handdator

Visa fullständig version : Skuren oljepump?!



Brain dead
2015-04-07, 14:00
Hej,
Vi tog en hyfsat lång tur igår med en hel del stopp (typ 15 mil på 5 timmar wa; ), sista sträckan Vaxholm-Söder kanske 4 mil körde vi faktiskt i sträck och när vi kom in till rödljusrallyt i stan så började det tjuta om motorn i korta etapper, som en halvkass fläktrem fast det var inte "varvtals-styrt". När vi kom fram till garaget så slutade den att gå på tomgång och oljetrycket var borta (men inget oljud) den kändes galet het, kunde inte lägga handen på brytarkåpan, svor och snackade skit en stund och startade den efter kanske en kvart, nu vart det tryck och det bubblade i tanken. Körde hem och allt funkade som det ska (nåja, normalt iaf).
Jag har ju bara haft hojen sen julas och vet inte så mycket om den men jag börjar fundera om oljepumpen snurrar som den skall (jag har själv renoverat den och jag tyckte inte det var så krångligt, inga delar över etc.) eller om det kan vara gammal packningsmassa som lever sitt egna liv och pluggar smörjkanaler.
Oljan var 100° ungefär, toppen vid tändstiften var typ 60-70° på båda cylindrarna.
Flummigt fel men man hoppas ju på att nån räv kanske har en bättre teori..?