Logga in

Visa fullständig version : Bäst presterande luftfilter kit



Henrik Forslund
2014-12-04, 00:51
Jag kör bigtwin steg 3 trim.
Ihop med vad jag läst så har jag taskigt avgas o luftintag.
Rsd tracker 2-1 och kuryakin hypercharger. Ganska snygga balla grejjer men jag vill egentligen åt prestandan inför kommande bänkning i vår.
Nya pipan lutar åt DnD lowcat 2-1 men jag hittar ingen vettig info om vilket luftintag man borde använda.

Någon med bra tips och belägg för sitt påstående?
Tacksam för all hjälp.

Så här ser dnd lowcat ut.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/03/e6b5eff3f957807ae72ba5ab41e847c2.jpg




—--------------
All comfort was sacrified for style

stroker49
2014-12-04, 06:41
Jag tycker att Kurijucking är dyrt och lite fjolligt, men det är bara min smak/åsikt. Men som luftfilter är det helt ok (såvida man inte har den där ytterligare idiotiska grejen med ett litet luftgaller och dåligt filter i ändkåpan, Stinger tror jag de kallar skiten).

Om vi bortser från originalburken som är optimerad för lågt ljud så är nästan alla luftfilter fullt tillräckligt bra och tillräckliga. Det spelar liksom inte någon roll hur stor kapacitet man har bara man inte har en flaskhals i systemet.

Det där avgassystemet ser bra ut.

Det är egentligen enkelt att konstruera ett hyfsat avgassystem till en HD. Men de som säljer häftiga superdesignade bullrande bling bling lyckas gång efter annan att tillverka katastrofer.

Henrik Forslund
2014-12-11, 00:25
Tack för svar. Lite förvånad över i övrig klen respons, många trimmar sin motor antingen mer eller mindre. Finns det inga fler tips och åsikter kring luftintaget?



—--------------
All comfort was sacrified for style

Jonasbaggen
2014-12-11, 06:33
Henrik: V&H Propipe chrome är ett prima avg system. Flera SE, S&S, Bigsucker och KN är mkt bra luftfilter.

Henrik Forslund
2014-12-11, 14:36
Henrik: V&H Propipe chrome är ett prima avg system. Flera SE, S&S, Bigsucker och KN är mkt bra luftfilter.

Jag gillar propipens effekt men inte utseendet eller dragningen. Det är så blaffigt och stort. Kör du med propipe, skrapat i änden? Avgaset jag valt är just för att det är lite mindre och draget för att följa svingen, samt framtaget av gamla dragracing nördar :)
Det är sjukt dyrt tyvärr.
Kör du trimmat, vilka siffror från bänken och vilket luftintag använder du själv?



—--------------
All comfort was sacrified for style

Jonasbaggen
2014-12-11, 16:30
Henrik: Håller med dig om markfrigången på Propipen. Lite stort och klumpigt.
112hp/156Nm hos Evensson i juni 2014. 103:a, Bigsucker 2 och med Propipe Chrome.
Körde sista 2 mån av året med org främre rör och moddade SE 2 slipons (Cycleshack).
Märks ingen minskning körbarhetsmässigt och betydligt mindre ljud.
Vad landar ett D&D Lowcat på för pris från USA?

pipps83
2014-12-11, 17:29
Harley Heavy breather körde jag med på min trimmade Nighttrain-07

TCKalle
2014-12-11, 17:41
Jag gillar propipens effekt men inte utseendet eller dragningen. Det är så blaffigt och stort. Kör du med propipe, skrapat i änden? Avgaset jag valt är just för att det är lite mindre och draget för att följa svingen, samt framtaget av gamla dragracing nördar :)
Det är sjukt dyrt tyvärr.
Kör du trimmat, vilka siffror från bänken och vilket luftintag använder du själv?




—--------------
All comfort was sacrified for style

Vance&Hines är definitivt gamla dragracingnördar, sopade banorna i början på 80-talet när dom körde och mekade själva och deras team står sig rätt bra i dag också.
Att det är stort är väl själva poängen effektmässigt, stor volym hjälper till. Sen är det väl så att skillnaden mellan olika system är marginella effektmässigt såvida du inte väljer dragpipes som är det i mitt tycke snyggaste systemet men dessvärre en katastrof ur effektsynpunkt.
Har själv ett pro pipe, varianten utan värmeskydd över kollektorn och SE filter. Mitt trim är väl att anse som steg 3 och det gav 100 hk i bänken.
Jag är nöjd med mitt avgassystem, jag kör som en kärring så det är inga problem med markfrigången. Om jag skulle köpa ett filter i dag så skulle jag välja Bigsucker då man slipper slangarna till ventilationen som mitt SE filter har, men det är möjligt att man gått ifrån slanganslutningarna på nyare SE.

stroker49
2014-12-11, 18:25
Dessa system vet jag inget om men de verkar seriösa
https://www.rbracing-rsr.com/

Mitt eget blev väl inte så vackert men jag tror det är hyfsat rent tekniskt och det låter förvånansvärt lite med 2-1
15772

Martin
2014-12-11, 18:50
RB Racing gör nog bra grejer men jag har läst om fruktansvärda leveranstider och dålig till obefintlig kommunikation, bara som en heads up.

stroker49
2014-12-11, 19:07
RB Racing gör nog bra grejer men jag har läst om fruktansvärda leveranstider och dålig till obefintlig kommunikation, bara som en heads up.

Precis vad jag har hört! Men man kan läsa deras sidor, garva och lära sig en del!

Martin
2014-12-11, 19:54
Sant! :)

Krille K
2014-12-11, 22:53
När jag skulle byta mitt saggiga Big Radius mot ett 2-1 på Nightstern gjorde journalisten i mig en gedigen research. Hammer performance bänkar alla sporresystem noga och lägger ju ut resultaten på sin sajt. Lustigt nog var RSD Slant riktigt usla effektmässigt (även om det var på sportster) och med tanke på priset uteslöt jag dem direkt. På Sportster är Patriot Defender så överlägset mest pang för pengen att jag klippte till trots att jag tycker D&D Bobcat är ballare.

För priset på Patriot är bara hälften och vridet och hästarna bäst av alla system på marknaden. Jag fick ut 81 hk på slangen med luft och buller och den går perfekt. Låter skitskönt och lagom också. Det enda minuset är wiren till butterflyn som man kan ställa ljudet med. Min brast nästan direkt och det verkar drabba de flesta. Löses dock enkelt med ståltråd.

Jag har ingen aning om Patriot är bra även på Big Twin. Men jag vet att de finns och tycker du ska kolla om du inte tycker att pipan ser ut som skit. Löjligt bra grejor om du frågar mig.

Henrik Forslund
2014-12-11, 22:56
Henrik: Håller med dig om markfrigången på Propipen. Lite stort och klumpigt.
112hp/156Nm hos Evensson i juni 2014. 103:a, Bigsucker 2 och med Propipe Chrome.
Körde sista 2 mån av året med org främre rör och moddade SE 2 slipons (Cycleshack).
Märks ingen minskning körbarhetsmässigt och betydligt mindre ljud.
Vad landar ett D&D Lowcat på för pris från USA?

Gissar på ca 10.000 för dnd med tull o frakt. Jag hoppas få liknande siffror när jag besöker evensson.

Henrik Forslund
2014-12-11, 23:02
Vance&Hines är definitivt gamla dragracingnördar, sopade banorna i början på 80-talet när dom körde och mekade själva och deras team står sig rätt bra i dag också.
Att det är stort är väl själva poängen effektmässigt, stor volym hjälper till. Sen är det väl så att skillnaden mellan olika system är marginella effektmässigt såvida du inte väljer dragpipes som är det i mitt tycke snyggaste systemet men dessvärre en katastrof ur effektsynpunkt.
Har själv ett pro pipe, varianten utan värmeskydd över kollektorn och SE filter. Mitt trim är väl att anse som steg 3 och det gav 100 hk i bänken.
Jag är nöjd med mitt avgassystem, jag kör som en kärring så det är inga problem med markfrigången. Om jag skulle köpa ett filter i dag så skulle jag välja Bigsucker då man slipper slangarna till ventilationen som mitt SE filter har, men det är möjligt att man gått ifrån slanganslutningarna på nyare SE.

Jag är inte så förtjust i att vevhusventet leds tillbaka oavsett slang eller via bultarna. Finns liknande från tex dkcustoms där vevhusbultarna har ett litet filter i sig men i övrigt leds ut i fria luften. istället. .



—--------------
All comfort was sacrified for style

Henrik Forslund
2014-12-11, 23:07
När jag skulle byta mitt saggiga Big Radius mot ett 2-1 på Nightstern gjorde journalisten i mig en gedigen research. Hammer performance bänkar alla sporresystem noga och lägger ju ut resultaten på sin sajt. Lustigt nog var RSD Slant riktigt usla effektmässigt (även om det var på sportster) och med tanke på priset uteslöt jag dem direkt. På Sportster är Patriot Defender så överlägset mest pang för pengen att jag klippte till trots att jag tycker D&D Bobcat är ballare.

För priset på Patriot är bara hälften och vridet och hästarna bäst av alla system på marknaden. Jag fick ut 81 hk på slangen med luft och buller och den går perfekt. Låter skitskönt och lagom också. Det enda minuset är wiren till butterflyn som man kan ställa ljudet med. Min brast nästan direkt och det verkar drabba de flesta. Löses dock enkelt med ståltråd.

Jag har ingen aning om Patriot är bra även på Big Twin. Men jag vet att de finns och tycker du ska kolla om du inte tycker att pipan ser ut som skit. Löjligt bra grejor om du frågar mig.

Hört mycket gott om patriot både till sporre och big twin men du skrev själv om utseendet var skit, jag gillar det inte tyvärr. Men smutt med att kunna justera ljudet efter egen förmåga.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Henrik Forslund
2014-12-11, 23:10
Dessa system vet jag inget om men de verkar seriösa
https://www.rbracing-rsr.com/

Mitt eget blev väl inte så vackert men jag tror det är hyfsat rent tekniskt och det låter förvånansvärt lite med 2-1
15772

Kontaktat rb både för gamla hojjen och nuvarande men aldrig fått något svar tillbaks hehe.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Krille K
2014-12-11, 23:15
Mitt blev kanon utan sköldar och med bandage, men tyvärr är det ju lite klumpigt. Det där med ljudet funkar dock bara i teorin. Wiren håller som sagt inte och skillnaden mellan öppen butterfly och stängd är så stor att det kräver olika mappar.

En fördel med D&D mot Propipe torde förutom utseendemässigt väl vara lite bättre markfrigång? V&H-systemet är ju både för jävla långt och lågt och iaf jag gillar att svänga. Även på HD.

Lars Nilsson
2014-12-11, 23:52
Supertrapp e bäst.
Snyggast e upp till var och en.
Ett vanligt insug typ big sucker räcker till allt.

stroker49
2014-12-12, 06:35
Supertrapp e bäst.
Snyggast e upp till var och en.
Ett vanligt insug typ big sucker räcker till allt.

Supertrapp! Menar du de där tvåtaktssystemen med gnistsläckarskivor i änden? De kan nog funka om man skippar det där med plåtdiskarna.

Lars Nilsson
2014-12-12, 12:32
http://www.nightrider.com/biketech/exhaust_test_02.htm

Själv använde jag 30 diskar för bäst effekt.

Henrik Forslund
2016-02-11, 11:49
Återkoppling är att jag nu äntligen har jag köpt avgassystemet till säsongen 2016.
det blev ingen bänkning 2015, istället köpte jag Thundermax ECM med bredbandslambdor som justerar sig själv under färd till viss mån, blir bra men en bänkning skulle göra det ännu bättre.
Återkommer med recension på pipan i vår.
Så här ser pipan ut, inte min hoj på bilden.
http://www.hdforums.com/forum/attachments/softail-models/188969d1306920891-fat-cat-info-smallfblofirstmods.jpg

sir.tooby
2016-02-11, 20:32
Spännade med responsen senare i år :)
Kör med två till två avgas på min sporre men skulle nog haft 2 till 1 för markfrigången....

Henrik Forslund
2016-02-11, 21:57
Spännade med responsen senare i år :)
Kör med två till två avgas på min sporre men skulle nog haft 2 till 1 för markfrigången....
Ibland är det sänkningen av hojjen som ställer till det, svårt o hitta balansen mellan form o funktion.
Min förra hoj va cool o den jag har nu så provar jag på funktion, man borde väl ha en av varje :)

sir.tooby
2016-02-12, 07:12
Skulle redigera det jag skrev igår.... lyckades radera. På med glasögon :)
Jag har nu snart haft mitt första år på HD. Blev rejält sjuk slutet av -14 och bestämde mig för att om jag kom ut på andra sidan så skulle jag köpa HD efter att ha kört Yamaha sedan -89.
Det blev en Sportster 48. Köpte Luftfilterkit från Hammer Performance och avgas från Ackrapovic, efter bänkkörning fick jag ut 75 Hk och 105 Nm (vet att man inte kan jämföra olika bänkar). Blev vädligt nöjd med ljud och gång.
17636
17637

stroker49
2016-02-12, 19:56
Ja, titta där! En väl formgiven basplatta med trattlik övergång in i förgasaren/spjällhus.

Henrik Forslund
2016-03-16, 21:28
Återkoppling är att jag nu äntligen har jag köpt avgassystemet till säsongen 2016.
det blev ingen bänkning 2015, istället köpte jag Thundermax ECM med bredbandslambdor som justerar sig själv under färd till viss mån, blir bra men en bänkning skulle göra det ännu bättre.
Återkommer med recension på pipan i vår.
Så här ser pipan ut, inte min hoj på bilden.
http://www.hdforums.com/forum/attachments/softail-models/188969d1306920891-fat-cat-info-smallfblofirstmods.jpg
Så här blev avgassystemet väl monterar. Kompletterat med DK 587 luftburk. Nyservad o klar för säsongen så nu får gärna värmen hålla i sig så man kan få börja köra inlärningscykeln till thundermaxen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160316/913909d393a86fb342104d4bbafcc519.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160316/56abcc7eec31159b02e7d936a46537d7.jpg

Båging
2016-03-16, 23:29
Har ju gjort några helt ovetenskapliga tester i bänken och det enda jag kan säga om det är att dom filter/burkar jag testat har en gemensam nämnare, K&N-filter.....och *ingen* har visat skillnad i varken A/F eller effekt när man helt plockat av luftburken och kört utan.... Modellerna har varit allt från SE's vanliga till Ness Big Sucker. Det enda som visat skillnad var gamla Kury med vaacuumspjällen....den ströp kraftigt ;)
Skulle faktiskt tro att ett avstämt insug gör mer för effekt och vrid......

Lasse.S
2016-03-17, 08:25
K&N filter är hi flow filter så det kan jag förstå att till o med ett litet filter gör mindre skillnad om man tar bort det men sämre kvalite'r av papper och speciellt då blött blir ju rena shoken

Henrik Forslund
2016-03-17, 09:20
Har ju gjort några helt ovetenskapliga tester i bänken och det enda jag kan säga om det är att dom filter/burkar jag testat har en gemensam nämnare, K&N-filter.....och *ingen* har visat skillnad i varken A/F eller effekt när man helt plockat av luftburken och kört utan.... Modellerna har varit allt från SE's vanliga till Ness Big Sucker. Det enda som visat skillnad var gamla Kury med vaacuumspjällen....den ströp kraftigt ;)
Skulle faktiskt tro att ett avstämt insug gör mer för effekt och vrid......
D var just en kury med vacumspjäll som fick hamna på hyllan istället nu.