handdator

Visa fullständig version : Spacer höger bak NRS -08



flebbhue
2015-05-12, 08:43
Hallå pågar och töser.

Vid körning till besiktning förra året beslutade sig mitt bakre hjullager att sluta leva (i 110km/h) och det kändes som hela bakänden levde ett eget liv. Det gick bra att köra in till vägkanten men sen var det liksom inte läge att köra vidare. Hojen har rullat ca 1000 mil så man kan ju verkligen undra vilken skitkvalitet på lager som Harley har stoppat i dessa, då fenomenet tydligen är vanligt (efter väldigt lite Googlande).
Nu är problemet att den djupare spacern på höger sida (sett bakifrån) fått väldigt mycket stryk av händelsen och det känns inte speciellt lägligt att sätta tillbaks den när nya lager är på plats.
När jag kollar sprängskisser på bakhjulet så ska det vara SKU 2508-4 eller OEM 41242-08. Om jag förstår det rätt så sitter denna spacer enbart om hojen INTE har ABS och på de med ABS så ersätter ABS-givaren denna spacer?!
I vilket fall så kan inte Probike få hem en till Sverige förrän tidigast nästa fredag och jag skulle verkligen vilja ha igång hojen och besiktiga den i nästa vecka.

Någon som möjligen vet var man skulle kunna hitta en sådan spacer i detta avlånga land?
Har försökt dra i lite kontakter som eventuellt skulle kunna svarva en åt mig men dels är jag aningen osäker på de exakta måtten och verkar väldigt svårt att hitta, sen verkar ingen riktigt ha tid eller material till det.

Hilfe!

Jonasbaggen
2015-05-13, 06:19
flebbhue: Det finns rostfri hylsa på Bikeline som du kapar i rätt längd (sticker av i svarv). Finns i både 3/4" och 1" inv.
http://m.bikeline.se/sv/artiklar/distans-1-hjulaxel-153-x-35mm-lang-rostfritt-stal-kapa-sjalv.html

flebbhue
2015-05-13, 09:37
Tack Jonas. Jag fick dock tag på en lokal mekanisk firma som svarvade en till mig i rostfritt. Något tyngre än original som är i aluminium men jag hoppas den ska hålla bättre utan att på något sätt förstöra lagret. Distansen ska ju bara hålla bromsoket på plats så det inte vinklas när man bromsar, om jag förstått det rätt.