handdator

Visa fullständig version : Kamlagerbyte på tidig TC88.



Svarten
2014-11-23, 19:18
Jag är på gång med att byta ut lagringen av kamaxeln på min Electra std -00 Som jag misstänkte var inte det utfört pga. att den bara varit inne på en service (400mils) Skall alltså byta ut kullagret till ett rullager. Min fråga är då om man måste byta ut den bakre kammen som har krysskil till en modernare
med splines.
Vad kan hända om man fortsätter att köra vidare med krysskilskammen? Eftersom jag inte kör så långt varje säsong tänkte jag att fortsätta använda orginial sträckarna, Är det idiotiskt ?

TCKalle
2014-11-24, 10:14
Jag är på gång med att byta ut lagringen av kamaxeln på min Electra std -00 Som jag misstänkte var inte det utfört pga. att den bara varit inne på en service (400mils) Skall alltså byta ut kullagret till ett rullager. Min fråga är då om man måste byta ut den bakre kammen som har krysskil till en modernare
med splines.
Vad kan hända om man fortsätter att köra vidare med krysskilskammen? Eftersom jag inte kör så långt varje säsong tänkte jag att fortsätta använda orginial sträckarna, Är det idiotiskt ?

Jag har för mig att lösningen med krysskil ansågs vara för vek och därför gick man över till splines. Om du behåller orginalkammarna och original ventilfjädrar borde det inte vara några problem. Det är nog ingen större risk med att behålla orginalsträckarna heller förutsatt att du kollar slitaget någorlunda regelbundet, typ varje vinter. Idealet är väl att konvertera till hydrauliska sträckare men det är en affär på ett antal tusenlappar och man kan ha rätt mycket kul för 7-8 tusen.