handdator

Visa fullständig version : Tändning efter 1200 Konv.



Vtwin88
2015-02-11, 22:59
Hej!

Har idag satt ihop de sista delarna efter att 1200 konventerat min sportster.
Har monterat ett komplett kitt med 9,5 Komp Wiseco kolvar. Org toppar, Luft och buller.
Har 48 Lågfart munstycke och 200 Huvudmunstycke. Dessa munstycken satt i redan när den var på 883cc.
Den skulle då vara dynojettad. Är inte det lite väl stort? Den har gått något fett men bra med dessa tidigare.
Men borde väll räcka gott till 1200 konventeringen?

Men nu till huvudfrågan, Behöver jag ändra tändningen när kompressionen är förhållandevis låg jämfört med många andra satser?
Och isåfall, vad är bästa och billigast möjliga lösningen? Har inga planer på att trimma vidare i nuläget.

Girlie Bike User
2015-02-26, 11:14
Hej, många som konverterar missar att sänka tändningen med 3-5 grader. Varför behöver detta göras, det har inte så mycket med kompressionen utan istället att motorn får en effektivare förbränning genom att den får tillgång till squishytor(klämspalt) då det monteras större kolvar. Den plana ytan längst ut på kolven möter den i topplocket. Original så är den obefintlig och därför behövs mycket förtändning.

Vtwin88
2015-02-26, 13:47
Okej! Vad är smidigaste och mest prisvärda sättet att lösa detta på?
Och tar motorn skada av det om jag inte gör detta direkt?

Girlie Bike User
2015-02-27, 10:05
Följ manualen hur man justerar tändmodulen på TDC läget . Istället för att ha markeringen på vevskivan mitt hålet så flyttar man den till framkanten och då är tändningen sänkt med 5 grader i hela registret.