handdator

Visa fullständig version : CV-förgasare, problem med puffar -72 FLH 1200



Gustav2K
2015-04-10, 21:32
Hej.
Jag vet åt vilket håll en skruv ska dras men fan inte hur jag får hojen att sluta puffa ur förgasaren vid jämt varv. Jag har provat att spruta gas runt insugsröret för att se om det läcker in luft. Inga problem med det. Plockat ur den nålen som sitter närmast insugsröret för att se om det är problem med den. Något skumt som jag upptäckte var att det inte tycks spela någon roll hur den är ställd. Den går bra som fan när jag axar. Har du några bra idéer? Tackar ödmjukast för svar. /Gustav

hasse diesel
2015-04-10, 22:17
Bra i gasen, ring Christer Kernell så hjälper han dig

Brain dead
2015-04-11, 09:15
Är tändningen rätt ställd? Det låter inte som ett förgasarproblem (i mina öron iaf).
Jag hade en gammal BMW för något år sen som jag satte på elektronisk tändning på, fick den aldrig att gå bra, puffade och hade hög tomgång. Så jag bytte tillbaka till spetsarna. Snubben som tog övre det trötta liket slog isär motorn och upptäckte att kamaxeln var helt nersliten (riktigt illa), satte i ny och så gick den som en kung (nåja, för att vara en R75/5 :-/ ) igen! Jag fattar fortfarande inte varför jag kunde justera ventilerna rätt...

Gustav2K
2015-04-11, 09:42
Bra i gasen, ring Christer Kernell så hjälper han dig
Tack för tippset. Vem är det?


Är tändningen rätt ställd? Det låter inte som ett förgasarproblem (i mina öron iaf).
Jag hade en gammal BMW för något år sen som jag satte på elektronisk tändning på, fick den aldrig att gå bra, puffade och hade hög tomgång. Så jag bytte tillbaka till spetsarna. Snubben som tog övre det trötta liket slog isär motorn och upptäckte att kamaxeln var helt nersliten (riktigt illa), satte i ny och så gick den som en kung (nåja, för att vara en R75/5 :-/ ) igen! Jag fattar fortfarande inte varför jag kunde justera ventilerna rätt...

Jag hade hoppats på att det skulle vara något med tändningen. Jag har justerat brytarspetsarna sökt glapp i kretsen från brytarspetsarna till tändstiften.

TCKalle
2015-04-11, 10:41
kolla senaste MCM, i Hellinges spalt stod det nåt om detta.

hasse diesel
2015-04-11, 11:25
Tack för tippset. Vem är det?

http://www.braigasen.com/kontakt.htm

http://harleyforum.se/member.php?1052-braigasen-com (http://www.braigasen.com/kontakt.htm)

Gustav2K
2015-04-11, 16:17
I brist på bättre idéer köpte jag ett renoveringskitt med nya packningar och skruvade isär den. Försökte göra rent den så gått jag kunde men det ska nog till en ultraljudstvätt för att få bort all skit. Det positiva var att den blev mer lättstartad. Men jag har kvar problemet med luffarna på ca 3000 rpm.

Edit
Nu har jag pratat med Christer och fått en del tipps. Tillbaka till garaget...

hasse diesel
2015-04-11, 18:00
thb;

Gustav2K
2015-04-11, 19:28
Christer bad mig kolla vilka prylar som sitter i skiten.

Följande: Jet needle N72Y, högfartmunstycke 190 men lågfart okänd. Spännande och se hur informationen svarar på Christer.

Gustav2K
2015-04-14, 23:26
Detta gjorde susen. körde en kort sväng ikväll efter jag bytt ut följande till: Lågfartsmunstycke #48, Huvudmunstycke #185 och Nål N65C.

Tack för tippset Hasse diesel och Bra i Gasen för att du hade lösningen! br;

http://harleyforum.se/member.php?1052-braigasen-com

hasse diesel
2015-04-15, 19:35
;)....