handdator

Visa fullständig version : Night Train



Tom
2015-01-08, 21:44
Har börjat se mig om lite mer intensivt efter en Night Train men är lite nyfiken på mer information från Er som besitter kunskapen om denna modell! Har idag en 1200 custom stelbenare för kortare turer men vill ha någon för längre turer med komfort! Och nej jag vill inte ha någon annan modell så lägg energin på svaren inte på att övertala mig att köpa något annat!

Jag vet att hojarna mellan 98-05 skiljer sig från hojarna 06-idag både i Nm och CC, men hur stor skillnad är det på dessa två väl på vägen?
Är skillnaden värd dom tusenlappar som skiljer hojarna i pris? Har ändå tänkt borra, byta kolvar och cam osv så slänger man pengarna i sjön genom att köpa en 06 eller nyare?

Tips på sedvanliga bekymmer med denna modell är även välkommet!

Lars Nilsson
2015-01-09, 00:24
1998-1999 = 1338 Evo
2000-2006 = 1450 Twin Cam
2007-2009 = 1560 Twin Cam

1998-1999 Hade den 130 bakdäck.
2000-2005 Hade den 150 bakdäck.
2006 Fick den 200 bakdäck.

För min egen det skulle jag valt en 2007 om det inte skiljde alltförmycket i pris.

Problemen är softails vanliga med kassa stötdämpare bak o fjädring + bromsar fram.
En 2007 har längre slag så den är inte en uppborrad 1450 eftersom de har exakt samma borrning.
Enkelt val va?

Henrik Forslund
2015-01-09, 06:07
07 kom senaste växellådan 6vxl cruisedrive, och motorn har fått mycket upådateringar fixade från tidigare.
Min e en rimmad 07:a, uppgraderade väghållningen med ett gaffelstag, annars är jag nöjd.
Om 07 är värd o satsa på istället för 06- o tidigare vet jag inte, från 07 blir det iaf dyrare helt klart :(



—--------------
All comfort was sacrified for style

Henrik Forslund
2015-01-09, 07:14
Finns en jättefin 08 till salu, blanksvart. Trimmad 106" o annat fix man brukar fixa, plus 18" ekerbakhjul. 145 begär han men hojen är ju liksom färdig så den är nog rätt prisvärd. Sett den på Facebook men finns nog på blocket också .

slycke
2015-01-09, 08:56
Tror det är denna som Henrik menar :D
http://www.blocket.se/sodermanland/Harley_Davidson_Night_Train_56812196.htm?ca=14&w=3

Enligt mitt tycke en hoj i rätt stil till med tanke på nedgrävda pengar rätt prislapp.

Lycka till på jakten.

Och ja, jag tycker att du ska ha en -07 eller nyare.thb;

(ge ett bra bud så kan du få köpa min :D)

Henrik Forslund
2015-01-09, 10:23
Tror det är denna som Henrik menar :D
http://www.blocket.se/sodermanland/Harley_Davidson_Night_Train_56812196.htm?ca=14&w=3

Enligt mitt tycke en hoj i rätt stil till med tanke på nedgrävda pengar rätt prislapp.

Lycka till på jakten.

Och ja, jag tycker att du ska ha en -07 eller nyare.thb;

(ge ett bra bud så kan du få köpa min :D)
Den var det, bra där Slackware. Vad kostar din?

Tom
2015-01-09, 13:54
Lars:
Jag har kollat lite på priserna och dom äldre 99orna ligger på ca +-70K och 07orna ligger på ca 120-130K men jag tror ändå (rätta mig gärna om jag har fel) att det i så fall är värt att lägga ut dom 50-60K på en nyare modell!? Mindre mek med trim osv så det jag spar i tid och kostnad för delarna till bygget tjänar jag nog in på att köpa en nyare modelll?! Samt att jag vill ha 200 däcket, cykel slangar (130-150) kan man ha på framslangen (priserna är blockets drömpriser)

Henrik:
När bytte du från sporren? :)
Jo med infon jag själv tagit fram och den jag fått här bla så är det nog värt att som sagt gå på dom nyare modellerna! Mer komplett hoj att utgå från när det gäller bygget. Som du påvisar, lådan har rätt antal växlar, jag slipper bredda arslet på den då jag vill ha 200 däcket bak osv. Kommer aldrig någonsin ens titta på blocket, priserna där är ju våta drömmar samt att en hoj är aldrig färdig! Den kan omöjligt bli klar vilket vi alla vet ;)

Slycke:
Tackar. Ja som sagt, en hoj blir aldrig klar! Och den där var långt ifrån färdig! Blinkers, bakskärm, sadeln ja det var en hel del även på den som inte faller mig i smaken vilket innebär... vinkelslip och svets fram samt XK i nya delar! Men priset var helt klart en bra utgångspunkt att börja gå ner ifrån! Fortfarande inte säljarens marknad vilket blocket annonsörerna inte har greppat!

Så då är jag hyfsat säker på vilken årsmodell det blir. Hur är det med sedvanliga fel? Det är trotts allt en HD vi talar om så kom inte och påstå att det inte finns några fel ;)

slycke
2015-01-09, 14:14
Som tidigare sagt här så är det fjädringen och bromsarna som man bör fixa.
Och utseendemässigt så har du kanske samma smak som mig?
Kolla sidan 10 Softail bilder så förstår du och ser hur min ser ut, ja iaf just nu

Tom
2015-01-09, 14:28
Ja har du inte bytt hoj dom senaste åren så vet jag vilken du har! Och det är i stil med vad jag är ute efter, men ändå inte riktigt ;) Ja bromsarna och fjädringarna är väll standard att man får byta!? Bromsarna byter jag oavsett då originalen är ja som vi vet... skräp! Funderar på att sätta i ahhh kommer inte ihåg vad dom heter men dom stora skivorna som ligger i ytterkant av fälgen, och inga fler ekerfälgar! Det är snyggt men ett helvete att hålla rent för mig som hatar att tvätta hojen! Jag vill köra inte tvätta!

Lars Nilsson
2015-01-09, 15:35
Som sagt är en 99:a en EVO.
Ska du ha den med 200 däck bak och ca samma effekt som en 07:a så blir det dyrare än att köpa en 07:a.
Första året (1999-2000) hade sämre lager i kamdrivningen och måste uppgraderas.
En Evo ger ca 85hk normaltrimmad och en TC 96 över 100.
Men köp en som är fixad lite så spar du mycket pengar.

Henrik Forslund
2015-01-09, 16:13
Just night train står lite högre i pris, tyckte jag för 1 år sen iaf när jag köpte min. En standard fanns från 120, o kanske nån custom för 130. Men night train stod runt 140. Jag har kört sporre 4 år o nu 1 år på soffan, gillar båda men som det är nu har jag bara råd med 1 hoj o då väljer jag soffan före sporren för att den helt enkelt är lite bekvämare i 100+ farter.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Tom
2015-01-09, 20:51
Kalas då får jag tacka för svaren. Då var jag ändå rätt ute från början i mina tanker ;)
Förstår att du ogärna behåller sporren Henrik om du har båda modellerna, själv lär jag inte kränga min då det är det första bygget! Så det får bli till att dra in lite cash och se till att ha råd med båda! ;) Sen vet jag hur länge du haft sporren, vi har varit ute på vägarna tillsammans tidigare! ;)

Lars, jo det är planen att hitta någon som jag inte behöver göra så mycket med redan från start. Planen är att ha en färdig rullande hoj till säsongen 2016 och med en sporre som även ska byggas om igen tills dess så blir det till att leta så färdig hoj som möjligt!

Slycke, tyvärr inte denna säsong och som sagt, köper den utomlands! Vet att du inte kommer vilja gå ner till dom priserna jag får den för ;) Men ja den är snygg, eller var när jag såg den sist i alla fall ;)

Krille K
2015-01-10, 03:42
Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.

Tom
2015-01-10, 04:41
Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.

Vad innebär steg 3 på en night train?

Henrik Forslund
2015-01-10, 08:23
Jaha Tom, men heter du Tom? Jag känner ingen Tom som kör hoj?
Steg 3 är borrning, portning, ventiler etc. Ca-90-95hp o 150-160nm vid 103-106"
Över 100hp tror jag insug blir större och ganska vass kam.

Jo men Tom byggde nog stel sporre när jag tänker efter, norr om sthlm. Lycka till med sökandet.



—--------------
All comfort was sacrified for style

stroker49
2015-01-10, 08:46
Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.

Ja, det beror på vad man menar med normaltrim. För att nå 100 hästar och däröver så krävs att man byter eller ändrar topparna, portar och byter ventiler etc. Att man byter förgasare (om man har en sådan) och luftfilter och avgassystem natruligtvis, att man byter kolvar till mer kompression och kammar. Det är väl det man brukar mena med steg 3.

Insprutarna kan man få upp lite till.

Från 95 CUI så finns exempel på så mycket som 128 hk med en bra körbar motor, men det är riktigt bra. Och frågan är hur mycket man vill ha på en gathoj och dessutom beror det på vad man har för hoj. Är det en stor tung hoj eller en lätt chopper? En Night Train kan kankse ha en lite sportigare motor än en Electra.

Man kan kanske få betydligt mer än 128 hk från 95CUI men man får då en hopplös motor som inte passar för vanlig körning. En motor med tex 125 hk kan mycket väl få spö även på strippen av en på 100 beroende på hur effekt/vridmomentkurvan ser ut.

En gammal fin tumregel är att om man har en någorlunda lätt hoj så skall man sikta på 1 hk per CUI, då har man en rolig bra motor som fortfarande har en del vrid kvar även på lägre varv och som inte är alltför hökompad och skakande.


Allt ovan gäller sugmotorer!
http://www.nightrider.com/biketech/

Krille K
2015-01-10, 10:36
Det var det jag menade även om jag lät för brysk efter nattens vodka. Klart du kan skrämma upp en Twin Cam rejält men för att få över 100 hk tycker i alla fall jag att vi snackar stora ingrepp och redig peng. Att kalla det "normaltrim" är missvisande för de flesta tror jag.

slycke
2015-01-10, 11:42
Ja det kostar att ligga på topp.:D
Har 112Hk och 154nm i vrid i min rova och jaaaaaa den kostade en hel del att byggathb; men är trots det mycket trevlig i registret och skulle med lite vildare kammar kräma ur ca 120Hk men vill ha den trevlig och med bra köregenskaper.

Lars Nilsson
2015-01-10, 16:55
Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.

Så din brorsa får mindre hästar än den här steg 3 trimningen av en TC88?
IMPONERANDE!!!
BARA milda kammar i min TC88 ger 85rwhp med pc3 luft o buller...
http://www2.motospeed.se/artinfo.asp?artikelnr=PK-HDTCI1550-30

PS: Med normaltrim menar jag att man inte rör bottendelen(förutom kammarna då) utan borrar upp till 106-107 cui portar och ser till att hojen får optimerat med luft o avgas.

Krille K
2015-01-10, 17:42
Lars. Ska du kräma ut över hundra hk ur en Twin Cam 96 snackar vi rätt stora pengar och det borde du veta.

Hör dig för med nån som ska göra ett stage 3 jobb och se om de vågar lova dig de där hästarna. Eller tror du att du har bättre koll än meken på Probike som ska kasta i SE-grejorna? Eller andra firmor som erbjuder liknande jobb?

Annars kan du kanske du kan kolla med andra om vad de fått ut på slangen. Nätet är fullt av besvikna Twin Cam-ägare när det kommer till effekt. Fina motorer men krutpaket är det inte.

Och det är en riktigt jävla stor skillnad på dina 85 hk och en bit över hundra som du skrev. Sen blir det ju närmast löjligt att du som har luft och buller och en mild kam beskriver det som krävs för siffrorna du snackar om som "normaltrim".

PS

Min 1200 sporre med luft och buller är mappad till 80,7 hk på bakhjulet. Med standardkam. Även om den är halvtrött så räcker det för att köra ifrån din sega TC88.

Lars Nilsson
2015-01-10, 17:57
Lars. Ska du kräma ut över hundra hk ur en Twin Cam 96 snackar vi rätt stora pengar och det borde du veta.

Hör dig för med nån som ska göra ett stage 3 jobb och se om de vågar lova dig de där hästarna. Eller tror du att du har bättre koll än meken på Probike som ska kasta i SE-grejorna? Eller andra firmor som erbjuder liknande jobb?

Annars kan du kanske du kan kolla med andra om vad de fått ut på slangen. Nätet är fullt av besvikna Twin Cam-ägare när det kommer till effekt. Fina motorer men krutpaket är det inte.

Och det är en riktigt jävla stor skillnad på dina 85 hk och en bit över hundra som du skrev. Sen blir det ju närmast löjligt att du som har luft och buller och en mild kam beskriver det som krävs för siffrorna du snackar om som "normaltrim".

PS

Min 1200 sporre med luft och buller är mappad till 80,7 hk på bakhjulet. Med standardkam. Även om även den är halvtrött så räcker det för att köra ifrån din sega TC88.

En dag blir du med vuxen, tönt.

Krille K
2015-01-10, 18:13
Det är ju du som lurar i en snubbe att han ska få ut en jävla massa hästar ur en hoj enkelt. Det är du som bullshittar om effekten. Så väx upp själv drömmare.
Det kostar att få fart på hd:s stötstångsmotorer. Vill man ha redig fart finns bättre alternativ.

Krille K
2015-01-10, 18:38
Ja det kostar att ligga på topp.:D
Har 112Hk och 154nm i vrid i min rova och jaaaaaa den kostade en hel del att byggathb; men är trots det mycket trevlig i registret och skulle med lite vildare kammar kräma ur ca 120Hk men vill ha den trevlig och med bra köregenskaper.

Grymt. Jag skulle aldrig våga trimma en hoj så mycket för att jag nojar över krångel. Men det är klart att det är coolt med en gris som går som en noshörning.
För säga vad man vill. Men 112 sköna hästar i en big twin lär ju kännas vilt som ett safari. Och det är upplevelsen snarare än den absoluta farten man vill åt. I alla fall jag.

slycke
2015-01-10, 19:22
Grymt. Jag skulle aldrig våga trimma en hoj så mycket för att jag nojar över krångel. Men det är klart att det är coolt med en gris som går som en noshörning.
För säga vad man vill. Men 112 sköna hästar i en big twin lär ju kännas vilt som ett safari. Och det är upplevelsen snarare än den absoluta farten man vill åt. I alla fall jag.

112Hk känns långt ifrån vilt, har man åkt trimmad 180Hk Suzuki från -84 så är denna relativt tam faktiskt. Men allt beror ju på om vad man vågar med rullen för högerhanden, och jag vågarBanana
-inte våga trimma så mycket, eeeh just därför min "bara" lämnar 112 för att mitt krav var hållbarhet, körbar i allt från 30 sträckan till mätaren ut och det är den :D

Krille K
2015-01-10, 20:00
Hajar. Min förra hoj var en traja på 180 kg med 135 hk så jag vet vad du menar. Men grejen är - tycker jag - att allt känns så jävla dramatiskt på en Harley.

Motorn är egentligen inget och snacka om effektmässigt men den de rister och lever som urtisdjur. Och i jämförelse med en sportbåge är så väl chassi som bromsar direkt skit.

Men den är nån slags maskinell upplevelse, typ som ett gammalt jaktplan från andra världskriget. Och den grovt tillyxade charmen kan jag bara inte motstå.

Min Sportster med 81 hk är inte på något vis snabb. Men skiten är jävligt rolig och jag älskar blyklumpen. Mycket mer än min förra Speed Triple.

Tom
2015-01-10, 20:14
Henrik, du har så rätt så rätt ;)

Så andas vi lite mellan glasen gott folk ;)
All information om denna hoj är välkommen då jag saknar typ 99.5% information om just effektökningen på en V-twin.

Men låt mig omformulera frågan!
Jag anser att NT modellen är en offensiv hoj, till skillnad mot Heritagen som är en passiv hoj. Skillnaderna för mig är att en passiv hoj är mer glida runt i lagom fart utan direkt något större vrid även om dessa har bra botten drag om man skrämmer upp dom lite! Jag kan ha fel enligt många men det är min inställning! Så det jag undrar är om man gör lite enkla grejer så som borrar, plattare och mindre (ej lika höga) kolvar, kam, luft osv, är det värt pengarna?

Skrämde upp min sporre till en 1200 med en del hjälp av olika metoder och min personliga åsikt gällande den är att det är värt varenda krona! Som gammal sporthojsåkare så tror jag ärligt att jag med min 1200 stelbenare knäcker dom större hojarna på allt utom motorvägen! Som ni nämde, vikt vs cui och vikt vs hk.... Samt att jag inte väger särskilt mycket så får jag ut ett jävla tryck i den lilla hojen och den är grymt lätthanterlig då hjulbasen är något kortare än dom stora hojarna! 220 kg och 1200 cui och har inte en aning om hästar på slangen ännu, inte så brydd då den hojen aldrig ska säljas och den skjuter på som ett jävla skott redan från start när man vrider på! Så ja där är varenda kr som sagt värt sitt pris!

Jag vill inte ha för mycket trim då det i långa loppet får hojen att paja fortare, dvs större utgifter i det långa loppet! Jag vill bara ha lite mer vrid i hojen än orginalet! Kostnad jag kan tänka mig att lägga på att modda hojen och få lite mer krut, inte över 20 K! Det begränsar helt plötsligt det hela rätt drastiskt ;)

Trevlig lördag gott folk och tänk på att internet borde ha alkolås ;)

Dagens maskin, påkostad men en riktigt rolig leksak men som sagt inget jag gärna sitter och petar av 20 mil på en dag med! Har några saker kvar att fixa innan jag vågar ta ut henne på lite längre turer!
15945

Krille K
2015-01-10, 20:34
En sportster är ju roligare för aktiv körning än en big twin men det är väl som äpplen och päron.

Vill du ha en offensiv big twin borde du kanske välja dyna framför softail? Bättre väghållning och lite närmare sportsterbus men ändå stora lugnt tuffande motorn och skönare för långtur?

Man ska ju så klart skaffa det man vill ha men softail-ramen är ju en kompromiss även med hd-mått mätt.

Lars har rätt i att du kan få upp en Twin Cam över hundra hk. Men då snackar vi inga 20 papp. Fast om du ska köpa begagnat och vill ha trimmat kan du säkert göra en hyfsad affär. Många är ju tveksamma till att handla vässade grejer så alltför stora ingrepp höjer i regel inte marknadsvärdet i någon större omfattning.

Tom
2015-01-10, 20:41
Jo sporren är som sagt en rolig leksak! Men då den är stelbent så pallar inte skadorna i nacken och ryggen några längre turer! många här som känner igen sig i den frågan!

Hmmm dyna... ja vi får se inget är skrivet i sten ännu :) Men helt klart är den kommande hojen till för just långturer! Har inga problem att kuska 50 mil på en dag bara jag sitter bra!

Ja mäter vi hd mått mätt så kan i alla fall jag bara konstatera att den som påvisar att det är världens bästa hoj har aldrig ägt en HD haha.... MEN det är inte bara hojen utan allt runt i kring, kulturen, ljudet, vridet osv som gör mig trogen till detta märke! Annars hade jag köpt mig en japanare då dom idag faktiskt är riktigt jävla bra!

Henrik Forslund
2015-01-10, 20:42
Min är steg 3, ca 95hk o massa vrid. Med luft o buller o bänkning betalade tidigare ägare ca 50.000 för det till mckonsult. Massa pengar.....



—--------------
All comfort was sacrified for style

Tom
2015-01-10, 20:48
Henrik
Ja och det är inga pengar jag lägger ut! Har samma inställning till nästa hoj som jag hade till sporren! Många "old school bikers" som skratta och håna mitt dåtida val av hoj men halvvägs in i bygget kom det bud på ja bra pengar, bra mycket mer än jag lagt ut totalt i alla fall! Så jag anser inte att man behöver lägga ut dom pengarna på att "Fixa" en hoj som redan kostar en jävla massa vid inköp! Vansinne enligt min filosofi! Och det är inga pengar man får tillbaka vid försäljning vilket många tror, blocket annonsörerna bla!

Kommer inte köpa hojen i Sverige, priserna här är drömpriser när man enkelt får fram en likadan eller t.o.m nyare modeller utomlands för en bra mycket billigare peng :)

Krille K
2015-01-10, 20:52
Normaltrim, Henrik... Hehe. Närrå, ska sluta tjafsa. Men den bör väl vara rätt körglad med 95 hk och allt vrid? Siffror säger ju långt ifrån allt.

Henrik Forslund
2015-01-10, 21:19
Normaltrim, Henrik... Hehe. Närrå, ska sluta tjafsa. Men den bör väl vara rätt körglad med 95 hk och allt vrid? Siffror säger ju långt ifrån allt.

Jag vet inte vad termen normaltrim kommer ifrån, vanliga termen är nog steg 1-4.
Den är jätterolig o kraft finns jämt, roligast är nog att försöka göra powerburnouts :)
Men vridet äter däck, lätt värt det



—--------------
All comfort was sacrified for style

slycke
2015-01-10, 21:42
Ska du verkligen lägga hela 20k????????LM;

Tom
2015-01-10, 21:44
Slycke, innan du vet vad jag gav för det förra bygget så skulle jag nog inte skratta för mycket! Att folk betalar överpriser och inte har kunskaperna att handla utanför sverige eller ha kunskapen eller kontakten att få det mesta gjort för hand är inte mitt fel! Så frågan är vem av oss som ska skratta? Du som lagt ut sjukt mycket på din hoj eller jag som inte behöver lägga ut samma peng för samma resultat? ;) Trevlig helg på dig

slycke
2015-01-10, 22:04
Slycke, innan du vet vad jag gav för det förra bygget så skulle jag nog inte skratta för mycket! Att folk betalar överpriser och inte har kunskaperna att handla utanför sverige eller ha kunskapen eller kontakten att få det mesta gjort för hand är inte mitt fel! Så frågan är vem av oss som ska skratta? Du som lagt ut sjukt mycket på din hoj eller jag som inte behöver lägga ut samma peng för samma resultat? ;) Trevlig helg på dig

Jag kan nog skratta.
Du bygger inte det jag har gjort för 20k.

Visst köp något utomlands.
Min hade en ägare,svensksåld och hade gått hela 480 mil.
Men kan du handla utomlands, få ut 112 hk på bakhjulet med att bara lägga 20K så ska du nog satsa på att sälja Harleys.
Då kommer du ha en strålande framtid.

Ett tillägg. JAG har gjort det mesta på min hoj för hand helt jävla själv. ..........

Tom
2015-01-10, 22:21
:) Jag vet att du gjort det mesta själv!
Men samtidigt mitt bygge där det enda som inte är bytt är rambågen runt motorn och motorblocket, resten är bytt och jag tänker inte berätta vad jag gett för det men det ligger på +-20K :) Sen om jag får ut 112 hk vete gudarna men som sagt, jag är inte ute efter dom hk då jag anser att slitaget blir för stort i långa loppet = onödiga utgifter! Vet inte hur många mil du gör per år men jag ligger inte under 1500 mil och det är i Sverige, framöver blir det lätt det dubbla mil talet!

Sen är det även så att dessa priser är inget jag skulle kunna livnära mig på då det är "vänskaps priser" och enbart för att jag ska kunna bygga billigare men utan att som sagt livnära mig på att sälja hojarna, då får jag inte samma priser! :) Men jag köper inte delarna här hemma så jag slipper ca 50% av ordinarie kostnader om jag skulle bygga det utan den hjälp jag har!

Krille K
2015-01-11, 00:20
Jag vet inte vad termen normaltrim kommer ifrån, vanliga termen är nog steg 1-4.
Den är jätterolig o kraft finns jämt, roligast är nog att försöka göra powerburnouts :)
Men vridet äter däck, lätt värt det



—--------------
All comfort was sacrified for style

"Normaltrim", är vad Lars talar om för en nybörjare att räcker att få ut över hundra hk ur en TC96. Jag hävdar att summor uppåt 35-45 papp är en redig peng. Vet inte vad du tycker men jag påstår att det är skitsnack att låtsas som att vi snackar luft och buller. Stannar det ens där om man vill passera hundra med råge?

Tom
2015-01-11, 00:55
Krille
TROR du har rätt där, samma som Slycke! Att det kostar en rejäl slant att komma upp i dom siffrorna även för mig med bra "referenser"!
Men det är också det som påvisas i min fråga, jag kommer inte lägga ut mer än 20K för att fixa hojen och så mycket är det inte jag vill göra på hojen rent motormässigt! Så dom kostnaderna är jag övertygad om att jag kan få ner till 20K, jag är som sagt inte ute efter +100 hk! Förutsatt att jag sen inte vill börja byta pipor osv för då sticker det iväg!

Det jag som sagt är ute efter är lite mer effekt, garage trim typ, jacka sadeln osv ;) Jag betalar inte några 40K till ett företag när jag kan göra grejerna själv för en betydligt mindre peng! Där har många (inte alla) den stora kostnaden, företagen ska ha sina löner och priser på delar + alla svenska tillägg samt vinst för bolaget! Och jag anser att 8/10 gånger så är företagen varken kompetenta eller billiga att skruva på en hoj! Vet inte hur många jag känner och mött ståendes längst vägen som fått tillbaka sina hojar med mer fel än när dom lämna in dom! Mötte en BMW offroad för ett tag sen, första servicen och han kom ca 2 km sen tyckte han det kändes läskigt i kurvorna! Då har dom inte skruvat fast bakdäcket och han kör med enkelsving!

Men som sagt, jag är inte ute efter någon super trimning utan bara lite mer effekt. Tror jag klarar mig gott på det maskinen har att ge första säsongen jag kör den, men sen vill jag nog ha mer ;)

Henrik Forslund
2015-01-11, 08:46
"Normaltrim", är vad Lars talar om för en nybörjare att räcker att få ut över hundra hk ur en TC96. Jag hävdar att summor uppåt 35-45 papp är en redig peng. Vet inte vad du tycker men jag påstår att det är skitsnack att låtsas som att vi snackar luft och buller. Stannar det ens där om man vill passera hundra med råge?

Jag tror det hela är ett missförstånd om termer och prislappar. Jag hoppas hoppas hoppas att jag bränna. ytterliggare pengar på en bra bänkning i våro närma mig 100hp men jag tror inte att jag når 100hp. Men jag drömmer om det.

Adren
2015-01-11, 13:11
Jösses vilka krafter ni ska klämma ut ur slädarna. Komplettera med en plastraket att gasa av er på. Det funkar rätt bra för att lyckas hålla hd'n i princip original. Förutom några slippar för ljudet :)

mr.andersson
2015-01-19, 12:39
PM till mig så får du numret till Mats Lundberg, han har en 09:a till salu som är i toppklass på både motor och finish! han vill ha 145.000:- Motorn är en strokad 96cui till 103 eller 106 minns inte? hur som så är det trimmat o klart av Robbans Speedchop, så där lär du inte bli besviken.

harly2006
2015-01-24, 18:57
Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.

thb;

harly2006
2015-01-24, 19:22
Grabbar och tjejer... kan nog säga att det kostar en hel del att få fart på en TC,rör,luft,sert eller Power vision om man har sprut,mappning är nog en 20.000:- minst... men den biligaste trimmet är att derva ner en kugg i transen till 24 kugg då flyttar man ner vridet en 5-600 rpm och kan har en mildare kam..