handdator

Visa fullständig version : Vilken lämpas bäst för buskörning och vart hittar jag den?



Snoken
2015-02-13, 22:17
Halloj!
Jag är en gammal crossförare som har bestämt mig för att ge mig ut på vägarna. Harley är det enda alternativet men vill kunna dra upp den på bakan, köra på kas o.s.v.
vilken modell ska man satsa på Sportster/Dyna och hur mycket modifieringar behövs det mer än risers? och vart kan man handla hoj där dom moddar efter ens önskemål?
har en hel hög med frågor men tar det efter hand som jag får svar från er rutinerade rävar.

_wcc_
2015-02-13, 22:32
Dyna!

Bättre fjädring mer motor!

Snoken
2015-02-13, 23:23
Dyna vilken/vilka av alla dessa dyna modeller då?
har inte fått rätt på alla bokstavs beteckningar
FXS
FXR D
lowrider
osv

Caspher
2015-02-13, 23:48
Bakhjulsåka ja. Som Harry Haffa sa till mej när jag torskade på ett hjul på en gångbana 1985 på en Yamaha 400 Seka som jag hade som lånehoj från verkstan;
"men du måste ju förstå att om du kör sådär kan du ju varken styra eller bromsa"

Ok, tror att Dyna kommer att bli nerröstad av vissa till förmån för Sportster.
Har själv en Dyna, åker aldrig på bakhjulet, i vart fall inte enbart bakhjulet och har aldrig kört en Sportster.
Men jag kan bidra med följande länk som på ett vettigt sätt beskriver de flesta krumelurbeteckningar på HD.

http://www.chopcult.com/news/articles/alphabet-soup-a-beginners-guide-to-h-d-model-codes.html

Henrik Forslund
2015-02-14, 00:28
Dyna superglide sport fxdx
Eller
Sportster 1200xlr
Eller sportster1200xr
Eller buell xb12s
Men kolla lite youtube så fåru se baggers o allt möjligt som åker som dårar.

Kling
2015-02-14, 08:57
Köp den hoj som du gillar bäst, allt går att köra på bakhjulet med, i med bättre fjädrar i gaffeln, konvertera till kedja så kan du sätta på ett större bakdrev så får du lättare upp den på bakhjulet, se till att bli kompis med bakbromsen för du måste ganska högt upp pga motorbromsen i en v-twin gör att du störtdyker så fort du släpper på gasen..
Risers behöver du bara om du har kollat för mycket på sons of anarchy :)

Snoken
2015-02-14, 12:08
Där kom SoA liknelsen. Satt och väntade på den.
Har fått för mig att risers med moto-x styre ger bra kontroll på ekipaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jörgen Karlsson
2015-02-14, 13:26
Jag har oem risers på min hoj (nedan). Högre risers än så kan då inte jag koppla till några manövermässiga fördelar, mer en utseendegrej. Själv tycker jag det ser fult ut.

I övrigt tycker jag att Sportster har svårslagen busfaktor. Tack vare blockmotorn behöver inte vaggan vara så lång, härav är sportstern kort, smal och lätt. De nya gummiupphängda har dock blivit tyngre. Jag föredrar evo-sportster tom -03. Jag har ringa erfarenhet av de gummiupphängda.


https://www.youtube.com/watch?v=GU6ZsTfuFa4

_wcc_
2015-02-14, 16:15
Där kom SoA liknelsen. Satt och väntade på den.
Har fått för mig att risers med moto-x styre ger bra kontroll på ekipaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ähh låt dom, jag har 9" risers och pro taper styre på min dyna för att JAG gillar dels pro taper styren, och den totala höjden som blir ca 12" då sitter jag skönt och det är ju det som räknas :)
Kommer montera öhlins dämpare också nu, för bättre vägegenskaper, motor effekt har jag redan :)

Jag rekommenderar att du köper en dyna, eller en FXR, sen sätter du dit lite bättre fjädring (inte sänkning)
Eventuellt försöker du hitta en som redan har lite uppgraderad motor :)

HippieDream
2015-02-14, 16:44
16139

Min sportster 883r portad och borrad. Drar original 103" big twin. Riktig busig. Lätt smidig. Billig. Svin kul :-)

HippieDream
2015-02-14, 16:49
Men det är ju alltid häftigare att trixa med en stor snorre

Kling
2015-02-14, 17:22
Där kom SoA liknelsen. Satt och väntade på den.
Har fått för mig att risers med moto-x styre ger bra kontroll på ekipaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är nog mer mode att folk kör med höga risers, men gillar du stuket så kör på det.
Dom i straight up kör dyna och det verkar ju funka bra :)
https://m.youtube.com/watch?v=AZ0YkXR-84A

Snoken
2015-02-15, 17:48
Jag har läst någonstans att om man nu ska h en sportster så är det bättre klipp i motorn i en konverterad 883 än i en 1200.
Hur är det med det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kling
2015-02-15, 18:41
Jag har läst någonstans att om man nu ska h en sportster så är det bättre klipp i motorn i en konverterad 883 än i en 1200.
Hur är det med det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om du konverterar en 883 så blir den ju en 1200 så det blir samma sak.
Men säkert många som passar på att byta kammar etc när dom ändå håller på..
Du kan ju även kolla in buell, dom är rätt billiga och roliga att köra :)

Henrik Forslund
2015-02-15, 22:25
Jag har läst någonstans att om man nu ska h en sportster så är det bättre klipp i motorn i en konverterad 883 än i en 1200.
Hur är det med det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag håller det osagt.
Men 883 std low och r har ju annan drevning så den accar nog lite kvickare.



—--------------
All comfort was sacrified for style

beppen
2015-02-16, 15:57
Det är ju inte bara att borra ett större hål och täppa igen det med kolvar, frågan är ju vad du gör med toppar, ventiler, och vilken sorts kolvar (komp) mm..
Jag har hör att en konverterad 883 är starkare, men svaret är nog mycket från hoj till hoj. Lite inte på ett svar, sök flera.


Skickat från min iPad med Tapatalk

HippieDream
2015-02-16, 20:32
Min borrade och portade 883r med riktigt optimerat luft/buller/förgasare gick betydligt snabbare upp till 130 än min slappa original 1200c av samma årsmodell. Så mycket spelar ju in :-)

robbbull
2015-02-17, 10:10
Vässad sporrevc;

Forsberg
2015-02-17, 10:54
Min sportster går upp på bakhjulet enkelt. Det är en XLH som är konverterad till 1200 men 1-2 system.
och just nu så råkar den vara till salu:I:

Snoken
2015-02-25, 10:48
Vad hade du tänkt dig för pris på den då? Forsberg?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Snoken
2015-02-25, 10:49
Har snubblat över en sporre i californien.
Hur mycket kan det tänkas att kosta utöver inköpspriset att hämta hem, tull, regbes osv osv??


Skickat från min iPhone med Tapatalk

robbs
2015-02-25, 13:02
Jag har sportster 1200s. Ktm gaffel,bromsar,fjädring och hjul. Går fint att leka med och framhjulet går upp lätt.
Lite jobbigt att växla med dom långa lägena jag har men det blir ändrat innan sommaren. Provkör några olika hos någon handlare så du känner själv.