handdator

Visa fullständig version : BDL beltdrive



stroker49
2015-09-12, 22:19
För några år sedan frågade jag om man skulle använda röd locktite på kopplingcentrum på BDL beltrives (eller om det var på Harleyportalen). BDL säger att så skall man göra, men ingen jag känner eller pratat med gör så. Dessutom verkar det jobbigt att demontera. Jag mailade tom BDL och fick bra svar och de vidhöll att man skulle använda röd locktite mellan kopplingscentrum och utgående splinesad axel på växellådan. Hursom, jag gjorde inte det, kanske tog jag blå låsvätska. Jag minns inte. Men i sommras på väg hem från Kroatien i Polen blev det ras och bärgning. Jag lyckades expressbeställa ett nytt kopplingscentrum från Custom Chrome i Tyskland och fick låna verkstadspress, lyft och verktyg och allt på den stora Harleyshopen i Polen och kunde fortsätta semestern.

171171711817119

hasse diesel
2015-09-13, 00:00
Så? Menar du att det inte skulle ha hänt med rött?

Lasse.S
2015-09-13, 08:44
Vad hände då? tycker delar ser hela ut på bilderna.

stroker49
2015-09-13, 14:24
Ja, jag menar att det är just det här som BDL menar när de säger att man skall använda låsvätska. Kopplingscentrumet är gjord i aluminium och splinesen har rensats. Splinesen på stålaxeln från växellådan var oskadda.

De flesta som kör en försiktig sväng ända till Uppsala från Sofo för att ta en Stockholmsvälling märker nog aldrig vad som funkar och vad som inte funkar.