handdator

Visa fullständig version : Byta till högre styre

Chippen
2015-06-09, 15:17
Tjena!
tänkte byta till ett högre styre på hojen (superglide -04). Har köpt mig ett Burly Narrow apes 12" och ett tillhörande kabel & vajer kit till det. Tyckte det verkade enklast då jag är pur färsk på att mecka hoj. Trodde efter massa timmar på google, youtube m,m att man kunde lyfta tanken och där under sitter det kontakter som man rycker och sen löder ihop med det kitet jag köpt. Men fick höra idag att man måste rota med elen hela vägen bak mot batteriet och kabelhärvorna där för att få till det. Då lät det mycket krångligare och svårare, framförallt för en färsking som mig själv. Så jag tänkte jag vänder mig hit till forumet och kollar om har någon aning om det är så det ligger till. El om det räcker med att lyfta tanken och ta det därifrån??? Annars måste det bli ett vinterprojekt känner ja! st;

Ha det bäst så länge!

Jonasbaggen
2015-06-09, 22:13
Chippen: Du tar av tanken och ser då var kablagen går in i ramröret på vänstra sidan. Du får därefter dra ut hela kablage härvan för att komma åt kontaktstyckena (2st Deutsh kontakter). Finns ett plastlock framför bakhjulet inne i bakskärmen som du får lossa för att där kunna dra tillbaka elhärvorna. Lite puligt men med tålamod så går det fint.

Chippen
2015-06-10, 19:50
Chippen: Du tar av tanken och ser då var kablagen går in i ramröret på vänstra sidan. Du får därefter dra ut hela kablage härvan för att komma åt kontaktstyckena (2st Deutsh kontakter). Finns ett plastlock framför bakhjulet inne i bakskärmen som du får lossa för att där kunna dra tillbaka elhärvorna. Lite puligt men med tålamod så går det fint.

Tack för det. Var nere i garaget med en polare som hade lite koll. Vi lättade på tanken och kollade och tänkte kanske bara klippa dom och förlänga och sen göra om och göra rätt i vinter. Vad tror du om det? Kan det funka att klippa dom på ett vettigt ställe och bara skarva på den längd man behöver och det funkar nu i sommar?? Vill gärna ta någon tidsmässig genväg så hojen inte blir ståendes i garaget för länge om något strular.....

Jonasbaggen
2015-06-10, 21:56
Chippen: Visst kan du göra det. Löd och använd lämplig krympslang så du får schyssta och hållbara skarvar.
Vill du senare göra ett vinterprojekt så kan du dra kablaget dolt i styret.

Chippen
2015-06-10, 22:59
Härligt! Ska ge mig på det i morgon, hoppas en rookie som en annan löser det ;-) återkommer om det! Ha det gott så länge!