handdator

Visa fullständig version : Från clip-on till apor!



Crshkng
2014-12-22, 14:06
Kan väl passa på att skriva nån rad här på forumet och samtidigt passa på att önska God Jul!

Precis som många andra är jag en sporthojare som med åldern och småbarn insett min egen dödlighet och behöver hitta åkningens sweet spot i hastigheter mellan 50-100 km/h istället för +180 km/h. Ergo – plastraket ut, customhoj in.

Tiden för att åka är väl även den något begränsad de närmaste åren, så mitt fokus har varit att hitta en hoj som dels inte binder allt för mycket kapital och som dels passar bra för lite kortare-medellånga dagsturer där själva resan är målet med resan. En relativt enkel naken hoj helt enkel. Sportster från 2004 och framåt kanske är mest realistiskt utifrån min kravställning just nu, även om jag egentligen vill ha en Street Bob. Utan att ha kört någon Harley en enda meter alltså. :-)

Idogen Blockettrålning under hösten har emellertid gjort mig lite förbryllad. I en ”normal” marknad brukar ju ett prisjämviktsläge uppstå där köpare och säljare möts och det blir affär. Nåt sånt verkar knappt existera idag. Vet inte hur många Dynor och Sportster jag haft koll på senaste månaderna som ligger sina två månader på Blocket och sen försvinner, antagligen osålda. Är marknaden så stendöd så här års (dvs. är jag den enda som är intresserad av att köpa) eller är det alltid jätteprutningar som gäller på just Harley? Spontant känns ju en Dyna från 2000-2004 med 2500-3500 mil på mätaren inte särskilt prisvärd när dom läggs ut för 85000:- och uppåt. Men så blir dom ju inte sålda heller (så här års). En enda maskin i den kategorin har jag sett bli såld på några dagar, och det var en Superglide för 65000:- i vad det verkade normalt skick. På den nivån fanns det uppenbarligen köpare. Kanske var det till och med lite för billigt.

Vad säger den samlade expertisen? Gemensamma antalet köp- och sälj här på forumet måste vara nästan oräkneligt. Är det så dött på hösten/vintern att man säljer till begärt pris till våren, eller är det ”önskepriser” med väldigt mycket förhandlingsutrymme?

Får vad jag hittar för hoj till slut. Blir en spännande resa!
//Crshng

D-mann
2014-12-26, 19:57
Hej!
Problemet är nog till viss del att begagnatprisnivån tvärdök för några år sen pga mycket import och nya modeller som sålde väldigt bra. Väldigt många vill dock fortfarande ha priserna som var rimliga för 3-4 år sen. Tror dock det är väldigt ovanligt att de får det... Men till slut får man ju fatta ett beslut om man vill behålla sin dammsamlare i all evighet eller bita i det sura äpplet och sälja till nutidens låga priser. Sen är ju såklart vintern dödtid för hojmarknaden också. Kan bara önska dig lycka till med jakten för ibland finns det kap ute också!

Kling
2014-12-27, 12:04
Jag bytte också från sporthoj till custom.
Började med en softail som kördes 4 gånger innan den såldes, kändes som att köra gaffeltruck som var tankad med bajs..
Köpte sedan en sportster forty-eight som passade min körstil mycket bättre.
Skön att glida fram på men funkar helt klart på Bogesund och bulten!
Jag kände precis som du att folk verkar lägga ut hojarna för överpris och den ligger dom där i flera månader.
Mitt tips är att pruta järnet, jag fick ner min hoj 20 000

Kling
2014-12-28, 12:45
Det finns en 04 1200 sportster till salu på sportster Sweden på Facebook.

Crshkng
2014-12-31, 13:49
Tackar för input. Har sonderat lite och med endast ett kort mejl till en handlare fått ett erbjudande om 100ksek jämnt för en Street Bob 2009 med cirka 1500 mil på mätaren. Luft&buller osv. fixat. Där nånstans ligger alltså tydligen prisnivån, vilket ju isf bekräftar min tanke om att det är lite optimistpriser på de flesta Blocketannonser. En Dyna från tidigt 2000-tal "borde" alltså snarare ha ett marknadsvärde runt 60-70 ksek (max). Förutsatt att jag inte missar nåt väsentligt, som t.ex. att det för många finns ett stort mervärde i att ha förgasare istället för insprutning, eller att en Street Bob är för naken och begränsad för de flesta och att en Superglide därför har ett mervärde...

Coax
2014-12-31, 14:13
Vem fan kör mellan 50-100 med sin harley?
fu:

:D

slycke
2014-12-31, 21:20
Hej och välkommen.
Ska du åka 50-100 så köp dig en moppe.
Jag åker ofta både fort och med för modellen för stora nedlägg=metallskrap.
Och duger inte prisbilden så köp dig en gungstol ifrån Japan istället.
Lycka till och som sagt välkommen hit :D

Henrik Forslund
2015-01-01, 10:18
Välkommen.
Sporster är minst i familjen, sen kommer Dyna familjen där både street bob och superglide hör till.
Bestäm en budget är tips, och leta bara i det prisspannet.
För max körupplevelse i lägre hastighet så är det sportster som gäller, o kommer du från sport världen så kika på 1200 från 2007 framåt, då får du insprut och rätt bra knuff i maskin utan att behöva lägga massa mer pengar än inköpet. Då tror jah omställningen blir överkomlig, lycka till!





—--------------
All comfort was sacrified for style

xrab00
2015-01-01, 11:48
Vill man ha en sportigare maskin med harleymotor .Glöm inte bort XR 1200 Eller Xr 1200x.. Hade inte den funnits så hade jag aldrig valt HD Den ligger betydligt närmare en "sportmaskin med väghållning och mer pulver i motorn än de andra. Sen finns det ju uppgraderingsprylar i mängder till XR ,inte bara blinkers eller styren thb;

BambiGBG
2015-01-01, 12:11
Jag kör bara mellan 50-80 km på min hoj
Köpte inte en Slim för att köra sakta.. Köpte den för att slå gubben
Nej skämt o sido. Hmmm varför köra så sakta? Du blir en fara i trafiken då. Om du ej ska hålla dig på sådana vägar med dessa hastigheter. Då blir du nog rätt ensam på dina turer.
Lycka till i ditt letande. Just det ja Harley har en 125:a jue.

Forty8
2015-01-01, 17:48
Jag bytte också från sporthoj till custom.
Började med en softail som kördes 4 gånger innan den såldes, kändes som att köra gaffeltruck som var tankad med bajs..

Ha ha! Good one homie! :D

Crshkng
2015-01-01, 20:01
Hehehe, 50-100 km/h var kanske inte bokstavligt menat utan mer en metafor över att hitta åkglädje i lite mer moderata hastigheter än en sporthoj inbjuder till. =) Vill jag åka tokfort behöver jag ju inte byta hoj menar jag... Att bara åka i någorlunda lagliga hastigheter med en sporthoj är dock sisådär kul. Tycker jag, men man kan ju tycka olika. Kommer som sagt mest att åka i och runt stan och sällan/aldrig ha tid att åka på nån längre tur än ett par timmar, och det är därför jag är inne på Sportster och möjligen Dyna. Vem vet, blir jag biten ordentligt är det väl bara att byta igen.

Kling
2015-01-02, 16:37
Ha ha! Good one homie! :D

Haha man ska ha sporre!! r0ck

Kling
2015-01-02, 16:49
Hehehe, 50-100 km/h var kanske inte bokstavligt menat utan mer en metafor över att hitta åkglädje i lite mer moderata hastigheter än en sporthoj inbjuder till. =) Vill jag åka tokfort behöver jag ju inte byta hoj menar jag... Att bara åka i någorlunda lagliga hastigheter med en sporthoj är dock sisådär kul. Tycker jag, men man kan ju tycka olika. Kommer som sagt mest att åka i och runt stan och sällan/aldrig ha tid att åka på nån längre tur än ett par timmar, och det är därför jag är inne på Sportster och möjligen Dyna. Vem vet, blir jag biten ordentligt är det väl bara att byta igen.

Jag förstår precis vad du menar, körställningen och effektregistret gör ju att man inte kan njuta av åkturen i lägre farter på en sporthoj med radfyra..
Provkör en sportster och så får vi hoppas att du blir lika positivt överraskad som oss andra!

Sanniz
2015-01-02, 17:12
Fattar inte varför folk hakar upp sig på hastighet... Vi har ju trots allt hastighetsbegränsningar...
Vissa bryter mot dom medan andra chansar... De flesta gånger så finns det ju ingen kontroll.

Och åk i den fart man gillar... En dag kanske du bara vill blåsa på... Nästa gång kanske du bara vill
tuffa runt och kolla in allt bättre. Lite svårt att hinna se allt, OM farten blir för hög!

Nej, köp den hoj du vill ha och som känns ok för dej... Om det är en Sportster, Fat Boy eller något annat
kan ju kvitta. Vi har ju alla olika smak.
Och håll den fart du själv njuter av...
Det finns grupper för alla... Och för de som vill åka på tok för fort... Ja, det finns faktiskt banor att hyra in
sig på...

Mitt budskap... Njut av din egna hoj och din egna fart...
Skit i vad andra anser... Tycker de inte detsamma, finns det säker andra i landet som vill samma sak och/eller
så är det bara att bli "lone wolf"!

Lasse.S
2015-01-02, 19:56
Det bästa med en orginal Harley är ju att man kan köra i 80 och det känns som man låg i 180, sen om man förbättrar den den på olika vis med lågprofil däck bättre fjädring osv kan man köra fortare men det känns långsammare, vilket som är att föredra är upp till var och en ;)
Dock är det vanligaste att men gör så gott man kan med försämra väghålningen med div stenhårda fjädrar, sänknings satser högt styre framflyttade fotpinnar osv för att få en ändå häftigare fartupplevelse vid så låg fart som möjligt :)

BambiGBG
2015-01-02, 21:10
Jag kollar aldrig på hastighetsmätaren när jag kör. Håller den hastighet jag vill, känner och vägen säger att jag kan hålla.
Köpte ej hoj för att glo på hastighetsmätaren.
Enda hastighet jag håller stenhårt är 30 där det är fara med barn etc.
Tror de flesta skojar när de skriver om hastigheten... Och som man såg på hans svar så tog han det med humor..

Crshkng jag hade en sporster först och älskade den hojen MEN efter jag kört gubbens heritage så förstod jag varför folk kallar sporstern för moppe. Så där har du din hoj kanske.
Åk och provkör. Nu har jag en Slim super go hoj som man njuter att både köra lugnt med och även brassa på lite. Helt underbar väghållning.
Lycka till med sökandet.

Lasse.S
2015-01-02, 21:27
Inte alla som förstår eller inte vill på forum så bäst är väl att tillägga att jag skrev förra inlägget med viss ironi men något som oftasta glöms när vi snackar Sportster som funnits över 50 år har utveklats ganska regält, även om det gick att få hyvsat tryck i de gamla före 04 så blev det en enorm skilnad när insprutnings motorena kom 07, väljer man Sportster är det för de är mindre, lättare går bättre än de större big twin och är svårt att gämföra med varandra, har ingen aspekt på vad som är bättre eller sämre bara att de är olika.

indy 500
2015-01-03, 18:20
Se till o provköra innan köp. Skulle tro, nej jag vet, att 2 km räcker på en sporster för att veta att en sånn kan jag ju inte ha. Softtail, kör typ 8-9 km, hur kul är det? Prova en dyna, ja då vet du vad du ska ha resten av livet. Är det inte så?

doolycheck
2015-01-07, 01:36
Kan väl passa på att skriva nån rad här på forumet och samtidigt passa på att önska God Jul!

Precis som många andra är jag en sporthojare som med åldern och småbarn insett min egen dödlighet och behöver hitta åkningens sweet spot i hastigheter mellan 50-100 km/h istället för +180 km/h. Ergo – plastraket ut, customhoj in.

Tiden för att åka är väl även den något begränsad de närmaste åren, så mitt fokus har varit att hitta en hoj som dels inte binder allt för mycket kapital och som dels passar bra för lite kortare-medellånga dagsturer där själva resan är målet med resan. En relativt enkel naken hoj helt enkel. Sportster från 2004 och framåt kanske är mest realistiskt utifrån min kravställning just nu, även om jag egentligen vill ha en Street Bob. Utan att ha kört någon Harley en enda meter alltså. :-)

Idogen Blockettrålning under hösten har emellertid gjort mig lite förbryllad. I en ”normal” marknad brukar ju ett prisjämviktsläge uppstå där köpare och säljare möts och det blir affär. Nåt sånt verkar knappt existera idag. Vet inte hur många Dynor och Sportster jag haft koll på senaste månaderna som ligger sina två månader på Blocket och sen försvinner, antagligen osålda. Är marknaden så stendöd så här års (dvs. är jag den enda som är intresserad av att köpa) eller är det alltid jätteprutningar som gäller på just Harley? Spontant känns ju en Dyna från 2000-2004 med 2500-3500 mil på mätaren inte särskilt prisvärd när dom läggs ut för 85000:- och uppåt. Men så blir dom ju inte sålda heller (så här års). En enda maskin i den kategorin har jag sett bli såld på några dagar, och det var en Superglide för 65000:- i vad det verkade normalt skick. På den nivån fanns det uppenbarligen köpare. Kanske var det till och med lite för billigt.

Vad säger den samlade expertisen? Gemensamma antalet köp- och sälj här på forumet måste vara nästan oräkneligt. Är det så dött på hösten/vintern att man säljer till begärt pris till våren, eller är det ”önskepriser” med väldigt mycket förhandlingsutrymme?

Får vad jag hittar för hoj till slut. Blir en spännande resa!
//Crshng

Medhåll!
Men det är inte bara harleyägarna som blir stående med hojarna, blocketknarkar man ett par år så tar det inte lång tid innan man ser det mönster du snackar om.

Jag var helt inne på en Nightster eller xr1200 och satt hela hösten, vintern 2013
och början av våren 2014 och kollade.
Jättemånga xr1200 från 75k och uppåt, alla verkade få behålla sina. 65k betalade jag för min 09:a uttagen 2013.

Men som kingen sa: bara att tokpruta och hoppas på att någon nappar.

Och givetvis är det en xr1200 du ska ha.