handdator

Visa fullständig version : Strut skjuter och smäller.



Brain dead
2015-03-18, 07:44
Igår när jag åkte från garaget för att ta en sväng i det fina vädret, så gick hojen finfint i kanske en mil, sen börja de den helt plötsligt skuta som om soppan höll på att ta slut trots nästan full tank. Åkte tillbaks till garaget (skämsåka de lux genom rusningstrafik med en smällandes hoj :D ), och konstaterade att bensinen rinner fint genom kran/filter/slang, tändstiften ser ok ut, kanske lite för vita. Kan tändningen ha skramlat loss och ställt om sig, ellr har det hänt nåt med förgasaren?
Patienten är en -75a med SU-förgasare, jag köpte den innan jul och har bara kört ca 30 mil med den, och den har gått fint, hostar till lite vid 110 men det antar jag har med SUns bestyckning att göra... Ska kolla tändningen i kväll.

hasse diesel
2015-03-18, 13:27
Dåligt tätt vid avgas, drar tjuvluft vid insug, lyfter kolven i SUn? Prova på ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Brain dead
2015-03-18, 13:37
När jag funderade under lunchen så slår det mig att den beter sig lika som en gammelbmw gjorde när brytarspetsen sa upp sig, går hyggligt på höga varv men kasst på låga (det var en spännande tur från Sala genom Stockholm vid 17-snåret med 30° i skuggan, fullgas ettan-tvåan-ettan-tvåan... ), man kan ju alltid hoppas annars har man "ju hela helgen på sig" ;-)

hasse diesel
2015-03-18, 15:00
Det ska snöa på fredag så det är lungnt :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Brain dead
2015-03-19, 22:59
För den nyfikne kan jag berätta att felet var att kabeln till kondensatorn glappade och kanske lite för litet gap på brytarspetsarna! Går som en kung igen, gick till och med över hundra utan puff & knuff thb;

hasse diesel
2015-03-19, 23:41
För den nyfikne kan jag berätta att felet var att kabeln till kondensatorn glappade och kanske lite för litet gap på brytarspetsarna! Går som en kung igen, gick till och med över hundra utan puff & knuff thb;


thb;

Gustav2K
2015-04-07, 23:33
Fortsätter gärna tråden. Jag har något liknande problem fast det ligger inte latent. Ibland smäller det och den dör lite på låga varv. Ska kolla om jag också har glapp vid kondensatorn (shovel med brytare). Tack för tippset!

Brain dead
2015-04-28, 23:27
Hur gick det Gustav? Min brytarspets skramlar loss var 20 mil typ :I: Nästa gång blir det locktite, jag lovar...