handdator

Visa fullständig version : Handbromshandtag tar långt in



Flingan61
2015-08-28, 12:27
Tjena!
Tankar om bromsverkan på min Softail 02:a. Handtaget tar långt in men bromsar bra. Kan man enkelt justera med mera olja i behållaren eller behöver man göra något annat för att handtaget skall ta längre ut. Kanske fylla på och lufta?

Hasse.

Carlson
2015-08-28, 17:23
Hej. Det går inte att justera med mera eller mindre mängd med vätska i behållaren. Det går heller inte att justera på något annat sätt heller. Är det original pump som sitter? En eller två bromsskivor? Du kan ju prova att lufta men frambromsar brukar nästan lufta sig själv när man använder den. Är vätskan väldigt gammal så kan den ha sugit åt sig fukt o då kan den bli lite svampig.

Jonasbaggen
2015-08-29, 09:17
Flingan61: Prova bytt bromsvätska (dot 5) och lufta noggrant. Brukar bli bäst att renovera bromspumpen samtidigt. Packningsatsen är inte dyr. Det ärjar en del med tiden, så slaget försämras.

Flingan61
2015-08-30, 17:24
Det sitter en skiva, det är inte original handtag skall nog prova att byta oljan.

- - - Uppdaterad - - -

Tackar för infon. Det blir oljebyte och luftning. packningen tar jag ev.

Carlson
2015-08-31, 16:55
Tänk på att det inte ska vara dot 5. Iaf om man ska lita på det som står på locket på pumpen. Dot 4 tror jag det ska vara. Inte dot 4.1. Kanske funkar med vad som men vet att dot 5 är rek först när det blev ABS bromsar. Lycka till.

Caspher
2015-08-31, 17:48
Tänk på att det inte ska vara dot 5. Iaf om man ska lita på det som står på locket på pumpen. Dot 4 tror jag det ska vara. Inte dot 4.1. Kanske funkar med vad som men vet att dot 5 är rek först när det blev ABS bromsar. Lycka till.

Dot 5 är silikonbaserad.
Dot 4 är glykolbaserad.
Dot 5.1 är också glykolbaserad.

Det är lätt att tabba sej här. Blanda inte glykol med silikon. Det blir värsta geggan då.