handdator

Visa fullständig version : Solglasögon och linser

Fredriks
2015-06-26, 09:26
Hej!

Brukar på kortare sträcker glida med öppen hjälm och solglasögon. Jag har linser, vilket för mig medför att i 90 km/h+ så blir det - av fartvinden - som att tårvätska lägger sig mellan linsen och ögat. Delvis är det irriterande/farligt/spännande att ha samma synförmåga som när man tittar under vattnet när man badar. Som tur är brukar detta inte bli på båda ögonen samtidigt. Någon annan som upplever detta?

Har än så länge testat två olika glasögon Raybans och några lite större. Även beställt ett par klassiska KDs då jag läst att de ska få bort vinddrag mot ögonen okej, återstår att se om de funkar bättre.

Vill inte ha allt för "snabba" briller, därför undrar jag om någon har ett par schysta brillor att rekommendera som medför mindre vind i ögonen samt om någon upplevt samma fenomen och lyckats lösa det?

Må gott! /F

Dragos
2015-06-26, 17:09
tjena
Själv använder jag Biltwell Moto Goggles både med glasögon och linser å dom funkar skitbra och är sköna
Provade jag också med vanliga solbrillor och linser men det funkade inte för mej, ögonen började rinna och samma fenomen som för dej.

http://www.harleybutiken.com/produkt/Biltwell-Moto-Goggles

Banditen01
2015-06-26, 17:38
Kört med linser i många år, finns bättre o sämre brillor men riktigt bra blir det aldrig, röda ögon o tårar får man mer eller mindre leva med, Velodrom upplevde jag positivt. Numera kör jag med slipade solglasögon och aldrig några problem, Rayban svarta i biker stuk som funkar kanon, värt vartenda öre. Tyvärr har gubbsynen gjort sig påmind så jag ser inte på nära håll med dem (hastighetsmätaren är grumlig) :-)

xrab00
2015-06-26, 20:50
Har provat linser men det funkar bäst för mig med ett par mindre solglasögon med min styrka och polariodfilter istället för linser och förstås ett visir... aldrig några problem...

Billy Bollocks
2015-06-27, 18:01
Kör med progressivt slipade Velodrom Blues sen 4 år, öppen hjälm. Funkar kanon![emoji41]

CC10
2015-06-27, 18:33
Kört med linser i många år, integraljälm och linser så blir jag tårögd men inte värre än att det funkar, samma sak med Gatorz solbrillor och öppen hjälm, är nog bara att acceptera fakta att linser och hojkörning inte är bästa kombot.
Lite Off Topic men samma gäller MTB downhill, när det går fort och studsar och hoppar så är det skitsvårt att fokusera med linser, det mesta blir lite suddigt

Noyen
2015-06-27, 19:52
Har liksom Banditen01 kört med slipade Rayban och öppen hjälm i en hel del år och det har funkat bra men sista åren med färgat visir och vanliga brillor under.

Faktiskt gött att slippa insekter i nyllet ;) .

Adrenaline
2015-06-28, 11:46
Kör med linser och Peltor metalic skyddsglasögon vilket funkar kanon för mig. Men ja tror att slipade solglasögon är nog förmodligen det bästa.

Fredriks
2015-06-30, 13:42
Tack för svar! Ska testa KDs'n när de kommer. Annars blir det nog ett par slipade solisar :)