men det är svårt att starta utan den ;)

Lasse. S. Växlar du alltid utan att använda kopplingen och går det bra på min 48 också? det har ju hänt lixom av misstag nån gång och det har gått så smidigt att jag var osäker efteråt...

Hardrockhair
2016-05-17, 19:00
Kan vara så enkelt att lamellerna klibbat i hop, har ju som du säger stått orörd i några år. Av med kåpan och plocka isär lamellerna.

Själva kopplingen rör sig ut o in. Kan det vara lamellerna som klibbat ihop ändå? Behöver visst ett verktyg för att trycka ihop fjädern som håller allt på plats. Var hittar man ett sånt?

Lasse.S
2016-05-17, 20:53
Lasse. S. Växlar du alltid utan att använda kopplingen och går det bra på min 48 också? det har ju hänt lixom av misstag nån gång och det har gått så smidigt att jag var osäker efteråt...
går bra på 48an också, pröva först mellan 4-5an 1-2 är svårt men 2-3 funkar, även nedåt med lite träning.

kapsylen
2016-05-17, 21:17
går bra på 48an också, pröva först mellan 4-5an 1-2 är svårt men 2-3 funkar, även nedåt med lite träning.

Ska testa, det stämmer det är mellan 4-5 som jag petat till ibland och hoppsan, men det har ju aldrig rasslat :)