handdator

Visa fullständig version : växellådsdrev gräsklipparlåda.



madmagnus
2014-12-26, 16:05
Tjena, jag köpte en 73:as Shovel i höst och märkte omg att den var lite tveksamt ihopsatt. Sekundära drivlinan var helt nernött, linjerade inte och kedjan skabvde mot det alldeles för breda bakdäcket.
Drevet har fått sitta kvar på den fyrväxlade lådan tills nu men nu var det dags att byta pga att jag monterar ett Primo kit för att köra öppen belt.
Bakom det gamla felvända växellådsdrevet satt ett va 1 mm tjockt schims, testade först att ha det kvar eftersom jag tänkte att det kanske skulle sitta där men då gick inte muttern att dra hela vägen in på axeln så att den skavde mot stödlagret. när jag plockade bort schimset passade allt som jag tror att det skall vara men jag vill ändå dubbelkolla med er som förmodligen vet bättre.
Ska schimset sitta där eller inte?

Mvh / Magnus

engmannen
2014-12-30, 09:17
Gräsklipparlådan kom -79 och har som standard ett shims mellan drevet och distansringen på utgående axel! Om du ska ha det eller inte beror på en massa saker, om skiten linjerar som det är nu, åk! Jag använder inte shimset men jag har belt bak på min electra och det är trångt mot ramröret! Ett tips innan du skruvar ihop transmissionen är att byta tätningarna på lådan så slipper du att den revirmarkerar så mycket!

madmagnus
2015-01-01, 22:18
Gräsklipparlådan kom -79 och har som standard ett shims mellan drevet och distansringen på utgående axel! Om du ska ha det eller inte beror på en massa saker, om skiten linjerar som det är nu, åk! Jag använder inte shimset men jag har belt bak på min electra och det är trångt mot ramröret! Ett tips innan du skruvar ihop transmissionen är att byta tätningarna på lådan så slipper du att den revirmarkerar så mycket!

Tack för infon, det märkliga är att muttern inte gick att dra hela vägen med shimset monterat, jag plockade bort det hursomhelst och skiten ser ut att linjera bra.