Logga in

Visa fullständig version : HD 883 Iron, några frågor.

utemoewbel
2015-01-11, 12:40
Tjabba! är ny inom HD-världen så tänkte bara ställa några enkla frågor om denna hoj!

Har alltid åkt motard innan, men nu när man börjar bli lite äldre så tänker jag faktiskt sadla om så att säga :)
Då jag har läst lite om denna så verkar den rätt lättkörd, kan väl vara bra då hojjarna innan jag haft, max vägt 130kg.

Vad kostar denna att försäkra?
Finns inte speciellt många ute på blocket just nu, går dessa åt fort?
Ni som äger denna redan, vad tycker ni om den?
Mycket service och underhåll?

Skriv gärna andra tankar och funderingar :)

Kling
2015-01-11, 15:05
Sportster är lättkörda och roliga, lite lättare att svänga med vilket är bra om du är van vid motard.
Försäkring är ju individuellt eftersom det baseras på ålder, vart man bor etc.
Men bolagen som brukar vara billigast är svedea och bilsport & mc.
Vi är ett gäng dom kör sportster och två av killarna kör iron och dom är nöjda! :)

- - - Uppdaterad - - -

Men satsa gärna på någon som har luft, buller och supertuner eftersom det är ganska dyrt att köpa i efterhand.
Styre, sadel och annat är ju billigare och enklare att byta själv.. :)

robbbull
2015-01-11, 16:40
Det rystar o vibrerar oså är det väll lite skruva ibland men jävligt fräntyp;Vill man ha det lite bekvämare så är väll en evo från 04 o föredra med gummiupphängd motor o med luft o buller så brukar dom gå riktigt bra:DJag har haft en 883a o en 1200 båda 08 men gått tillbaka till gammel träsket en lillsida 46a o en early shovel 67a tröttnade på all jävla el o skitSmash

Martin
2015-01-11, 17:11
Min enda tanke när du skriver att du går från motard är att du kanske bör satsa på någon av modellerna som är lite högre, typ Roadster eller kanske rent av en XR1200. Iron tror jag är lika låg som Nightstern och jag hade väldiga problem med min med skrap i avgas och pinnar stup i kvarten. Inte så kul om man är van att kunna lägga ner som med en motard, själv gick jag (tyvärr får man väl nästan säg) från en Buell XB och körupplevelsen är minst sagd begränsad på de lägre sporrarna.

doolycheck
2015-01-11, 17:14
Snygg hoj!
Men om du kommer från en motard på 130 pannor så skulle jag snegla åt en 1200 istället. Nightsern och 48:an är ju assnygga och vill du ha än mer drag så sneglar du så klart på xr 1200 som brukar gå "billigt"

- - - Uppdaterad - - -

Nästan en dubbelpost där W;

Kling
2015-01-11, 17:33
Snygg hoj!
Men om du kommer från en motard på 130 pannor så skulle jag snegla åt en 1200 istället. Nightsern och 48:an är ju assnygga och vill du ha än mer drag så sneglar du så klart på xr 1200 som brukar gå "billigt"

- - - Uppdaterad - - -

Nästan en dubbelpost där W;

Ja 1200 rör ju på sig lite bättre, framförallt så märks skillnaden på kurviga landsvägar där man har glädje av det extra vridet! Som Martin skriver så skrapar allting i marken i kurvor och rondeller.
Så vill du kunna köra aktivt så är nog XR bäst även om den inte är lika snygg som en 48.. :cool:

Lasse.S
2015-01-11, 18:22
Det går ju höja dom också.

utemoewbel
2015-01-11, 18:46
Härligt! Tack för alla schyssta tips!

Ja egentligen vill jag har lite mera kräm typ som 1200, det jag mest fastnade för på Iron är att den faller mig så satans mycket i smaken rent designmässigt. Sen att jag är rätt liten också (1.75, 70kg) gör nog inte saken sämre.. Ramlar väl vid första bästa rödljus annars tou;
Kollade Nightstern också och den ser ju faktiskt inte speciellt mycket större och tyngre ut och väldigt snarlik design.

Angående rören så har jag tittat på short shots, vad tycker ni om dessa?

Är som sagt helt grön inom området då jag bara ägt en massa KTM's innan :D

doolycheck
2015-01-11, 19:12
Ja 1200 rör ju på sig lite bättre, framförallt så märks skillnaden på kurviga landsvägar där man har glädje av det extra vridet! Som Martin skriver så skrapar allting i marken i kurvor och rondeller.
Så vill du kunna köra aktivt så är nog XR bäst även om den inte är lika snygg som en 48.. :cool:

Häpp häpp häpp....bx;

Design är så klart en viktig aspekt, men se upp så att du inte köper något du tröttnar på direkt.

Henrik Forslund
2015-01-11, 20:34
Alla sportsters är i grunden samma ram, små utseende skillnader bara på resten.
Nighster Iron R custom low p allt vad modellerna heter . Provkör i vår så slipper du köpa grisen i säcken. Jag gjorde som du o sen köpte jag första bästa som jag hade råd med. Skulle jag köpa en idag skulle det bli en 1200R från 2007. O blev jag påtvingad en XR så skulle jag byta den mot en buell.

utemoewbel
2015-01-12, 13:44
Jag förstår jag förstår. Jajjemen visst blir det till o testa lite olika innan köp :)

Vad kan det gå lös på att konvertera en 883 till 1200?

Lasse.S
2015-01-12, 14:09
Jag förstår jag förstår. Jajjemen visst blir det till o testa lite olika innan köp :)

Vad kan det gå lös på att konvertera en 883 till 1200?

Mellan 6-10000 kr beroende på hur du gör + arbete om du lämnar bort. Jag har 1200 cyllar ink kolvar till salu men då måste de bearbeta dina 883 toppar eller köpa andra kolvar då kanske du klarar 5000 kr ink packningar om du gör jobbet själv.
sen måste ha en SEST eller liknande för att kompencera den större volymen.

Martin
2015-01-12, 15:36
Härligt! Tack för alla schyssta tips!

Ja egentligen vill jag har lite mera kräm typ som 1200, det jag mest fastnade för på Iron är att den faller mig så satans mycket i smaken rent designmässigt. Sen att jag är rätt liten också (1.75, 70kg) gör nog inte saken sämre.. Ramlar väl vid första bästa rödljus annars tou;
Kollade Nightstern också och den ser ju faktiskt inte speciellt mycket större och tyngre ut och väldigt snarlik design.

Angående rören så har jag tittat på short shots, vad tycker ni om dessa?

Är som sagt helt grön inom området då jag bara ägt en massa KTM's innan :D

Nightstern (XL1200N) och Iron (XL883N) är i grund och botten samma hoj, dom väger lika mycket, har samma höjd och längd osv. Så vitt jag vet är det endast färgvalen som skiljer dom åt, samt motorn då. Jag är för övrigt lika stor som dig (nja, kanske något kilo tyngre...) och du kommer inte ha några problem att nå marken med båda fötter oavsett vilken sporre du väljer. Stor fördel med Roadstern är 1) dubbla skivor fram, och 2) längre fjädringsväg. Bromsar och fjädring är enligt mig de två punkter där Sportstern faktiskt är riktigt kass. Allting går ju givetvis att ändra på, köpa nya fjädrar och dämpare, byta gaffelben och montera extra skiva osv men det kanske är lite surt att starta karriären med att lägga 20k extra på det.

robbbull
2015-01-12, 18:01
Hmm konstigt jag hade super bromsar både på Xl 883an o Nightstern 1200an o fick tillomed uppskattning på bes för bromsarna:D Sen är det klart du ska sänka det blir en så jävla mycket snyggare hoj! Så här såg mina ut.
1595315954

Lasse.S
2015-01-12, 19:01
För normal körning på lite kurvig landsväg är bromsarna fullt tillräckliga, det är först efter aktivkörning med många mycket kraftiga inbromsningar där skivorna blir väldig varma som man tappar bromsverkan och det blir direkt farlig. Jämför man med sporthoj eller mina dubbla 6 kolvsok är orginal bromsarna inte mycket att hurra för men då är den inte heller sänkt och har okej fjädring som tillåter inspirerande körning.

Tom
2015-01-12, 20:48
Du har fått många bra svar!
Att konvertera den till 1200 är nästan ett måste tyvärr, 883an kan jag nästan lova att du tycker är för klen! Kommer själv från både sport och motard hojar från tidigare år! Att den sen skulle skrapa, ja men det gör alla hd hojar när du är van att lägga! Det har inte varit en enda modell jag kört av HD som jag inte lyckats skrapa pinnar, pipor eller andra lågt monterade detaljer!
Konverteringen kan du hitta för 5-6K + frakt och moms hos http://www.lowbrowcustoms.com/ Har du sen vänner som kan hjälpa dig med frakten från staterna så blir totalpriset billigare ;)

Köper du deras prylar så behöver du "bara" plocka ur motorn (går inte skruva bekvämt på hd med cyllar osv om du inte tar ut motorn) sen byter du bara cylindrarna och kolvarna samt skaffa nya packningar och sen köra in den! Inget annat arbete behövs! Vet av erfarenhet!

Lycka till och välkommen till genemskapen :)

Edit: 519,95 usd inklusive alla packningar ligger dessa på nu oavsett vilken årsmodell du köper! Då är inte frakten m.m. inräknat!

Lasse.S
2015-01-12, 21:11
Man behöver inte ta ur motorn, det är gott om plats och väldigt lättjobbat.

Martin
2015-01-12, 21:38
Fast varför köpa en 883 från början om man har för avsikt att konvertera den till 1200? Vet iofs inte hur prisskillnaden ser ut på begagnatsidan, kanske är ekonomiskt försvarbart?

Tom
2015-01-13, 02:07
Martin, prisskillnaden är stor! Du kan få en 883a från 02-04 (blocket priser) för +- 50 K och med konverterings cylindrar så blir det därmed en 1200 för under 60K! Samt att det är en hoj som väger över 100 kg mindre än dom flesta stora hojarna, sportstern väger inte mer än 220 kg (mins inte om det är torrvikt)

Lasse, har du skruvat ut cylindrarna från en 883a utan att lyfta ur motorn så skulle jag nog vilja säga att jag vill gärna se det innan jag tror dig! Det finns inget utrymme att plocka ut cylindrarna utan att plocka ut motorn! Att det är gott om plats och därmed enkelt att skruva HD är i mina öron inte sant! Det är den värsta motorn av alla dom sorters hojar jag skruvat på! Motard, Sporthoj och japanska slädar! Bilden säger sitt! Finns inte en chans att du får loss bultarna som sitter mitt på toppen då dom sitter Under ramen och att lyfta ut den bakre cylindern med motorn i går inte!
15956

Martin
2015-01-13, 03:06
Nu talar vi ju om skillnader mellan 883 och 1200 sporrar, där skiljer det inga 100kg. Jämför man min Nightster (en 1200 -08) så väger den enligt spec 251kg tjänstevikt, 2014 Iron 883 väger 255kg tjänstevikt. Dom gummiupphängda sporrarna väger mer än de stelmonterade, men fortfarande ingen skillnad mellan 1200 och 883.

Angående din kommentar till Lasse så har du fel. Behöver du bildbevis så kan du kika här: http://xlforum.net/vbportal/forums/showpost.php?p=5042779&postcount=6 Första länken jag hittade när jag googlade. Du kan nog lita på att Lasse har fog för sitt påstående, han har nog plockat ner sin hoj flest gånger av alla här på forumet...

Tom
2015-01-13, 04:40
Då ställer jag mig rättad i frågan om vikten! Man lär så länge man lever ;)

Okej, för att få ut cylindrarna ur hojen utan att välta ut motorn så måste du skruva ner halva hojen!
Om det anses som lätt mekat eller lättare än att skruva ur bultarna i motorfästena och sen välta motorn får väll vara en smaksak upp till den som skruvar! Böjer mig till hälften där!
Att påstå att HD är lätt mekat gör mig väldigt nyfiken, har personen som påstår detta mekat med någon annan hoj så som sport eller motard? Förmodligen inte för hd sätter sina bultar under, bakom och på alla möjliga dumma ställen vilket gör dom antingen omöjliga att komma åt utan hemmagjorda verktyg eller massa extra arbete. Vissa bultar kommer man åt men då är dom för långa för att man ska kunna skruva ut dom helt utan att dom tar i något!

Vore det inte för själen som hd är ensamma om att ha och jag har kört och skruvat x antal olika hojar dom senaste 23 åren, så hade jag köpt en suzuki eller kawa. Dom går och går och går samt är bra mycket lättare att skruva med! Men som sagt, hd har själen!

ska tillägga att jag inte är "på hugget" utan bara påvisar mina funderingar och tankar med välmening i tonen!

utemoewbel
2015-01-13, 05:56
Tack för fler härliga svar och tips! Snön får gärna försvinna nu så man kan åka och provköra dessa hojar. Ser fram mot det nåt fruktansvärt.

Ska bli riktigt kul att testa något nytt!

Lasse.S
2015-01-13, 08:01
Då ställer jag mig rättad i frågan om vikten! Man lär så länge man lever ;)

Okej, för att få ut cylindrarna ur hojen utan att välta ut motorn så måste du skruva ner halva hojen!
Om det anses som lätt mekat eller lättare än att skruva ur bultarna i motorfästena och sen välta motorn får väll vara en smaksak upp till den som skruvar! Böjer mig till hälften där!
Att påstå att HD är lätt mekat gör mig väldigt nyfiken, har personen som påstår detta mekat med någon annan hoj så som sport eller motard? Förmodligen inte för hd sätter sina bultar under, bakom och på alla möjliga dumma ställen vilket gör dom antingen omöjliga att komma åt utan hemmagjorda verktyg eller massa extra arbete. Vissa bultar kommer man åt men då är dom för långa för att man ska kunna skruva ut dom helt utan att dom tar i något!

Vore det inte för själen som hd är ensamma om att ha och jag har kört och skruvat x antal olika hojar dom senaste 23 åren, så hade jag köpt en suzuki eller kawa. Dom går och går och går samt är bra mycket lättare att skruva med! Men som sagt, hd har själen!

ska tillägga att jag inte är "på hugget" utan bara påvisar mina funderingar och tankar med välmening i tonen!

Vi snackar ju de gummi upphängda från 04 upp och där blir det väldigt mycket jobb att ta ur motorn, Man behöver bara ta bort tanken för att komma åt att byta cylindrar.
För att få ur motorn eller tippa den måste baksving samt hjul o diverse stag osv demonteras också dvs en massa jobb i onödan.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_2062_zpscc429087.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_2062_zpscc429087.jpg.html)

Tom
2015-01-13, 08:05
ja där får jag nog erkänna mig okunnig, gällande gummiupphängda motorer!
Vad är det som gör det mer knepigt att skruva ut motorn på dessa modeller? Nyfiken då jag lär hamna där själv en vacker dag!

Men som sagt, man lär så länge man lever thx;

Lasse.S
2015-01-13, 08:53
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_2934_zps154559dc.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_2934_zps154559dc.jpg.html)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_2960_zps98d20cd1.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_2960_zps98d20cd1.jpg.html)

Girlie Bike User
2015-01-13, 09:06
Jag vet inte hur många cylindrar jag monterat av på de stumt monterade motorer, men det är många, har aldrig hört talas om att behöva lyfta ur motorn. Jag ser inga problem mycket lättjobbat om du menar att tumverktyg är specialverktyg så får det stå för dig. Cykel på lyft, cylindrar på verkstadsbänken c:a 1 timma.

Tom
2015-01-13, 10:14
883an jag har är en 02a och det är den första hdn jag verkligen kan säga att jag skruvat på! Jag har gått igenom hela hojen och 2/3 av motorn än så länge! Så jag är inte ute efter att knäppa någon på fingrarna, men med den kunskapen jag har från mitt bygge så stämmer inte den bilden att det är lätt! HDn (min i alla fall) är ett helvete att skruva på jämfört med övriga märken jag skruvat på! Vart du fått det ifrån att jag påvisar att tum verktyg är special verktyg vet jag inte men problemet är som jag sagt vissa bultar är för långa för att få ut om jag inte kapade insexnycklarna, fick böja fasta nycklar för att få utrymme att faktiskt lossa vissa muttrar och bultar, vanliga hylsor till spärrskaftet (stora som lilla skaftet) kommer jag inte åt med osv. och en rad bultar sitter så dumt till att jag behöver plocka bort en rad andra delar för att komma åt en till ögat synlig bult! Det är enligt mig inte lätt mekat!

Jag tog till slut hjälp av en god vän som precis som många av er andra här, har skruvat inte bara hd utan mängder av andra hojar i jag vet inte hur många år men det är många! Jag trodde först jag gjorde fel och höll på bli knäpp för hur jag än gjorde så fanns det inte utrymme att få ur bultarna till toppen, och utan att få bort den så får jag inte bort cylindrarna för det finns inte utrymme mellan topp och ram! (på min) Min gode vän tog en titt och blev nästan gråhårig, han fick inte på något sätt ut cylindrarna utan att lägga ut motorn! Orsak okänd!

Jag vet att på en annan hoj så var det inga problem att få loss prylarna, inte en 883a men ändå en hd. Det var inte fullt lika tight som på min även om det var tight och man fick jucka och vicka lite! Men det gick och vi rev halva motorn på ungefär samma tid som nämndes, tog oss 3 timmar att skruva ner, byta prylarna och skruva ihop den igen!

Men jag försöker hela tiden lära mig mer! Så att vissa av er bekräftar att det går hur lätt som helst har jag hajat, frågan är om någon är intresserad av att dela med sig av hur?
Men det skulle kanske ligga i en mer lämpad tråd!

Lasse.S
2015-01-13, 10:22
883an jag har är en 02a och det är den första hdn jag verkligen kan säga att jag skruvat på! Jag har gått igenom hela hojen och 2/3 av motorn än så länge! Så jag knäpper inte någon på fingrarna, men med den kunskapen jag har från mitt bygge så stämmer inte den bilden att det bara är lätt! HDn (min i alla fall) är ett helvete att skruva på jämfört med övriga märken jag skruvat på! Och då är det inte tumverktyg som är problemet, problemet är som jag sagt vissa bultar är för långa för att få ut om jag inte kapade insexnycklarna, fick böja fasta nycklar för att få utrymme att faktiskt lossa vissa muttrar och bultar osv. och en rad bultar sitter så dumt till att jag behöver plocka bort en rad andra delar för att komma åt en bult!

Jag tog till slut hjälp av en god vän som precis som många av er andra här, har skruvat inte bara hd utan mängder av andra hojar i jag vet inte hur många år men det är många! Jag trodde först jag gjorde fel och höll på bli knäpp för hur jag än gjorde så fanns det inte utrymme att få ur bultarna till toppen, och utan att få bort den så får jag inte bort cylindrarna för det finns inte utrymme mellan topp och ram! (på min) Min gode vän tog en titt och blev nästan gråhårig, han fick inte på något sätt ut cylindrarna utan att lägga ut motorn! Orsak okänd!

Jag vet att på en annan bekants hoj så var det inga problem what so ever att få loss prylarna, inte en 883a men ändå en hd. Det var inte fullt lika tight som på min även om det var tight och man fick jucka och vicka lite! Men det gick och vi rev halva motorn på ungefär samma tid som nämndes, tog oss 3 timmar att skruva ner, byta prylarna som skulle bytas och skruva ihop den igen!

Men jag försöker hela tiden lära mig mer! Så att vissa av er bekräftar att det går hur lätt som helst har jag greppat, frågan är om någon är intresserad av att dela med sig av hur? Men det kanske skulle ligga i en annan tråd!?
Efter att tank och avgassystem är borta behöver du en halvtum hyllsa ett spärrskaft en 3/16 insex + en 11 hylsa så är du hemma ;)

Girlie Bike User
2015-01-13, 14:02
Kanske det är dags att köp en original verkstadsmanual till din cykel om du har så mycket problem att meka med den.

Tom
2015-01-13, 18:02
Jag säger det igen!
Jag vet inte varför jag haft dom problem jag haft! Men utrymmet som ni pratar om finns inte på min hoj och det är som jag sagt, flera än jag som varit på och prövat. Folk med bra mycket mer kunskap än jag själv har med hd hojar!
Börjar bli tjatigt att repetera mig!
Jag har manual, jag har rätt verktyg, jag har haft hojen på 3 olika ställen under byggnationen pga att svetsjobben har gjorts på ett ställe, motorn fixades i en annan verkstadshall och sen har jag skruvat ihop allt och fixat elen på ett annat ställe. Ofrånkomligt pga omständigheter men samtliga hallar är rediga verkstäder med maskinhallar och inte något kallgarage i något bostadsområde!
Jag har mätt bultarna som ställt till problem och som jag sa, dom är enligt manualen korrekta!

Så jag kan inte svara på varför det varit sådant strul med utrymme! Jag har inte kunnat använda spärrskaft, varken stora eller mini mini för hylsorna blev då för höga så dom tar i, inte på hela hojen utan på sina ställen.
Prylarna sitter på plats i alla fall och jag kommer inte röra dom om jag inte verkligen måste!

Girlie Bike User
2015-01-14, 08:57
Kan du lägga in en bild på motor och ram. Det kanske kan ge en ledtråd till dina problem.

Girlie Bike User
2015-01-15, 08:54
Missat att du redan lagt ut en bild, ser inget konstigt med din motor och ram.

Lasse.S
2015-01-15, 14:25
Har också missat den bilden, som GBU skriver är det inget konstigt med den utan jag tror nog du får ta dig en titt i din verkstadmanual du har och så ser du att man först får skruva av vipparmshuset som är tre delad på din hoj, sen kommer du åt topplocks bultarna enkelt och kan därefter lyfta cyllar utan problem.