handdator

Visa fullständig version : Kedjebrytare



Hardrockhair
2014-12-06, 20:03
Jag ska korta av en 530 o-ringskedja. Någon som kan tipsa om en prisvärd kedjebrytare. Vill helst inte betala en förmögenhet för ett verktyg som kommer användas väldigt sällan. Vill heller inte ha nått skit som inte fungerar...

xrab00
2014-12-06, 21:36
Jag slipar alltid bort huvudet på nitarna med en vinkelslip och trycker sedan ut dem med en dorn. Det går även att fila nitarna med en vanlig fil.. Har aldrig ägt en kedjebrytare, thb;

Lasse.S
2014-12-07, 08:26
Slipa av nitarna med vinkelslip och slå ut dom med ett dorn gör jag fortfarande men sen 6-7 kedjor tillbaka har jag slopat kedjelåset och nitat dom i stället och då behöver du ett verktyg.
Jag har ett från biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/ Kvaliten är tillräckligt bra och det finns reservdelar om du skulle göra fel. 800 kr är helt okej pris att slippa behöva bekymra sig över dåliga kedjelås som en svag länk.

xrab00
2014-12-07, 09:23
Jag har bara nitat gamla kedjor utan O eller X ringar
Kedjelåsen till de senare typerna har jag aldrig hört eller haft några problem från mina kunder eller när jag själv körde med kedja senast. .Men jag håller med ,nitat "känns" bättre. :)

Hardrockhair
2014-12-07, 14:27
Tackar. Blev ett liknande det från biltema.