handdator

Visa fullständig version : startproblem 2000ccm TC



batten
2011-07-22, 22:39
har en tc med 2000 ccm och pysar vilken är den starkaste starten jag kan köpa till den ?

Broder Dalton
2011-07-23, 15:15
Ok...
SPYKE 2,0 kW brukar funka bra ca 3600:- i Sverige
Akta dig för ULTIMA= rent junk (Bytt 4 st..)
Kom åxå ihåg att större start kräver mer ström och det brukar funka m 2,0 kW och bra batteri (H-D orig)
och BRA batterikablar
Använder en SPYKE på min S&S 117" Har S&S mek pysar 625 kammar 10,6:1 komp ca 190 CCP och det funkar bra !
Vad är det för motor ? Finns pysar? Vad sitter d för kammar i den ?
CCP ? Tändning? Gasare? Primärdrivning? Allt detta påverkar startandet

Eric Malm
2011-07-24, 14:36
190 CCP (cold cranking power)? (om du menar batteriet)
Är inte det väääldigt lite!
Orginal på nyare ligger väl runt 350 CCP eller CCA som det oxo kallas

>>Eric

Broder Dalton
2011-07-24, 16:42
Eric
Nja, du far efter Cranking Amps på batterier och du har rätt ang värden
Vad jag avser är komptryck En frisk orig EVO bör ha 150 160 Psi och en TC ca 155-160 och trimmade gatmotorer 180-200
Racemotorer mycket mer..
Förhållandet komp-förhållande och val av kam (När/hur sent insugsvent stänger) ger s.k corrected compression vilket
påverkar hur motorn går och hur lättstartad den blir
I mitt fall alltså mekanisk komp 10,6:1 och 625 kammen stänger 55 grad BTDC vilket ger ca 9,1 corrected och därigenom
190 PSI.

batten
2011-07-24, 20:02
har luskat vidare idag och upptäckte att jag inte har någon gnista ej heller fungerar blinkers och andra prylar med tändningen på, kika på säkringar och 2 hade gått, när jag byter dom så går dom direkt när jag sätter på tändningen, jag har just satt i en ny startmotor, ny lindning ( stator ) ny rotor ( svänghjul ) nytt batteri hd orig, den har inte startat efter bytena, får ingen signal till startmotorn heller från styret, fick signal först till starten men då startade den inte sen ingen signal heller :-(

Broder Dalton
2011-07-24, 21:03
OK
Vad har du för tändsystem? Sitter den i orighoj ellr custombygge ?

batten
2011-07-24, 21:20
orighoj, tändningslåset är borttaget så det finns bara en vippströmbrytare där nu

Broder Dalton
2011-07-24, 21:34
Insprut eller förgasarmotor? Vad för hoj ? Årsmodell?

batten
2011-07-24, 21:43
ursäkta, dyna -02 förgasare

Broder Dalton
2011-07-24, 22:02
OK Då har du en tändbox med 2 st 12-poliga DEUTSCH-kontakter (Om du har originalkabelhärvan..)
Jag tvivlar på att det sitter en orig tändbox där.. Vad sitter ? Dyna TC 88? Daytona Twin Tec?
Crane? Checka vilken, sen GOOGLAR du instruktioner på den som sitter.
Se vilken ingång som är matning 12 V + till tändningen ( bör vara pol nr 1 på den svarta DEUTSCH-kontakten )
KOLLA PÅ INSTRUKTIONER PÅ RESP MÄRKE PÅ TÄNDSYSTEM!
Hooka upp 12 V till den så har du ström till t-spole, MAP och CRANK-sensor.
Tjuvkoppla direkt t starten och veva runt motorn m stift ur och se om du har gnista
ISOF vet du att tändning är ok.
Fortsätt sen att felsöka efter ev kortis/kabelbrott/ klämd kabel som gör att säkringar går
n du slår på blinkers etcetra
TC 2000 cc ? Vaere för motor?

batten
2011-07-24, 22:35
tack för det, ska kolla imorgon som du sa, vet ej vad för motor men den är byggd i Skövde på en verkstad där, har aldrig haft HD förut så vet inte ett smack om nånting :-(

Broder Dalton
2011-07-25, 06:57
BTW.. ang kortis/ säkringar som går
Bytt styre eller handtag-reglage på hojen? Dragit in kablage i styret?
Missat nåt där ? Skavd kabel som kortar?

ViLa
2011-07-25, 12:15
Kommer upp till dig i helgen batten så får vi göra lite felsökning.

Tror Onatop är rätt ute, troligtvis kortis någonstans.

Inte den hojen du ska köra med till tyskland va????

batten
2011-07-25, 15:21
har försökt kolla det så gott det går, inga kablar inne i styret, ej bytt styre eller handtag. finns det någon i Göteborgsområdet som kan åtaga sig detta mot en rimlig timpeng tro ?

ViLa
2011-07-25, 17:22
Hahahahaha

Började undra när du skulle leja bort jobbet efter vårat samtal.

Du e la GOOOOOOOO MPD;

xbones
2011-07-25, 18:19
har försökt kolla det så gott det går, inga kablar inne i styret, ej bytt styre eller handtag. finns det någon i Göteborgsområdet som kan åtaga sig detta mot en rimlig timpeng tro ? Tjena batten! Osten i Härryda kanske?

batten
2011-07-25, 18:41
vem är osten i härryda då, och hur hittar man honom ?

xbones
2011-07-25, 18:51
vem är osten i härryda då, och hur hittar man honom ? Han håller till 3-4 km bortanför landvetter centrum. Han mappar o bänkkör harleys och är allmänt känt duktig. Tlf.0708261432 heter egentl. Thomas. Har själv haft med han o göra. Annars Harley Shop i Mölndal.tlf474746.

ViLa
2011-07-25, 19:55
Harley shoppen ringer jag till när jag har stopp i handfatet thb;

Världens bästa hyresvärd alla kategorier.

Känns lite som jag borde veta vem osten är men är helt tom i skallen

xbones
2011-07-25, 20:03
Harley shoppen ringer jag till när jag har stopp i handfatet thb;

Världens bästa hyresvärd alla kategorier.

Känns lite som jag borde veta vem osten är men är helt tom i skallen

Menar du Shopen på Ågatan? Jag har haft med dom att göra i flera år och inte haft problem alls.

xbones
2011-07-25, 20:06
Harley shoppen ringer jag till när jag har stopp i handfatet thb;

Världens bästa hyresvärd alla kategorier.

Känns lite som jag borde veta vem osten är men är helt tom i skallen

Tror att Osten har varit mekaniker på Harley-Davidson Göteborg. Är inte 100%. Men han är auktoriserad.

ViLa
2011-07-25, 20:07
Menar du Shopen på Ågatan? Jag har haft med dom att göra i flera år och inte haft problem alls.

Jo asså jag är helt seriös jag bor i en av Christers fastigheter, när jag ska ha tag på Anne-lee och göra felanmälan ringer jag till HD shoppen.

Du får sluta läsa mellan raderna bones Banana

xbones
2011-07-25, 20:12
Jo asså jag är helt seriös jag bor i en av Christers fastigheter, när jag ska ha tag på Anne-lee och göra felanmälan ringer jag till HD shoppen.

Du får sluta läsa mellan raderna bones Banana OkLM; där ser man! Trodde som du hajar att man pröjsar mest hyra när man lämnar in hojen där! Excuse me!

ViLa
2011-07-25, 20:16
OkLM; där ser man! Trodde som du hajar att man pröjsar mest hyra när man lämnar in hojen där! Excuse me!

No problemo ur forgiven my friend.

Dom har en go fetbob där men jag vill ha hyresgäst rabatt på den, vi får se vad dom säger.

xbones
2011-07-25, 20:24
No problemo ur forgiven my friend.

Dom har en go fetbob där men jag vill ha hyresgäst rabatt på den, vi får se vad dom säger.

Ookidooki! Go for it man! Annars får du klaga till hyresgästföreningenLM;term; Fan detta spårade ur som vanligtpl;

admin
2011-07-25, 20:32
Fan detta spårade ur som vanligtpl;

Gör inget, som skåning kan jag tom HÖRA Göteborgsdialogen här inne :)

ViLa
2011-07-25, 20:37
Gör inget, som skåning kan jag tom HÖRA Göteborgsdialogen här inne :)

Ber om ursäkt men jag måste varna er, jag har svart bälte i OT och videovåld.

Tur att du är en förlåtande skåning Admin..................GÖTT E D ro;

admin
2011-07-25, 20:43
Ber om ursäkt men jag måste varna er, jag har svart bälte i OT och videovåld.

Bara bra! Vi behöver fler "inläggare" i forat så bara skjut från höften allt vad det går :)

xbones
2011-07-25, 20:44
Ok Admin du vet la götlaborgshumornvic;Så då är fikagrupp i Gbg startad!

ViLa
2011-07-26, 17:29
Ok det verkar som du va spot on med din gissning Onatop.

En bränd kabel vid styret och ett relä som va kasst.

Ni får ursäkta att jag uppdaterar battens status men som sagt känner den gubben rätt så väl och han är slapp med att skriva i forum e;

Kommer mer info inom en snar framtid

Broder Dalton
2011-07-26, 17:32
OK
Bra att ni hittat felet... kan va lurigt med el-strul...
Fortfarande nyfiken på va d e för motor...
O

ViLa
2011-07-26, 17:50
Har inte en susning, har inte kollat på hojen live så att säga.

Fick infon av batten tidigare idag via telefon annars skulle jag åkt dit och pillat till helgen.

Man är ju elare i grund och botten pl;

admin
2011-07-26, 18:34
Ok det verkar som du va spot on med din gissning Onatop.

En bränd kabel vid styret och ett relä som va kasst.

Bra som fan, Onatop är att lita på!

ViLa
2011-07-26, 18:39
yup he´s on top of it e;

batten
2011-07-26, 20:42
som sagt, vi fick fixat det idag och det var som sagt alla kablarna från höger på styret hade gått av till hälften när den välte, tyvärr var det en blind kille tydligen som skruva av handtaget och kollad innan han skruva dit det igen så det tog ju en stund innan man tittade där igen. sen hade startrelät brunnit åxå men åkte i till nostalgia och hämta ett nytt. däremot kvarstår problemet med att motorn snurrar för sakta trots nytt batteri, ny start, kablar kollade och dubbelkollade, när man drar på starten med fulladdat batteri så har man c:a 2 sekunder innan den går ner i varv och när den har gått ner i varv så startar den inte alls, sen tar det ju c:a 2-3 timmar innan batteriet är fullt igen, sätter man på startkablar från en bil blir det ingen förändring dvs den går fortfarande runt lika sakta

Broder Dalton
2011-07-26, 21:55
OK....
Vad är det för startmotor? ULTIMA från BikeLine? Nån annan kines? HD orig? SPYKE?
Sitter d pysar på motorn? (BTW.. Vem skulle bygga en "TC 2000 cc med 10.5:1 komp UTAN pysar???? )

Om d e ULTIMA el KINES kan det vara såhär .. Jag har bytt 4 st ULTIMA
sista året, alla hade samma symtom som du beskriver; bra ett par varv och kroknar sen
Nytt/bra HD batteri, ordentliga kablar etc.
Motorerna var S&S 113" , Ultima 113"-120" alla m 10:1 komp och 180-190 PSI
Tog med en av startarna till en bra bil-elfirma i Sthlm
Gubben konstaterade att av 4 kol var det 2 som låg emot ordentligt, de andra 2 knappt alls!
Han slipade om ett par bil-kol och monterade fjädrar med rätt spänst.
Jävlar vilken snurr det blev!! Starten gick helt enkelt på 1/2-fart tidigare

En HD origstart räcker förvånansvärt bra ibland, Min S-E 110" m 10,5 komp och 185 PSI startar
plättlätt m origstart och elpysar, utan pysar går det men inte mer.
Min 117" S&S med 10.6 komp / 190 PSI mek-pysar och SPYKE 2 kW startar löjligt lätt

1 Kolla vad d e för startmot? (Se ovan)
2 E batteriet verkligen friskt?
3 Alla anslutningar? Glapp/oxid Om d e en Dyna finns jord BÅDE i motorpaket och ram ? Ohma!!
4 Sitter pysar på motorn? (Har ngn byggt en "2000 cc" motor m 11:1 v-komp utan pysar?)
5 Vad sitter för tändning? Det finns ett 10-tal HD origmoduler + ett gäng S-E Inga e speciellt bra på en högkompmotor..
Bäst e Daytona Twin Tec eller DYNA TC 88. Om d e en 2002 ska d vara 2 st 12 poliga DEUTSCH-kontakter 1 svart 1 grå
Om d e 04 upp 1st 12 polig DEUTSCH Kolla DEUTSCH ang fukt/ oxid och montera ihop med lite vaselin /elfett
på oranga gummitätningen. Har erfarenhet av ett jävla spök då det kommit fukt i dessa kontakter!!

O

ViLa
2011-07-29, 16:25
Då kommer lite info.

Allt funkar nu.

Du satte 2 av 2 Onatop, grymt jobbat och tack för hjälpen.

batten
2011-08-01, 18:02
tack för hjälpen, nu till nästa problem, skriver en ny tråd