handdator

Visa fullständig version : Ej mappad-skador??



Sportster81
2015-04-05, 22:19
Hej alla!

Jag vet att denna frågan har varit uppe i x antal andra trådar och diskussioner, men för att stilla min nervositet över ett ev köp av en Nighster -08 så ställer jag den igen och hoppas få svar som en helt okunnig som jag begriper:)

Hojen är alltså en Nightster -08, har gått 1100 mil och nuvarande ägare har satt på ett öppet KN filter samt haft helt raka rör på den men nu bytt tillbaka till orig för att han tyckte den dånade för mkt. Filtret sitter kvar, och har suttit på hojen i ca 3-400 mil.
MEN, hojen är INTE mappad och när jag provkörde den tyckte inte jag, även om jag inte är spec kunnig, att den gick spec bra/rent. Den ville liksom inte ´dra ut`utan det blev rätt ryckigt, o det kan man ju förstå...

Frågan är då, iom att den inte är injusterad/mappad, kan det ha skadat hojen på ngt vis??
Skulle ni rekomendera mig att köpa??
Och om jag köper hojen, vad ska jag göra med den? Jag ska ju i så fall köpa nya ljuddämpare, men vad ska den helst mappas med? Behöver jag lämna in till proffs och vad kostar i så fall det?? Ska nämnas att jag bor i Blekinge o inte hade tänkt att köra till tex Tillberga..;), utan gärna ngt bra ställe i ´närheten´.

Snälla ni, ös över mig med begripliga svar som jag vet att alla kunniga här på forumet besitter!!

Tack på förhand

Mvh

Sportster81
2015-04-06, 09:23
Kom igen nu, jag vet att ni sitter på svaren jag behöver!!thb;

Banditen01
2015-04-06, 11:36
Klart är ju att är den mappad med öppnare system så kan den gå som en tunna skit med originalen. Går ju oftast som en tunna skit från fabrik iofs, min Cross Bones som ny gick som en Puch Dakota (utan ställbart) när jag hämtade den som ny. Finns absolut kunnigt folk i din närhet som kan bänka den åt dig. Nytt system o mappning går väl på mellan 7-12.000 beroende vad du väljer. Finns duktigt folk i Skåne o Halland säkert nån Blekinge eller Kronobergare som kan sin sak oxå. Köp om det känns rätt.

Sen kan ju stiften avslöja huruvida den fått för mycket av det ena eller andra.

Sportster81
2015-04-06, 11:40
Jo, det är ju helt sant, men den har ju aldrig varit mappad utan körts med öppet filter+orig ljudd större delen av milen förutom ett slag med raka rör.
Finns det då risk för skador?

Tips om bra killar/ställen här i närheten mottages mkt gärna:)

Banditen01
2015-04-06, 12:10
Risken för skador är ju minimal, kolla om stiften är vita, då har den gått väldigt tunt med en liten risk för att den skulle kunna ha nypt, är dem svarta har den fått lite för mycket men utan ngn som helst risk (rätta mig om jag har fel alla andra kunniga).

Bikeline både mappar o säljer blås kanske kan vara en idé, vet att det ska finnas ngn duktig i Falkenberg (tror jag) men det finns andra på forumet som kan dessa gubbar bättre än jag. Vet att det finns massor av tips runt duktiga på att mappa här på forumet.

Lars Nilsson
2015-04-06, 14:18
Byta tillbaka till öppna rör och se.
Går den bättre då är den mappad.
Att lägga in orginalmappen kostar runt tusen kr på HD men ska du köpa den så tycker jag att du ska låta förra ägaren stå för den kostnaden isf.
Så ser man när den är helt original att den funkar.
Men har ni felsökt alls?
Läcker inte vid insug tex?
Lambdasonder på?
Lycka till

Sportster81
2015-04-06, 14:32
Nej, har inte gjort ngn felsökning, är alldeles för okunnig för det;), o nuvarande ägare oxå för den delen:)
Det som däremot är säkert är att den inte är mappad med ngn form av Tuner lr vad det kallas, ngn gång.

Är det Probike i HBG som är närmst Blekinge lr finns det ngt annat bra ställe som kan mappa den när jag i så fall köper nya ljuddämpare? För göra själv med ngn av alla dessa varianter som finns e jag inte byxad till....
Kanske om man ngn gång hittar ´sin´ hoj, att man kan lära sig;)

Lars Nilsson
2015-04-06, 14:58
Ett tips är att googla och lära sig facktermer på engelska.
På youtube finns massor med hjälp till självhjälp.
Synd att du bor en bit bort annars kunde jag ta en titt på den.
Men i det här "kollektivet" hjälper folk varandra så var inte rädd att fråga.

xrab00
2015-04-06, 15:00
Jag skulle nog titta på en annan hoj så att jag vore säker på vad som är gjort eller inte. Annars kan det bli problem längre fram..thb;

Sportster81
2015-04-06, 17:39
Ja, det här forumet är perfekt för oss okunniga, trevligt o hjälpsamt folkthb;
Mkt där för jag verkligen vill hitta en hoj nu:)

Intruder
2015-04-09, 23:15
Håller med xrab00 !
En känsla måste man lita på !
Känns de inte rätt ska man inte köpa !

CC10
2015-04-10, 19:45
Skulle inte tveka att köpa om hojen känns rätt i övrigt och rätt pris, de här motorerna tål mycket mer än man tror, nu har jag bara erfarenhet av TC motorer men tror inte sportster motorer är det minsta känsligare

Dragos
2015-06-28, 08:54
Tjena
Skulle vara roligt att få höra om det blev nått köp vc; eller om du valde någon annan hoj thb;