Visa fullständig version : Bakdämpare
Harley Custom
2015-03-12, 19:08
Hejsan, en liten fundering angående dämpare bak på min custom 2013.
Först måste jag veta om man alltid mäter längden mellan bultarna dvs cc mått,får då fram 12tum på mina.
Vad har ni för erfarenheter av tex Öhlins eller andra märken för den delen till min modell?
Är ute efter lite bättre väghållning i första hand och inte sänkning.
Hardrockhair
2015-03-12, 19:14
CC måttet är det man mäter ja.
Öhlins är creme de la creme inom stötdämparvärlden så det kan knappast gå fel! Men det kostar ju därefter också... Vad har du för budget, och vad har du gjort eller kommer att göra med framgaffeln?
Harley Custom
2015-03-12, 19:29
Måste säga att jag inte tänkt mycket alls på framgaffeln i detta skede, men kanske ska börja i den änden?
Jag läste extremt mycket positiva recensioner om Ricor Intiminator så till slut gjorde jag slag i saken och köpte en uppsättning själv. Dom gör underverk! Deras stötdämpare får också väldigt bra kritik, men sen kostar dom ungefär som Öhlinare också. http://store.ricorshocks.com/category_s/62.htm Hade jag varit dig hade jag börjat med Intiminator i framgaffeln och sedan funderat ut på ett ungefär hur mycket pengar du vill lägga på nya stötdämpare.
Harley Custom
2015-03-12, 20:00
Tack för tipsen, fjädrar fram går väl ganska smärtfritt att byta?
Det är väl det där med oljenivån som kan ställa till det eller?
Ja fjädrar är väldigt enkelt, bara att dra ur dom gamla och släppa ner nya! Ska du använda intiminators så måste du också dränera gafflarna och köra med 5w olja istället för att dom ska fungera som tänkt. Oljenivån hittar du i servicemanualen, inga konstigheter.
Harley Custom
2015-03-14, 08:52
Nu är fjädrar beställda till gaffeln, blev från " Progressiv suspension" från Harley butiken.
Har handlat en del av Paul där och allt funkat väldigt bra,väldigt hjälpsam och kunnig i mitt tycke.
Får bli en fredag kväll med någon öl i garaget ro;.
Personligen hade jag valt Intiminator före nya fjädrar!
Sedan vill jag tillägga att Progressive-fjädrar inte är anpassade för individuell vikt, dom har en heavy-duty och en vanlig. Om man inte har tur och råkar ha optimal vikt för fjädern dom tillhandahåller så får man inte heller en optimal fjädring. Kanske blir den för hård, kanske blir den för mjuk. Racetech har linjära fjädrar som anpassas för din specifika vikt, eller kika på Works Performance dual-rate fjädrar som går att tuna in. Känns dumt att lägga pengar på något som kanske endast blir en förändring men inte nödvändigtvis en förbättring.
Harley Custom
2015-03-14, 12:36
Tror nog att Paul inte tagit heavy-Duty fjädrar till mig faktiskt,Dessutom kan inget bli sämre än original svampgaffel hoppas jag.
Nej förhoppningsvis så kommer du uppleva en förbättring! Lite synd bara att då du kan få skräddarsydda fjädrar för samma pengar. Det finns ju liksom ingen universalfjäder som fungerar optimalt för alla vikter, lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!
Harley Custom
2015-03-14, 13:01
Ok Martin jag köper det helt klart, men som du skriver så får jag hoppas på det bästa, det är inga jättepengar och jobbet gör man ju själv.Skulle det bli dåligt så beställer jag något annat, då jag fördjupar mig lite mer.Tack för din information i detta ämne.
Ja du har ju fortfarande alltid möjligheten att stoppa i Intiminators under fjädern också, dom gör mer underverk än man kan tro! Men börja med fjädrarna du köpt, kör och känn efter, fundera på om pengarna är bättre spenderade där bak. Det finns en hel del stötdämpare på marknaden att välja mellan, och i alla prisklasser så fundera lite på vilka pengar du kan tänka dig att lägga. Progressive har siktat in sig och marknadsfört sig hårt på HD, och (tyvärr får man väl nästan säg) så är det första alternativet för många HD-åkare som ska uppgradera sina stötdämpare. Det finns många fler tillverkare, och dom flesta kommer att anpassa dämparen efter din vikt.
Jag är den förste att skriva under på det där med för hård gaffelfjädring. Har en WideGide -99 och bytte från originalfjädrar till Progressive Suspension Drop In sänk-kit.
Sänkte ca 30 mm. Dessa fjädrar är inte progressiva men väldigt hårda.
För hårda gaffelfjädrar är skit, och rentav farligt.
Senast idag körde jag rätt hårt genom en rondell, bra nerlägg åt vänster genom rondellen tills det var dags att slänga över och köra ur rondellen. Det gick undan rätt bra, värt att nämna.
Det som händer tycks vara att centrifugalkraften ger inte någon nämnvärd komprimering av gaffeln och när jag slänger över till höger nerlägg och bra med gas så kommer ju framhjulet att lätta lite
och det finns helt enkelt inte fjädringsväg nog för att hålla framhjulet i kontakt med vägen. Det finns kort och gott ingen gaffel att trycka ut, för den har aldrig tryckts ihop nåt nämnvärt.
Och då blir det ju det sedvanliga wobblet tills hojen satt sej en sekund senare.
Alltså; för hårda gaffelfjädrar= försämrade vägegenskaper.
Jag inser ju att man tillverkar en sänk-kit-fjäder hårdare än en originalfjäder av den enkla anledningen att man inte vill att den kortare slaglängden ska ge genomslag, men man hade ju inte behövt
ta i så in i h-e och välja så hårda fjädrar som Progressive Suspension gjort.
Harley Custom
2015-03-14, 19:26
Jag funderade lite på att sänka min oxå från början, men då jag oxå kör ganska aktivt så blev det inte så.Men skulle progressiva fjädrar bli mjukare vid ev sänkning?Jag tror och hoppas att min blir lite mer "stabil" med dem nya fjädrarna fram och progressiva bak som är 12".
Ju kortare fjädringsväg en dämpare har, desto hårdare kommer fjädern att behöva vara för att inte bottna vid var och varannan liten ojämnhet. En cykel som ska köras aktivt och utan att utsätta föraren för onödig fara och obekvämlighet behöver ha en del fjädringsväg, och med tanke på att vissa Sportster-modeller levereras från fabrik med mindre än 10cm fjädringsväg fram och mindre än 5cm bak så tycker jag man bör tänka sig för både en och två gånger innan man sänker dom ytterligare. Sen är det ju också så att HD är inga prestandahojar, och dess köpare överlag är kanske inte heller främst intresserade av prestanda, men likväl kan jag tycka det är dumt att ta en hoj med från början halvtaskiga vägegenskaper och sedan medvetet ge den ännu sämre.
Ju kortare fjädringsväg en dämpare har, desto hårdare kommer fjädern att behöva vara för att inte bottna vid var och varannan liten ojämnhet. En cykel som ska köras aktivt och utan att utsätta föraren för onödig fara och obekvämlighet behöver ha en del fjädringsväg, och med tanke på att vissa Sportster-modeller levereras från fabrik med mindre än 10cm fjädringsväg fram och mindre än 5cm bak så tycker jag man bör tänka sig för både en och två gånger innan man sänker dom ytterligare. Sen är det ju också så att HD är inga prestandahojar, och dess köpare överlag är kanske inte heller främst intresserade av prestanda, men likväl kan jag tycka det är dumt att ta en hoj med från början halvtaskiga vägegenskaper och sedan medvetet ge den ännu sämre.
Så sant. I mitt fall var orsaken till sänkningen helt enkelt att jag inte nådde ner med fötterna. Är bara 1.72 lång..
Hade nöjt mej med byte till bra dämpare i standardlängd bak, men nu fick det bli en tum sänk både fram och bak.
Att jag köpte gaffelkitet beror på slarv, jag tog för givet att fjädrarna var progressiva.
Progressive Suspension.. namnet funkade som en vink om vad det var i kartongen.
Jag funderade lite på att sänka min oxå från början, men då jag oxå kör ganska aktivt så blev det inte så.Men skulle progressiva fjädrar bli mjukare vid ev sänkning?Jag tror och hoppas att min blir lite mer "stabil" med dem nya fjädrarna fram och progressiva bak som är 12".
Nu kan jag inte karaktäristikan på marknadens fjäderutbud, men tanken med en progressiv fjäder är att den är mjuk i början och svarar hårt om den blir provocerad mot slutet av sin aktiva slaglängd och genomslag förhindras pga detta.
Alltså finns ett smidigt område mellan noll komprimering till exempelvis nånstans två tredjedelar av arbetsområdet beroende på fjäderns karaktär.
Ja just längden på föraren är ju en sådan sak som gör det hela klurigare. Det är ju flera aspekter som kommer in och det är inte alltid det jag kommer föreslå faktiskt fungerar bättre, men... Ibland kan det fungera att använda en längre dämpare på ett sänkningsblock istället för en kort dämpare. Om inte annat, så som till exempel att däcket tar i skärmen när dämparen bottnar, så kan det ge en lägre sittposition utan att behöva göra avkall på fjädringsväg. En annan sak som man kan göra är att istället för att sänka fjädring byta sadel till en tunnare variant, en tunnare sadel behöver per automatik inte innebära sämre komfort. Att gå till en klackbar och lägga på en tjockare sula på stövlarna har jag också hört talas om, om man nu känner sig trygg i platå!
Ja just längden på föraren är ju en sådan sak som gör det hela klurigare. Det är ju flera aspekter som kommer in och det är inte alltid det jag kommer föreslå faktiskt fungerar bättre, men... Ibland kan det fungera att använda en längre dämpare på ett sänkningsblock istället för en kort dämpare. Om inte annat, så som till exempel att däcket tar i skärmen när dämparen bottnar, så kan det ge en lägre sittposition utan att behöva göra avkall på fjädringsväg. En annan sak som man kan göra är att istället för att sänka fjädring byta sadel till en tunnare variant, en tunnare sadel behöver per automatik inte innebära sämre komfort. Att gå till en klackbar och lägga på en tjockare sula på stövlarna har jag också hört talas om, om man nu känner sig trygg i platå!
Bakdämparbytet funkar bra i mitt fall. Sitter nu ett par Progressive Suspension 444 12" på hojen.
En sänkning på ca 20 mm.
Har dem på "lättaste" läget och kommer möjligen behöva dra åt lite om jag skjutsar. Inte provat att skjutsa ännu.
Nä, det är bara gaffelfjädrarna jag är missnöjd med. Det har jag också meddelat Harleybutiken.
Idén med sadelbyte har jag själv haft. Platåskoidén har jag också hört innan. Hasse Diesel (tror jag det var) föreslog det i en annan tråd för ett tag sen.
Får se var det slutar. Har inte letat efter alternativa fjädrar ännu, men det kanske finns nåt bra.
Inbillar mej - dock utan att veta, att om jag nu sänkt bak så ska det för geometrins skull även sänkas fram.
Se det gärna som en fråga, är det så?
Bakdämparna är inte aktuellt att byta. De gör sitt jobb väldigt bra. Har kört dem ca 20 mil och är mycket nöjd med dem.
Redigering: Oj då, jag snodde visst tråden lite, hoppas det är ok :I:
Ursprungsgeometrin på din hoj har jag faktiskt inte koll på men gissningsvis är den inte helt olik sporrarna, och dom är ju inte supertrixiga i kurvor utan mer av ett landsvägslokomotiv. Risken med att sänka hojen bak, alternativt höja fram är att man får en hoj som blir ännu trögare i svängarna samtidigt som den blir ännu mer stabil på motorvägen, typ. Själv har jag frångått ursprungsgeometrin på min sporre i andra riktningen, höjt kraftigt bak och bara lite fram. Jag upplever ingen instabilitet eller vobbeltendenser, däremot en lite gladare hoj (och förare!) när man åker i lite kurvigare partier.
Jag vet väldigt lite om din cykel så jag kan inte ge några definitiva svar, men om framgaffeln bygger på samma principer som sporren så misstänker jag att Intiminators kan göra stor nytta även på din hoj.Om dom nu finns för din gaffel dvs. Googla lite och se vad du hittar, jag måste säg att jag blev nästan löjligt förvånad hur stor skillnad dom gjorde till det bättre. Efter att jag fick i mina viktanpassade linjära fjädrar så kan man nästan tro att det är en sporthoj!
Ursprungsgeometrin på din hoj har jag faktiskt inte koll på men gissningsvis är den inte helt olik sporrarna, och dom är ju inte supertrixiga i kurvor utan mer av ett landsvägslokomotiv. Risken med att sänka hojen bak, alternativt höja fram är att man får en hoj som blir ännu trögare i svängarna samtidigt som den blir ännu mer stabil på motorvägen, typ. Själv har jag frångått ursprungsgeometrin på min sporre i andra riktningen, höjt kraftigt bak och bara lite fram. Jag upplever ingen instabilitet eller vobbeltendenser, däremot en lite gladare hoj (och förare!) när man åker i lite kurvigare partier.
Jag vet väldigt lite om din cykel så jag kan inte ge några definitiva svar, men om framgaffeln bygger på samma principer som sporren så misstänker jag att Intiminators kan göra stor nytta även på din hoj.Om dom nu finns för din gaffel dvs. Googla lite och se vad du hittar, jag måste säg att jag blev nästan löjligt förvånad hur stor skillnad dom gjorde till det bättre. Efter att jag fick i mina viktanpassade linjära fjädrar så kan man nästan tro att det är en sporthoj!
Intiminators, vad gör dessa rent tekniskt? Det finns säkert info här och där i ämnet men jag tillåter mej att vara lite bekväm och fråga dej här.
För övrigt, med facit i hand ångrar jag att jag inte var noggrannare vid köpet på Harleybutiken för i så fall hade jag sett dessa progressiva fjädrar för ungefär samma pris:
http://www.harleybutiken.com/produkt/Burly-Drop-in-Kit-Softail
Hade valt dessa. Inte för att jag vet hur de är men jag hade gått igång på att de är progressiva.
Här får gärna nån läsare som har dessa komma med åsikter och erfarenheter av dessa fjädrar.
Gärna med info om huruvida de är hårdare eller mjukare än originalfjädrarna.
Bilder på PS och Burly från Harleybutiken:
16419
16420
Nu kan man kanske inte se hur hård en fjäder är genom att titta på bilder men Burly har nog allt en tunnare tråd.
Färre varv dock med allt vad det innebär...
Tänker såhär:
Många varv= mjukare än få varv
Grov tråd med många varv= kanske hårdare än tunn tråd med få varv.
Synd att inte Harleybutiken anger värden på fjäderns egenskaper.
Red: Ser nu att det inte alls är färre varv på Burlys fjäder.
Men strunt samma, den är glesare spunnen utom i änden (progressiva funktionen) och det är detta jag resonerar kring.
Harley Custom
2015-03-15, 08:52
Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).
Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).
Verkstadsmanualen ger dig snabbt svar på den frågan, jag har den för min hoj men den informationen gäller inte för din! Men, på en såpass ny hoj tror jag inte du behöver bekymra dig om att byta oljan. Stoppa ner näsan och lukta, vänder det sig inte i magen kan du nog tryggt köra vidare på den gamla oljan.
Intiminators, vad gör dessa rent tekniskt? Det finns säkert info här och där i ämnet men jag tillåter mej att vara lite bekväm och fråga dej här.
För övrigt, med facit i hand ångrar jag att jag inte var noggrannare vid köpet på Harleybutiken för i så fall hade jag sett dessa progressiva fjädrar för ungefär samma pris:
http://www.harleybutiken.com/produkt/Burly-Drop-in-Kit-Softail
Hade valt dessa. Inte för att jag vet hur de är men jag hade gått igång på att de är progressiva.
Här får gärna nån läsare som har dessa komma med åsikter och erfarenheter av dessa fjädrar.
Gärna med info om huruvida de är hårdare eller mjukare än originalfjädrarna.
Well, jag är inte rätt person att ge en teknisk förklaring till vad det är! Men kortfattat så är det en flödesventil som tar över kontrollen av oljeflödet i gaffeln. Eller, det är väl egentligen två flödesventiler och det är väl lite där "wowet" ligger, att fjädringen arbetet olika beroende av chassie- kontra hjulrörelser.
Primary Rebound Circuit
In the default mode, all of the shock fluid flows through the the external bypass tubes. We refer to this as the Primary Circuit or the Chassis Circuit. This circuit is tuned to provide stability while cornering, accelerating, braking and rebounding from chassis compression. The primary circuit is also tuned without any regard for comfort or compliance over rough terrain.
Secondary Rebound Circuit
When RICOR's Inertia Active Suspension senses wheel motion (as opposed to chassis motion), the primary circuit is bypassed and the secondary circuit, or the wheel circuit, is activated. The secondary circuit is tuned to keep the tires in contact with the ground and increase traction while traveling over rough terrain. Just the opposite of the primary circuit, the secondary circuit is tuned without regard for handling or vehicle stability. However, this is NOT uncontrolled wheel travel. The secondary circuit is fully adjustable and can be custom-tuned without affecting the handling performance of the primary circuit in any way.
Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).
En sajt jag dök på anger följande:
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?action=forceEnglish&page=TechTipsCapFork
Förklaringar finns längst ner på sidan
Harley Custom
2015-03-15, 15:35
Ok gamla fjädrar ute och har mätit oljenivån i gaffeln, när gaffeln var i bottenläge dvs ihoptryckt.Får då fram ganska exakt 5,75inch eller 146mm på bägge, ser fin ut luktar inget konstigt heller.Så då förutsätter vi att det är rätt nivå då den gått 600mil och aldrig läckt.Frågan kvarstår dock om man ska ta ut olja när man sätter i progressiva fjädrar som tar " mer plats" enligt en del som bytat.
Har du möjlighet att mäta oljenivån med respektive fjäder i så vet du säkert. Om det är som du säger att den progressiva fjädern tar mer plats så finns risken att luftfjädern blir för stor.
Harley Custom
2015-03-15, 18:28
Skulle kanske gått in på Progressiv Suspension hemsida lite innan kanske?
Står klart och tydligt att det ska vara 140mm (luft) till oljenivån när gaffeln är helt bottnad😙
Skulle kanske gått in på Progressiv Suspension hemsida lite innan kanske?
Står klart och tydligt att det ska vara 140mm (luft) till oljenivån när gaffeln är helt bottnad������
Jag hade gjort som Martin säger istället för att gå på PS siffror. Har de mage att säga att samma fjäder passar till både touring och tex WideGlide så har de nog mage att ange ett cirkavärde för oljenivån också. Det skiljer faktiskt 50 kg mellan dessa hojar.
Jag skulle INTE lita på deras värden.
Alltså; fyll enligt boken med originalfjädrarna i.
Mät nivån med fjädern i. Stoppa i dina nya fjädrar och fyll/ta ur oljenivån till samma nivå.
Denna insikt tar jag till mej och jag kommer att göra på detta sätt. I mitt fall hjälper det nog inte för fjädrarna är helt enkelt för hårda, men man vill ju testa orsak och verkan på saker och ting.
Redigering:
Förtydligande:
Mät nivån utan fjäder enligt gängse metod.
Stoppa sen i originalfjädern och mät vilken nivå du får.
Stoppa sen i din nya fjäder och se till att du får samma nivå som du hade med originalfjädern i.
Redigering igen:
Jag har inte nog på fötterna för mina påståenden, men vadå, skiter älgen i skogen??
Harley Custom
2015-03-15, 20:07
Detta är exakt som ett forum ska vara, man bollar idéer med varandra och erfarenheter.Ja en intressant idé med att kolla med nya vs gamla fjädern.Jag tror det blir lite svårt då gaffeln ska vara i botten vid mätning, och då kommer fjädern förmodligen vara högt upp i luften.
Du Caspher förresten, vad kör du med för olja? Visst, är fjädrarna verkligen för styva så hjälper ingenting, men det finns ju fortfarande lite utrymme för experiment dels genom att minska oljenivån något men också testa lägre viskositet på oljan.
Du Caspher förresten, vad kör du med för olja? Visst, är fjädrarna verkligen för styva så hjälper ingenting, men det finns ju fortfarande lite utrymme för experiment dels genom att minska oljenivån något men också testa lägre viskositet på oljan.
Bra och befogad fråga.
Men då jag hade mina aningar om hur det skulle bli, valde jag att hälla i SAE 10. Så det går ju bara att komma ett litet snäpp mot flödigare olja..
Detta är exakt som ett forum ska vara, man bollar idéer med varandra och erfarenheter.Ja en intressant idé med att kolla med nya vs gamla fjädern.Jag tror det blir lite svårt då gaffeln ska vara i botten vid mätning, och då kommer fjädern förmodligen vara högt upp i luften.
Ja det kan vara knivigt. Men en grov ståltråd och en tuschpenna kan nog ge dej det du behöver.
Bra och befogad fråga.
Men då jag hade mina aningar om hur det skulle bli, valde jag att hälla i SAE 10. Så det går ju bara att komma ett litet snäpp mot flödigare olja..
Ja, så länge du säker på att du har rätt oljemängd så verkar din slutsats vara korrekt. Som jag skrev tidigare i tråden, det finns inte en fjäder som är optimal för alla vikter lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!
Ja, så länge du säker på att du har rätt oljemängd så verkar din slutsats vara korrekt. Som jag skrev tidigare i tråden, det finns inte en fjäder som är optimal för alla vikter lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!
Ja, fast jag är ju nu inte så säker på oljemängden längre ;-)
Det som står på tur är att göra så som vi nyss bestämt är värt att prova.
Trots det tror jag att det i mitt fall är kört. Mjukare fjädrar är nog ett måste. Eller nåt annat.
Har inte ägnat hojen så mycket omtanke denna helg. Om den är dum och beter sej så ska den få sej ;-)
Så jag har huggit ved istället!!
Vill bara tipsa om en tråd på xlforum, en kille som kartlägger fjädringssystemet på en sportster väldigt grundligt: http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1863121 Jag följer tråden med stort intresse, finns mycket matnyttigt i den. Bland annat kan man lära sig att XL1200T har en fjädringsväg på 3,63" fram och 1,25" bak från fabrik! wa;
Harley Custom
2015-03-23, 19:26
Måste ju avsluta min tråd ju, nu är allt monterat och klart.
Inga konstigheter om man har rätt verktyg,lyft,oljevivåpump etc,
det blev progressiva fjädrar fram utan sänkning och 12"bak.
Efter en mindre runda så kan jag direkt säga att hela hojen är mer stabil
och vad gäller kurvor så blev det kanske inte fullt nedlägg pga kalla däck.
Känns verkligen bra och ska bli roligt till våren/sommaren att prova riktigt.
Kom just ihåg denna tråd och vill bara nämna sammanfattat hur det gått med mina experiment.
Wide Glide -99.
Köpte ett PS drop in sänk-kit som angavs som progressivt. Det var det inte. Bara hårt.
Harleybutiken skickade ett nytt kit, progressivt men inte drop in.
Tog de progressiva huvudfjädrarna från senare kitet och kompensationsfjädrarna från det första.
Detta blev i princip samma som det drop in kit som Burly haft men som utgått.
Alltså drop in, progressivt.
Fick prova ut längden på distanserna i flera omgångar för att få den sänkning och fjäderfunktion jag ville ha, samt byte från SAE 10 till SAE 20.
Vid det här laget har jag skaplig koll på hur man river ur gaffelben och sätter tillbaka..;-)
Fem gånger tror jag det blev innan jag blev nöjd.
Och gissa om jag blev nöjd!!!
Mjuk och följsam fjäder i de små rörelserna vid normala ojämnheter, ganska likt originalbeteendet. Lite långsammare rörelse kanske. Dock en massa mer motstånd i fjädrarna vid kraftig inbromsning eller stora gupp eller gropig väg tack vare de progressiva fjädrarna. Kört bra fort över farthinder vid övergångsställe och gaffeln bara gör det den ska. (nej, det fanns inga gående i närheten)
Alltså, fjädrarna ger komfort vid vanlig körning men "arbetar hårdare" när det blir buckligt på vägen.
Fjädrarna gör alltså sitt jobb när de är hoptryckta en bit och inte som en för hård fjäder gör, dvs slår tillbaka från toppläge.
Det var en del jobb att nå dit men i efterhand var det värt varenda minut.
Harley Custom;
Skriv gärna en rad om dina erfarenheter med de progressiva fjädrarna ;-)
Alltid roligt att ta del av erfarenheter.
Harley Custom
2015-04-11, 08:50
Vad bra att du fick rätt på dina dämpare till slut, då jag inte var ute efter att sänka så blev det såklart lite " hårdare"men inte så det stör direkt.Har inte riktigt piskat den i rundeller än pga av temperaturen ute och kalla däck.Men visst är hela hojen mer stabil,och slår inte igenom om man har lite bråttom över farthinder tex.Såg att Burley har ställbara "toppbultar" som man då kan ställa preloaden lite till om man vill.Det kommer jag fixa när dem är åter i lager.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.