handdator

Visa fullständig version : Bobberbygge



abelseth
2011-07-14, 13:36
Tjena grabbar!

Jag är ny här på forumet, och beslutade mig för att bli medlem för att jag känner att jag behöver lite råd och
tips för ett bygge jag hade tänkt att dra igång med.

Jag har i dagsläget en Yamaha V-Max, trimmad och går som ett skott, men jag har ledsnat lite på den nu och tänker dra igång med ett bobberbygge. Jag är van vid att bygga. Men jag är lite främmande när det kommer till HD.

När jag funderat lite kring olika varianter, så är frågan ifall jag ska köpa mig en motor och ordna ram och resten efter det. Eller ifall jag ska köpa mig en sportster och plocka hem prylar från USA och slutföra det.

Nackdelen är om man ska ordna en motor i Sverige så springer det snabbt iväg i pengar. Ska du ha en motor så kan man ju räkna runt en 30 000 (Fanns någon billigare Buell motor)+ rullande chassi eller ram där till för minst 20 000. Då är man uppe i 50 000 + allt annat som ska till. Så som, springergaffel, skärmar, el och massa annat. Då ligger man ju uppe på en 70-80 tusen minst innan man har något att bygga efter?

Eller om man raggar upp en billig XL sportster på blocket, kanske en 35 000 för något lagom risigt man kan göra vid. Har bläster, och en nära bekant är lackerare och är också duktig på att svetsa och bygga hojar. Hållt på innan med dragracing, så mycket av jobbet har man gratis. Så då kan man med ganska enkla medel få ihop en cool sportster. Hittade lite olika kitt på nätet man kan köpa. Som ink*****ar stelbent baksving/del, däck/fälgar, springergaffel och en massa annat för att få ihop en gjuten hoj. I princip allt som krävs.

Men frågan är ifall den sportstern står sig i värdet? Om man lägger 25 000 på grejer, sen 35 000 på en hoj. Då är du uppe i 60 000, frågan är ifall någon skulle vilja lägga 60 000 kr på ett riktigt nice bygge när den är färdig, om man nu skulle få för sig att sälja den.

Så vad säger ni? Vad ska man börja, vad ska man satsa på? Försöker lägga upp en budget nu, realistiskt sätt så bör jag iallafall räkna med att spendera 100 papp om jag inte vill göra ett sportsterbygge. Men jag är faktiskt ganska sugen på en sportster, hehe. Så man är ganska kluven. Vill ju inte lägga 70 000 på en halvrisig shovelhoj och sätta vinkelslipen i den :(


Så bara att komma med massa förslag och idéer. Inget är dumt, utan bara bra så man får lite perspektiv. Bara så att man inte snöar in sig på något som i slutändan visar sig vara ganska korkat. Sen är ju allt vad harley heter aningen dyrare än vad de japanska grejerna är.
Men vill man köra med gåshud och ståfräs så får man ju betala där efter ro;

ElMilagro.
2011-07-14, 15:54
"Men vill man köra med gåshud och ståfräs så får man ju betala för det."

Det borde ju vara våra slogan här på Harley forumet!! ro;

admin
2011-07-14, 17:46
"Men vill man köra med gåshud och ståfräs så får man ju betala för det." Det borde ju vara våra slogan här på Harley forumet!! ro;

Klockren :)... den får vi suga på!

admin
2011-07-14, 17:54
Först: Välkommen hit!

Andra: Du är i säkra händer här inne, massor av duktigt folk!

Gällande bygget. Du har lite i denna tråden: http://harleyforum.se/showthread.php?1093-Nyregistrering&highlight=bygga+sportster
(http://harleyforum.se/showthread.php?1093-Nyregistrering&highlight=bygga+sportster)
Jag tycker: Köp en Sportster upp till 03 (helst 1200 och gärna 96-03) för en bra peng.

A) Kapa originalramen och köp en stelbensgump från ex. http://www.bitterendchoppers.com/WeldOnSportyHardtail.html
(http://www.bitterendchoppers.com/WeldOnSportyHardtail.html)
eller

B) Byt ut hela ramen mot en helt ny i din smak. (ligger på runt en 10.000), se bara till att ramen är godkänd av SFRO

http://www.hdforums.com/forum/attachments/custom-models/55455d1246934169-basketcase-hardtail-springer-sportster-downsized_0530091911-1-.jpg

Visst kan du bygga en BigTwin runt 100.000,- men räkna med många timmar och del-jagande.

abelseth
2011-07-14, 18:04
Haha borde copyrightat den meningen ;)

abelseth
2011-07-14, 18:07
Ja men det är ju så det ska se ut ;) hehe. Varit i kontakt med dem på bitterend. Och de var riktigt hjälpsamma och hade an massa bra lösningar till mig. I med att jag har en nära bekant som precis startat lackeringsfirma för hojar så tror jag att man kan få en riktigt snygg, klassisk stil på den när man väl får ihopa allt som man vill hadet. :D

Varför ska man satsa på de årsmodellerna? Stor skillnad mot äldre hojar?

admin
2011-07-14, 18:11
Här kan du se lite vad som skiljer från 1993: Men ja, bättre för varje gång :) 00-03 SÄGS vara de bästa. Just 00 kom en del heta uppdateringar.

1993:

belt drive now on all Sportster models
Production Information: XLH 883 $4,775, XLH 883 ‘Hugger’ $5,420, XLH 883 ‘Sportster Deluxe’ $5,820, XLH 1,200 $6,800
1994:

Oil tank revised (visually identified by relocated oil drain line which now runs to the frame instead of nipple on underside of battery tray)
Derby cover revised from small cover over center of clutch to large 4-bolt cover (with this came a new quick-release clutch cable)
Revised rear struts with chromed steel covers.
New electrical system (wiring harness/weatherproof electrical connectors, new electrical component tray under the seat)
883s got an aluminum lower triple clamp which was previously stock on only the 1200’s
1995:

New Larger standard gas tank (3.25 gal) on 1200 models
Vacuum operated petcock added to Sportster line
Ignition switch moved to steering column (because of petcock)
Switched to electric speedo
Production Information: XLH 883 $4,995, XLH 883 ‘Hugger’ $5,700, XLH 883 ‘Sportster Deluxe’ $6,120, XLH 1,200 $7,200
1996:

Switchgear revised, more rounded style
First year for 1200 Custom and Sport models
Production Information: XLH 883 $5,095, XLH 883 ‘Hugger’ $5,760, XLH 1,200 $7,360, XLH 1,200 ’1200C Custom’ $7,910, XLH 1,200, ’1200S Sport’ $8,360
1997:

New Larger standard gas tank (3.25 gal) on 883 models
1998:

Revised ignition system (single fire)
1200S gets dual-plug heads (along with hotter cams)
1999:

First year of the 883C
2000:

First year for sealed wheel bearings
First year for 4-piston calipers
Pressed together flywheel assembly (supposed to be stronger and hold it’s trueness better)
2002:

First year for the 883R
Introduction of the bullet-style turn signals across the line
2003:

Final year for solid mount models
New style mirrors.
Special Harley-Davidson 100th Anniversary paint/badges


Hela listan här:

http://harleyforum.se/showthread.php?1214-Information-och-ändringar-Sportster-XL-1957-2005&p=7668#post7668

abelseth
2011-07-14, 18:45
Men oj. Ja där är ju en del och tänka på så man får rätt modell från början. Tack ska du ha! =)

admin
2011-07-14, 19:11
Jo, fast som med alla grejer. Pris kontra historik och skick! :)

Bikebandit
2011-07-15, 01:23
Jag gillar den här stilen tou;

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Old%20Bobbers/FenlandC.jpg

abelseth
2011-07-15, 23:09
Ah det är lite så jag tänkt mig att bygga efter. Varit inne på bitterend, och är ganska säker på att jag ska beställa ett av deras kitt. http://bitterendchoppers.com/ComingSoon.html Funderar på att köpa kitt nummer 4:a, lika bra och ta det så man får med däcken. Tror inte man sparar in något på att köpa det i Sverige. Enligt dem skulle det kosta 900$ i frakt för paket 4:a och 700$ för de andra.

Känns ändå som ganska väl investerade pengar. Sen är där ju en del av de grejerna i kittet som jag ska välja bort, som man antingen har själv eller som är obrukbara för mig. Det jag satt och funderade dock när ni skrev att jag skulle satsa på en av de nyare modellerna till mitt bygge är försäkringen. Jag är ju 25 år, har ju idag en v-max med runt 180 hk på veven, men den är klassiker försäkrad. Vilket gör att den kostar mig 1870 kr/år, skulle jag haft en 96:a exempelvis så skulle den kosta mig 17.800 drygt att halvförsäkra. Så vad kan jag förvänta mig att pynta för en nyare 1200 sportster? Någon som har ett regnummer jag kan låna och kolla runt på diverse f-bolagshemsidor, så får ni gärna PM:a mig det =)

Sen å andra sidan så kan man få tag i riktigt billiga sportsters som är lite äldre, dock är där ju en del saker som är sämre som man får leva med. Men en klassikerförsäkrad hoj bölar man ju inte över =). Hittade exempelvis en 79:a på blocket för 25.000 kr. Hade ju varit klockrent att egentligen ha en sån. De är skitfula och man ligger inte sömnlös över att sätta vinkelslipen i den, haha. term;

Finns ju en hel drös med 833cc på blocket till billiga pengar. Vad kostar det, och vad behövs för att konventera dem till 1200? Sett ett par på blocket som blivit konverterade. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/REVTECH-883-1200-CONVERSION-HARLEY-SPORTSTER-86-03-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem20b96e2b2dQQitemZ14054 9958445QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories där fanns på ebay, 500$ för ett konverteringskitt. Cylindrar, kolvar och hela köret. Yeeeey

Ha det gott alla, och tack för bra feedback och svar på alla mina frågor ro;

Bikebandit
2011-07-16, 02:10
Det kit från dem och stilen ser riktigt bra ut ro;


http://www.youtube.com/watch?v=dkxk-8H28Xc

abelseth
2011-07-16, 10:12
Instämmer, kan man få tag i en sportster sen för runt en 30 000 så är det gött som fan. Då har du i princip en riktigt nice bobber för under 65 000 :D Sen fanns där konverterings kitt för 833 till 1200 cc på ebay för under 500$, så man ska ju inte hänga läpp om man inte får fatt i en 1200 cc :)

IDI
2011-07-16, 15:27
1644
Köpte denna sporre 2002 för 40 000:-, 1900 mil och 1200 konverterad

1645
Rev ner den och "hittade" den här under skalet...

Nu för tiden får man aldrig tillbaka pengarna man bygger för, en liten del kanske.
För så där 15-25 år se'n var det ett annat sug efter Harleys och då fick man ofta tillbaka allt plus lite till.
Då steg ju även originalhojarna till ett betydligt högre pris än vad man betalat för dom nya.

admin
2011-07-16, 16:08
Nu för tiden får man aldrig tillbaka pengarna man bygger för, en liten del kanske.

Håller med. Man får väldigt sällan tillbaka pengarna (om nånsin). Att bygga om för att tjäna en slant är mer eller mindre historia.
Sen har och ÄR fortfarande andrahandspriser på H-D helt sinnes i vissa fall... Vissa begär mer för en sleden 98 än vad den flong ny kostar.

abelseth
2011-07-16, 23:47
Jaja, att få tillbaka det man lagt är ganska ofta något som inte lär hända. Om man då inte gräver upp någon klassiker och gör vid;) Haft några exempel med Z1 900 men som sagt, det är klassiker. Får se vad man får för V-Maxen när den kommer upp på blocket, hehe.

Menade mer om man köper en Sportster för 40 papp, lägger 30 på den. Kan man sedan få loss 50-60 för ett bra bygge? Alltså är folk villiga att ge lite mer för en riktigt fint bygge? Mer att man hört att folk inte är så villiga att lägga slantar när det kommer till sportster hojar. Haha min plastfarsa sa till mig häromdagen "Varför tror du att de kallas inoficiellt för Massagestaven?" Hmm.. Vibrationer? öhh.. hehe, nä skämt osido oavsett så är det mer ekonomiskt försvarbart för mig med min budget att ge mig på en sportster. Hållt på mer med Japanhojar innan, och känns mer som ett naturligt steg att ge sig på en sportster bobber, än ett panhead bygge =)

Nä, nu blir det till att peta hem från Norge snart, chasha ut lönen och börja leta hoj, hehe. Tack för bilderna IDI, ser ut som ett riktigt nice bygge! :D

Jompa
2011-07-24, 22:47
Hur går det?
nyfiken...