AntonElectra79
2015-08-11, 12:01
Hej, skulle behöva lite goda råd igen..
Jag har en Shovelhead 1340 -79 som är nyrenoverad och inkörd, har kört ca 400 mil i sommar sen renoveringen.
Motorn har nya S&S toppar, kolvar med högre komp (Manley 1:9,5) och Andrews A kam, i övrigt original. Hade problem med spikning i början men satte dubbla topp-packningar i koppar som löste det. Tändningen (brytare) står på 36 grader, strecket på vevskivan är mitt i hålet.
Men motorn går för varm tycker jag. Antar att det har med komp och tändning att göra.
Oljan blir ca 200 deg F (93degC) vid landsvägskörning och en sommardag i bilköer kan den bli uppåt 220degF (104degC) vilket inte känns helt bra. Vid något enstaka tillfälle har motorn protesterat lite när den gått så varm, den kan nysa lite i förgasaren och det känns inte riktigt bra men tror inte något allvarligare hänt än. Hade problem med glödtändning först men bytte till kallare stift och det funkar bra.
-Vad är normal arbetstemp (oljetemp) och vilken temp bör man inte överskrida?
- Någon som har erfarenhet av oljekylare på en shovel, kan det vara en lösning?
Tänkte även uppgradera till elektronisk tändning i vinter för att optimera motorn. Vill kunna välja en tändkurva som är anpassad för min motor som ger rätt förtändning vid varje varvtal. Vilken tändning ska jag satsa på?
Jag har en Shovelhead 1340 -79 som är nyrenoverad och inkörd, har kört ca 400 mil i sommar sen renoveringen.
Motorn har nya S&S toppar, kolvar med högre komp (Manley 1:9,5) och Andrews A kam, i övrigt original. Hade problem med spikning i början men satte dubbla topp-packningar i koppar som löste det. Tändningen (brytare) står på 36 grader, strecket på vevskivan är mitt i hålet.
Men motorn går för varm tycker jag. Antar att det har med komp och tändning att göra.
Oljan blir ca 200 deg F (93degC) vid landsvägskörning och en sommardag i bilköer kan den bli uppåt 220degF (104degC) vilket inte känns helt bra. Vid något enstaka tillfälle har motorn protesterat lite när den gått så varm, den kan nysa lite i förgasaren och det känns inte riktigt bra men tror inte något allvarligare hänt än. Hade problem med glödtändning först men bytte till kallare stift och det funkar bra.
-Vad är normal arbetstemp (oljetemp) och vilken temp bör man inte överskrida?
- Någon som har erfarenhet av oljekylare på en shovel, kan det vara en lösning?
Tänkte även uppgradera till elektronisk tändning i vinter för att optimera motorn. Vill kunna välja en tändkurva som är anpassad för min motor som ger rätt förtändning vid varje varvtal. Vilken tändning ska jag satsa på?