handdator

Visa fullständig version : Dynojet power Commander eller Screamin Eagle Super Tuner



IndianBlue
2011-02-23, 23:27
Fick Dynojet Power Commander V installerat vid köpet av hojen i Juni 2010, även körd i bänk så då borde ju hojen gå som en klocka.

Men jag tycker personligen inte att den går riktigt rent, så jag började forska lite och tog b.la kontakt med HD Sverige och deras verkstad i Täby, där blev det ett förvånat.....JAHA??? när jag talade om att min HD leverantör skruvat på ett PC kit på hojen.

Enligt HD Sverige så rekommenderar dom INGEN av återförsäljarna i Sverige att montera PC kitet, utan det som rekommenderas är SE ST kitet och självklart kan man tycka eftersom att det är HD:s egna grejer.

Så nu har jag börjat forska i olika forum framförallt i USA och övevägande slänger PC itet och monterar SC ST istället, en jänkare hade 2 Dyna hojar där det monterats PC i den ena hojen och SE i den andra. Och enligt honom så var det SE kitet som var överlägset, hojen gick bäst och gav även 10 hk mer än PC kitet samt att den hojen drog mindre soppa.

Så nu är min självklara fråga bland er här på forumet, vilket kit rekommenderar ni och varför?
Vad har ni för erfarenheter av Power Commander och Screamin Eagle produkterna?

IndianBlue
2011-02-23, 23:28
Min leverantör av hojen har även följande text på sin hemsida: "Vi är ett dynojetcenter som är Powercommander approwed och har väldigt hög kompetens och erfarenhet av detta."

admin
2011-02-23, 23:55
Jag kan hålla med. Har en polare som även han köpte en SB 2011 förra året. Fick den med PC V och Stage III Kit 103ci. Denna gick absolut skit och till sist hade den inte ens egen tomgång.. :( Galen ägare efter bara 20 mil typ, fick skicka upp hojen i box till leverantören som kunde konstatera att PC-V INTE alls var komplatibel med SE 103, Stage III. Nästan megaras på motorn.

Polaren krävde att en SE Super Tuner skulle monteras efter mycket diskussion blev detta gjort. Sedan dess har hojen gått knalle!

Sedan vet jag andra som smällt in PC och dessa funkar bra...

Tundra Trotter
2011-02-24, 10:32
Helt klart SuperTuner . Dels med tanke på garantier då HD kan enl garanti villkoren kan neka ersättning om du skjuter spisen . Visserligen osannolikt men " shit happens". Har kört en säsong med ST och är nöjd . Jämt påslag när man drar i snöret genom hela registret och ca: 0,45 - 0,50 vid normal körning . Har dock skrotat EU:s avgas krökar ,Spjäll helvetet , och bankat dit VH : s Big Radius . Skit skönt ljud , och öppnat upp in luften .

IndianBlue
2011-02-24, 10:43
Låter strålande Trotter, jag smackade på V&H slutpipor och K&N Luftkitet så nu skall jag bara till leverantören och byta ut PC kitet till Super Tuner kitet, får lägga 2 lapp emellan men det gör jag med nöje. Återkommer med info hur det gick framöver, ska blåsa dit så fort snön lämnat marken ;-)

Thunderbike
2011-02-25, 11:41
Det finns nog många olika åsikter i ämnet, men jag skulle nog tro att bägga systemen är ganska likvärdiga. Kanske kan det skilja på någon parameter mellan olika HD modeller. Personligen har jag erfarenhet av att köra bägge körde SE kit komplett tidigare, men valde PC 5 och Vance&Hines luft och avgassystem till min nya Fatboy. Det har jag inte ångrat en enda stund, då den går som en dröm genom hela registret. När det gäller bränsleförbrukningen, så tog bägge systemen lite mindre än orginalbestyckningen vid hårdare körning.

Däremot blir jag förvånad över att det uttalas som om PC inte monteras hos HD återförsäljare. Prova själv och ring runt och fråga om dessa monterar PC, så får du se. Skulle tro att flertalet vill boka in en tid åt dig omgående. Rekommendera är en sak, fungera är en annan. Flera hundratusen amerikanare kan inte ha fel, eller?

Du har rätt grejer monterade, enligt min uppfattning.

IndianBlue
2011-03-04, 23:09
Tackat för det Thunderbike, jag har bestämt mig för att köra med PC kitet den här säsongen och ge det en chans, ska förbi leverantören i Maj och be dom kika så den fortfarande är korrekt inställd.

sedaii
2011-03-06, 22:48
Visst man väljer själv, och HD verkstan sätter på det du vill betala för, men det är ganska stor skillnad på slutresultatet av inställningarna mellan en PC och ST, särskilt om du bänkar hojen. Varför lägga 200 papp på en cykel och sedan snåla på kvalitén på inställningsutfallet?

Robert
2011-03-07, 21:18
PC III och PC V duger vid mindre förändringar, går snabbt att mapa i dynojet bänkar då programmen talar med varandra. SERT var bra, men deras ny supertuner är bara hyffsad. SERT gjordes av Steve Cole, han har idag http://www.mastertune.net/ som är det bästa systemet, HD har försökt kopiera det för sin supertuner, men inte lyckats. TTS kommer snart med en uppgradering där det går att justera tidpunkten för injektorn så den matchar camtiderna. Jämför TTS manualen med supertunerns, vem tror du får mest nöjda kunder? Steve är även en flitig debatör på många forum, har aldrig läst något från HD. Detta är naturligtvis mina åsikter men efter att ha jobbat med dessa system och en del andra är detta vad jag har kommit fram till.

IndianBlue
2011-03-08, 22:16
Visst man väljer själv, och HD verkstan sätter på det du vill betala för, men det är ganska stor skillnad på slutresultatet av inställningarna mellan en PC och ST, särskilt om du bänkar hojen. Varför lägga 220 papp på en cykel och sedan snåla på kvalitén på inställningsutfallet?

220 papp????, jag gav 170 för min WG.

admin
2011-03-08, 22:45
Kan du inte tanka hem nån mapp själv från PC och testa? De uppdateras väl rätt ofta?

http://www.powercommander.com/powercommander/Downloads/Default.aspx

IndianBlue
2011-03-08, 22:58
Kan du inte tanka hem nån mapp själv från PC och testa? De uppdateras väl rätt ofta?

http://www.powercommander.com/powercommander/Downloads/Default.aspx

Du har läst mina tankar, sitter med Macen och testar programmet, följer med installationsskiva i boxen. Ska bara in och checka vilka parametrar man skall ha och sen jacka in den i Commandern och se hur den är inställd, en bänkning kostar 2700 spänn.

Bikebandit
2011-03-14, 07:38
Jag köpte min SBob 2008 med VH Big Radius och SE luftfilter monterade av en HD / Suzuki / Kawasaki etc dealer i Norköpping, och de monterade en PC på det också .. var skit och jag klagade, jag var tvungen att ta tillbaka den och de Dyno trimmad det igen .. Några dagar senare.... fortfarande skit så jag tog den till en annan HD verkstad .. De sa att det borde ha varit utrustade med SERT, ringde HD Sverige och de i sin tur kontaktade den första återförsäljaren och tvingade dem att skicka en SERT till andra återförsäljare så att de kunde montera den till min sb eftersom jag vägrade köra mitt SB tillbaka till där jag köpte den från .. Efter SERT var monterad på min sb var DET perfekt thb;

Bara att komma ihåg med Sert är att när det har varit ansluten till din höj de är gifta för livet haha! Du kan inte sälja det .. det är programmerad till din HD.

SvartaKråkan
2011-03-16, 21:59
Skulle vilja påstå, med lite erfarenhet, att en pc V fungerar klanderfritt om den är korrekt inställd (MAPPAD!!)på en hoj med luft och buller, om det inte är några problem med den från fabrik, vilket tyvärr dom tidiga pc5orna haft.

PC5an är är otroligt lättjobbad, till skillnad från Supertunern.

MEN super tunern är helt enkelt en mer avancerad produkt där man bland annat kan styra "axpump",tomgång och WUF.

Man får vad man betalar för.

Finns ett vettigt alternativ till:
http://www.technoresearch.com/Products/Direct-Link/Direct-Link

Samma funktioner som ST, fast till i stort sett halva priset, dock kan inte alla firmor mappa dessa då de kräver speciell hårdvara

En stor anledning till att hojar går medelmåttigt och ibland rent utav dåligt,
är att det finns egentligen bara ett dynorum i sverige som har rätt miljö och och luftombyte som cykeln kräver.
Det äger MC-Konsult, där man satsat otroligt mycket på att få rätt luftombyte, och samtidigt fartvindssimulation.
spana gärna in den och jämför den gärna med andras.

Tänk er själva ett rum där ni inte får ut avgaserna ordentligt, var tror ni dom tar vägen?
Jo det suger cykeln in igen och då är det helt plötsligt mycket mindre syre per cm3.

Och snälla förstå, lägg inte in färdiga mappar i era cyklar och dra ut och snyt, för det är inte optimalt.
Har kört hojar med "färdiga mappar" i bänk, där jag inte ens vågar dra ur dom för att dom går så snålt.

MVH Kråkan

admin
2011-03-16, 22:11
Kanonbra inlägg Svarta Kråkan och välkommen till forumet!

custombike
2011-03-17, 01:30
Tror att mycket beror på bänkningen och inställningen. Har själv ca 83 hk i min Nighttrain med endast luft o buller + pc tunad av Erik på Proservice. Kan rekomendera honom för bra trimjobb. www.proservice.se

custombike
2011-03-17, 01:48
Tror att mycket beror på mappningen och vem som gör den Har en Nighttrain 08 med endast luft och buller + Power Commander och den lyckades Erik på Proservice klämma ur 83 hästar ur. Kan rekomendera honom. Har bla trimmat MCM:s senaste projekt www.proservice.se

MC-konsult
2011-06-10, 21:27
En korrekt mappning är alltid den rätta lösningen. Sen om det är Super Tuner, PC, directlink eller annat har ingen "större" betydelse. Alla har lite olika för och nackdelar, en är dyr, en är krånglig, en är "piggyback" men som sagt köper man ett kännt märke och handlaren har en bromsbänk som de kan hantera så bör slutresultatet bli väldigt lika.

xbones
2011-06-10, 22:33
Hej! Har monterat PC5,BigShots o luft och kan bara säga att hojen går klockrent och och det är enjävla skillnad mot original! Ändå är den inte bänkad ännu men ska bänkas av Osten i Härryda, Han kan tydligen detta enligt H-D Göteborg till o med! Hojen är en CrossBones-09

Christer
2011-06-10, 22:57
Jag har SE och Vance and Hines Big Radius. Funkar kanon. Kan rekommenderas.

sas550
2011-06-17, 02:10
Intressant tråd. Många olika uppfattningar.

Om vi förutsätter att inställningen på en PC är gjord på ett korrekt sätt i bänk när hojen är ny. Finns det anledning att bänka igen och se över inställningarna efter ca 1000 mil?

Anders

Micke B
2011-06-17, 09:39
Själv har jag bara SE rör och öppnare luftfilter på min. Den går så zzzzzzzzzzzzzatans bra så jag finner ingen anledning att klödda med databoxar o inställningar som troligtvis skulle få mig sur o tvär. Men det är inressant att läsa om alla er andras erfarenheter. ;-) Fick ett erbjudande att köpa PC av en vän från USA, han ville ha 150 USD vilket är ett bra pris vad jag kan förstå. Någon som är sugen så kan jag förmedla kontakten.
//Micke

admin
2011-06-17, 11:11
Fick ett erbjudande att köpa PC av en vän från USA, han ville ha 150 USD vilket är ett bra pris vad jag kan förstå. Någon som är sugen så kan jag förmedla kontakten.
//Micke

Kan vara intressant! PC III eller V ?

TCKalle
2011-06-17, 11:18
Om jag hade sprut på min och jag bodde i västsverige så skulle jag välja Directlink och mappa hos www.mek1.se i Lidköping.

Micke B
2011-06-17, 12:43
Pc III ...

TCKalle
2011-06-17, 13:12
Pc III ... ?
Varför? Om man nu tycker Powercommander är prylen varför välja den gamla när den nya femman har mycket fler möjligheter.

Micke B
2011-06-17, 13:14
Frågar du mig?

TCKalle
2011-06-17, 13:35
Frågar du mig? - Ja

Micke B
2011-06-17, 14:06
Jag väljer ingen alls, är nöjd nöjd som det är. Däremot så slängde jag ut en förfrågan om någon annan va intresserad då jag har en kompis som har en till salu.

TCKalle
2011-06-17, 14:19
OK, då är jag med

robbbull
2011-06-17, 16:03
Kommer gasa ner till lidköping o mappa sporren med directlink så fort bänkrummet är klart!

admin
2011-06-17, 16:14
Haha..ja... jag undrade vilken som var till salu! 3 eller 5... nu vet jag!

Noyen
2011-06-18, 09:29
Har PCIII,SE stage 1 luft och Rush slipons på min Dyna och det har funkat bra.Hojen bänkades vid 160 mil och
den blev mycket bättre efter bänkningen.Tror personligen att det är bänkning som gäller om man ska ha optimal
bränsleblandning,att tanka hem internet mappar tror jag inte på.Som bänkkillen sa,varje motor är som en egen
individ och en mapp som är optimal till en motor är inte det till en annan.

Att köra med luft och buller utan att göra nåt bränsle styrningen är väl nåt de flesta INTE rekommenderar.

admin
2011-06-18, 11:18
Att köra med luft och buller utan att göra nåt bränsle styrningen är väl nåt de flesta INTE rekommenderar.

+1 på det, kan t.o.m vara skadligt för moroten!

MC-konsult
2011-06-18, 13:10
Själv har jag bara SE rör och öppnare luftfilter på min. Den går så zzzzzzzzzzzzzatans bra så jag finner ingen anledning att klödda med databoxar o inställningar som troligtvis skulle få mig sur o tvär. Men det är inressant att läsa om alla er andras erfarenheter. ;-) Fick ett erbjudande att köpa PC av en vän från USA, han ville ha 150 USD vilket är ett bra pris vad jag kan förstå. Någon som är sugen så kan jag förmedla kontakten.
//Micke

Du skulle nog kontrollköra den i en bänk för att kolla att den inte går skadligt snålt. //Johan

Micke B
2011-06-18, 17:55
Du skulle nog kontrollköra den i en bänk för att kolla att den inte går skadligt snålt. //Johan
Kanske en klok tanke;-)

thro02
2012-05-13, 00:53
Nybliven Hd ägare och kan någon förklara för mig hur jag får bra fart och inte allt för högt ljud i en Softail de lux 2011. Har försökt läsa på lite som ny på detta forumet och lite på nätet. Pratar jag med försäljaren så kostar det 20 papp. Kollar jag på slip on via Motrospeed och en power commander 5 så är jag uppe på 6,5 tusen. Vad skiljer och vad har jag missat? Ska jag lämna in den för 20 kkr eller kan någon hjälpa mig för jag anser det för dyrt!

mangesuarnmc
2012-05-13, 15:38
Jag har SE och Vance and Hines Big Radius. Funkar kanon. Kan rekommenderas.

tja har åkt med supertuner i två säsonger nu å funkar kanon ..
lite roligt var dock att jag tog hem den för 3200 när jag var i usa å jisses vicken bra affär det var när hd skulle ha 8000
men när jag ville ha den monterad vägra dom skriva garanti för att jag inte köpt den där ... lite konstigt va ..köpt på hd i usa för harley davidson
recommenderad av harley davidson ... men inte om du köpt den billigare ..

Lasse.S
2012-05-13, 16:09
Verkar som väldigt få har förstått skillnaden mellan PC och ST.
Motorn har ett motorstyrdon där alla parametrar finns lagrade och ger motorn den information som behövs, en super tuner ger möjligheten att programmera om allt där i så motorn blir optimerad allt från kall start till fullgas.
En PC där i mot kan inte programmera om några signaler o spara dom i motorstyrdonet utan kopplas i mellan och lurar original signalen till att ge spridarna mer bränsle osv, ett billigare alternativ och en bra affärs ide kanske men inte optimalt, får jag råda är det utan tvivel screaming eagle super tuner pro som gäller thb; allt annat är skit pardy

Båging
2012-05-13, 16:49
Det finns inget som slår ett system som ger tillgång till samtliga parametrar, tex SuperTuner/RaceTuner/DirectLink. Skillnaden mellan ett "riktigt" system och en PC är duktigt stor. Jag brukar likna piggybacksystemen (PC, Terry osv) vid plåster. Dom funkar att rätta till det värsta med, men vill man ha det riktigt bra finns inget annat än SERT/SEST/DirectLink....
Dom *är* omständiga att jobba med och tyvärr verkar det som att man ibland rekommenderar PC just av bara den orsaken.....
Efter att ha jobbat med bänkningar i 10 år minst, så har jag sett det mesta och förvånansvärt ofta kommer det problemcyklar direkt från ÅF som bara tyckt att det räcker med en färdig map.....
Man kan ju i alla fall tycka att den som rekommenderar ett system borde ha såpass med kompetens runt det han pratar om, att han kan ta en teknisk diskussion? Testa gärna att fråga en verkstad som rekommenderar PC, hur många grader man förändrar tändningen i tändmappen ;)
Jag har nog skrivit 1000 rader om det här nu, så det är inte alltid jag orkar svara på samma frågor jämt, men jag har inga problem att ta en diskussion per telefon vad ni än undrar över :)

John Brandt
2012-06-09, 00:10
Blev en Super Tuner i min hoj, köpt ny av en HD åf som dock försökte sälja på mig en PC i första hand och jobbade hårt för att försöka övertala mig till att välja PC.

Kurt Omnell
2012-06-09, 08:58
Jag åker 103cui andra kammar o portning
pc det gav 96 hk den funkar bra se bara till att det är en duktig mappare som skruvar det som skiljer en hel del är vilket luftfilter du kör med jag fick åka med fel filter från början det gav 5 hk

buch
2012-06-10, 18:47
Jag har super tuner och har använd "smart tune" funksjonen ofta och den gi bra resultat med ferdig map som et "baseline" sedan 2008. Nu vil jag har PV "powervision" som gjør samma bra jobb men då slipper jag ta med datoren. med PV kan jag montera den på styret och kolla info som ecm jobba med mens jag kör :D

Erik Lundberg
2013-04-13, 22:18
Har nyligen beställt en Fat Bob 2013 103" som levereras om någon vecka. Tycker originalavgassystemet låter lite tamt så har planer på att montera rush slipons. Då det kan vara bra att köra in cykeln för att undvika onödigt slitage så är frågan om det är lönt att lägga in supertuner med en gång? Om man nu gör det måste man bänkköra eller räcker det att lägga in mjukvaran? Kan man montera ett par slipons innan man lägger in mjukvaran eller tar motorn skada av för låg bränsleblandning?

sedaii
2013-04-14, 08:23
Du kan sätta på slipons utan att mappa, så länge du inte öppnar upp luften också.
Gör du både luft och buller skall du även mappa, för att motorn skall må bra.

Erik Lundberg
2013-04-14, 13:11
Åhå så man kan få det göttiga ljudet direkt med andra ord och sen vänta med resten tills motorn är ordentligt inkörd, fint.

Billy Bollocks
2013-04-14, 17:53
Skaffade Powervision förra året. Evensson bänkade, 5 hästar mer och mer vrid. Är mycket nöjd, kändes som jag hade ny, mer harmonisk, motor. Pärra är för övrigt en kanonkille!

Erik Lundberg
2013-11-19, 13:52
Supertuner, öppet luftfilter och rush slip-ons blev det till fet boben i övrigt original. Har haft den hos en kille i Härryda och fått den bänkad. Blev ca 4-5 hästar mer och ungefär lika mycket i vrid samt att det smäller lite mindre i avgasrören vid gasavdrag. Tydligen har han bara ställt om bränslet då han tyckte att det var onödigt att ge sig på tändningen. Är detta normalt förfarande eller brukar man även optimera tändning för att få ut maximalt? Som jag har förstått är standardkurvan avsedd för att fungera med ganska så uselt bränsle, betydligt sämre än det vi tankar i Sverige. Men det kanske inte ger så stor skillnad ändå i och med att jag inte har gjort några mekaniska ingrepp i motorn?

harly2006
2013-11-19, 20:39
Supertuner, öppet luftfilter och rush slip-ons blev det till fet boben i övrigt original. Har haft den hos en kille i Härryda och fått den bänkad. Blev ca 4-5 hästar mer och ungefär lika mycket i vrid samt att det smäller lite mindre i avgasrören vid gasavdrag. Tydligen har han bara ställt om bränslet då han tyckte att det var onödigt att ge sig på tändningen. Är detta normalt förfarande eller brukar man även optimera tändning för att få ut maximalt? Som jag har förstått är standardkurvan avsedd för att fungera med ganska så uselt bränsle, betydligt sämre än det vi tankar i Sverige. Men det kanske inte ger så stor skillnad ändå i och med att jag inte har gjort några mekaniska ingrepp i motorn?

jaha du tändning ja,och ställa om bränslet då jag läser vad du skriver så kanske du ska ta dig till en som kan bänka..för det finns allt för många som tror att dom kan.. och en del bänkar utan bänk och det funkar det med kastar in en färdig map, och risken är att man kan ha sönder motor om den inte är rätt instäld.thb;

- - - Uppdaterad - - -


Skaffade Powervision förra året. Evensson bänkade, 5 hästar mer och mer vrid. Är mycket nöjd, kändes som jag hade ny, mer harmonisk, motor. Pärra är för övrigt en kanonkille!

Det är en som kan thb;

Erik Lundberg
2013-11-19, 23:55
jaha du tändning ja,och ställa om bränslet då jag läser vad du skriver så kanske du ska ta dig till en som kan bänka..för det finns allt för många som tror att dom kan.. och en del bänkar utan bänk och det funkar det med kastar in en färdig map, och risken är att man kan ha sönder motor om den inte är rätt instäld.thb;


Den här snubben kan bänka och är efter vad jag har hört duktig men det verkar råda delade meningar om huruvida man bör ge sig på tändningen eller ej så därför ville jag höra er åsikt. Det har som sagt inte gjorts några mekaniska modifieringar i motorn bortsett från öppet luftfilter och bättre flödande avgassystem. En färdig map var vad som låg i den innan och efter han var klar fick jag ca 4,5 hästar mer.

xbones
2013-11-19, 23:58
Harley2006! Tror faktiskt att killen i Härryda kan sin sak! Han har byggt H-D motorer i många år! ProBike och Harleyshopen i Göteborg använder han tjänster! Han byggde om min motor bla och har inget att klaga på! Så innan du kritiserar och värderar någons arbete så ta reda på faktanh;

Båging
2013-11-20, 10:25
Jag kan inte svara för andra, men självklart justerar man tändningen om möjligheten finns.... Precis som sagt, så ligger en "snäll" tändkurva i, för att klara olika kvaliteter av bränsle bl.a.
På en PowerCommander är dock justeringsmånen ganska liten.....

Mvh /Bågin, Mek1 Motorcycles AB

harly2006
2013-11-20, 10:44
Harley2006! Tror faktiskt att killen i Härryda kan sin sak! Han har byggt H-D motorer i många år! ProBike och Harleyshopen i Göteborg använder han tjänster! Han byggde om min motor bla och har inget att klaga på! Så innan du kritiserar och värderar någons arbete så ta reda på faktanh;

Xbones: Du vet killen i härryda har jag ingen anning om vem det är och bryr mig inte om ..men en sak är säker många tror så mycket.. och läs Bågings inlägg då förstår du nog för han kan bänka.. Ha en trevlig dag...vic;

Erik Lundberg
2013-11-20, 14:15
Jag kan inte svara för andra, men självklart justerar man tändningen om möjligheten finns.... Precis som sagt, så ligger en "snäll" tändkurva i, för att klara olika kvaliteter av bränsle bl.a.
På en PowerCommander är dock justeringsmånen ganska liten.....

Mvh /Bågin, Mek1 Motorcycles AB

Tack för svaret. Nu har jag en Super Tuner och med den är som jag har förstått justermånen ganska bra. Bränslet borde vara ordentligt inställt eftersom den redan är bänkad hos en kille som enligt många här på forumet, harleyshopen m.fl. kan sin sak (det var därför jag åkte dit). Är själv inte så insatt men tycker det är synd att inte få ut allt om det finns mer att hämta så vida det inte medför nackdelar av något slag. Tror du det skulle löna sig att bänka igen (kostar ju en slant) för att även få tändningen optimerad eller blir skillnaden försumbar?

Har inga planer i nuläget på att åka iväg långt med hojen och tanka skitbränsle men skulle så ske antar jag att man kan ha en annan map som man lägger in och kör på just då. Dator har jag och sen antar jag att man behöver programvara och en sladd? Hur mycket kan det tänkas kosta?

Båging
2013-11-20, 18:51
Först och främst, sorry Erik. Har helt missat ditt meddelande tidigare i år..... hinner inte deltaga speciellt mycket här under högsäsong...

Nja, mot kostnaden för ytterligare en bänkning känns det ju lite meningslöst.... Största skillnaden är ju heller inte toppeffekten utan snarare vrid och körbarhet över hela registret. Och du har helt rätt, en SuperTuner ger alla möjligheter man vill ha när det gäller justeringen. Till skillnad från PC, så anger man ju tändningen i vevaxelgrader och har en korrekt kontroll över hela den delen.
Däremot om du skulle behöva köra den ytterligare vid något tillfälle, så ska du be att få bl.a. tändning justerad samtidigt. Bänkningen är ju inte bara justering bränsle, det är ju en optimering av alla parametrar som påverkar gången. Det man normalt justerar är AF-tabeller, VE-tabeller, Tändning, Tomgång, Kallstartsbränsle, IAC, Varvtalsbegränsning och ev Startbränsle....
Vill du justera själv, behöver du som du säger, kabel och sladd.

Du frågade i meddelandet vad jag tar för en mappning. Jag har fast pris på SuperTuner/RaceTuner och den kostar 3.800:- inkl moms.

Mvh /Stefan, Mek1 Motorcycles AB

harly2006
2013-11-20, 19:29
Först och främst, sorry Erik. Har helt missat ditt meddelande tidigare i år..... hinner inte deltaga speciellt mycket här under högsäsong...

Nja, mot kostnaden för ytterligare en bänkning känns det ju lite meningslöst.... Största skillnaden är ju heller inte toppeffekten utan snarare vrid och körbarhet över hela registret. Och du har helt rätt, en SuperTuner ger alla möjligheter man vill ha när det gäller justeringen. Till skillnad från PC, så anger man ju tändningen i vevaxelgrader och har en korrekt kontroll över hela den delen.
Däremot om du skulle behöva köra den ytterligare vid något tillfälle, så ska du be att få bl.a. tändning justerad samtidigt. Bänkningen är ju inte bara justering bränsle, det är ju en optimering av alla parametrar som påverkar gången. Det man normalt justerar är AF-tabeller, VE-tabeller, Tändning, Tomgång, Kallstartsbränsle, IAC, Varvtalsbegränsning och ev Startbränsle....
Vill du justera själv, behöver du som du säger, kabel och sladd.

Du frågade i meddelandet vad jag tar för en mappning. Jag har fast pris på SuperTuner/RaceTuner och den kostar 3.800:- inkl moms.

Mvh /Stefan, Mek1 Motorcycles AB

Kan bara säga så är det..vic; Tack stefan för förklaringen...;)

Erik Lundberg
2013-11-21, 00:47
Okej tack för info då har jag lite bättre koll. Bara en undran: är det så att optimering av tändning generellt sett främst ger en ökning i toppeffekt medan bränsleoptimeringen ger bättre vrid och körbarhet?

Båging
2013-11-21, 20:04
Nja, svårt att definiera på det sättet..... alla förändringar ökar ju prestanda överallt. Man jobbar ju aldrig mot att bara öka toppeffekten, utan en komplett optimering.....
Man verkar tyvärr lägga mycket krut på toppeffektsiffrorna eftersom det är vad du får se på bänkkvittot, men sanningen är att fullgasjusteringen är enklast att göra. Skulle gissa att jag är färdig med fullgasmappningen på mindre än 15 minuter med en SuperTuner och ännu snabbare med en PC. Stora jobbet ligger i alla andra områden och som jag sa, är ju alltid strävan att optimera precis allting. Ju mer vrid/effekt över så stor del av registret som möjligt gör ju bara dej gladare ;)
Sen hur cykeln reagerar på förändringar bestäms ju en del av dom mekaniska förutsättningarna...kammar, avgas, luftfilter, utformning av förbränningsrums osv osv...