handdator

Visa fullständig version : "bra trim" ?



husfar
2015-01-15, 23:05
Tjenare gott folk! Har nu bestämt mig för vad jag ska göra ...blir att behålla aphäng o allt vad jag har på hojjen. MEN jag är rätt sugen på lite trim på min Nightster. Är här någon som vet var man ska vända sig först o främst? Det jag är ute efter är ju som rubriken säger "bra trim" så att hojjen går ännu bättre med mer kraft o lite fler hästar så att det märks :) Sen vet någon vad det brukar kosta 10-20 papp ? jag är helt nybörjare vad gäller meck o trim. Bugar o bockar för all slags info. Vill bara att hojjen ska gå ännu bättre o bli ännu roligare att köra. Ja det var väll ungefär så /Tobbe

Jonasbaggen
2015-01-16, 06:42
husfar: Det finns en mkt duktig kille på forumet som du kan få råd av.
Girlie Bike User. Han bor i Laholm.

Martin
2015-01-16, 10:38
husfar: Det finns en mkt duktig kille på forumet som du kan få råd av.
Girlie Bike User. Han bor i Laholm.

Precis min tanke. Himla trevlig är han också!

husfar
2015-01-16, 21:34
Ah juste ! har hört en del om han här inne tror jag bestämt :) tack pågar!

Girlie Bike User
2015-01-17, 11:34
Jag nås på telefon 0708812925 alla dagar i veckan.

husfar
2015-01-17, 21:05
Härligt ! då kan man höra av sig när det beger sig :) tack girlie bike user

abelseth
2015-01-18, 00:03
Har ni 35 papp över så finns här en snubbe i Eslöv, Lindskog. Som kan bygga ett komplett turbosystem. Fick pris av han i somras :)

Lasse.S
2015-01-18, 09:20
Har ni 35 papp över så finns här en snubbe i Eslöv, Lindskog. Som kan bygga ett komplett turbosystem. Fick pris av han i somras :)
Vad ingick i det priset?

abelseth
2015-01-18, 10:57
Vad ingick i det priset?

Typ allt som jag förstod det. Han har ett eget litet företag i byn. Pysslar mycket med turbohojar och annat.

Kan dock inte svära i sten på det, kan vara jag som missuppfattat något. Men värt att kolla upp om man är sugen :)

xrab00
2015-01-18, 11:25
Kom i kontakt med Jörgen "jojje" Lindskog När jag körde Triumph för 10-12 år sedan. En bra kille med stort intresse.

Hem sida http://www.stabbarps-auto.com/

Lasse.S
2015-01-18, 11:42
Kom i kontakt med Jörgen "jojje" Lindskog När jag körde Triumph för 10-12 år sedan. En bra kille med stort intresse.

Hem sida http://www.stabbarps-auto.com/

He he ja han vet jag ju vem det är, träffats några gånger på Malmö raceway och pratat en del om Megasquirt som han vet mycket om, skön kille :)

Lasse.S
2015-01-18, 12:19
Typ allt som jag förstod det. Han har ett eget litet företag i byn. Pysslar mycket med turbohojar och annat.

Kan dock inte svära i sten på det, kan vara jag som missuppfattat något. Men värt att kolla upp om man är sugen :)

Nu vet jag av egen erfarenhet att skall man ha en turbo på hojen så kan man välja två vägar, antingen väljer man ett väl utprovat system och gärna testa en en hoj med färdigt system på eller så bygger man själv eller någon annan händig göra det och sedan ägna resten av ens fritid till att mappa o justera, hur bra man lyckas är ungerför var kraven är men skall det vara "fabriks" bra har man att göra och kräver att man gillar det, det blir liksom en hobby till utöver att köra hoj.

abelseth
2015-01-18, 15:34
He he ja han vet jag ju vem det är, träffats några gånger på Malmö raceway och pratat en del om Megasquirt som han vet mycket om, skön kille :)


Nu vet jag av egen erfarenhet att skall man ha en turbo på hojen så kan man välja två vägar, antingen väljer man ett väl utprovat system och gärna testa en en hoj med färdigt system på eller så bygger man själv eller någon annan händig göra det och sedan ägna resten av ens fritid till att mappa o justera, hur bra man lyckas är ungerför var kraven är men skall det vara "fabriks" bra har man att göra och kräver att man gillar det, det blir liksom en hobby till utöver att köra hoj.

Precis, just han :) Yes, han är riktigt skön. Coolt och se hans turbotrajjor när han fick till bra repor. Han tillhör väl den "rätta" versionen när det kommer till turbo? Verkar som han har ganska bra koll på läget :)

http://youtu.be/IxLWIXknEnc 175 hk turbotrajja :D

Lasse.S
2015-01-18, 15:45
Precis, just han :) Yes, han är riktigt skön. Coolt och se hans turbotrajjor när han fick till bra repor. Han tillhör väl den "rätta" versionen när det kommer till turbo? Verkar som han har ganska bra koll på läget :)

Han har bra koll men jag tror inte han kan bygga ett kitt o leverera som fungerar perfekt till en hoj modell han inte byggt fungerande system till innan, så enkelt är det inte.
stor skillnad att få en motor att gå på strippen mot vardagskörning där den skall gå klockrent på alla varvtal likt en sugmotor.

abelseth
2015-01-18, 16:05
Så sant.. Gått lite i tankarna med trim, haft lite mer HP innan jag skaffa sporren. Men än så länge har jag inte tröttnat. HD är generellt ganska dyra att trimma om man jämför med japanhojarna.
Får se vad det blir av, kommer dock inte börja plocka småhästar med att porta toppar, byta kammar osv. Billigare att skaffa större motor och sen trimma ;)

Lasse.S
2015-01-18, 16:17
Beror vad du menar med små hk, byta motor till stor S&S är deffenetrivt inte billigt.
Men vill du satsa lite mer och behålla befintlig motor kan du gå på 1440 och få 120 hk men det kostar nog närmare 50 loppor. Tassen är väl den som har mest erfarenhet i så fall med borra ur blocket för de större cyllarna. Annars är väl GBU som näms i tråden en som vet vad som krävs.

abelseth
2015-01-18, 16:41
Beror vad du menar med små hk, byta motor till stor S&S är deffenetrivt inte billigt.
Men vill du satsa lite mer och behålla befintlig motor kan du gå på 1440 och få 120 hk men det kostar nog närmare 50 loppor. Tassen är väl den som har mest erfarenhet i så fall med borra ur blocket för de större cyllarna. Annars är väl GBU som näms i tråden en som vet vad som krävs.

Ah blir väl annars en större hoj med mer vrid, köpte inte Harley för att ha en massa hk, hade runt 160 bakhjulshästar på min gamla hoj. Bytade för jag vill fylla uppleva min pension wa;
Men finns det pålitliga turbo-kit så är inte jag den som säger Nej. Viktiga för mig är att saker håller. Jag har meckat större delen av tiden jag haft hoj så börjar bli lite less på sånt. Mysmecka med pilsner är fint, men det där andra klarar jag mig utan ;)

Lasse.S
2015-01-18, 16:52
Ah blir väl annars en större hoj med mer vrid, köpte inte Harley för att ha en massa hk, hade runt 160 bakhjulshästar på min gamla hoj. Bytade för jag vill fylla uppleva min pension wa;
Men finns det pålitliga turbo-kit så är inte jag den som säger Nej. Viktiga för mig är att saker håller. Jag har meckat större delen av tiden jag haft hoj så börjar bli lite less på sånt. Mysmecka med pilsner är fint, men det där andra klarar jag mig utan ;)

En Sportster med 80 hk är tillräckligt mycket för att köra ihjäl sig på också, beror nog på mer hur man är som person eller om man adrenalin pundare.
Trask performance i usa har färdiga kit, vet dock inte hur dom är men borde fungera bra, själv har jag varit inne på att tillverka o sälja men ju mer man lär sig ju mer inser man hur svårt det är och sälja något som dessutom med garanti kan bli lurigt så jag delar gärna med mig med av erfareheterna men skulle inte ge mig på att sälja färdiga kitt ännu i alla fall.

abelseth
2015-01-18, 17:14
En Sportster med 80 hk är tillräckligt mycket för att köra ihjäl sig på också, beror nog på mer hur man är som person eller om man adrenalin pundare.
Trask performance i usa har färdiga kit, vet dock inte hur dom är men borde fungera bra, själv har jag varit inne på att tillverka o sälja men ju mer man lär sig ju mer inser man hur svårt det är och sälja något som dessutom med garanti kan bli lurigt så jag delar gärna med mig med av erfareheterna men skulle inte ge mig på att sälja färdiga kitt ännu i alla fall.

Som sagt kit är knepigt, såg exempelvis att där fanns ett företag som sålde kompletta kit här i Sverige till MT01:an, men då ville de montera och kalibrera allt själv. http://youtu.be/WTnKPIep_yQ

Mardrömmen är ju att rasa motorn, då blir allt genast mycket tråkigare, haha. Jobbiga är att man alltid vill ha mer hk ;)

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 21:30
En praktisk detalj som ofta glöms bort med turbo och även kompressor, är att det till skillnad från sugtrim,lättare riskerar att upptäckas på besiktning eller om man blir stoppad i en rutinkontroll. Om man genomför tre sk större ändringar, där turbo är en av dessa, ja då kan man regbesiktiga via SFRO så att man får in turbo i papperen. Men då börjar det bli lite avancerat för många hojåkare. Dvs endera göra SFRO "Ombyggt fordon" eller demontera vid tex besiktning.

Lasse.S
2015-01-18, 21:38
En praktisk detalj som ofta glöms bort med turbo och även kompressor, är att det till skillnad från sugtrim, riskerar att upptäckas på besiktning eller om man blir stoppad i en rutinkontroll. Om man genomför tre sk större öndringar, där turbo är en av dessa, ja då kan man regbesiktiga via SFRO så att man får in turbo i papperen. Men då börjar det bli lite avancerat för många vanliga hojåkare.

Du har rätt med tre större förändringar men det måste var chassi ändringar för att det skall räknas som ett ombyggt fordon, därefter kan du besiktiga in den med turbo / kompressor.

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 21:42
Du har rätt med tre större förändringar men det måste var chassi ändringar för att det skall räknas som ett ombyggt fordon, därefter kan du besiktiga in den med turbo / kompressor.

Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början.

Vad jag ville ha sagt var mest att bland de som börjar googla på turbo- eller kompressorkit, inte alltid tänker på pappersbiten. Vilket man bör göra, eftersom dessa modifieringar är externa och därför uppenbara för ngn som kollar på hojen.

abelseth
2015-01-18, 21:44
En praktisk detalj som ofta glöms bort med turbo och även kompressor, är att det till skillnad från sugtrim,lättare riskerar att upptäckas på besiktning eller om man blir stoppad i en rutinkontroll. Om man genomför tre sk större ändringar, där turbo är en av dessa, ja då kan man regbesiktiga via SFRO så att man får in turbo i papperen. Men då börjar det bli lite avancerat för många hojåkare. Dvs endera göra SFRO "Ombyggt fordon" eller demontera vid tex besiktning.

Slår inte försäkringsbolagen frivolter när man ska teckna försäkring sen? :)

- - - Uppdaterad - - -


Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början

Herr Karlssons byggtråd finns på sporthoj ;)

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 21:48
Slår inte försäkringsbolagen frivolter när man ska teckna försäkring sen? :)

- - - Uppdaterad - - -



Herr Karlssons byggtråd finns på sporthoj ;)

Efter att jag SFRO-reggade in min S&S-motor i sporstern så bytte jag försäkringsbolag till Bilsport&MC, då blev faktiskt försäkringskostnaden ngt lägre än det var med original 1200 hos ett av de större vanliga försäkringsbolagen. Den är reggad med 146hk och 2028cc nu.

Lasse.S
2015-01-18, 21:49
Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början.

Vad jag ville ha sagt var mest att bland de som börjar googla på turbo- eller kompressorkit, inte alltid tänker på pappersbiten. Vilket man bör göra, eftersom dessa modifieringar är externa och därför uppenbara för ngn som kollar på hojen.

Jo jag har läst att du gjort det och jag måste göra det också och givetvis har jag haft kontakt med SFRO, grejen är bara att turbon eller kompressorn får inte räknas in som en av de tre förändringarna om det nu inte finns andra regler i Stockholm ;)

Jag har bytt hjuldimensioner, bromsar inklusive bromspumpar, gaffel, sving, stötdämpare så det skall räcka för mig enligt SFRO, Jag kan köra olagligt i år också med risk att åka fast men till nästa år skall den besiktigas och lär inte bli godkänd så jag kommer troligen fixa det redan i sommar.

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 21:56
Jo jag har läst att du gjort det och jag måste göra det också och givetvis har jag haft kontakt med SFRO, grejen är bara att turbon eller kompressorn får inte räknas in som en av de tre förändringarna om det nu inte finns andra regler i Stockholm ;)

Ok, jag bytte ju motor, och det räknas som en av förändringarna. Jag har inte regbesiktigat in en turbokonvertering på hoj, endast på min dieselmerca som fick turbo för några år sedan. Så reglerna för turbo och ombyggt fordon på MC kan du säkert bättre än jag.


Men orsaken till mitt inlägg var som sagt bara att flagga upp just det här med pappersbiten vid turbo eller kompressor. Det är så ofta folk börjar bygga och sen upptäcker sånt här i ett sent skede. Mycket bättre att göra rätt från början.

Lasse.S
2015-01-18, 22:14
Ok, jag bytte ju motor, och det räknas som en av förändringarna. Jag har inte regbesiktigat in en turbokonvertering på hoj, endast på min dieselmerca som fick turbo för några år sedan. Så reglerna för turbo och ombyggt fordon på MC kan du säkert bättre än jag.


Men orsaken till mitt inlägg var som sagt bara att flagga upp just det här med pappersbiten vid turbo eller kompressor. Det är så ofta folk börjar bygga och sen upptäcker sånt här i ett sent skede. Mycket bättre att göra rätt från början.
Kan bero på årsmodell också, min är ju helfordon godkänd och då får man ju inte ens byta styre om man skall vara petig. jo det är sant det är inte bara att sätta på en turbo om man skall besiktiga också och det är väl en stor anledning till att det inte är så vanligt med lagliga nyare hojar som gjort det.

abelseth
2015-01-18, 22:17
Efter att jag SFRO-reggade in min S&S-motor i sporstern så bytte jag försäkringsbolag till Bilsport&MC, då blev faktiskt försäkringskostnaden ngt lägre än det var med original 1200 hos ett av de större vanliga försäkringsbolagen. Den är reggad med 146hk och 2028cc nu.

Dra åt helvete! ha;ro; manligt värre! Vad ligger du på i vrid?

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 22:28
Kan bero på årsmodell också, min är ju helfordon godkänd och då får man ju inte ens byta styre om man skall vara petig. jo det är sant det är inte bara att sätta på en turbo om man skall besiktiga också och det är väl en stor anledning till att det inte är så vanligt med lagliga nyare hojar som gjort det.

Helfordonsgodkännandet är jag inte helt klar över. Det har ju stöts och blötts i EU, det har ansetts snedfördela konkurrensen till fördel för OEM-tillverkarna. SFRO borde veta om man kan göra "ombyggt fordon" på helfordonsgodkänd hoj.

- - - Uppdaterad - - -


Dra åt helvete! ha;ro; manligt värre! Vad ligger du på i vrid?

Den gav 151 hk och 188Nm på bakhjulet i Evenssons bänk. Men under denna första bänkning upptäckte vi samtidigt att hojen våtsumpade. (ganska vanligt fenomen på högvarviga HD-motorer med bra vevhusvacuum och stor slagvolym i förhållande till vevhusvolymen). Så nu håller vi på att förbättra returkapaciteten i oljepumpen, sen ska den bänkas hos Evensson igen.

Lasse.S
2015-01-18, 22:31
Helfordonsgodkännandet är jag inte helt klar över. Det har ju stöts och blötts i EU, det har ansetts snedfördela konkurrensen till fördel för OEM-tillverkarna. SFRO borde veta om man kan göra "ombyggt fordon" på helfordonsgodkänd hoj.

- - - Uppdaterad - - -



Den gav 151 hk och 188Nm på bakhjulet i Evenssons bänk. Men under denna första bänkning upptäckte vi samtidigt att hojen våtsumpade. (ganska vanligt fenomen på högvarviga HD-motorer med bra vevhusvacuum och stor slagvolym i förhållande till vevhusvolymen). Så nu håller vi på att förbättra returkapaciteten i oljepumpen, sen ska den bänkas hos Evensson igen.

Menade att man kanske kunde räkna in turbon som en av förändringarna om den inte var helfordongodkänd.

Jörgen Karlsson
2015-01-18, 22:35
Menade att man kanske kunde räkna in turbon som en av förändringarna om den inte var helfordongodkänd.

Okej. Då förstår jag. Själv kan jag för lite om detta. Så jag vill inte gissa. Jag hade dryftat det hela med SFRO.

Lasse.S
2015-01-19, 07:52
Okej. Då förstår jag. Själv kan jag för lite om detta. Så jag vill inte gissa. Jag hade dryftat det hela med SFRO.
Jag har koll i mitt fall hur jag skall göra, har pratat med Luigi på SFRO ett par gånger. Sura pengar bara för ett pappers skull, går väl på närmare 6000 kr innan man är klar. fast fördelen är ju att man inte behöver oroa sig att åka fast av fabror blå samt hojen blir säljbar.