handdator

Visa fullständig version : Tomgång sportster

Chrille883
2015-04-23, 08:54
Hej på er.

Har en Iron 883 som jag köpte I vintras av Bikeman. Det satt V&H short shots på den men inget mer gjort varför jag beställde den med Luft och PC 5.
Problemet är att jag har en helvetes togång!! Iofs ingen varvräknare på bågen men skulle tippa på 2-2500rpm!! Brölar som fan.
Rktigt skämmigt när man startar och det är folk I närheten.
Har någon tips på vad som kan vara fel lr vad som kan göras för att få bukt med detta?
Ska tilläggas att den inte är bänkad utan "bara" mappad eftersom Bikeman inte har bänk. I övrigt går den riktigt bra faktiskt
När den blivit varm sjunker tomgången men jag tycker fortfarade att den är lite hög, skulle tippa på 12-1300 rpm.
Fjällan har oxå en sportster fast orginal och den går mycket lugnare.......

Tacksam för alla eventuella tips....

Mvh, Christer

Martin
2015-04-23, 09:12
Tror du har svaret i ditt eget inlägg, lämna den till någon kunnig för bänkning!

Chrille883
2015-04-23, 09:38
Hrm, okej, där ser man :I:
Går det att fixa med PC5? Läste nånstans att det inte skulle gå att labba med tomgången på en sån???
Fått ett tips tidigare att byta PC5 mot ST men va fan, har precis köpt den, men visst, funkar det inte så...
Ingen som har nåt billigare tips än att köpa ny? Banana

Martin
2015-04-23, 11:50
Jag har PC5 på min hoj och den har absolut inga problem på tomgång, eller annanstans heller för den delen. Den är dock bänkad av en duktig mekaniker. Att Supertunern är bättre råder det nog inget tvivel om, men min erfarenhet är att PC5 duger gott på en standard hoj. Din billigaste väg till en hoj som går bra är att bänka den, helt enkelt.

Chrille883
2015-04-23, 12:43
Tack för dina svar Martin.
Ok, då ska det funka alltså. Har pratat med Gibson I Svedala så jag lämnar den nog där så får han titta på den och se vad han kan göra.

Chrille883
2015-04-24, 07:40
God morgon.
Startade bågen igår när jag kom hem och samma visa, ett jä..a liv!! MEN! När jag "tvingade" gasrullen tillbaka med milt våld sjönk tomgången lite.
Vajern går ner och sitter ytterst mot luftburken, såg ut som att det var lite glapp där. Tryckte jag ner höljet lugnade den sig ytterliggare????
När den blev varm gick den perfekt!!! D;
Någon som kan förklara för mig hur detta fungerar? Ni hör själva, kul att köra men nån "skruvare" är jag inte.... :I:

Martin
2015-04-24, 08:13
Kan vara så enkelt att du bara behöver justera gas- och returvajer.

Banditen01
2015-04-24, 08:18
Eller smörja vajrarna de kanske inte orkar dras tillbaks av fjädern

xrab00
2015-04-24, 08:32
Kan vara så enkelt att du bara behöver justera gas- och returvajer.

thb;

Chrille883
2015-04-24, 09:00
Hahaha, jo, det är möjligt. Trodde bara inte det skulle behövas på en ny cykel.....
Jag ska prova och se om det hjälper I helgen.
Jaha, så va man lite pinsamt dum igen.......
:I:

Chrille883
2015-04-24, 09:15
Egentligen menade jag om någon kunde förklara hur det fungerar. Insprutning kontra vajerfunktionerna.
Drar returvajern en himpajimpa till en värmölla?
Kört japs alla andra år så detta är första HD'n och till japsarna kunde man hitta sprängskisser till allt möjligt
men inte lika lätt till HD.

Martin
2015-04-24, 09:59
Det finns ingen motsättning i insprut kontra vajerfunktionerna. Gasvajern drar i trissan och öppnar spjället, returvajern är en säkerhetshistoria och har ingen funktion i öppning av spjället däremot drar det trissan i motsatt riktning som gasvajern och stänger således spjället. Så säg att gasvajern skulle gå av samtidigt som returfjädern på trissan flyger åt skogen, då kan du fortfarande släppa av på gasen med gasrullen! Supersmart! Inte alls hängslen och livrem...

Sprängskisser hittar du i mängder på Ronnies microfiche!

Chrille883
2015-04-24, 10:48
Tack Martin. Now I comprendo!!

Chrille883
2015-04-27, 08:52
God morgon på er.
Tog bort luftburk I helgen för att smörja/kolla vajrar. Inga problem med gas/retur och spjället stängde précis som det ska men problemet kvarstår.
Väldigt hög tomgång. Går visserligen ner när motorn blivit lite varm men den är fortfarande för hög.
Det konstiga är att om jag tvingar gasrullen "bakåt" sjunker tomgången efter en stund och blir riktigt behaglig.
Problemet ligger alltså varken I vajrar, spjäll eller PC5'an.
Någon som har tips på vad det kan vara?

Martin
2015-04-27, 09:06
Hur uteslöt du PC5?

Martin
2015-04-27, 09:12
Ps. Även om du inte ser något konstigt med spjället så tycker jag ändå du ska pröva att släppa efter lite på gasvajern. Rullen ska ha lite spel innan vajern börjar dra.

https://www.youtube.com/watch?v=THQgMLjBMXw

Chrille883
2015-04-27, 10:01
Hej Martin.
Njae, mer så att jag fick för mig att det var mer ett mekaniskt fel än PC5'an eftersom tomgångsvarvet sjönk när jag tvingade gasrullen tillbaka.
Kollade spelen på vajrarna och justerade så att det blev lite spel lika som på videon jag tacksamt tittade på. Det ser lika ut på min hoj.
Spjället stänger och det "klickar" till. När jag tvingar gasrullen tillbaka så händer inte mer med vajrarna och spjället men varvet sjunker ändå sakta efter 5-10 sekunder?????

Martin
2015-04-27, 10:13
Hmm, ja det låter ju lite mysko det här! Frågan är om du kan ha smuts i insug eller på spjället, såpass att spjället inte helt stänger av sig själv men när du tvingar igen det med gasrullen så komprimeras smutsen och tomgången går ner? Jag vet faktiskt inte vad det annars kan vara, om du är säker på att vajrarna är rätt justerade och att du är säker på att den sänkta tomgången är ett svar på att du tvingar tillbaka gasrullen. Om du plockar av luftfilter och trycker med fingrarna på spjället, mot stängt läge så att säg, känner du något flex?

Chrille883
2015-04-27, 10:29
Kollade vajrar och spjäll med luftburk av. Spjället rör sig inte när jag tvingar tillbaka gasrullen, den går tätt emot där den ska.
Om vajrarna är rätt justerade, ja, jag tror det iaf. Har lite spel och spjället stänger helt.
Om tomgången verkligen påverkas av att jag tvingar rullen tillbaka? Vet inte. Tomgången sjunker iaf.
Fattar ingenting...........

Wenna
2015-04-27, 10:40
Har hojen varit varm när du provat. Om du startar hojen kall så borde ju tomgång sjunka av sig själv efter ett tag och då kanske du misstar det för att vara på grund av att du tvingar tillbaka gasrullen.

Tomgången kan du ju inte ställa om och inte heller med PCVan vad jag förstått.

Luftläckage någonstans?

Chrille883
2015-04-27, 10:51
Hojen har varit både kall och varm när jag provat. Tomgång gissningsvis 2500-3000rpm med kall motor och efter en tur på ca 5mil tyckte jag fortfarande den var hög.
Kanske runt 13-1500rpm.
Tvingade då som sagt tillbaka gasrullen och efter 5-10sek sjönk tomgången.....?????? Vetefan vad det kan vara......
Med kall motor måste jag starta med ettan I annars flyger alla kuggar åt fanders..... Fan, hojen gör 40km/h på tomgång med kall motor.....
Tappat ännu mer hår sista veckan, inget kul......

Chrille883
2015-04-27, 11:04
Både kall och varm. 2500-3000pm kall och efter en tur på ca 5mil,kanske 13-1500rpm.
Måste ha ettan I om jag startar, annars går alla kuggar åt fanders. Hojen gör 40km/h på tomgång....
Tappat ännu mer hår sista veckan, inget kul........

Pulare
2015-04-27, 11:38
Kan ju vara tomgångregulatorn som strular AC metering unit http://www.jerseyh-d.com/Components.aspx?model=Sportster&year=2008&part=3218
Position nr 6

Wenna
2015-04-27, 11:43
Vad visar Power Commander mjukvaran för tomgångsvarv?

Chrille883
2015-04-27, 11:57
Kan det vara I handtaget som det strular?
Throttle position sensor kit? Enligt en kund på jobb så sitter det nån form av kontakt I handtaget som ska känna att gasen är släppt.
Hans teori är att jag når "nolläget" när jag tvingar rullen tillbaka men det fixar sig inte själv....?????

- - - Uppdaterad - - -

Nja, fick ju en skiva av Bikeman när jag hämtade hojen men den har jag som underlägg till ölglaset.... :I:
Vet faktiskt inte. Det är ingenting jag nånsin hållit på med....

Pulare
2015-04-27, 12:20
Throttle by wire finns bara på touringhojarna från 2009 och då har man inga gasvajrar

Martin
2015-04-27, 12:44
Jag tror fortfarande att det är mappningen som spökar faktiskt. Lämna den till någon erkänt bra bänkare för att få gjort en bänkning och skulle det vara något annat som spökar så upptäcker och fixar säkert bänkaren det åt dig.

Chrille883
2015-04-27, 12:48
Ja, jag får nog göra det. Tack för alla tips och visat intresse.

xrab00
2015-04-27, 12:56
Det kan hjälpa att rengöra tomgångsolenoiden som Pulare var inne på tidigare. Det sitter en tunn axel i den som kan fastna i olika lägen .

Då behöver man skruva loss solenoiden och rengöra med någon rengörings-spray.

revolve
2015-04-27, 20:41
Om du tror att det är PC:n som är problemet så hade jag testat att koppla ur den. Finns installationsinstruktion på deras hemsida och är fixat på 1-2 h. I och med att du har köpt hojen av Bikeman så bör du kontakta dem om problemet, inte för att de har någon vidare koll men ändå (egen erfarenhet). De utlovar ofta 1 års "garanti" som slutar gälla om du skruvar något på hojen själv.

http://www.powercommander.com/downloads/15-009/install/pcv/eng15-009.03.pdf

Chrille883
2015-04-28, 11:08
Mm, jag ska prova koppla ur PC5'an och se vad som händer.
Bikeman tog jag kontakt med via mejl och beskrev problemet. Dom utlovar svar inom 48 timmar men har inte fått något än trots att jag mejlade dom I fredags.
Undrar om jag får nåt...... ???
Bokade/beställde denna hojen 13dec 2014. Det är en Iron 883-2013 och hade 625mil på mätaren. Bikeman hade utrustat hojen med short shots och den gick som en påse nötter när jag testade den.
Beställde därför luft och PC5 samt quiet baffles. Blev lovad att den skulle gå kanon efter mappningen. Quiet baffles fick jag istället för gratis hemleverans. Ville ha det, dels för ljudet som jag tycke var för "skarpt" samt för att få tillbaka lite mottryck. Dom hann inte montera detta innan jul men det gjorde inget, kunde ju inte köra ändå. Körde själv och hämtade hojen med släp eftersom jag hade inbyte 10 januari I år men inget var monterat merän PC5'an.
Påpekade detta och efter ca en och en halv timme fick jag hojen. Orginalblås skulle ingå men det hade dom glömt och fick köra och hämta, ytterliggare väntan.
Enligt annons och samtal vid köpet skulle hojen även vara nyservad. Så var det inte utan det skulle enligt Bikeman inte behövas förrän vid 800mil så jag fick en lapp om att servicen var gatis vid senare tillfälle.
Det var inte min tanke eftersom jag har 12mil till Mörarp, ville ha det klart från början och det var ju dealen....... Har sen inte startat upp och kört förrän för ca 2 veckor sen.
Har inte varit tillräcklig bra väder för mig tidigare. Så med facit I hand och en hoj som vrålar på tomgång och ännu inget svar från Bikeman om evetuell åtgärd,
kommer jag lämna hojen till Bikeman trots 1-års garanti?? Vet inte. Det var snabba svar vid köpinresse men nu har det tydligen svalnat från deras sida.

Chrille883
2015-04-28, 11:24
Hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg. Kände bara för att skriva av mig min besvikelse och frustration. Känns lite bättre nu, hoppas hojen också mår bättre snart.
Är egentligen mycket nöjd med min lilla sportster. Den går faktiskt riktigt bra när man kör den men det är ju det här med tomgången....
Sambon kör oxå sportster och vi kör mest smårundor och småvägar och till det är den perfekt.
Har kört hoj I snart 30 år men detta är första H-D'n och det ångrar jag inte att jag köpt.

revolve
2015-04-28, 12:56
Bikeman tog jag kontakt med via mejl och beskrev problemet. Dom utlovar svar inom 48 timmar men har inte fått något än trots att jag mejlade dom I fredags.
Bokade/beställde denna hojen 13dec 2014. Det är en Iron 883-2013 och hade 625mil på mätaren. Bikeman hade utrustat hojen med short shots och den gick som en påse nötter när jag testade den.
Beställde därför luft och PC5 samt quiet baffles. Blev lovad att den skulle gå kanon efter mappningen. Quiet baffles fick jag istället för gratis hemleverans. Ville ha det, dels för ljudet som jag tycke var för "skarpt" samt för att få tillbaka lite mottryck. Dom hann inte montera detta innan jul men det gjorde inget, kunde ju inte köra ändå. Körde själv och hämtade hojen med släp eftersom jag hade inbyte 10 januari I år men inget var monterat merän PC5'an.
Påpekade detta och efter ca en och en halv timme fick jag hojen. Orginalblås skulle ingå men det hade dom glömt och fick köra och hämta, ytterliggare väntan.
Enligt annons och samtal vid köpet skulle hojen även vara nyservad. Så var det inte utan det skulle enligt Bikeman inte behövas förrän vid 800mil så jag fick en lapp om att servicen var gatis vid senare tillfälle.
Det var inte min tanke eftersom jag har 12mil till Mörarp, ville ha det klart från början och det var ju dealen....... Har sen inte startat upp och kört förrän för ca 2 veckor sen.
Har inte varit tillräcklig bra väder för mig tidigare. Så med facit I hand och en hoj som vrålar på tomgång och ännu inget svar från Bikeman om evetuell åtgärd,
kommer jag lämna hojen till Bikeman trots 1-års garanti?? Vet inte. Det var snabba svar vid köpinresse men nu har det tydligen svalnat från deras sida.

Blir så jävla förbannad på de där idioterna, oseriösare firma är det nog svårt att hitta. Har själv haft problem med dem, de lovar både det ena och andra men när köpet väl gått igenom slutar de bry sig. Ligg på som en igel, det funkar inte att maila utan ring och se till att spela in dina samtal. Du har trots allt relativt nära till butiken så jag hade åkt dit med hojen.

Lycka till.

Lars Nilsson
2015-04-28, 12:56
Bikeman är skit. Kör in hojen till Aspenryd i Bjuv, precis sidanom typ. Han är bäst i Sverige på bänkningar.

revolve
2015-04-28, 13:14

Det låter också väldigt konstigt att hojen gick dåligt i "originalskick". Ett V&H-system ska man kunna montera utan att hojen behöver bänkas.

Lars Nilsson
2015-04-29, 00:04
Min hoj skulle vara nyservad när jag köpte den där. Trots det så var alla oljor svarta och inte bytta på minst 500 mil.
När jag skulle hämta den så hittade de plötsligt inte servicebok och original mek bok som de lovat medföljde.
Vidare så behövde de låna mina originalpipor (utan att fråga mig) som låg i en kartong för de skulle besiktiga en annan hoj.
Efter 4 veckor med undanflykter så körde jag in där en dag o hämtade mina pipor och skällde ut dem pga att servicen inte var gjord.
Servicebok har jag aldrig sett röken av men original mekbok fick jag ca 8 månader efter jag köpt hojen.
Seriösa? ALDRIG.
Men har man inte tummen mitt i näven så kan man få tag i en billig bra hoj där.
Det förutsätter att man kan serva hojen själv och gå igenom den.
En sak till förresten... Det medföljer en kod till TSSM:en till varje hoj.
Den fick jag inte heller...
Det betyder att om man inte larmar av och på minst en gång varannan vecka så går larmet över i standbyläge för att ta mindre batteri.
För att larma av då behöver man koden ovan.
Hur jag än testade så fick jag aldrig det att funka.
Och PROBIKE VÄGRADE hjälpa till eller ta in den för att fixa felet, pga att den var importerad.
Så jag kastade TSSM:en och smällde dit en TSM.
Men ALDRIG mer Bikeman.

Forty8
2015-04-29, 02:08
Ja det verkar som om man skall hålla sig långt ifrån dom där Bikeman! Vet att det finns andra här på forumet som också har dåliga erfarenheter därifrån!

robbbull
2015-04-29, 07:10
På mina sporrar 08a bägge hade jag det där strulet med att dom gick på jävligt hög tomgång ganska ofta.Jag snacka med MEK1 om det när jag var o bänka den ena o han sa att det var vanligt o hade tyvärr ingen lösning på det.

Chrille883
2015-04-29, 07:53
Verkar som många har lr haft problem med Bikeman, trist. Man kan ju bara hoppas att fler får reda på det och handlar någon annanstans istället.
Mitt problem kvarstår dock. Tror jag ska ringa idag, har ju fortfaraande inte fått svar på mejlet.
Jag har läst och kan köpa att det är högre tomgång på en sportster, det är ju ingen dunka-dunka motor men man ska iaf kunna lägga i 1:an utan att hjärtat ska hoppa ur bröstet.
Startade upp igår, stängde av igen, startade med ettan I och nu gick det att köra iväg..... Tog en kort runda på ca 1mil. Nu var ju motorn uppe I arbetstemp men tomgången är hög......
Alltså, det går bra att växla när motorn blivit varm men den är fortfarande bra mycket högre än sambons.
Nu kommer ännu en fråga: När man installerat Dynojet programmet och kopplar upp med USB-kabeln, fick en cd-skiva med, kan man då se vilken mapp som Bikeman lagt in?
Har aldrig ägt en insprutarhoj, alltid kört förgasarhojar tidigare så det här med all elektronik...... puh..... å trångt är det.....
TPS,TSSM,ECU....syphilis katarr å HTLV3.......

TSSM... vad är det? Kod? Me no comprendo.....

robbbull
2015-04-29, 08:55
det här med all elektronik...... puh..... å trångt är det
Just därför bytte jag bort mina mot en early shovel o en lillsida blev sååå jävla trött på boxar o kablar till alltSmashNu mer är det 2 kablar 1 till fram lyse o 1 till baklyse o inget batteri KLARTvc;

Wenna
2015-04-29, 11:34
Ja installera programmet på en dator. Koppla till pc5 med usb kabel och tanka ner mappen som sitter i hojen. Då kan du passa på o starta den o se hur hög tomgång det är i den. Varför inte tanka hem en ny mapp o prova med.

är lambdasonderna borttagna och eliminerare satta på kablarna?
Det måste göras med pc5an..... men jag vet inte hur hojen skulle gå om man missat att göra det.

Men var inte rädd att koppla upp datorn mot hojen. Väldigt enkelt och smidigt

Chrille883
2015-04-29, 13:01
Tack för alla tips.
Jag har faktiskt fått tag på en kille I verkstan' hos Bikeman!! Trägen vinner!! Ska lämna hojen I nästa vecka. Han sa direkt att det kunde vara insprut-tjofräsen till tomgången, eller en PO3857CD3...... :I:
Ett vanligt fel tydligen. Håller igen bilan tills jag får se hur det blir. Dom ska få chansen, absolut. Jag återkommer med besked på hur det går.
Sen undrar man ju förstås hur felet kan uppstå när hojen står still I verkstan utan attt köras........men,men, that's the way it is tydligen.....

Chrille883
2015-05-08, 09:01
God fredag på er.
Fick in hojen hos Bikeman igår för rep. Som sagt, trägen vinner. Svor och bet tänder hela vägen upp med hojen på släp men bestämde mig för att försöka ta det lugnt vilket jag lyckades med trots allt. Hade den igång 1,5min förra veckan och jag har aldrig sett en främre krök så röd utan att smälta. Enligt uppgift bytte dom TPS'en men den satt bakom luftburken och som srängskiss beskriver sm IAC... vic;
När jag köpte hojen monterade dom PCV men hade glömt luften och hur dom mappade vet jag inte. Påtalade detta och fick dom till att gå in och kolla.
Fick naturligtvis svaret att allt var rätt men så rapp som hojen är nu så har dom tydligen gjort nåt..... OCH 5min på tomgång, ingen röd främre krök, betydligt svalare.
Fick även gjort servicen som skulle varit gjort när jag köpte den.
Så summa summarium. Det kan bli en trevlig hojsommar trots allt. Stora provturen efter denna rep får vänta lite. Sambon vill ha vindskydd runt trädäcket och det får man ju ställa upp på, kan ju bli payback time... vc;
Har spelning med bandet oxå imorgon kväll men den som väntar på nåt gott...... Han väntar I regel åt helvete för länge...
Men fan, det här ska bli kul. Tack för allt trevligt bemötande och alla tips här på forumet, det är guld värt.
Vi kanske ses nån dag, vem vet?
Christer