handdator

Visa fullständig version : Thunder Max tuning



E.Falla
2015-08-18, 17:26
Hei. Finnes det noen ca midt i Sverige som er bra på tuning av Thundermax Innsprut ? Vet at mectec er bra, men det blir litt langt for meg. Bor i Norge ca 45 fra Töcksfors eller Charlottenberg.

Pulare
2015-08-18, 17:30
Stefan Båging här på forumet håller till i Lidköping 070-733 03 80

E.Falla
2015-08-18, 19:21
Stefan Båging här på forumet håller till i Lidköping 070-733 03 80
Takk

belsebub36
2015-08-18, 23:46
har justerat min egen thundermax i flera års tid..aldrig haft behov av att gå till en verkstad. har kört hojen i bänk för att kolla vad effekten var.
Har du problem eller varför vill du ta hojen till en tunder?

JOE PETRALI
2016-04-20, 21:46
Finns det några negativa sidor med Thundermax, vissa bänknissar pratar inte väl om den!

Henrik Forslund
2016-04-20, 23:27
Finns det några negativa sidor med Thundermax, vissa bänknissar pratar inte väl om den!
Den justerar inte tändningen med autotunern.
Autotunern fungerar bäst när man då och då kopplar den till dataprogrammet och kör automap för att den ska lära sig nya värden baserat på det som blivit justerat.
Jag har körde förra säsongen, väldigt nöjd. I år bytte jag avgas o luft och den justerade sig bra.

En thundermax kostar lika mycket som super tuner+bänkning men ger inte lika bra resultat som en bra bänkare kan uppnå.

Fördelen är när man byter avgas/luft etc o kan köra vidare.

För mig blev d thundermax eftersom jag inte kan ta mig tid o lämna hoj till bänkare.

belsebub36
2016-04-21, 08:30
Den kan justera tändning efter temperatur eller boost men normalt inte.
De bra bänkare/tuners kör genom alla varv/spjällhus kombinationer och får då en perfekt map för just din hoj. Men se finns det också bänkare som bara laddar ner en map och kör på full gas..hojen går bra ändå men inte optimalt.
Vad det gäller A/F värdet så är den mer precis än vad en tuner kan som ofta bara har en sensor(TM har ju en för var cylinder)..det är iaf min mening.

Lasse.S
2016-04-21, 10:16
Självklart justerar den tändning efter temperatur eller boost osv men efter en kurva som manuellt är inlagd därav måste en som vet vad han gör fixa det som en bra bänkgubbe. TM justerar enbart bränslet själv efter lambdorna Closed loop men även där måste man ju manuellt lägga in ett bör värde eller ladda in en någelunda okej map, fortfarande är det ju så att det kan bli helt fel om man inte vet vad man gör.