handdator

Visa fullständig version : Stöldskyddsindikatorn lyser under körning?



Erik Lundberg
2014-10-31, 12:57
Den senaste tiden har stöldskyddsindikatorn (röd lysdiod) tänts och förblir tänd då jag är ute och kör. Hojen startar utan problem och jag har nyligen bytt batteri i kodnyckeln, dock utan resultat. Någon som vet vad det kan bero på? Det är en Fat Bob 2013 jag kör och den står alltid på underhållsladdning i garaget med en ctek laddare då jag inte använder den.

Darkforce
2014-10-31, 13:38
Samma sak händer alltid mig också, inte på min egen hoj....... utan bara när jag "lånar" hoj LM;

Alunda
2014-10-31, 17:02
Kan vara kabelbrott nånstans...
Jag hade liknande problem när det var kortslutning i kablarna till blinkers bak.

indy 500
2014-10-31, 19:45
Testa o slå på tändningen och dra ur huvudsäkringen i säg 3,4 minuter, en del ic kretsar tar tid på sig att nolla sig, det vet alla som lekte med coooomomdore, eller hur? O hjälper inte det, ride it like you stole it, eller va de va jag såg i något servicemedellande från, ja, ni vet vem. Hade du bott i jämtland ja då hade du inte haft nåååra problem med cykeln, för här ligger snön djup- . Här djävlas vi med polaris den här årstiden, ja inte med viktory (seger). Motorcyklar tilverkad av samma bolag, nu snakkar jag snöskoter! Seriöst, prova o dra huvudsäkringen grabben.

Erik Lundberg
2014-10-31, 22:08
Det är inte alltid det uppstår utan bara när det är riktigt kallt ute vilket det har blivit nu. Om man startar den i garaget eller utanför innan den har hunnit bli kall tänds inte dioden. Kan det inte vara batteriet till larmet som börjar bli dåligt? Batterier tappar ju kraft vid kyla.

indy 500
2014-10-31, 23:15
Ja men det batteriet laddas ju oxså mens du kör, ergo har det då 14,2 volt. Nja, som jag brukar säga. 80 % av alla elfel är jordfel, kolla (lossa o dra åt, ev, pressa nya kabelskor, alltid pissdåligt pressat från fabrik, gäller allt från volvo till HD, ev, rost bakom skon). Förresten, när du ändå håller på, kolla
laddspänningen på batteriet när du kört en stund. 14,2 volt . Har du byggt om eller satt på något externt nyligen. Möjlig orsak.

Erik Lundberg
2014-10-31, 23:18
Den är helt original bortsett luft & buller och jag laddar den alltid med en ctek laddare då den står i garaget så nog tycker jag att det borde vara tillräckligt med spänning i batteriet. Det är fortfarande garanti kvar på hojen så löser det sig inte av sig själv får jag väl åka in till verkstaden med den.

indy 500
2014-10-31, 23:52
Jodå, bra me garanti, meeeeen, kan ju va skoj o ställa diagnosen själv, innan man går till the doc, som vi säger i amerikat. Sitter en enhet i säkringsboxen som styr larm div, ska va att den e def då. möjligen. Men då brukar felet inte komma random

Erik Lundberg
2015-04-17, 06:15
Har kommit fram till att det är bromsljuset som fortsätter ligga på efter att jag har använt frambromsen. Om jag vickar på handtaget så brukar det släckas igen men ibland går det igång kort därpå utan att jag har tryckt på handtaget. Har bromsljuset varit aktiverat en längre stund så tänds indikatorn i instrumentet. Verkar främst som det händer då det är kallt ute men det har blivit värre senaste tiden. Är det något man kan smörja upp eller justera?

Henrik Forslund
2015-04-17, 13:32
Kolla så funktionen på brytaren i handtaget är som tänkt. Kanske smuts men mer troligen bromscylindern som är slut. Finns billig repsats. Har du fyllt på med fel bromsvätska? Lufta frambromsen kan oxå hjälpa.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Erik Lundberg
2015-04-17, 21:30
Brytaren i handtaget rör sig in och ut som den ska. Hojen är inte ens 2 år gammal och det är fortfarande garanti kvar. Har endast servats på auktoriserad verkstad så det verkar osannolikt att det skulle ha fyllts på fel olja. Får väl åka förbi Probike i Göteborg med den om det inte finns någon enkel lösning. Det var inte där jag köpte den men de ska tydligen ha hand om garantiärenden i fortsättningen. Om det inte åtgärdas lär man väl få nedslag på besiktningen så småningom för jag antar att de inte är så förtjusta i att bromsljuset lyser konstant.

grillkorv
2015-05-16, 09:40
Har du hittat felet?Har exakt samma fel.

Erik Lundberg
2015-05-16, 14:08
Japp för min del beror det på att bromsljuset ligger på hela tiden. Har beställt tid på verkstad då det fortfarande är garanti på hojen. Det sitter en liten brytare i handtaget, kan vara den som spökar.

grillkorv
2015-05-17, 08:40
Okej.jag har nog nåt annat fel.Har inte felsökt nå speciellt än.

Wenna
2015-05-17, 15:49
Om bromsljuset ligger på hela tiden så är det nio gånger av tio kontakten i bromshandtaget som spökar. Vanligt är att piggen till kontakten går utav. Låsningen där kontakten sitter i själva huset kan också lossnat så kontakten glidit bak.
Själv limmade jag fast en ventilshims på själva klacken på handtaget som trycker mot brytarpiggen.

Det kanske är HDs absolut sämsta konstruktion, så jag har köpt en hydraulisk bromskontakt liggande som åker på framoket nästa gång kontakten på styret strular.

xrab00
2015-05-17, 19:03
Samma idiotkontakt sitter vid kopplingshandtaget .
Blir det kortslutning i den så tror datorn att handtaget är indraget.

Vad händer då ?? Stöldskyddslampan lyser .... Fantastiskt. ak47

Erik Lundberg
2015-05-17, 22:32
Jag har öppnat luckan på handtaget och kollat hur där ser ut. Brytaren påverkas rent fysiskt och sitter där den ska. Fipplar man lite med handtaget så slocknar bakljuset ibland. Troligen brytaren som är kass med andra ord.

Wenna
2015-05-21, 18:15
Jag har öppnat luckan på handtaget och kollat hur där ser ut. Brytaren påverkas rent fysiskt och sitter där den ska. Fipplar man lite med handtaget så slocknar bakljuset ibland. Troligen brytaren som är kass med andra ord.

Kolla bilder på hur brytaren ska se ut. Du har mest troligt brutit av spetsen på brytaren. vanligt förekommande

Erik Lundberg
2015-05-21, 20:14
Verkstaden säger nu att huvudbromscylindern är kass.

Erik Lundberg
2015-06-12, 23:55
Den 18e maj lämnade jag in hojen på verkstan, har fortfarande inte fått den. Tydligen så beställde de en överhalning sats till bromscylindern men det blev inte bra ändå. Så de har beställt en helt ny enhet med bromsvätskebehållare och allt och de kan inte säga när den kommer. Och lånehoj finns tydligen inte på kartan. Börjar bli otålig.

Caspher
2015-06-13, 10:37
Den 18e maj....
Snart en månad sedan. Totalt oacceptabelt. Du får nog höja rösten lite.
I din argumentation bör det inte inrymmas frågor av typen "hur går det med reparationen" eller "när tror ni att hojen kan vara klar".
Kräv ett datum. Kräv att de letar upp delar nu bums så att de klarar att leverera till detta datum.
Men man behöver ju inte vara otrevlig för det, bara väldigt bestämd.
F.ö bör du väl kunna använda din hoj under tiden, tills det är dags att fixa den.

Erik Lundberg
2015-06-28, 13:03
Fått tillbaka hojen nu. Det tog drygt 5 veckor. Men nu fungerar bromsljuset som det ska. Bromscylindern hade tydligen rasat så de fick byta ut hela enheten komplett med bromsvätskebehållare och handtag. Tur att det gick på garantin för jag kan tänka mig att det hade kostat en slant annars.

Boba Fett
2015-06-28, 20:49
5 veckor !!! Det är ju jävligt länge ! Hoppas du fick nån kompensation? Vilken verkstad är detta ?

Erik Lundberg
2015-06-28, 20:55
Probike, ingen kompensation. Frågade inte heller om det. Jag är glad att det gick på garantin, det var precis på gränsen. Tyvärr så hade de inte så mycket plats inne i verkstan så den har fått stå ute i ur och skur under dagarna vilket har resulterat i att aluminiumfälgarna blivit något flammiga. Men det är väl bara att polera upp och se glad ut. De verkar vara väldigt känsliga för en motorcykel ska ju tåla lite regn. Men det är klart att borstad aluminium är ju ganska känsligt. Funderar på att köpa Aluminium corrosion Protectant, borde göra dem mer motståndskraftiga.

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Genuine-Harley-Davidson-Bare-Aluminium-corrosion-Protectant-99845-07-/371095312902?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5667011a06

Boba Fett
2015-06-28, 21:26
Herrejösses vilken skitverkstad det verkar vara ! Inte nog med att du får vänta 5 veckor utan dessutom så har dom hojarna ute utan något skydd verkar det som. Och inte ens tvättar hojen för dig . Nä probike går bort för min del ! Bra att du berättar om detta Erik :)

Erik Lundberg
2015-06-28, 21:29
Dock så finns det viss förklaring till att det har tagit så lång tid. De beställde en överhalning sats först men det blev inte bra och då fick de beställa en helt ny enhet och den tog lång tid att få hem. Tycker de verkar vara tillmötesgående annars.

Boba Fett
2015-06-28, 22:36
Du verkar ha ett bra tålamod :) kan säga att mitt tålamod är inte lika bra längre efter min förra hoj (Fat bob) var på verkstaden över 70 dagar. Du skulle iaf fixa nån kompensation för att hojen fick stå ute så länge utan nåt skydd. .