Visa fullständig version : Neutral -läge
heritage131
2015-02-16, 17:44
Har nyss köpt en Hd Heritage Softail 1996. Har jädrigt svårt för att säga nästan helt omöjligt att få in Friläge med motorn igång. Stänger man av den är det inga problem att få in Friläget. Nått som jag får leva med eller finns nått att göra för att lättare fin in Friläge med motorn igång ?
Justera kopplingen, och se om det hjälper.
abelseth
2015-02-16, 23:18
Låter jätte konstigt, kopplingen kanske slirar? Som ovan skrev, justera, pilla och testa :)
Lars Nilsson
2015-02-16, 23:49
Justera transkedjan.
Roadking99
2015-02-17, 08:44
Justera transkedjan.
Du kan også komme Redline Shockproof Heawyweight oil på vexel lådan.
Det er en fantastisk olie.
Den er omskrevet her i Forumet,under andre rubrikker.
Kører selv med den,og det er lettere at finde neutral vexel.
Om kopplingen inte frikopplar helt eller om man har fel olja blir ingreppet lite trögt att man tar i lite hårdare med växelspaken att den hoppar över friläget. kolla som sagt att det är rätt olja och justera så skall det gå bättre.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/undercut_zpskckshkpq.gif (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/undercut_zpskckshkpq.gif.html)
abelseth
2015-02-17, 09:25
Du kan også komme Redline Shockproof Heawyweight oil på vexel lådan.
Det er en fantastisk olie.
Den er omskrevet her i Forumet,under andre rubrikker.
Kører selv med den,og det er lettere at finde neutral vexel.
Säljer du på provision?
Tänk bara på att Sportster har gemensam olja i växellådan och koppling, är osäker på om Redline vxl olja är lämlig till dom.
abelseth
2015-02-17, 11:00
Tänk bara på att Sportster har gemensam olja i växellådan och koppling, är osäker på om Redline vxl olja är lämlig till dom.
Som jag sa, han säljer på provision. po;
Samt har man såna problem att man inte kan få i friläge när hojen är på tomgång, så är jag mer övertygad att kopplingen måste ställas in än att det är oljan som spökar? Problem jag har haft innan på japanhojar är att lamellerna klibbar om man kör med fel olja, vilket resulterar i att kopplingen slirar. Men att man absolut inte skulle få i den i friläge? Oljan kan påverka, men fel ände att börja i enligt mig :)
Som jag sa, han säljer på provision. po;
Samt har man såna problem att man inte kan få i friläge när hojen är på tomgång, så är jag mer övertygad att kopplingen måste ställas in än att det är oljan som spökar? Problem jag har haft innan på japanhojar är att lamellerna klibbar om man kör med fel olja, vilket resulterar i att kopplingen slirar. Men att man absolut inte skulle få i den i friläge? Oljan kan påverka, men fel ände att börja i enligt mig :)
Klibbar oljan frikopplar den inte och det blir svårt att få ur växeln, mycket vanligt problem likväl att den är fel justerad givetvis. Oljan är viktigare än vad man tror ;)
abelseth
2015-02-17, 12:33
Klibbar oljan frikopplar den inte och det blir svårt att få ur växeln, mycket vanligt problem likväl att den är fel justerad givetvis. Oljan är viktigare än vad man tror ;)
Haha summerar Heritage: Oljan är viktig, inställningen likaså.. Men köp inte danskens ;)
Roadking99
2015-02-17, 13:24
Haha summerar Heritage: Oljan är viktig, inställningen likaså.. Men köp inte danskens ;)
Hej igen
Desværre ikke provisions lønnad fra Redline,tyvarr😉
Den er nemlig ret så dyr,så sikkert fin avans.
Nok heller ikke der man skal starte,hvis det er svært at hitta Neutral.
Men med korrekt justeret kobling,og Transmissions kæde,så kan denne olie være med til at gøre det sidste.
Erik Lundberg
2016-06-16, 03:57
Jag har gjort precis som "Roadking99" rekommenderar och bytt till Red Lines oljor både i växellåda och koppling. Detta efter att ha rekat både på detta forum och amerikanska (folk verkar i regel mycket nöjda). Nu fungerade min låda bra även innan men jag tycker ändå man märker viss skillnad i att neutralen går lättare att få i. Det låter även mindre när man växlar.
Ganska intressant läsning även om det är på Red Lines egen sida och därmed sannolikt positivt vinklad till deras egna produkter:
http://www.redlineoil.com/news_article.aspx?id=49
KingCobra_HD
2016-06-16, 09:20
Sen är det ju väldigt mycket enklare att få i friläget när hojen rullar än när den står stilla.
När jag tog körkort fick man en smäll på hjälmen av instruktören varje gång man stog vid ett rödljus med växel i och det sitter kvar, jag petar alltid i friläget innan jag stannar :)
Fredrikrosen
2016-06-16, 20:14
Det finns ingen mirakelolja som löser tröga transmissioner etc, det är nog mer en psykologisk effekt. Är en mc svår att få i friläge är det i 9 av 10 fall som kopplingen ligger och drar och justering behövs.
Erik Lundberg
2016-06-16, 20:55
Det finns ingen mirakelolja som löser tröga transmissioner etc, det är nog mer en psykologisk effekt. Är en mc svår att få i friläge är det i 9 av 10 fall som kopplingen ligger och drar och justering behövs.
Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
Fredrikrosen
2016-06-17, 09:38
Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
Nu förutsatte jag självklart att folk slår i den olja som är specificerad. Frånsett det så tror jag din Amazon blev lättväxlad pga att den föregående oljan inte var rätt sort snarare än att den nya olja skulle kunna göra sådan enorm skillnad. Det är extremt mycket myter kring olja och återförsäljarna bidrar med det mesta. Jag har gått båda stegen i smörjteknik hos Fuchs och det var minst sagt lärorikt, framförallt i den aspekten hur folk blir totalt blåsta när de köper olja hos många ÅF. Går man in på Mekonomen och ber om olja till en, ja låt säga Amazon :) så rekommenderar den finniga killen bakom disken som oftast gått typ samhällslinjen i gymnasiet och inte har någon som helst utbildning inom ämnet en helsyntet 0W30 olja pga att de dels inte vet och dels att oljan de rekommenderar är svindyr.
KingCobra_HD
2016-06-17, 11:48
Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
Nu har ju inte Amazonen våtkoppling så det kan inte vara förklaringen :)
Fredrikrosen
2016-06-17, 12:46
Nu har ju inte Amazonen våtkoppling så det kan inte vara förklaringen :)
Jag relaterade till friktionen i själva växellådan och dess mekanism. Men du har klart rätt där :)
Erik Lundberg
2016-06-17, 20:31
Nu förutsatte jag självklart att folk slår i den olja som är specificerad. Frånsett det så tror jag din Amazon blev lättväxlad pga att den föregående oljan inte var rätt sort snarare än att den nya olja skulle kunna göra sådan enorm skillnad. Det är extremt mycket myter kring olja och återförsäljarna bidrar med det mesta. Jag har gått båda stegen i smörjteknik hos Fuchs och det var minst sagt lärorikt, framförallt i den aspekten hur folk blir totalt blåsta när de köper olja hos många ÅF. Går man in på Mekonomen och ber om olja till en, ja låt säga Amazon :) så rekommenderar den finniga killen bakom disken som oftast gått typ samhällslinjen i gymnasiet och inte har någon som helst utbildning inom ämnet en helsyntet 0W30 olja pga att de dels inte vet och dels att oljan de rekommenderar är svindyr.
Den föregående oljan uppfyller GL-4 klassningen precis som den nuvarande så den var rätt. Lådan fungerade bra med den oljan och fick fullgott skydd, men den blev mer lättväxlad med Red Lines MTL. Detta är inget hokus pokus utan beror på att tillsatserna i oljan är annorlunda. En bra basolja är långt ifrån det enda som påverkar en oljas egenskaper. Med rätt klassning lär det aldrig bli några problem även om man köper den billigaste oljan man hittar, men det betyder inte att en dyrare olja inte kan ge marginellt bättre slitageskydd, mindre missljud, lättare växlingar osv. Behöver dock inte vara så. Det kan lika gärna vara så att den billigare oljan är bättre eller lika bra. Man får helt enkelt testa sig fram vilket jag har gjort.
Fredrikrosen
2016-06-18, 15:41
Den föregående oljan uppfyller GL-4 klassningen precis som den nuvarande så den var rätt. Lådan fungerade bra med den oljan och fick fullgott skydd, men den blev mer lättväxlad med Red Lines MTL. Detta är inget hokus pokus utan beror på att tillsatserna i oljan är annorlunda. En bra basolja är långt ifrån det enda som påverkar en oljas egenskaper. Med rätt klassning lär det aldrig bli några problem även om man köper den billigaste oljan man hittar, men det betyder inte att en dyrare olja inte kan ge marginellt bättre slitageskydd, mindre missljud, lättare växlingar osv. Behöver dock inte vara så. Det kan lika gärna vara så att den billigare oljan är bättre eller lika bra. Man får helt enkelt testa sig fram vilket jag har gjort.
Ja oljor är en djungel och som du säger får man testa sig fram. Tänkte själv prova Belray i transmissionen nästa gång istället för HD's egna olja. Den funkar helt ok nu, men priset är det samma så tänkte att testa är aldrig fel. :)
När jag hade bekymmer med friläget var det en kombination av orsaker.
Kopplingen justerades. Gjorde justeringen ganska snäv, alltså rätt så litet spel.
Köpte en kvalitetsvajer. Viktigt att höljet inte flexar, dvs trycks ihop. (HD original är en kvalitetsvajer)
Justerade kopplingshandtaget ganska snävt, dvs rätt så litet spel.
Bytte till Redline heavy shock pro.
Nu funkar allt som det ska.
Oljan byttes först. Det gav mej den erfarenheten att det redan där funkade bättre med friläget.
Dessutom blir växlingarna tystare och smidigare. Den får kosta vad den vill, då jag tycker att den är värd det när skillnaden är så uppenbar.
Erik Lundberg
2016-06-19, 18:31
Bytte till Redline heavy shock pro. Nu funkar allt som det ska. Oljan byttes först. Det gav mej den erfarenheten att det redan där funkade bättre med friläget. Dessutom blir växlingarna tystare och smidigare. Den får kosta vad den vill, då jag tycker att den är värd det när skillnaden är så uppenbar.
Ja du är som sagt inte ensam om att märka skillnad även om vissa hävdar att det är psykologisk effekt. Den här oljan använder jag, det är exakt samma som Heavy ShockProof.
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/mc/v-twin-transmission-oil
En flaska, vilket är det som krävs kostar 350:- inkl frakt om man beställer den på bajadera.se. Blir något billigare om man köper den i butik, exempelvis mekonomen. Tycker inte det är en så farligt dyr investering med tanke på att växellådsoljan bara behöver bytas var 3200 mil enligt instruktionsboken.
Så ska det låta.
Hade det varit humbug så vore det pengarna i sjön, men nu är det inte det.
Fredrikrosen
2016-06-19, 21:29
Ja du är som sagt inte ensam om att märka skillnad även om vissa hävdar att det är psykologisk effekt. Den här oljan använder jag, det är exakt samma som Heavy ShockProof.
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/mc/v-twin-transmission-oil
En flaska, vilket är det som krävs kostar 350:- inkl frakt om man beställer den på bajadera.se. Blir något billigare om man köper den i butik, exempelvis mekonomen. Tycker inte det är en så farligt dyr investering med tanke på att växellådsoljan bara behöver bytas var 3200 mil enligt instruktionsboken.
Vissa är då jag, så om jag slår i Redline så kommer jag alltså att få en oerhört mjukare låda? Tror inte det, en väl fungerande koppling är klart ett viktigt steg i att få smidiga växlingar. Var hittar jag spec på Redlineoljan?
För övrigt intressant läsning om Redlines mirakelolja.....
http://www.v-twinforum.com/forums/twin-cam-88-engine-technical-discussion/46980-bel-ray-vs-redline.html
Erik Lundberg
2016-06-19, 22:44
Vissa är då jag, så om jag slår i Redline så kommer jag alltså att få en oerhört mjukare låda? Tror inte det, en väl fungerande koppling är klart ett viktigt steg i att få smidiga växlingar. Var hittar jag spec på Redlineoljan?
För övrigt intressant läsning om Redlines mirakelolja.....
http://www.v-twinforum.com/forums/twin-cam-88-engine-technical-discussion/46980-bel-ray-vs-redline.html
Det finns väldigt många trådar om Red Lines oljor på amerikanska forum då de är ganska så populära där bland H-D åkare. Inte alla som märker någon skillnad men om man nu upplever problem kan det vara värt att testa sig fram. Därmed inte sagt att det är just Red Lines oljor som är det bästa. Men det är anmärkningsvärt många som har positiva erfarenheter och då speciellt vad gäller deras Heavy ShockProof i växellådan.
http://www.hdforums.com.au/Default.aspx?tabid=71&view=topic&postid=479602
Här finns lite info.
http://www.redlineoil.com/content/files/tech/829145_HEAVY%20SHOCKPROOF%20GEAR%20OIL.pdf
Fredrik:
Hit eller dit. Åsikter och fakta. Specar och fabrikat.
Vi befinner oss i en tråd som skulle kunna vara i en hel evighet.
Inte första gången det där med oljor ältas fram och tillbaks.
Och visst är det så att oljor som motsvarar en spec är en tillräcklig olja.
Vill man, så hittar man bra köp lite här och där.
Men. Ett stort men; Om man nu tycker att det strular med koppling och låda, varför inte prova?
I mitt fall gjorde Redline stor skillnad. Aldrig i livet att jag häller i nåt annat i lådan.
Fredrikrosen
2016-06-20, 07:17
Fredrik:
Hit eller dit. Åsikter och fakta. Specar och fabrikat.
Vi befinner oss i en tråd som skulle kunna vara i en hel evighet.
Inte första gången det där med oljor ältas fram och tillbaks.
Och visst är det så att oljor som motsvarar en spec är en tillräcklig olja.
Vill man, så hittar man bra köp lite här och där.
Men. Ett stort men; Om man nu tycker att det strular med koppling och låda, varför inte prova?
I mitt fall gjorde Redline stor skillnad. Aldrig i livet att jag häller i nåt annat i lådan.
Caspher, du har rätt i tråden kan vara länge. Men eftersom jag själv varit inom fordonsbranschen i 25 år med egen motorrenoveringsverkstad etc. så säger min erfarenhet att enbart en olja inte löser alla problem. Visst kan den ge mjukare växlingar kanske ett tag innan additiven slitits upp. Men grundproblemet kvarstår att något går trögt och kanske bör åtgärdas, som jag sa innan så är det under förutsättning att man använt enligt spec för kunna få jämförelsen. Oavsett, glad om det funkar för er och ämnar inte älta mer. :)
ps: Att en gammal Volvo låda växlar mjukare på en modern syntet kontra mineraloljespecifikationen från 50-talet säger sig själv. Nu gäller relationen på hyfsat moderna Harleys kontra HD`s egen olja eller motsvarande oljerekommendation.
Caspher, du har rätt i tråden kan vara länge. Men eftersom jag själv varit inom fordonsbranschen i 25 år med egen motorrenoveringsverkstad etc. så säger min erfarenhet att enbart en olja inte löser alla problem. Visst kan den ge mjukare växlingar kanske ett tag innan additiven slitits upp. Men grundproblemet kvarstår att något går trögt och kanske bör åtgärdas, som jag sa innan så är det under förutsättning att man använt enligt spec för kunna få jämförelsen. Oavsett, glad om det funkar för er och ämnar inte älta mer. :)
ps: Att en gammal Volvo låda växlar mjukare på en modern syntet kontra mineraloljespecifikationen från 50-talet säger sig själv. Nu gäller relationen på hyfsat moderna Harleys kontra HD`s egen olja eller motsvarande oljerekommendation.
Ja, nu menade jag inte att klandra dej för att älta något, det är ju fullt tillåtet att diskutera i ett forum ;-)
Ville bara belysa att jag noterat det där med oljetrådar, de kan gå varma om man säger så.
Dessutom håller nog alla med om att ingen olja fixar bakomliggande orsaker till ett fel nånstans i maskineriet.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.