handdator

Visa fullständig version : Modifierade originaldämpare



Mats Holmberg
2011-07-21, 23:21
Angående det här med att få lite bättre ljud till nästan ingen kostnad alls. Är jag den första som tänkt på detta, eller finns det några uppenbara brister i min tankegång som jag inte upptäckt själv ?
Det är ju en bagatell att borra ett hål på t.ex 10-20 mm som man sedan gängar så att man kan skruva dit något lämpligt inför besiktningen. Hur det fungerar med insprutningen vet jag dock inte men det kan tänkas att det skiljer från hoj till hoj. Själv har jag en 1200 Roadster 07:a med insprutning. Man kan enkelt gå in bakifrån med ett borr som bör vara ca 24-25 cm långt. Jag vore mycket tacksam om någon har några synpunkter.

admin
2011-07-22, 10:13
Visst kan man modda sitt originalblås, de flesta vill nog ha ett annat eller så vill de inte "sabba" sina originalblås.

Det blir väl inte lika optimerat som ett testat Vance & Hines eller dyligt, men om man som jag struntar i hästarna mer eller mindre och är ute efter ljudet så kör!
Det kan dock behövas mappas om (behöver i regel gå fetare) Speciellt om du bytar luftburken oxo samtidigt.

Min erfarenhet att bara bara ett par hål är att ljudet kan bli ganska dåligt, för mycket puttrande, krystat liksom. Se om du på nåt sätt kan få ut insatserna och modifiera dessa.

Mats Holmberg
2011-07-23, 00:30
Jag tänkte mig ett stort hål istället för flera små just för att undvika det så kallade puttrandet. Jag har egentligen ingen som helst aning om det skulle göra någon skillnad på ljudet. Det är enbart en känsla att ett stort hål skulle ge bättre ljud än flera små. Hoppas det finns någon med erfarenhet av detta.

admin
2011-08-12, 20:09
Jag tycker det är bara att köra på! Börja smått och öka tills du är nöjd! Dela gärna med dig hur det gick och gärna med bilder såklart :)