handdator

Visa fullständig version : Nightster trouble!



joachimhagstrom
2015-06-15, 00:08
Hej!

Har en fabriksny xl1200N 2011 som jag är supernöjd med. Har dock märkt på senaste tiden att motorn ibland stänger av 1/4 dels sekund ca utan att stanna helt. Idag hände det när jag la i första växel några gånger och innan har det varit när jag har bromsat och sen gasat på. Är det någon som har upplevt samma sak? Känns som det kanske skulle ha något med elen att göra? Har läst att Nightstern skulle vara känslig med regn och när man tvättar den om det kan vara något med det....?

/Joachim

Martin
2015-06-15, 07:56
Låter flummigt, inget jag har läst om eller upplevt tidigare. Batterianslutning och jordpunkt är två saker du vill börja med i alla fall, många intermittenta problem som avhjälpts genom att dra åt batteriskon ett kvarts varv.

Att Nightstern skulle vara känslig för regn är inget jag har upplevt, min har rullat i ur och skur utan protest.

abelseth
2015-06-15, 09:20
Håller med Martin. Inte varit med om att regn/vatten skulle påverka något nämnvärt, om du inte doppar den i en skål. Sunt förnuft och undvik högtryckssprutan ;)

Dock så undrar jag lite vad du menar med att den slocknar till? Är detta återkommande i varje moment eller händer det ibland? När hojen är kall/varm? Kan du provocera fram detta? Har min egen Nightster, 08 dock men den går som en klocka, aldrig haft några problem (tar i trä)

B-Twin
2015-06-15, 16:35
Brytarn till stödet?

Skickat från min WC via Tapatalk

CC10
2015-06-15, 20:42
Har du kollat om du har några felkoder?

joachimhagstrom
2015-06-16, 13:16
Tack för alla svar!

Det jag menar med att motorn slocknar till är att den först går jämnt sen tystnar i en 1/4 dels sekund fast utan att stanna. Det är inget som går att provocera fram och för mesta händer det inte. Var ute en lång runda igår utan några problem som helst.

När det hände då jag la i första växel hade den stått några dagar plus stått ute under en rejäl regnskur. Då var det bara precis när jag starta den och skulle köra iväg som det hände.

Glappet när jag bromsar och och gasar är heller inget som går att provocera fram och heller inget som händer ofta men kan hända när även jag har kört länge.

Hade läst på något amerikansk forum att nigtstern hade en tendens att droppa ner vatten i säkringslådan och att man kunde stoppa det med att smörja "Dielectric Grease" så det var därför jag tänkte om det hade något med det att göra.

Ska göra som ni skriver, dra åt batteriskon ett halvt varv, kolla brytarn till stöden och felkoder.

Kan också vara så att det är jag som är dum i huvudet och krånglar till det... ;) Det är annars en fantastisk hoj på alla sätt och vis.

/Joachim

abelseth
2015-06-16, 20:30
Tack för alla svar!

Det jag menar med att motorn slocknar till är att den först går jämnt sen tystnar i en 1/4 dels sekund fast utan att stanna. Det är inget som går att provocera fram och för mesta händer det inte. Var ute en lång runda igår utan några problem som helst.

När det hände då jag la i första växel hade den stått några dagar plus stått ute under en rejäl regnskur. Då var det bara precis när jag starta den och skulle köra iväg som det hände.

Glappet när jag bromsar och och gasar är heller inget som går att provocera fram och heller inget som händer ofta men kan hända när även jag har kört länge.

Hade läst på något amerikansk forum att nigtstern hade en tendens att droppa ner vatten i säkringslådan och att man kunde stoppa det med att smörja "Dielectric Grease" så det var därför jag tänkte om det hade något med det att göra.

Ska göra som ni skriver, dra åt batteriskon ett halvt varv, kolla brytarn till stöden och felkoder.

Kan också vara så att det är jag som är dum i huvudet och krånglar till det... ;) Det är annars en fantastisk hoj på alla sätt och vis.

/Joachim

Neeej! Klart som fan man ska fråga en gång för mycket! Handlar ju om ens bebis! ;) Nu vet jag inte om våra modeller skiljer sig något nämnvärt, men jag har de flesta säkringarna bakom batterikåpan och det skyddar riktigt bra, så jag tror inte du ska oroa dig för det. Annat tips kan vara att köpa dig ett MC-kapell hos biltema, funkar nu på "sommaren" :D
Kolla upp de sakerna som de andra skrivit här, är det inte ständigt återkommande, framkallar missljud eller på nåt annat viss sabbar din körupplevelse så kan man ju "hålla koll" på det, och sen styra upp det om de verkligen blir ett problem. Hittar du inga felkoder så kommer du bli gråhårig om du ska börja pilla i elen på dessa hojarna. Har en kabelstock som är aningen smalare än ett avloppsrör! Vart i Sverige bor du?

joachimhagstrom
2015-06-18, 08:40
Tack, ja jag ska kolla upp det ni skrivit men som du själv säger så är det inget som framkallar missljud eller sabbar körupplevelsen.

Kapell är inskaffat och med tanke på hur vädret var igår så var det perfekt tajming. Jag bor i Rydebäck lite söder om Helsingborg.