handdator

Visa fullständig version : Köpråd FXR



henrik_sh
2014-12-13, 22:59
Har läst här något år men inte postat något. Men nu då jag tog körkortet i slutet på sommaren men inte hittade någon hoj innan det blev halt ute, så tänkte jag försöka hitta mig en fxr under vintern då jag alltid har gillat den modellen.
Men jag behöver lite köpråd då inte är så påläst om dom som jag vill vara och det inte verkar vara helt lätt att hitta nå bra info om just fxr förutom att dom tillverkades 82-94 och 99-00 och finns i en hel del olika varianter.

Det jag undrar är.
Finns det några årsmodeller eller modeller av den man ska undvika?
Vanliga fel och brister?
Vad ska jag kolla efter?

Dom egenskaper jag gärna vill ha är.
Evo motor.
Ekerfälgar
Dubbla bromsskivor fram
Beltdrift

Vilka årsmodeller betäckningar ska jag leta efter för att det ska uppfylla ovanstående?

zeb.lovehell
2014-12-14, 12:30
Om jag inte minns helt fel så är det mellan 89-93 som man ska vara lite försiktigt med har för mig att godset var klent i blocken på evo motorerna då .
Det med dubbla broms skivar har jag ingen koll på alls om det finns standard på fxr.
Har själv en fxr 87 års modell

hasse diesel
2014-12-14, 17:17
http://www.hdfxr.dk/public/fxr/fxrmodels.aspx

henrik_sh
2014-12-14, 22:17
Tackar för länken. Får sätta mig och gå igenom dom olika modellerna.
Dock står det inte vilka som kör med alufälgar och vilka som har Ekerfälgar. Men det står vilka som har Beltdrift och vilka som har dubbla bromsskivor.

Broder Dalton
2014-12-15, 17:45
FXR... Belt (sekundär) har alla EVO FXR Köp helst en 92-94 Då får du nya kopplingen med splinsad mainshaft om är mycket bättre (kom-90) + Nya starten( Kom 89) och CV-förgasare (kom 90)
Blocken va lite kexiga 89 tom 91 en funkar om man kör standard USA-modellerna har oftast gjutna hjul
D där m dubbla skivor fanns på FXRS , oftast i kombination m dubbla skivor. Skit i det, det bromsar tyvärr inte mycke bättre än enkelskiva Bättre att klappa dit ett PM-ok el liknande
Det är ju gamla hojar så dom behve ju ofta lite kärlek= packa om cyll/topp + översyn Koll svinglagring/vantstag etc
Annars treviga hojar Jag har 2 själv

- - - Uppdaterad - - -

FXR... Belt (sekundär) har alla EVO FXR Köp helst en 92-94 Då får du nya kopplingen med splinsad mainshaft om är mycket bättre (kom-90) + Nya starten( Kom 89) och CV-förgasare (kom 90)
Blocken va lite kexiga 89 tom 91 en funkar om man kör standard USA-modellerna har oftast gjutna hjul
D där m dubbla skivor fanns på FXRS , oftast i kombination m dubbla skivor. Skit i det, det bromsar tyvärr inte mycke bättre än enkelskiva Bättre att klappa dit ett PM-ok el liknande
Det är ju gamla hojar så dom behve ju ofta lite kärlek= packa om cyll/topp + översyn Koll svinglagring/vantstag etc
Annars treviga hojar Jag har 2 själv

henrik_sh
2014-12-15, 19:29
Okej, jag har då sett någon tidig fxr med kedja men det kanske är bytt?
Då ska jag alltså försöka undvika 89-91? Eller finns det någon lösning på problemet?
Dubbla bromsskivor vill jag ha för utseendets skull men det är ju inte livsviktigt.
Men ekerfälgar är ett måste! Det är ju också för utseendets skull men där är det livsviktigt :)

Adrenaline
2014-12-16, 20:27
Det går ju alltid att eftermontera ekerfälgar i efterhand. Standard är ju ändå 19" fram och det ser ju för taskigt ut.

henrik_sh
2014-12-16, 22:06
Det har du ju rätt i!
Men det är ju ett stort plus om jag har ett hyfsat rätt utgångsobjekt så sparar man ju lite pengar :)
Det är iaf någon modell eller årsmodell som har 21" framfälg har jag sett då jag kollade igenom lite i länken ovan.

Jag kanske helt enkelt får gå på en modell/årsmodell som har så lite problem som möjligt och bygga om den eftersom.

Såg ju också på länken ovan att det skiljer ju ca 60 kg mellan den lättaste och tyngsta fxr/fxrs vad är det som gör så stor skillnad?

stroker49
2014-12-16, 23:23
Eller köp en Wide Glide, de är fina!

Broder Dalton
2014-12-17, 13:47
Ja hellre 92-94 än 89-91 Så sen årsmodell som möjligt...= bättre Kanske ska köpa min? Kan skicka bild
Som Adrenaline skriver: fälgar är lätt att byta. Orig som 25 år gamla är troligen rostiag ändå Ekra upp m fräscha ekrar o ev lite fetare bakfälg 4,5
Stroker har en poäng : Wide-Glide = nice hoj! Bara att ta bort Ducktailen = litet jobb

henrik_sh
2014-12-17, 15:25
Hur är 84-88 då?
Skicka nå bilder och info till min mail Broder Dalton : henriksh@live.se
Wide-glide är garanterat en fin hoj och det blir väl något sådant om jag inte hittar en fxr men jag tycker mer om utseendet på fxr än dyna.
Sen så ska väl fxr ramen vara mycket stabilare.

TCKalle
2014-12-17, 16:59
Varför FXR? Vad är du ute efter. Det speciella med FXR är väl att den av många anses ha det bästa chassiet som HD någonsin producerat, bäst väghållning. Om du kan tänka dig nån annan modell så är väl en Street Bob med Twincam rätt prisvärd.

henrik_sh
2014-12-17, 17:56
Precis det du skriver tckalle!
Som du säger verkar det vara det bästa chassit hd har gjort. Sen i mina ögon så är det den snyggaste original ramen.
Sen så är det en relativt ovanlig modell så det är ett stort plus för mig då jag inte vill vara som alla andra :)
Jag hade absolut kunna ha en street bob. Men då vill jag ha en 14-15 så man får 103', abs och så slipper man dildon till bakljus som är på dom äldre och då hamnar jag på 150k +.
Tyvärr så har man ju några andra dyra hobbys..

stroker49
2014-12-17, 19:13
Jag hänger inte med riktigt, men så är jag ingen expert på moderna hojar. Vad är så speciellt med en FXR är det inte en hoj i Dyna-familjen? En superglide på ren Svenska. Alla de hojjarna är väl bra chassiemässigt och lite smidigare än de stora klumparna i Softail och Glide-familjerna? En WG är väl lika dan men med 21" framhjul och bred snygg gaffel?

84-88 har fördelen att de har en riktig HD-koppling, den bästa som gjorts och en rejäl hållbar och tillförlitlig startmekanism. De har dock den gamla Kehinförgasaren som är helt ok, men inte lika bra som en CV. Och så skall man betänka att de är mycket gamla och kanske kräver lite översyn, men då är de bra.

Broder Dalton
2014-12-17, 19:38
stroker49 FXR-basmodeller hette Super glide 82-94 Dyna Basmodell heter Super Glide 92 framåt samma modellnamn men två HELT olika chassin
FXR e släkt med FLH/FLT-chassiena och har kort trans och gummiupphängt Dyna har lång trans och gummiupphängt Dynan e betydligt vekare i chassiet, speciellt svinglagring
Jag har / har haft båda och hade betydligt svårare att få sönder FXRen ...

När det gäller koppling vet jag inte riktigt om jag håller med... 84-89 är väl själva kpplingen ok. problemet e att den sitter på en konad mainshaft m krysskil = funkar m orig motor Inte mer
90-97 kopplingen och ännu hellre 98-06 sitter på slinsad mainshaft och håller för vaffansomhelst om man uppdaterar lameller och fjäder

Broder Dalton
2014-12-17, 19:49
84-88 kan väl va ok om man hittar en som inte e totalt sönderskruvad Nackdelar? 1. 35 mm gaffel på dom tidiga 2. Pisskoppling m kona/krysskil 2. Usel startmotor 3, Sämre gasare

stroker49
2014-12-17, 21:31
1. En riktig HD har trefingerskopplingen 1936-1984 så jag har fel om kopplingen 84-88. Men alla andra i världen har fel när det gäller åsikter om kopplingen. De flest hller inte med mig!
2 Jag har haft mer problem med min start på min TC88B än på min FLH1977, alltså är den gamla bättre om än mer komplicerad och jävlig.
3 Ja, CV är bättre men spjällförgasaren fungkar bra också

Tro inte på vad jag säger för jag anser att strutshovel är det bästa som finns!

Broder Dalton
2014-12-17, 21:41
Stroker !! Hahahaha! Du är förvirrad men en skön jävel God Jul!!

Hellinge
2014-12-18, 11:26
Korttrans rules! Jag har kört min 85.a FXR sedan någon gång på nittiotalet. Mycket är väl utbytt och förfinat men jag har inte känt något behov av att byta. Jag kör med original låda och faktiskt även fortfarande original mainshaft med kona och krysskil. Kopplingshuset är utbytt mot ett i stål men det var för att det gamla sprack. 1600 cc och 117 hk på bakhjulet har jag belastat allt med i många år och det håller faktiskt! Men annars håller jag med om att de nyare årsmodellerna har lite bättre grejer inte minst kopplingen och startmotorn.

hasse diesel
2014-12-18, 17:34
117 häst , vem har så bråttom? Nä tacka vet jag en redig slöstrut eller hur Dalton ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hellinge
2014-12-19, 11:40
117 häst , vem har så bråttom? Nä tacka vet jag en redig slöstrut eller hur Dalton ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Det har bara blivit så, lite experiment hit och lite portning dit och sen blev det så :) Men den drar från 1000 varv på femman.

Broder Dalton
2014-12-19, 17:14
Njaaaaaa... ska göra en kul grej, Montera ett S&S retro Shovel/Pankit på en strutbotten.Ska bli intressant! 3 5/8" x 4 1/4" o 9:1 komp bör väl veva 70-75 och 110+ NM i alla fall,,

hasse diesel
2014-12-19, 19:53
Det låter roligt !!

Njaaaaaa... ska göra en kul grej, Montera ett S&S retro Shovel/Pankit på en strutbotten.Ska bli intressant! 3 5/8" x 4 1/4" o 9:1 komp bör väl veva 70-75 och 110+ NM i alla fall,,

- - - Uppdaterad - - -

Det bara blev så, javisst jag känner igen detta ;)

pidde
2014-12-21, 19:09
Det låter roligt !!


- - - Uppdaterad - - -

Det bara blev så, javisst jag känner igen detta ;)
Jag har nyligen köpt en gammal FXR .Den bästa åkhoj jag haft inte snyggast men bekvämast käns inte 24 år gammal.
Skit i högt styre och framflyttat så har du en superhoj .

Broder Dalton
2014-12-21, 19:54
"Skit i högt styre o framflytt så har du en superhoj" Yep!! Så sant, Så sant!!!!!!!

tjockben
2014-12-21, 21:36
Ja hellre 92-94 än 89-91 Så sen årsmodell som möjligt...= bättre Kanske ska köpa min? Kan skicka bild
Som Adrenaline skriver: fälgar är lätt att byta. Orig som 25 år gamla är troligen rostiag ändå Ekra upp m fräscha ekrar o ev lite fetare bakfälg 4,5
Stroker har en poäng : Wide-Glide = nice hoj! Bara att ta bort Ducktailen = litet jobb

har du en FXR till salu??
vill gärna se den!!
thecamtwisters@gmail.com

Adrenaline
2014-12-22, 02:38
http://www.blocket.se/vasterbotten/Harley_Davidson_FXR_Super_Glide____Fri_Hemlev_5779 6118.htm?ca=1_9&w=2