handdator

Visa fullständig version : Köp utav dyna fxdx



Lilja
2015-05-23, 16:29
Tjena jag ska kanske köpa en dyna om några dagar men jag skulle hemsk gärna vilja ha några tips på vad jag borde kontrollera på hojen innan jag köper den så jag ente köper grisen i säcken :) tacksam för alla tips jag kan få :)

Caspher
2015-05-23, 18:23
Först av allt bör du kolla så du inte kommer att ta över några skulder. Vidare, om du kan en del om hojar så är ju svaret att du bör kolla allt som går att kolla.
Några exempel:
Ta ur stiften.
Hjullager.
Styrlager.
Avgasrök.
Skivor/Klossar. (skeva/slitna)
All slags läckage.
Missljud.
Packboxar i gaffeln.
Ekerspänst.
Ombyggt eller utrustning. (klåpare?)
Bedöm ägaren. (sådan ägare, sådan hoj)
Antal ägare utöver firmor.

Kommer inte på mer just nu, men nån fyller nog på med bra punkter.
Är du inte van och kunnig så är det ju läge att ta med nån som kan så mycket som möjligt förstås.

Banditen01
2015-05-23, 21:55
Ring o kolla med ev. tidigare ägare, brukar man få ärliga svar.

Noyen
2015-05-24, 08:42
Skulle också kolla om den är bänkad med luft/buller som den troligtvis har och ett intyg på detta.

Lilja
2015-05-24, 14:05
Ok tack för alla tips :) då vet jag vad jag ska ta en titt på :)
Men jag har hört att twincam kamkedje spännare e svaga stämmer det ?

Caspher
2015-05-24, 15:26
Ok tack för alla tips :) då vet jag vad jag ska ta en titt på :)
Men jag har hört att twincam kamkedje spännare e svaga stämmer det ?
Vad är det för årsmodell på hojen du är på gång att köpa?
Det är olika typer av spännare, beroende på årsmodell.
Tidigare TC hade fjäderspända kedjespännare och de ersattes av hydrauliska spännare som är bättre.

Lilja
2015-05-24, 15:30
Det är vad jag minns en 01-02 a så då är det väl med fjäder på denna men finns det något sätt att kontrollera det på utan att riva hela motorn ?

TCKalle
2015-05-25, 11:16
Det är vad jag minns en 01-02 a så då är det väl med fjäder på denna men finns det något sätt att kontrollera det på utan att riva hela motorn ?

Du behöver inte riva hela motorn, räcker att lossa på registerkåpan. Men säljaren borde veta om kamkedjespänningen är konverterad eller om det är helt orört.
Fjäderspänningen i sig är inte något större problem utan det är att släpskorna i en del fall slits ner rätt snabbt och dår är alternativet att antingen konvertera till Hydraulspännare (rätt dyrt och har även läst nånstans att det kan vara problem med dessa) eller byta till piratsläpskor med påstådd högre slitagetålighet, http://www.bikeline.se/sv/artiklar/belagg-nit-till-kamkedjestrackare-t_c-99-05-polymide-stanyl-plast.html.

Vilket som är att föredra är väl en smaksak.

Lilja
2015-05-25, 13:58
Jaha ok :) ja just det tar man av den kåpan ser man den ena så är där en bakom :) läste det nånstans innan :) tack så mkt :)
Nja ägaren idag har ente någon aning men den var lämnad hos en mc gubbe som gick igenom den men han vill köpa den också så han litar jag ju ente på precis jag känner förra ägaren och då var den välskött:)